Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
29.01.2014 02:28 #41

Meresmaan Mifonki-sarjan päähenkilö Dantehan ei ole valkoinen...

Vinommasta kirjallisuudesta tulee spekulatiivisemmalta osastolta mieleen ainakin:

Johanna Sinisalo - Ennen päivänlaskua ei voi
William S. Burroughs - iso osa tuotannosta
Jonathan Coe - Unen talo

Ja klassikoista:
Anne Rice - Vampire Chronicles
Gustave Flaubert - The Temptation of Saint Anthony (La Tentation de Saint Antoine)
Shakespeare - Kesäyön unelma

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 29.01.2014 03:06 : StaCa. Syy: Mainitaan nyt klassikoitakin

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
29.01.2014 08:36 #42

En huomannut mainintaa näistä kotimaisista: Annukka Salaman Faunoidit (Joose on homoseksuaali) ja Elina Rouhiaisen Susiraja (Niko on homoseksuaali ja Raisa ei ole valkoinen). En löytänyt aloitusviestistä eikä osunut silmään myöhemmin, mutta tapana on lukea vähän rivien välistä. Elikkäs pahoittelut jos vain toistan. :wink:

Amppa
Amppa vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
31.01.2014 19:59 #43

Mahtaako löytyä fantasikirjoja, joissa tytöt tykkää tytöistä? Hazel & Foxglove Neil Gaimanin sarjiksissa on tuttuja, mutta he ovatkin ainoa pariskunta, joka on itselleni tullut vastaan fantasiakirjan sivulta "vaatteet päällä". Tuntuu nimittäin siltä, että jos naisten rakkautta tarinassa on mukana, se tapahtuu kohautussyistä sängyssä peiton alla.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
31.01.2014 21:08 #44

Anu Holopaisen Welman tytöt -sarjassa on muistaakseni ainakin pari naisparia. Lisäksi Libba Brayn Gemma Doyle -sarjan avausosa on suomennettu, ja trilogian aikana kaksi neljästä naispäähenkilöstä pariutuvat.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Tohtori
Vintiö
Tohtori vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
01.02.2014 11:46 #45

Jos halajaa naispareja kirjallisuuteen, kannattaa tosiaan lukea kotimaista spefinovellistiikkaa lehdistä ja antologioista. Varsinkin joskus 2007-2009 tuntui, että vähintään joka toisessa novellissa oli vähintäänkin naisten biseksuaalisuutta - jopa siinä määrin, että se alkoi jossain määrin muodostua kliseeksi. Eikä muuten useimmiten peuhattu peiton alla! :cheesy:

Nyt en ihan viime vuosina ole enää seurannut skeneä niin tarkkaan, joten en tiedä esiintyykö näitä nykyään niin paljon. Viime vuoden Atorox-setissä ei ainakaan pistänyt silmään, eli saattaa olla vähenemään päin.

EDIT: Tulipa mieleen, että itse asiassa myös itse toimittamissani antologioissa esiintyy "tyttörakkautta" (ainakin antologiat Me emme valehtele ja Mustaa lihaa), ja tulevan Murhamystiikkaa-antologian novelleista löytyy sekä miespareja että naispareja. Toki tämä koskee vain yksittäisiä novelleja, mutta kuitenkin, eipä ole edes URS-kirjat pelkkää vanukasta. :wink:

Viimeksi muokattu: 01.02.2014 12:05 : Tohtori.

The Big Bad Wolf
01.02.2014 11:57 #46

Cassandra Claren Langenneiden enkeleiden kaupungissa mainitaan erittäin erittäin sivuhenkilötytöt, jotka ovat parisuhteessa. Mutta sarjahan on täällä jo mainittu.

Iivari
01.02.2014 12:00 #47

Niin joo, se ilmeisin eli Jenny Kangasvuon Sudenveri unohtui mainita. Siinä naiseus on muutoinkin keskiössä, mutta myös parisuhteen muodossa.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Dyn vastasi aiheeseen: Monimuotoinen kirjallisuus (henkilöhahmojen ominaisuuksien suhteen)
19.09.2015 21:06 #48

Uusimmassa Tähtivaeltaja-lehdessä 3/15 on Cheryl Morganin kiinnostava artikkeli Sukupuolen tulevaisuus tieteiskirjallisuudessa, joka käsittelee sukupuolen käsittelyä (binäärisyys, monimuotoisuus, evoluution tulevat mahdollisuudet jne) fantasiassa ja scifissä. Alun voi käydä lukemassa täältä , mutta suurin osa kirjavinkeistä tulee vasta myöhemmin tekstissä. Jos aihe kiinnostaa, suosittelen etsimään lehden käsiinsä!

Jussi, haplotus
Uusin jäsen: Antero Stenhammar