Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 16:22 #21

Iivari kirjoitti: Kiitos Luotsiveneen, tuo on englanninkielisen maailman hömpötyksiä. Toivottavasti suomenkieliseen kaunokirjallisuuden kontekstiin ei koskaan tule moista typeryyttä, että vaade kirjan henkilöhahmojen erilaisuuksiin käy niin yksiselitteiseksi, että on pakko lisätä henkilöhahmoja vain sitä noudattamaan. Se tappaisi hyvin merkityksellisen osan kirjallisuuden viehätyksestä ja oletettavasti myös sen kirjoittamisen kiinnostavuudesta.

Vähän pitää Iivaria kompata: Tämähän on käytännössä sama juttu kun Bechdelin testi. Ideana joo, taustalla on hyvää, mutta loppujen lopuksi liian mustavalkoinen juttu joka ei oikeastaan kerro mitään. Onko kirja (tai mikä tahansa muu tarina) huonompi, jos se on valkoisten heteromiehien kertoma?

Ymmärrän toki tarveen listat muita kirjoija, suurin osa kun on edellä mainittua. Nyt on helpompi löytää niitä muita. Siltikin. No jokainen tapansa mukaan.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 16:23 #22

Veijo Baltzarin monet teokset sisältävät spefiaineksia ja pari niistä on ihan selkeästi jotakin spefin alagenreä. Baltzarin nettisivuilla on kuvauksia kirjoista, joista ainakin Mustan Saaran kristallipallo ja Käärmeenkäräjäkivi ovat ihan selkeästi genreä.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 17:11 #23

Joitain samoja olisi tullut mieleen kuin täällä onkin jo näköjään mainittu.

En tiedä, miten "ei-valkoinen suomalainen" määritellään (täytyykö olla tummaihoinen ja maahanmuuttajataustainen tms.), mutta mikäli kieli- ja kulttuurivähemmistön edustaja on kylliksi valtaväestöstä poikkeava ollakseen tässä mielessä kiinnostava, niin saamelaistaustaista fantasiaa on ainakin Ante Aikion Jänkäjärven syöverit . Tarinan maailmassa saamelaisuus ei tosin edusta mitään vähemmistöidentiteettiä vaan päinvastoin ns. normi-ihmistä muiden keskeisten hahmojen ollessa mytologiaolentoja. Myös kirjaa sinänsä ja mytologiahahmojen henkiin herättelyä voi pitää kiinnostavana pyrkimyksenä vaalia ja esitellä omaksi koettua kulttuuriperintöä.

Ulkomaalaisista teoksista minulla tuli päällimmäisenä mieleen Lauren Beukesin viime vuonna suomennettu Säkenöivät tytöt , joka ainakin oli varsin kantaaottava paitsi yleisesti naisten myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta.

Scifissä on myös sellaisia kirjoja, joissa päähenkilö kyllä on vaaleaihoinen heteromies, mutta hän onkin tarinan yhteiskunnassa siltä osin vähemmistöä. En ole itse lukenut, mutta esim. Joe Haldemanin kirjassa Loputon sota on tulevaisuuden (ihmis)yhteiskunta, jonka enemmistöseksuaalisuus poikkeaa totutusta.

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 17:39 : Hiistu.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 17:35 #24

VMN kirjoitti:

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 17:37 : punnort.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, The Big Bad Wolf, wispie

Dyn vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 18:26 #25

LeGuinilta useampikin romaani sopii vähemmistöjen ja erilaisuuden käsittelyn teemaan erittäin hyvin. Maameri-kirjoissa puhutaan paljon yksilön erilaisuudesta (lisäksi väestön ihonvärityskin taitaa olla länsimaalaisilla standardeilla tumma). Pimeyden vasen käsi jo mainittiinkin.

Kaikissa Hain-kirjoissa vahvoja teemoja ovat globalisaatio ja alkuperäiskansat, kun tieteellisesti edistyneempi keskusvalta kohtaa planeettojen alkuperäistä väestöjä. Myös planeettojen luonto ja ei-humanoidit alkuperäiset asukkaat voivat olla vähemmistökäsittelyn kohteena - näitä teollisesti ja teknisesti kehittyneen ihmisrodun on vielä helpompi sortaa.

Kahdesti haarautuva puu käsittelee kielivähemmistöä ja erityisesti kieleen (ja sen kautta kulttuuriin) liittyvää syrjintää minusta erityisen ansiokkaasti.

