08.02.2014 11:58 #1 :: The Big Bad Wolf
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Itsellä on paha tapa jättää kirja yöpöydän laatikkoon odottamaan pariksi päiväksi, että lukisin nopeasti siinä jossain välissä seuraavan, kun sattui kirjastossa olemaan ja pikalaina pitää lukea nopeaan, mutta eihän se nyt niiiiin koukuttava ollutkaan, katsos, tuohan myöhästyy ihan kohta kanssa ja tuo pitäisi lukea, kun sain sen tädiltä jo kuukausi sitten, kuitenkin kohta kysyy mitä pidän...

Tällä hetkellä olen raa'asti palauttanut kaikki kirjaston kirjat lukemattomina takaisin, kun tahdon ihan oikeasti kahlata oman hyllyni läpi. Tämä tiputti tällä hetkellä lukemieni kirjojen määrän yhteentoista, mikä on allekirjoittaneelle ideaali. Pokkareita ja kirjanmerkitettyjä teoksia lojuu ympäriinsä huonetta ja osa on seilannut keittiöön. Colferia on hyvä lukea iltasaduksi, syödessä maistuu Pieni suklaapuoti ja sohvalla voisi lukea klassikoita harvinaisessa päivänvalossa, kouluun olen vienyt pari pokkaria yhteiskuntaopin tunneille aamunavaukseen ja äikäntunneille ajanvietteeksi... Parhaimmillaan yhtä aikaa luen ehkäpä kahtakymmentäviittä eri kirjaa.

Luetteko useita kirjoja yhtä aikaa vai pitäydyttekö tiukasti vain siinä yhdessä? Sekoittuvatko juonet keskenään? Väittääkö muistinne kivenkovaan Ron Weasleyn olevan Percy Jacksonin satyyrikaveri? Tuoko loistava kirja parempia puolia esille myös huonommasta vai saako kontrasti pitämään huonosta vielä vähemmän?

Ja. Mikä on ehdoton maksimi, kuinka montaa kirjaa kykenette yhtä aikaa lukemaan?
Muokannut 22.06.2015 13:51 Hiistu

• Strato hahmo
  • Strato

08.02.2014 12:05 #2 :: Strato
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Yleensä tulee pitäydyttyä yhdessä kirjassa kerrallaan, vaikka välillä mieli kyllä tekisi lukea useampaakin yhtä aikaa :smile:

Olen nimittäin huomannut, että yhtä kerrallaan lukiessa pystyn keskittymään kirjaan paremmin sekä uppoutumaan kirjan tapahtumiin (immersio taitaaa olla oikea sana tässä yhteydessä?). En usko että juonet sekoittuisivat keskenään, mutta jotain jäisi lukukokemuksesta uupumaan. En ole kokeillut ehdotonta maksimia, mutta veikkaisin sen olevan 3-4 jos koulukirjoja ei oteta mukaan laskuihin. Taitaisi nuo 10-20 kirjaa kerralla jäädä pelkäksi haaveeksi :lol:

08.02.2014 12:11 #3 :: Dyn
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Mä olen lukenut useita kirjoja rinnakkain ihan niin pitkään kuin voin muistaa. Saatoin aloittaa sen ihan vain sillä, että koulusta tupsahteli jo ala-asteella listoja, joista piti valita kirjoja luettavaksi -- yleensä nämä "pakkopullat" kahlasi sitten nopeasti läpi samalla kun luki jotain oikeasti kiinnostavaa siinä rinnalla. En silti varmaan koskaan ole oikeasti lukenut yli kymmentä kirjaa rinnakkain; kesken jääneitä on voinut ollakin niin monta, mutta sitten ne on kyllä tuomittu jäämään kesken, eikä niihin enää ole tullut palattua.

Luen erilaisia kirjoja aika fiilispohjalta, joten on ihan hyvä, että on vaihtoehtoja, joihin tarttua. Nykyään lukuaika on aika kortilla, joten en mielelläni lue mitään, mikä ei oikeasti nappaa jollain tasolla -- huonot tai epäkiinnostavat kirjat jäävät jopa aiempaa helpommin kesken nykyään. Niitä lojuu sitten "luenkohan tätä vai enkö lue" -tilassa olohuoneessa. Kesken jääneitä kirjaston kirjoja pitäisi kyllä raaskia palauttaa, mutta niitä on kovin helppo uusia netissä (tai nykyään pikemminkin antaa Iivarin uusia töissä).

