Essi Tammimaa: Noaidin tytär

09.02.2014 20:42 - 09.02.2014 20:45 #1 : Iivari

Essi Tammimaa: Noaidin tytär

Otava 2013 - Risingin tietokannassa

Essi Tammimaan Noaidin tytär on hämmentävä kirja hyvine ja huonoine puolineen. Nuortenromaani aloittaa trilogian, joka kertoo saamelaissoturittarista ja Tuusulan Kellokoskella mielisairaalan kupeessa kasvaneesta lukiolaistytöstä, josta yksinhuoltajaisä ylihuolehtii. Aura, kirjan päähenkilö, on tyypillinen nuortenromaanin antisankari: arka, ulkopuolinen ja syrjäänvetäytyvä. Hänen sosiaalinen maailmansa käsittää isän lisäksi kaksi tyttökaveria, jotka molemmat ovat värikkäämpiä ja leiskuvampia persoonia, sekä kaveripojan, josta ikään kuin kaavaillaan myös poikakaveria. Lisäksi Auralla on etäihastus kuuluisan rokkibändin laulajaan Pajuun. Unenkaltaiset valvekuvat saamelaissoturittarista saavat Auran kuumeisesti kirjoittamaan romaania.

Kirjan tarina on koottu herkullisista aineksista: Etelässä - mutta ei kuitenkaan kaupungissa - kasvanut tyttö päätyy keskelle pohjoista erämaata. Raadollisen realistisessa nuortenmaailmassa elävä ihminen tempautuu keskelle myyttien ja magian taistelukenttää. Keskenkasvuinen nuori päätyy ikiaikaisen maailman ja samalla oman historiansa pyörteisiin. Jopa saamelaisten suomalaistumista ja etelään valumista sivutaan Pajun henkilöhahmon  yhteydessä. Myös tarinankerronta vie eteenpäin ja kirjan keskivaiheilla se on toisinaan jopa erinomaista. Alkukin on hyvä; se saa lukemaan kirjaa mielellään ja nostaa odotuksia, mutta loppupuolella kiire ja tapahtumien vyörytys tekevät rakenteesta epätasapainoisen. Kirja muistuttaa tässä ja monissa muissakin piirteissään hämmentävästi Katri Alatalon Karnin labyrinttia.

Lue lisää...

Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 09.02.2014 20:45 Dyn.

17.11.2015 13:58 #2 : Helmeilevä susi
Vastaus käyttäjältä Helmeilevä susi aiheessa Essi Tammimaa: Noaidin tytär
Jaa-a, no milloinkas se trilogian loppu tulee?

Alea iacta est.
Dovie'andi se tovya sagain.

17.11.2015 14:24 - 17.11.2015 14:25 #3 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Essi Tammimaa: Noaidin tytär
Kirjailijan blogista viime huhtikuulta:

Essi Tammimaa kirjoitti: huhtikuu 20, 2015 8:57 pm |
Kirjoitan parhaillani sarjan kakkososaa kovaa kyytiä, ja puhe oli, että Tulva (työnimi) tulisi kauppoihin ensi keväänä. Voi tuntua pitkältä ajalta, mutta ihan kohta se on näin kirjailijan näkökulmasta!
Luvassa on tuhotulvaa, kuolleiden soturittarien kosto ja kaikenlaista muuta, mitä tässä parhaillaan pyörittelen valmiiksi kirjaksi.

Kevään listoissa sitä ei kuitenkaan taida vielä näkyä, joten ehkäpä se ilmestyy vuoden päästä syksyllä.

Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 17.11.2015 14:25 Iivari.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Helmeilevä susi

15.08.2016 02:46 #4 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Essi Tammimaa: Noaidin tytär
Tulva ilmestyi itse asiassa kesäkuussa, ja takakansitekstin perusteella on varsin kiinnostavanoloinen ja tarjoaisi jännitteitä enemmän kuin edeltäjänsä. Minulla on silti vähän kaksijakoinen fiilis siitä, haluanko lukea sen. Toisaalta ensiosassa oli paljon hyvää ja tavallaan minulla (vaikken tietenkään väitä olevani mikään varsinainen asiantuntija, mutta tiedänpähän silti muutaman peruskurssin verran asioita) olisi opintojeni puolesta jonkinlainen velvollisuus tai kunnia-asia tsekata millaiseksi saamelaismytologia on taivutettu tällä kertaa. Toisaalta tänä vuonna ja erityisesti viime kuukausina mulla on ollut muutenkin sellainen en-halua-pois-mukavuusalueelta -olo lukemisten suhteen, oon lukenut paljon kirjoja uudestaan ja ne ensi kertaa luetut mitä olen valinnut, ovat olleet aika varmoja tapauksia. Joten en rehellisesti tiedä, haluanko lukea Tulvan nyt...

Rinja
Uusin jäsen: Ruska