Margaret Atwoodin Orjattaresi on muuten minusta yhä sykähdyttävimpiä naisten syrjintää ja väkivaltaa käsitteleviä kirjoja. Myös Sheri S. Tepperin Portti naisten maahan on antropologista scifiä, joka käsittelee hienosti sukupuolirooleja ja yhteiskunnan sukupuolittunutta jakoa.

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 18:28 : Dyn.

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 19:57 #26

punnort kirjoitti: Minusta taas tämän monimuotoisuusvouhotuksen pääasiallinen ongelma on se, että siinä kiinnitetään huomiota vain kahteen monimuotoisuuden lajiin: Etniseen alkuperään, ja seksuaali- ja sukupuoliominaisuuksiin. Monimuotoisuutta on paljon muitakin tyyppejä, eikä minusta ole mitään syytä nostaa näitä kahta yli muiden. Valkoinen, suomalainen heteromieskin voi kuulua vaikka kuinka moneen vähemmistöön esimerkiksi koulutuksensa, ammattinsa, harrastustensa, kirjallisuus- ja musiikkimakunsa, erikoisalojensa, taitojensa, vikojensa jne suhteen.

Monelle vaikkapa oma etninen alkuperä on yksinkertaisesti tärkeämpää kuin musiikkimaku - etenkin jos elää alueella, jossa ei kuulu enemmistöön. Eiköhän se vaikuta enemmän siihen, miten maailmassa on ja miten maailmaa katsoo.

Itse en varmaan koskaan kyllästy kaipaamaan lisää hyviä naispuolisia hahmoja lukemiini kirjoihin, katsomiini ohjelmiin ja pelaamiini peleihin - onhan niitä mukana yhä enemmän, mutta miehiin verrattuna naiset ovat edelleen surkeasti aliedustettuja. Tottakai kykenen samaistumaan myös miespuolisiin hahmoihin, mutta kyllä (hyvin kirjoitettujen) naisten läsnäolo saa heti ko. tarinan tuntumaan läheisemmältä ja sen maailman uskottavammalta. Mutta ikinä esimerkiksi päähenkilön ammatti ei ole ollut kohdallani samanlainen mittari siitä, kuinka "tervetulleeksi" tunnen oloni tarinan pariin.

Sanon vielä offina, että mielestäni termi cishetvaniljavanukas on aika hupaisa. Sanaan 'cis' en ollut ennen törmännyt tällaisessa yhteydessä, mutta mikäs siinä, kun 'trans' on kerta pitkään ollut käytössä. Mutta vaniljavanukas! Om nom nom! Heti tuli nälkä :D

Sitten kirjallisiin suosituksiin.
Brian Aldissin Kasvihuone (Hothouse) sijoittuu tulevaisuuden maapallolle, jossa ihmisrodusta on kehittynyt muistaakseni nykyistä pienikokoisempaa ja vihreäihoista. En muista kirjaa enää kovinkaan hyvin, mutta maapallon ekosysteemi oli siinä hyvin mielikuvituksellinen ja mielenkiintoinen. Tarinaa kerrottiin sekä miesten että naisten näkökulmista. Kirja on kirjoitettu joskus kultaisella 60-luvulla, joten joiltain osin se tuntui vanhentuneelta ja välillä oli aika raskasta tekstiä. Mutta jos kaipaa hiukan oudompaa ja ... öhm, tieteellisempää luettavaa, niin kannattanee kokeilla.
Edit. En tosin ole varma, että onko tämä ihan sitä mitä haettiin, koska ihmislaji kokonaisuudessaan on muuttunut (kirjassa ei siis muistaakseni ole eriarvoisia eri rotuja tms.), mutta vierauden pelkoa ja eri lajien hallitsemispyrkimyksiä kyllä esiintyy.

Robert V.S. Redickin The Chathrand Voyage -sarja (The Red Wolf Conspiracy, The Rats and the Ruling Sea, The River of the Shadows ja The Night of the Swarm) on taasen aika tuoretta fantasiaa. Siinä yksi päähenkilöistä on alistettuun kansaan kuuluva poika ja mukana on myös ixchelejä, minikokoisia ihmisenkaltaisia olentoja. Tykkäsin kovasti etenkin ensimmäisistä osista - maailma oli uskottavan tuntuinen (esim. sen takia, että erilaiset äidinkielet oli huomioitu), henkilöhahmot mielenkiintoisia, poliittisia kiemuroita ja kriisejä käsiteltiin eri näkökulmista. Plussaa siitäkin, että että suuri osa kirjasarjasta sijoittui giganttisen kokoiselle laivalle :D

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 20:23 : Mab.