En sekoita kirjojen juonia (luen ehkä tarpeeksi monipuolisesti hyvin erilaisia kirjoja) mutta jos kirja on pitkään "tauolla", siihen palaaminen voi olla juonenkin kannalta hankalaa (että mitäs tässä nyt sitten olikaan tapahtunut).

08.02.2014 12:21 #4 :: haplotus
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Yksi kirja kerrallaan olen toiminut aina. Se tuntuu parhaalle tavalle saada kirjasta kaikki irti. Lisäksi en pidä asioiden kesken jättämisestä ja pelkään että jonkin kirjan kanssa kävisi niin jos aloittaisin useamman siinä yhtä aikaa.

Myönnytyksenä useamman asian lukemiselle tosin on se, että luen kyllä sarjakuvia ja aikakauslehtiä kirjojen lisäksi bussimatkan ratoksi. Lehti on tavallisesti Tähdet ja avaruus ja sarjakuva jotain laukkuun sopivaa, eli aika usein mangaa.

08.02.2014 12:21 #5 :: Scartti
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Nyt on 7 kesken (3 aion ehdottomasti lukea loppuun, 1 luen lapsille, 1 jää taatusti kesken ja 2 paksua runokirjaa) ja niidenkin aikana olen lukenut useamman kirjan. Juonet eivät mene sekaisin.

Jotkut kirjat vain ovat niin raskaita, että niiden aikana on pakko pitää taukoa ja ahmia muita kirjoja. Tai uusintakierroksella oleva kirja kyllä joutaa odottelemaan vuoroaan.
Muokannut 08.02.2014 12:25 Scartti

08.02.2014 12:37 #6 :: Dyn
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?

Scartti kirjoitti: Nyt on 7 kesken (3 aion ehdottomasti lukea loppuun, 1 luen lapsille, 1 jää taatusti kesken ja 2 paksua runokirjaa) ja niidenkin aikana olen lukenut useamman kirjan.

Ihan kiinnostuksesta, luetko lapsille ihan pitkiä kirjoja (mulle luettiin lapsena Muumeja, eikä niissä ole edes hirveästi kuvia) vai kuvakirjoja? Tuntuu, että kovin monet keskittyvät nykyään vain jälkimmäisiin, niitä on ehkä helpompi saada illassa (tai kahdessa) loppuun, kun taas pidempi kirja vaatii, että lapsikin jaksaa jatkaa seuraavana iltana -- vaan mikäpä opettaisi paremmin pitkäjänteisyyttä. :)

08.02.2014 12:53 #7 :: Emelie
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Minulla on aina vaikka kuinka monta kirjaa kesken, en edes yritä päästä tilanteeseen, jossa minulla olisi vain yksi kirja luettavana. Pidän vaihtelusta ja kesken olevat kirjat ovat yleensä hyvin erilaisia. Tällöin juonikuviotkaan eivät sekoitus (mitä nyt joskus useampaa hömppähutturomaania lukiessa saattaa kestää hetken, kun saa mahdollisesta juonesta kiinni, jos viimeisimmästä lukukerrasta on aikaa ja olen lukenut välissä jotain muuta hyvin samankaltaista).

Kirjanlukulaite on kasvattanut kesken olevien kirjojen määrää, sillä pieneen laitteeseen mahtuu enemmän kirjoja kuin mitä pystyy raahaamaan mukanaan. Tällöin esim. reissuun lähtiessä ei tarvitse miettiä montako kirjaa ottaa mukaan, ja stressata mahdollisesti siitä, että pitääkö niistä kirjoista. Jos yksi kirja ei kiinnosta, voi ilman suurempia miettimättä siirtyä seuraavaan ja niin edes päin.

Maksimia sille, kuinka montaa kirjaa voi olla yhtäaikaa kesken, on aika hankala määritellä, ainakaan vielä ei ole tullut raja vastaan. Todennäköisesti aika montaa.

