Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa

• Nafisan
26.02.2014 22:33 - 26.02.2014 22:35 #1 : Nafisan

Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa

Otava 2013 - Risingin tietokannassa

Oxfordin yliopistossa englantia opiskeleva Abigail Gibbs aloitti kirjoittamisen 15-vuotiaana. Illallinen vampyyrin kanssa ilmestyi aluksi nettiteksteinä. Ne saivat paljon suosiota, joten ei ollut yllättävää, että teos ja sen tuleva jatko-osa saivat kustannussopimuksen kirjailijan ollessa vasta 18-vuotias.

Kyseessä on nuori kirjailija, ja on luonnollista, että tämä näkyy myös tekstissä: juoni on paikoin ennalta-arvattava ja se kantaa mukanaan Stephenie Meyerin tunnetun Houkutus-vampyyrirakkauskertomuksen luomaa laahusta. Toisin kuin Meyerin paikoin sisäsiistin säyseät vampyyrit, Gibbsin vampyyrit purevat ja toisinaan myös tappavat ihmisiä, eivätkä kieltäydy intiimeistäkään puuhista - ehkäisyä unohtamatta! Tekstissä esiintyy myös fantasian kliseitä, esimerkiksi tuhansia vuosia aikaisemmin laadittu ennustus, joihin päähenkilö itsekin suhtautuu välillä ironisesti.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 26.02.2014 22:35 Dyn.

• Hopija hahmo
  • Hopija
    Riiviö
24.03.2014 02:36 - 25.03.2014 10:05 #2 : Hopija
Vastaus käyttäjältä Hopija aiheessa Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa
Illallinen vampyyrin kanssa toi enemmänkin mieleen ylipitkän äidinkielen esseen kuin nerokkaaksi väitetyn romaanin. Toki, pitää pitää mielessä että Gibbs on nuori, ja on hienoa että hänen ikäisensä sitoutuvat niinkin pitkään projektiin kuin kirjan kirjoittamiseen (tai pitkään fanficiin), mutta sille on mielestäni syy miksi parhaimmat kirjailijat ovat aikuisia ihmisiä: Gibbsin kokemattomuus paistoi tekstistä läpi.

Päähenkilö Violetin reaktiot herättivät myös ihmetystä: eikö mikään saa häntä oikeasti järkyttyneeksi? Teinityttö joutuu erotetuksi omasta maailmastaan, parhaista ystävistään, perheestään ja kodistaan, ja silti voi suhteellisen hyvin? Minua ärsytti ihan suunnattomasti se, että kirjan alussa Violet oli selvästi odottamassa parasta ystäväänsä, mutta siepatuksi jäämisen jälkeen ei uhrannut pienintä ajatustakaan ystävilleen? Ottaen kuitenkin huomioon että Violet oli monta kuukautta vankina.

Myöskin se, miten helposti hän "antoi anteeksi" Kasparille. Yhtäkkiä onkin täysin ok että Kaspar kidnappasi hänet ja yritti seksuaalisesti ahdistella häntä? Mitä?! Olenko ainoa jolla ei ole kykyä antaa anteeksi noin helposti-ja pian?

Vampyyrikuninkaalliset olivat kaikki kahdensadan ikävuoden molemmilla puolilla, eivätkö he koskaan aikuistu? Se kohtaus, jossa "nuoret" päättivät lähteä sirkukseen ja siellä hupitaloon jossa sitten alkoivat kiihkeästi naimaan (ugh, pehmopornoa, kukaan BDB:tä lukenut ei ikinä voi sanoa että kohtaus herättäisi mitään muita tunteita kun myötähäpeää) oli täysin absurdi. Eikö kenelläkään tullut mieleen että joku voisi löytää heidät sieltä, esim. pidättää heidät josta myös varmasti myös tunneköyhä, masokistinen kusipää vampyyrikuningas saisi kuulla? Viimeistään siinä kohdassa aloin jo toivomaan että kirja loppuisi nopeasti.