19.01.2014 20:43 #27

Todella monessa fantasiakirjassa muuten henkilön maagiset kyvyt toimivat jonkinlaisena erottavana tekijänä muusta yhteiskunnasta -- ei vain (ala)kulttuurin vaan myös ihan yksilön tasolla. Sean Stewardin aaveita näkevä päähenkilö Kehässä, Charlaine Harrisin ajatuksia kuuleva Sookie (lisäksi tässä vampyyrien systemaattinen sortaminen mm. uskonnollisen lahkon taholta), ihan Harry Potter ja monet muut nuortenkirjat, joissa kasvava nuori löytää itsestään jotain muutakin kuin muut esiteini-ikäiset kaverit.

Tämän keskustelun jälkeen vähän väittäisin, että spefi on täynnä tarinoita erilaisista yksilöistä, erilaisuudesta ja erityisyydestä. Myös erilaiset yhteisöt, rodut ja kulttuurit ovat ihan keskeistä käsiteltävää aineistoa. Tässä mittakaavassa olisi suorastaan jännä määritellä se tavallinen 'vaniljavanukas' eli yleisyyden normi uudelleen.

19.01.2014 20:50 #28

Eikä vain tässä ja nyt. Sari Peltoniemen toinen kirja Kummat ilmestyi jo 11 vuotta sitten, ja siinä teoksen nuorille päähenkilöille kasvaa ensin häntä. Sitä pitää peitellä, ja salata, ja sitten suuri helpotus, kun saa tietää, ettei ole ainoa, joka on muuttunut hännäkkääksi.

Ja tiedättekö, mistä vaniljan syyttely on saanut alkunsa? En minäkään, mutta se on vanhempaa kuin me. Tuija Lehtisen upeasta romaanista Vaniljasyndrooma stakin on jo 24 vuotta!

Mab muistaa Kasvihuoneen ihan hyvin, mutta kilpailevia ihmislajeja on sielläkin useita, vaikka suurin osa romaanista kuvataankin sen yhden näkökulmasta. Ja tosiaan se kyllä valitettavasti on romaanitaiteena aika vanhentunutta, vaikka idealtaan ja teemaltaan mikään ei voisi olla enemmän tätä päivää.

Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 19.01.2014 20:53 : Iivari.

punnort
19.01.2014 20:51 #29

Mab kirjoitti: Aina välillä itseänikin hiukan väsyttää monimuotoisuuden tapetilla pito, mutta ymmärrän kyllä, että etninen alkuperä ja seksuaali/sukupuoliominaisuudet ovat korostetusti esillä eri vähemmistöistä juuri siksi, että ne merkitsevät niin paljon ja ovat olleet laiminlyötyjä niin pitkään.

Ainakaan omalla kohdallani tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Eniten siihen, kuinka katson maailmaa, on vaikuttanut se, että aikoinani opiskelin matematiikka-filosofia -yhdistelmää, joka yhtäältä opetti minut ajattelemaan kurinalaisesti ja toisaalta luottamaan omaan järkeeni.

Myöhäisteini-ikäni vietin punkin, Platonin ja Stanislaw Lemin seurassa. Ensimmäinen opetti minut olemaan kriittinen enemmistön näkemystä kohtaan, toinen arvostamaan totuuteen pyrkimistä ja kolmas katsomaan ihmistä hiukan etäämpää ironisten silmälasien läpi.

Edellä olen luetellut ne asiat, joiden katson muovanneen identiteettiäni eniten, ja - kyllä - myöhäisteini-iän aikainen musiikkimakuni on merkittävien asioiden listassa. Sitä vastoin sukupuoleni ja seksuaalisuuntautumiseni, se, että olen masokismiin taipuvainen heteromies, on huomattavan toisarvoinen identiteettini kannalta.

Rodullisella alkuperälläni, sillä, että olen valkoinen, ei ole mitään tekemistä identiteettini kanssa. Samoin ei myöskään suomalaisuudella. Sillä on jonkun verran, että olen elänyt länsimaisessa kulttuuripiirissä, joka on vienyt analyyttisen ajattelun niin pitkälle, että tiede on syntynyt. Länsimaisuudestakin oikeastaan pelkästään tieteeseen johtanut ajattelutapa on ainoa asia, jonka katson kuuluvan identiteettiini.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

hehku
Vintiö
hehku vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (eli kirjat jotka eivät ole täynnä cishetvaniljava
19.01.2014 20:55 #30

Olin ihan unohtaa: Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajien julkaiseman Kosmoskynä-lehden numerossa 3/2011 ilmestyi Cheryl Morganin artikkeli transsukupuolisista sf/f-kirjallisuudessa. Siinä luetellaan paljon kirjoja ja artikkeli on lukemisen arvoinen muutenkin. Lehteä voi löytyä vielä jostakin, pitää kysyä saisiko englanninkielisestä versiosta PDF:n nettiin.