08.02.2014 12:55 #8 :: Kirjaneito
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Muutama on yleensä samaan aikaan kesken, mutta kolme taitaa lähennellä meikäläisen maksimia. Yleensä minulla on kotona kesken joku paksumpi jota ei voi raahata kaikkialle mukaan (tosin niitäkin päiviä on kyllä nähty... :roll:) ja joku kevyt pokkari kulkee mukana koulussa ja muualla. Mutta aktiivisesti yleensä kaksi kolme samaan aikaan kesken, joskus jotkut kirjat vain jämähtävät kesken pitkäksi aikaa ennen kuin ne palauttaa tai oikeasti lukee loppuun.

Olen vähän samaa mieltä Straton kanssa. Juonet ja muut pystyy kyllä pitämään erillään, mutta tunnelmasta tulee helposti vähän rikkonainen kun lukee montaa samaan aikaan. Ainakin jotkut kirjat tuntuvat vaativan sellaista tiettyä omistautumista. :smile:

• Dragan hahmo
  • Dragan

08.02.2014 13:14 #9 :: Dragan
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Minä luen pääasiassa vain yhtä kirjaa aina kerrallaan. Joskus kuitenkin jokin arvostelukirja on niin vetovoimainen, että sen pariin on karattava hetimiten.

Tämän lisäksi minulla on tavallisesti kaksi audiobookkia kesken, toinen koneella ja toinen mp3-soittimessa.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

08.02.2014 13:30 #10 :: Eija
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Minulla on tällä hetkellä 7 kirjaa kesken. Pari tietoteosta, pari novellikokoelmaa ja kolme romaania. Tietoteoksissa ja novellikokoelmissa keskeneräisyys on OK, mutta pidemmissä tarinoissa lukisin mielellään yhtä kirjaa kerrallaan. Häiritsee kun kirjoja on kesken, mutta joskus joku kirja ei innosta sillä hetkellä ja silloin on vaan aloitettava toinen.

• max hahmo
  • max

08.02.2014 13:38 #11 :: max
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Silloin kun vielä luin fyysisiä kirjoja, yksi kerrallaan, siististi "jonossa". Mutta nyt e-kirja-aikana homma on lähtenyt täysin lapasesta, kun kaikki kirjat on aina saatavilla ja lukuprosessi tallentuu automaattisesti ym. Tällä hetkellä on kesken vain viisi, mutta pahimmillaan on ollut n.20 kirjaa yhtäaikaa luettavana.

• VMN hahmo
  • VMN

08.02.2014 13:53 #12 :: VMN
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Johan on yllättäviä vastauksia. Toisaalta, monet täällä lukevat paljon kirjoja, muut ystäväni kun lukevat vähemmän ja usein vain yhtä kerralla (:

Itsellä on hyvin, hyvin pitkään ollut tuo yksi kerralla, mutta vasta viime kuukausina se on alkanut liikkua. Usein se on silti yksi "oikea" kirja ja sarjakuva samaan aikaan. Nyt on tullut uutuutena äänikirja jota kuuntelen urheillessa. Parhaimmillaan oli tässä lisänä vielä puhelimelta luettava ja novellikokoelma, mutta pysyn tässä kahdessa, tai ehkä tästä lähdin kolmessa kirjassa. Kaikki kuitenkin eri formaatissa.

08.02.2014 14:03 #13 :: Scartti

Dyn kirjoitti:

Iän mukaan on menty. Aluksi kuvakirjoja ja hiljalleen teksti lisääntynyt. Nyt on menossa Harry Potter ja salaisuuksien kammio kahden nuorimman kanssa. Osaavat toki itsekin lukea, mutta lukuhetket on mukavaa yhdessäoloa. Jouluna luin koko katraalle Saiturin joulun ja isommatkin nauttivat lukuhetkistä, vaikka aluksi eivät olisi millään halunneet istua sohvalle..

Vaatihan se aikaa ja välillä on päiviä, ettei millään ehdi lukemaan (läksyt, kaverit, harrastukset, äiti on vähän väsy..)

• Rinja

08.02.2014 14:13 #14 :: Rinja
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Jos olen jo aloittanut jonkin kirjan, mutta kesken sen lukemisen tekeekin mieli aloittaa jotain muuta, se on minulle merkki siitä että kyseinen aloitettu kirja ei kiinnosta ja koukuta tarpeeksi. Keskityn siis vain yhteen kirjaan kerrallaan ja annan sille kaiken huomioni ja energiani, ja jos se ei tunnu sen arvoiselta niin sitten se on sama jättää kesken.

