Teatteri

• Tapsa

05.02.2014 14:16 #21 :: Tapsa

max kirjoitti:

Tapsa kirjoitti: Pasi Ilmari Jääskeläinen: Lumikko ja yhdeksän muuta

Aiotko lukea muita? Omasta mielestä paras suomalainen kirja.... ikinä.

Samaa mieltä. Aion lukea muitakin mutta en tiedä vielä mistä jatkaisin, ei ole ihan ykkösenä lukulistalla.

10.02.2014 18:47 #22 :: Mustelmann
Luettua vuonna 2013
Luin viime vuonna vain yhden kirjan ja sekään ei ollut fiktiota vaan Arnold Schwarzeneggerin elämäkerta. Fiilikset olivat tosin välillä melko fantasiamaiset, mutta eiköhän se silti faktaa ollut suurimmaksi osaksi. Parhaiten lukukokemusta voisi luonnehtia adjektiivilla hauska, tälle miehelle kun on todellakin sattunut yhtä sun toista.

Sarjakuvien osalta vuosi oli hedelmällinen, luettuja ja hyllyyn päätyneitä teoksia kertyi enemmän kuin koskaan. Ultimaattista parhautta edusti selkeästi Conan - Palkkasoturi, joka kokoaa yhteen sekalaisen annoksen 70/80-luvuilla ilmestyneitä mustavalkoisia Conan-sarjiksia. Kimmerian barbaari on miehistä miehisin ja sotureista julmin, naisen paikankin hän osaa tarvittaessa osoittaa ihailtavalla jämäkkyydellä.

Tämä kovakantinen ja tuhti paketti on aika kirkkaasti sarjakuvakokoelmani arvokkain aarre, jota kelpaa ihailla ja esitellä vieraille. Pakollinen hankinta kaikille rehtiä seikkailumeininkiä arvostaville.
Muokannut 10.02.2014 18:58 Mustelmann

19.04.2014 21:23 #23 :: Q_Black
Luettua vuonna 2013
Itse luin 63 kirjaa (vuonna 2012 kirjoja oli 75). Suurin osa tai siis miltei kaikki kyllä keskittyi fantasiaan. Mikäli haluat lukea koko listan mitä luin viime vuonna, kurkkaa tänne .

Kymmenen viime vuoden suosikkia paremmuusjärjestyksessä:

1. Tiffany Reisz - Enkeli
7. C. J. Daugherty - Night School : Yön valitut
8. Mats Strandberg & Sara B. Elfgren - Tuli
9. Veronica Rossi - Halki ikiyön
10. Becca Fitzpatrick - Loppusoitto

Hah, huvittavaa sinänsä, että kärkikaksikossa on slashia :lol:Mulla on alkanu maku muuttumaan!

20.04.2014 12:41 #24 :: pihlajapuu
Luettua vuonna 2013
Mie luin vuonna 2013 näköjään Goodreadsin mukaan viisi kirjaa, joista neljä tenttikirjoja. Luvussa tuskin ovat kaikki tenttikirjat tai alkuvuonna luetut kirjat, mutta yksi syy siihen, miksi lähdin töihin, vaikka opinnot ovat vielä hieman kesken, oli kuitenkin juuri se, että erityisesti lukemiselle ei tuntunut ikinä olevan aikaa.

(vrt. tämä vuosi, jonka aikana olen tähän mennessä lukenut 20 kirjaa)

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

21.04.2014 16:29 #25 :: Xariel
Luettua vuonna 2013
Vuonna 2013 luin erään kirjanpidon mukaan 168 kirjaa, mukaan ei lasketa uusintalukuja. Luonnollisesti mukaan mahtuu monenlaisia sarjoja ja teoksia, yritänpäs poimia sieltä suosikeiksi nousseita.

Ilona Andrews on todellisuudessa kahden hengen kirjoittajatiimi, aviopari Gordon ja Ilona Andrews. Heidän kirjansa uppoavat minuun kuin kuuma veitsi voihin. Heistä on tullut minulle luottonimi, jos heiltä jotain julkaistaan niin minä luen sen. Heiltä ilmestyi Kate Daniels -sarjan kuudes osa, ihan loistavaa fantasiaa. Kiehtovaa on heidän maailmansa, joka on perusteiltaan tämä sama maailma missä elämme, mutta uutta on "magic waves", jotka oikeiden aaltojen tavoin pyyhkäisevät yli ja muuttavat lähes kaiken teknologian hyödyttömäksi, kunnes aalto vetäytyy pois, minuuttien, tuntien tai päivien kuluttua... Ja heidän tapansa ottaa sana vampyyri ja kiepsauttaa siitä jotain heille omaa. Ja se huumori...

Varoitus: Spoiler.

Erityisen ihana yllätys edellämainitulta kirjailijalta oli tarina Clean Sweep , jota he julkaisivat viikoittain sivuillaan ihan ilmaiseksi. Nyt sen saa ostettua kokonaisena ainakin e-kirjana, mutta se on edelleen myös luettavana heidän sivuillaan.

Karen Marie Moning on toinen luottonimi. Hänen Fever-sarjansa on mahtava siitä, että jokaisen kirjan jälkeen muistan ajatelleeni, että ei tämä tästä enää paremmaksi muutu. Ja joka kerta olin väärässä.

Varoitus: Spoiler.

Nalini Singh ( Guild Hunter ), Seanan McGuire ( October Daye ), nuortenfantasian puolelta loistavat Amy Plum ( The Revenants ) ja Alexandra Bracken ( The Darkest Minds ).