19.01.2014 20:56 #31

Pekka Kejonen

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, wispie

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 21:46 #32

Iivari kirjoitti: punnort: Sepä just. Sua on erottaneet ja identifioineet nimenomaan ne piirteet ja asiat, jotka erottaa sut ympärilläsi olevasta valtavirrasta. Valkoisena suomalaisena miehenä harvoin valkoinen suomalainen miehuus on tärkein identiteetin rakennuspalikka (ja voi surkua, millaista tuhoa tulee, kun jollekulle on...). Sen sijaan jos sattuisit olemaan marginaaleissa noissa, niin sitten ne saattaisivatkin olla tärkeitä.

Juuri näin.

Ja kiitos myös Iivarille tarkennuksista Kasvihuoneen suhteen :)

Sukupuolinen suuntautuneisuus ei näy päällepäin, mutta etnistä taustaansa ja sukupuoltaan ei voi muuksi muuttaa (ei aleta nyt saivartelemaan sukupuolenvaihdoksilla tai Michael Jackson-hoidoilla). Sukupuoli ja etninen tausta ovat myös sellaisia, mihin kanssaeläjät kiinnittävät aina huomiota. Jos on niin onnekas, että edustaa asuinalueensa ykköslaumaa, niin silloin ei niistä ole varmaankaan mitään haittaa.

Musiikkimaku, koulutus yms. eivät ole tällaisia. Toki tietynlaista musiikkia kuuntelevat voivat halutessaan pukeutua esimerkiksi mustiin, mutta se on heidän vapaaehtoinen valintansa ja he voivat koska tahansa luopua siitä tai piilottaa sen.

Se, miten jäsentää maailmaa, riippuu tietenkin niistä vaikutteista, mitä on saanut. Näitä vaikutteita ovat paitsi koulutus, luetut kirjat, yms., niin luonnollisesti myös se, miten toiset kohtelevat ja kuinka vapaasti on saanut etsiä paikkaansa maailmassa. Millainenkohan ihminen esimerkiksi minäkin olisin, jos olisin kasvanut kulttuurissa, jossa oma ihonvärini ei olisi se hyväksytty normi ja joka puolelta tuputettaisiin toista ja implisiittisesti myös parempaa mallia? Etuoikeutettuna on varaa olla välittämättä.

Mä pidän itseäni kuitenkin aika valveutuneena henkilönä, mutta käydessäni syksyllä Englannissa silmäni osoittautuivat kaipaavansa lisää avautumista. Yhtenä päivänä olin kaupassa ja satuin menemään leikkikaluosaston ohitse, missä mustaihoiset pikkutytöt valitsivat antaumuksella itselleen nukkeja. Barbit olivat luonnollisesti vaaleita kaunottaria. Kyllähän mä olen tästä aiemminkin tiennyt, mutta kun näin konkreettisesti kyseisen näyn silmieni edessä, niin koko tilanteen vääryys kirkastui minulle ihan uudella tavalla ja ymmärsin paljon paremmin, miksi ihmiset pitävät mekkalaa mustien näyttelijöiden osuudesta filmeissä jne. Olenhan minä täälläkin nähnyt tummaihoisia ihmisiä, mutta koska Isossa-Britanniassa erirotuisten ihmisten määrä ja osuus on niin paljon suurempi ja siitä huolimatta lapsille suunnatut lelut ovat niin yksipuolisia.

Edit. Poistin kirjamaininnan, koska ei se nyt taida olla edes hiukan määritelmiä venyttämällä sellainen kirja, mitä ketjun aloittaja kaipaili.

Minustakin on kummaa, että vaniljaa on päädytty syyttelemään, mutta en osaa pitää sitä silkkana haukkumisena, sillä vanilja on kuitenkin hyvä mauste. En voi sille mitään, että aina vähän ilahdun, kun jotain kuvaillaan vaniljaksi :cheesy:

Viimeksi muokattu: 21.01.2014 14:59 : Mab.