Tämä oli tilanne siis jo paljon nuorempana, jolloin minulla ei ollut nykyisenlaista tarvetta lukea kirjaa loppuun yhdeltä istumalta.

08.02.2014 14:26 #15 :: sinidean
Tämäpä mielenkiintoinen aihe! Kiitokset aloittajalle. :smile:

Haaveilen jatkuvasti siitä, että keskittyisin vain yhteen kirjaan kerrallaan, mutta silti luen aina montaa kirjaa samaan aikaan. Eri tilanteisiin ja erilaisiin fiiliksiin tarvitsen erityylisiä kirjoja. Esim. matkustaessa kulkee mukana pokkari tai e-kirja, yöpöydällä lojuu jotain kevyttä tai vaihtoehtoisesti jotain nukuttavaa :wink:, lisäksi on mahdollisia lukupiiri- tai haastekirjoja, sekä kiinnostava uutuus tai muu herätehankinta...jne. Osa on jämähtynyt kesken pitemmäksi aikaa eli ne eivät ole ns. aktiivisesti kesken, mutten ole silti raaskinut vielä hylätä kokonaan parempien aikojen toivossa. Tällä hetkellä minulla on kesken 8 kirjaa, mutta vain neljää niistä luen aktiivisesti.

Sekoittuvatko juonet keskenään?

Yleensä ei, koska kirjat ovat tarkoituksella niin erilaisia. Toki välillä erityisesti viihdekirjojen tms. kevyiden tapausten osalta voi sekoittua, jos ovat kovin samantyylisiä ja edellisestä lukukerrasta on aikaa.

Kyllä se valitettavasti kääntyy niin päin, että huippuhyvä kirja huonontaa huonompiaan entisestään jopa surullisen kuuluisaan lukumasennukseen asti. Tästä myös seuraa usein se, että ne huonommat jäävät sitten roikkumaan keskeneräisinä pitkäksi aikaa.

Mikä on ehdoton maksimi, kuinka montaa kirjaa kykenette yhtä aikaa lukemaan?

Tämänhetkinen 8 keskeneräistä kirjaani tuntuu selkeästi liian paljolta. Lukukokemus kärsii kirjasta riippuen enempi ja vähempi ja esim. alkaa unohtamaan, että missä kohtaa kirjan juonessa mentiin, jos tauko on ollut pidempi. Aktiivisesti ja keskittyen kykenen lukemaan ehkä max. viisi kirjaa samanaikaisesti.

08.02.2014 14:28 #16 :: Dyn
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?

Rinja kirjoitti: Jos olen jo aloittanut jonkin kirjan, mutta kesken sen lukemisen tekeekin mieli aloittaa jotain muuta, se on minulle merkki siitä että kyseinen aloitettu kirja ei kiinnosta ja koukuta tarpeeksi.

Tämä on kyllä valitettavan totta! Toisaalta välillä huomaan kirjan kanssa, että toisissa olosuhteissa lukisin sen ihan mielelläni, mutta juuri nyt ei vaan jaksa keskittyä niin vaativaan tekstiin/teemaan, tai kirja tuntuu vaikka liian kevyeltä kun haluaisi just silloin pohtia jotain syvällistä.

08.02.2014 14:48 #17 :: The Big Bad Wolf
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?

Dyn kirjoitti: Välillä pelkään jättäväni kesken hyvänkin kirjan, joka ei joko sovi kulloiseenkin lukufiilikseen tai sitten siinä on vaan jostain syystä huono alku, mutta loppu olisi ollut ihan briljantti.

Sama! Jos kirja ei sovi lukufiilikseen, jää lukematta tai odottamaan sohvan alle ikuisiksi ajoiksi. Joskus kirjastossa huomaa lainanneensa seitsemän vaaleanpunaista, hempeää höttökirjaa ja joskus kolmetoista erittäintavallistafantasiaajonkasankarionahniinerityislaatuinenjayksinpelastaakokomaailman-tyyppistä (yleensä sinikantista) kirjaa. Tällä hetkellä en voisi kuvitellakaan lukevani mitään helppoa vaan olen imeytynyt Victor Hugon Kurjiin ja Charles Dickensiin. Tähän mielentilaan ei Twilight sopisi. :wink:

08.02.2014 15:03 #18 :: sinidean
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?