Alexandra Brackenista vielä: Brightly Woven, hänen esikoisensa, oli hyvä. Darkest Minds on jo ihan eri tasolla. Darkest Minds ilmestyi englanniksi 2012 ja kakkososa 2013, trilogian viimeinen osa tänä vuonna. En löytänyt nopealla haulla tietoa siitä, onko sarjan käännösoikeuksia myyty mihin, mutta Hunger Gamesin ja Divergentin yleisöihin tämä uppoaa taatusti.

Nämä näin aluksi. :wink:

25.04.2014 15:38 #26 :: Kuurosokea Pianisti
Luettua vuonna 2013
...ja minä kuvittelin lukeneeni oikeasti paljon kirjoja, yhteensä 21. No, lukuvauhtini ei ole kovin nopea enkä tartu ihan mihin tahansa kirjaan, jonka kirjastossa näen. Eikä määrä ole tärkein vaan luettavan ja lukemisen laatu.

Vuoden 2013 kirjat olivat lähes kokonaan fantasiaa paria koulutyötä lukuun ottamatta. Tässä lista jonkinlaisessa parhausjärjestyksessä ja muutama kommentti:

1. Mort. - Kuolema on paras hahmo ikinä.
2. Tarina vailla loppua. - Absoluuttisen maagista ja kaunista.
3. Magian väri. - Täydellistä kesälukemista, huippuluokan hömppää.
4. Valkoparta karjupukki. - Pratchett on nero.
5. Varjojen leikki. - Suuren skaalan fantasiaseikkailua.
6. Mistborn: The Final Empire. - Nerokkaat juonenkäänteet ja ideat.
7. Muks! - Vakavampaa Pratchettia, taitavasti luotu synkkyys.
8. Hobitti. - Viaton (ei virheetön) seikkailu puhtaassa muodossa.
9. Silmarillion. - Kiinnostavin historiankirja ikinä.
10. A Memory of Light. - Vuoden pettymys, mutta hieno lopetus.
11. Eikä yksikään pelastunut. - Loistava asetelma, täydellinen dekkari.
12. Varjojen marssi. - Tad Williams onnistui tekemään vaikutuksen.
13. Elävää musiikkia. - Kuolema iskee taas. Tunnelma kohdillaan.
14. The Stone of Farewell. - Perusfantasiaa kiehtovista näkökulmista.
15. Viikatemies. - Kuolema ei petä, mutta tarina on vähän väljähtänyt.
16. Valon tanssi. - Naurattaa, mutta juoni ei aina kanna.
17. The Dragonbone Chair. - Tunnelma kohdillaan, mutta hahmot tylsähköjä.
18. Johan riitti! - Pratchettin heikompaa tuotantoa.
19. Tuntematon sotilas. - Hyvin kirjoitettu, mutta realismi ei uppoa.
20. Vartijat hoi! - Pitkitetty juoni, ei oikein jaksa kiinnostaa.
21. Kauppa-Lopo & Agnes. - Realismia taas. Kolmiodraama on tyhmä juttu.

• Jussi hahmo
  • Jussi

28.05.2014 12:54 #27 :: Jussi
Luettua vuonna 2013
Viestini tulee vähän myöhässä, sillä en ole muistanut vastata ketjuun.

Suosikkini viime vuonna lukemistani kirjoista oli Robin Hobbin Blood of Dragons. Kirja päätti neliosaisen The Rain Wild Chronicles -sarjan ja oli eeppistä fantasiaa parhaimmillaan. Muita lukuelämyksiäni vuodelta 2013:
  • Scott Lynch: The Republic of Thieves
  • Ernest Cline: Ready Player One
  • Robert Jordan & Brandon Sanderson: A Memory of Light
  • Peter V. Brett: The Painted Man
  • Robert Holdstock: Avilion
Hobbin TWPatPP on pienoisromaani, mutta se julkaistiin erillisenä kirjana.

Vuoden pettymykseksi voisi mainita Catherynne M. Valenten nuortensarjan avauksen Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla. Toisaalta jätin kirjan kesken, joten en tiedä, olisiko se parantunut myöhemmin.

Paras lukemani nuortenkirja viime vuonna oli Diana Wynne Jonesin Taikuuden taakka. Paras sarjakuva varmaankin Neil Gaimanin The Books of Magic. Novellikokoelmista eniten iskivät Holdstockin The Bone Forest ja Arthur C. Clarken Tähtiaika.

Parhaat uudet tuttavuudet kirjailijoina olivat Saladin Ahmed ja Iain M. Banks. Tutustuin Banksin tuotantoon tosiaan vasta viime vuonna.
Muokannut 28.05.2014 16:52 Jussi

29.05.2014 00:29 #28 :: HourglassEyes
Luettua vuonna 2013
Myöhässä tulen minäkin; mutta Goodreads sanoo, että luin viime vuonna 51 kirjaa, tämä lienee aika lähellä totuutta.

Parhaita olivat:

Ernest Cline: Ready Player One - Siinä oli vain niin paljon kaikkea hyvää!

Joe Hill: Bobby Conroy palaa kuolleista ja muita kertomuksia - Poika on perinut selkäästi isänsä lahjat kirjoittamiseen, varsinkin Pop Art novelli oli todella hyvä ja mieleenpainuva!

Stephen King: 22.11.63 - Pitäähän se isukkikin tähän ottaa, kirja antoi erilaisen perspektiivin Kennedyn murhaan ja eritoten Oswaldiin itseensä.

Kay Kanyon: A Thousand Perfect Things - Mielenkiintoinen vaihtoehtoishistoria Englanti/Intia akselilla.

Ja viimeisenä, joskaan ei vähäisimpänä: Yksikään Neil Gaimanin Sandman sarjakuva ei ole hukkaan heitetyä aikaa! :heart:;)

Valvojat: RinjaEmelie