Tohtori
Vintiö
Tohtori vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 21:49 #33

Allegoriathan ovat sitten spefissä vielä oma lukunsa. Itse muistan aikanaan pohtineeni, että Robin Hobbin Näkijän tarussa on selkeä viittaus seksuaali- tai sukupuolivähemmistöihin. Siinähän on kaksi tapaa harjoittaa taikuutta, yhteiskunnan hyväksymä ja kunnioitettu "Taito" ja sitten halveksittu ja jopa rikollisena pidetty "Vaisto" (jos nyt muistan termit oikein). Päähenkilölle jälkimmäinen on ollut luontevaa lapsuudesta asti, mutta se kielletään häneltä ja hänet yritetään väkisin pakottaa "oikeaan" tapaan - sillä seurauksella, että hän väliaikaisesti menettää kykynsä taikuuteen ylipäätään. Saattaa tosin mennä ylitulkinnan puolelle...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, Amppa

LunaJei
LunaJei vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 22:44 #34

Minulle tulle nyt mieleen Cassandra Claren Varjojen kaupungit-sarja, jossa ainakin kaksi tärkeistä henkilöistä ovat homo- tai biseksuaaleja. Onkohan kukaan vielä maininnut.

There is no such a thing
as "no such a thing"

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.01.2014 22:45 #35

Pitääkö tässä muistuttaa puolen internetin seuraamasta kuunnelmasarjasta , jossa on sitä miesten välistä eroottista kiinnostusta. Ihan oikeasti! Käsikirjoittajien toimesta! Ei fanien keksimänä! Siis sillä tavalla väkisin keksimänä kuten nykyään on tapana! Ei sillä tavalla ilmeisiä merkkejä lukemalla kuin Tintissä!

Scifikirjallisuuden suhteen taitavat olla nykyään jo vähemmistössä sellaiset "valkoiset miehet valtaavat avaruuden"-jutut. Uhura tuli mukaan Star Trekiin jo 60-luvulla ja pussata moiskautti valkoista kapteenia. Junpe. Kaikki Martin Luther Kingin megamarssit (joissa mustien joukossa marssi suosittuja valkoisia filmitähtiä) ja Yön Kuumuudessa ja niin edelleen. Intiaaneista alkoi tulla filmien sankareita (tai uhreja vähintäänkin) ja olihan siellä Enterprisen komentosillalla mukana se kaikkien nörttien internetvaarikin.

Mutta miten on etnisyyden laita? Scifissä on aika helppo heilutella sellaista korttia, että tulevaisuudessa ihmiskunta on ihan sekaisin ristiinnaimisen ja joukkotiedostusvälineiden avulla – ehkä eri rotuja ei ole enää ole? Ehkä ihonvärit pompsahtelevat populaatiossa kuin silmien värit nykyisin? Tai vähintään elämä on kaikkialla muuttunut samanlaiseksi. Etsinyyden käsite vaatii jonkinlaista eristymistä.

tiarAnon
tiarAnon vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
21.01.2014 23:52 #36

Hum, hyvä aihe. Nyt pitääkin ihan kaivella muistia.

Nalo Hopkinson taidettiinkin mainita jo, hänen romaaneissaan kai kaikissa (Brown Girl in the Ring, Midnight Robber, The Salt Roads, The New Moon's Arms) taitaa olla etnisyydeltään ei-valkoisia hahmoja. Oli Finnconissa vieraana pari vuotta sitten, ei taida olla suomennettu mitään noista?

Scott Lynchin Red Seas Under Red Skiesissa on tumma ihonen naismerirosvo, Zamira Drakasha.

Neil Gaimanilla on muutenkin paikotellen jänniä hahmoja. En oo ihan varma onko Neverwheren Hunterin ihonväriä mainittu kirjassa, mutta ainakin sarjissovituksessa se on tummaihonen. Ja jos sarjikset kelpaa, ni Sandmanissa on Hazel ja Foxglove, jotka on lesboja sekä Wanda, joka on trans. Grant Morrisonin Invisiblesissä on Lord Fanny, joka on trans ja latino, sekä Boy, joka on tummaihonen nainen. Ja nyt kun asiaa ajattelen, Brian K. Vaughanin Y: The Last Manin kolmesta päähenkilöstä kaks on naisia, toinen tummaihonen ja toinen kiinalaissyntynen. Ja Vaughanin uudemman sarjiksen, Sagan, toinen päähenkilö on piirteiltään tummaihonen, vaikka periaatteessa kyllä kuuluu alien-rotuun (kuten kaikki sarjiksen hahmot). Näitähän itse asiassa löytyy sarjispuolella aika paljon.