Dyn kirjoitti: Toisaalta välillä huomaan kirjan kanssa, että toisissa olosuhteissa lukisin sen ihan mielelläni, mutta juuri nyt ei vaan jaksa keskittyä niin vaativaan tekstiin/teemaan, tai kirja tuntuu vaikka liian kevyeltä kun haluaisi just silloin pohtia jotain syvällistä.

Juuri tämän takia omalla kohdallani tuo Rinjan mainitsema kriteeri kirjan keskenjättämiselle ei toimisi ollenkaan. Hyvä esimerkki: aloitin noin vuosi sitten erästä kirjaa ja se ei iskenyt sitten ollenkaan, vaan jätin heti alkuunsa kesken. Nyt vähän aikaa sitten palasin siihen uudestaan ja jäin heti koukkuun. Kirjasta tulikin todella viihdyttävä lukukokemus! :) Aina ei vain ole oikea mielentila jollekin kirjalle, eikä se automaattisesti tee siitä huonoa.

Palatakseni vielä alkuperäiseen aiheeseen, niin tässä useamman keskeneräisen kirjan lukutyylissä olen huomannut omalla kohdalla sellaisenkin huonon puolen, että tulee enemmän aloitettua ihan ex-tempore -tyylillä jotain kirjoja, joita ei ole suunnitellut lukevansa. Toki tämä voi olla virkistävä yllätys, mutta välillä ihmettelen mitä kaikkea onkaan tullut luettua, vaikka olisin halunnut käyttää vähäisen lukuaikani ehkä johonkin pitkään lukulistallani olleeseen kirjaan.

Kun lukee yhteen kirjaan keskittyen, niin lukeminen ja kirjavalinnat ovat kenties suunnitelmallisempia? Vai minkälaisia kokemuksia teillä muilla on?

08.02.2014 15:07 #19 :: Dyn
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?

sinidean kirjoitti: Kun lukee yhteen kirjaan keskittyen, niin lukeminen ja kirjavalinnat ovat kenties suunnitelmallisempia?

Mulla ei ainakaan ole kirjojen määrällä hirveästi vaikutusta suunnitelmallisuuteen, käytettävän ajan määrällä kyllä sitäkin enemmän. Nykyään valkkaan aika huolella kirjat, joita edes harkitsen lukevani, eikä sekään takaa, että ehdin lukea niitä kaikkia. Ex tempore -hankintoja (tai edes kirjastolainoja) ei hirveästi tule, jollei Iivari sattumalta kanna sellaisia kotiin. Lievästi yllytettynä saatan kyllä tarttua oudompaankin kirjaan, jonka lukemista en varsinaisesti ole suunnitellut.

Eli kirjoja, joita vakavasti aion vielä lukea, voi olla kesken useitakin kappaleita. :D Toki tietty aste suunnitelmallisuutta ehkä auttaa säätelemään niiden kirjojen määrää... tai sitten ei.

• Elenna hahmo
  • Elenna

08.02.2014 15:31 #20 :: Elenna
Montaako kirjaa luet yhtä aikaa?
Päätin laskea tällä hetkellä luettavanani olevat kirjat, ja hämmästyin niiden määrästä; ainakin kuusi opusta on enemmän tai vähemmän aktiivisen lukemisen kohteina. Yleensä minulla on samaan aikaan kesken korkeintaan pari-kolme kirjaa. Toisaalta, tuskin koskaan on sellaista tilannetta, ettei yhdenkään kirjan välistä löytyisi kirjanmerkkiä.

Viimeisen vuoden tai puolentoista aikana on ollut kovin vähän aikaa lukemiselle, ja siksi yhden kirjan lukemisessa kestää usein tavallista kauemmin. Tämä tietysti edistää kesken olevien kirjojen kasautumista yöpöydälle, kun en malta olla aloittamatta uusia.

Juonten sekoittumista olen joskus huomannut hyvin samantyylisten kirjojen kohdalla, erityisesti kun lukemisessa on ollut pidempiä taukoja. Tuulen viemän ja Rikoksen ja rangaistuksen tai muiden yhtä erilaisten kirjojen juonet tuskin pääsisivät sekoittumaan, vaikka kuinka yrittäisi, mutta esimerkiksi hyvin samantyylisten fantasiakirjojen tapahtumat saattavat joskus mennä keskenään sekaisin.

Valvojat: RinjaEmelie