Nää nyt tuli äkkiseltään mieleen. Suosittelen kans lukemaan Joey Comeaun Lockpick Pornographyn ja We all got it comingin, ne ei oo varsinaisesti spefiä, mutta upeita romaaneja, joissa päähenkilöt on homomiehiä. Ne saa myös ladattua laillisesti ilmaseks, mikä tietty helpottaa elämää.

Sitten tietty voi pyöritellä myös erilaisia klassikkomateriaaleja. Martinin Tulen ja jään laulussa ainakin nyt dothrakit on selkeesti etnisyydeltään poikkeavia, mutta ne tuskin sopii tähän. Samoin Ricen vampyyrikirjojen hahmoissa homoerotiikka on aika väkevänä, mutta vastaako sekään varsinaisesti tän ketjun tarkotusta?

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Viimeksi muokattu: 21.01.2014 23:55 : tiarAnon.

22.01.2014 08:52 #37

Mulle tuli vielä mieleen pari kirjaa, joista tosin ensimmäisen varmaan Rinja ehti jo jättämään pois omista suosituksistaan olettaakseni sillä perusteella, ettei se ehkä ole ihan sitä mitä on toivottu.

Mutta koska kirjan jatko-osa pääsi mukaan, niin miksei laitettaisi ensimmäistäkin teosta? :) Samaan maailmaan se kuitenkin sijoittuu ja kakkososakin aukeaa mukavammin, kun edeltävät tapahtumat ovat tiedossa. Eli Gregory Maguiren Noidasta on kyse. Päähenkilö Elfaba on vihreäihoinen, terävähampainen ja vedelle "allerginen". Tarinan maailmassa vihreäihoisuus on poikkeuksellista - toisin kuin aiemmin mainostamassani Kasvihuoneessa - ja löytyy kirjasta myös muitakin lajeja ja ylipäätään erilaisuuden käsittelyä. Pidin tästä kirjasta enemmän kuin Noidan pojasta, mutta kyllä molemmat ovat lukemisen arvoisia.

Suzanne Collinsin Nälkäpelien päähenkilö Katniss Everdeenillä on oliivinvärinen iho ja musta tukka. Siitä voi tietysti keskustella, että riittääkö tuo määrittelemään hänet ei-valkoiseksi, mutta ainakin näin valkean pohjolan näkökulmasta Katniss lienee keskimääräistä eksoottisempi. Kirjoissa ei kuitenkaan hänen ulkonäöstään mitään sen kummempaa meteliä nosteta, enemmän sillä on väliä, että Katniss tulee köyhältä vyöhykkeeltä.

Hiistu
22.01.2014 10:58 #38

On tainnut jäädä vielä mainitsematta, mutta skotlantilaisen Hal Duncanin romaaneissa on homoseksuaalien asema keskeisessä osassa, esim. Vellumissa on varsin suora toisinto Matthew Shepardin murhasta.

Ei ole fantasiaa tai scifiä, mutta seksuaali- ja myöskin etnisiä vähemmistöjä käsittelevistä romaaneista kiinnostuneille suosittelen myös Tom Spanbauerin kirjaa Mies joka rakastui kuuhun . Päähenkilö on puoliverinen Vaja-niminen poika, joka asuu kapakan takana vajassa ja osallistuu kapakan liiketoimintaan ottamalla vastaan maksavia miesasiakkaita.. niin sitä kai voisi luonnehtia. Yhdessä vaiheessa hän lisäksi uskoo rakastuneensa isäänsä.

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
22.01.2014 13:04 #39

Näkijän taru voitaisiin laskea listaan. Yksi tärkeistä hahmoista ei ole jakkimakupala. Toisaalta siinäkin toistuu fantasian klisee eli päähenkilö (ja moni muu) ei ole maailman perusvanukas.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

tiarAnon
22.01.2014 14:14 #40

Ai niin, sitten tietysti on Jeanette Wintersonin iki-ihana Stone gods, josta mun allekirjotuksenikin on poimittu. Siinä henkilögalleriassa seikkailee useempiakin seksuaaliselta suuntautumiseltaan valtavirrasta poikkeavia hahmoja. Stone Gods on selkeesti scifiä, mutta Wintersonin muutkin romaanit ainakin leikittelee genren rajamailla. Sexing the Cherry esmes on selkeetä maagista realismia.

"It was never the death you feared, it was emptiness."
365x100.blogspot.fi/

Uusin jäsen: Satu Mahkonen