Ja aikuis-vampyyrien käytöksestä on pakko sanoa tämä: nämä viisaat, vanhat ja kuninkaalliset vaan kertovat 17-vuotiaalle että "hei, susta tulee vampyyri kohta, deal with it" ja se on ihan okei? Jopa heidän epäkypsä käytös ärsytti. Eikö tässä kirjassa ole yhtään aikuisia? Se, että kuningas
Luulisi että naimisissa olo kuningatar Carmenin kanssa ja kuuden lapsen isänä olo olisi opettanut hänelle edes vähän myötätuntoa viatonta ihmislasta.

Kaikista kirjan "virheistä" pahin oli kuitenkin loppu.

Kun Violet tappeli isänsä kanssa olin ihan täydellisesti isän puolella, Violetilla ei ole mitään takuita siitä että hänen romanssinsa Kasparin kanssa kestää, Kaspar ei edes ole sanonut rakastavansa häntä! Tsiisus, Violet ihan tosissaan
Eikö Kasparin käytös Charitya kohtaan herättänyt Violetissa mitään hälytysmerkkejä? Tai Annieta? Puhumattakaan siitä että selvästi Lyla ja Fabian ja muut vampyyrit vieläkin vihasivat Violetia,

Kirjoittaessani tätä minulla tulee vaan lisää ja lisää esimerkkejä kirjan kauheudesta, joka on selvästi kirjan kirjoittajan naiiviuden ja huonon, hirveän kustantamon syytä, Rahanahne kustantamo näki nuoren tytön ja tämän menestyksen ja päätti käyttää sitä häikäilemättömästi hyväksi, se fakta että netissä julkaistu tarina jäi paria viimeistä kappaletta vaille valmiiksi vain että ihmiset ostaisivat kirjan oli ihan järkyttävää.

En millään haluaisi että tästä kirjasta kirjoitettaisiin jatko-osaa vielä ainakaan kymmeneen vuoteen - ei ennen kun Gibbs on kasvanut aikuiseksi ja saanut edes hieman elämänkokemusta lisää. Se, että naisten objektoiminen, raiskausyritykset ja murhaaminen sivuutettiin olankohautuksella koska "ah ihana Kaspar on niin seksikäs!" kertoo jo paljon kirjoittajasta. Ja valitettavasti myös nykykulttuurista.
Viimeksi muokattu: 25.03.2014 10:05 Sini. Syy: Koetin pistää pahimpia spoilereita piiloon, siltä varalta että joku oikeasti haluaisi lukea tämän kirjan, kaikesta huolimatta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi, Emelie

24.03.2014 12:07 #3 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa
Mietin jo joku aikaa sitten, kun tämän kirjan arvostelu ilmestyi tänne, että pitäisikö tähän vastata, mutta ajattelin, että ehkä ei, sillä olisin kuitenkin vain haukkunut kirjan alusta loppuun alimpaan maan rakoon. Mietin myös sitä, että ehkä ajan myötä pystyn ajattelemaan ja arvostelemaan sitä paremmin.

Ihan "hauska" huomata, että jonkun muunkin mielestä teos oli kamalinta kuraa hetkeen. Kirjan lukemisesta on jo tovi, ja olen melko paljon jo siitä unohtanutkin (esim. minulla ei ole mitään muistikuvaa kirjan lopun gliffhangerista; että näin hyvä kirja oli kyseessä...), mutta silti päällimmäinen fiilis on edelleekin se, että en lukisi enää ikinä tätä kyseistä kirjaa tai sen jatko-osia. Luin tämän sentään englanniksi, joka vähän paransi tarinaa. En tarkoita sitä, että suomennos olisi mitenkään huono (välttämättä), mutta aika usein vain paranormaali romantiikka näyttää/kuulostaa niin paljon hirveämmältä ja kornimmalta suomeksi kuin englanniksi. Voinee tietysti olla tottumuskysymys...

Hopija kertoi kyllä jo ihan kaiken mitä itsekin kirjasta lukiessani ajattelin, joten komppaan häntä täysin. Tämän kirjan jälkeen osaan arvostaa niitä tasokkaampia harlekiini vampyyritarinoita.

Hopija kirjoitti: Se, että naisten objektoiminen, raiskausyritykset ja murhaaminen sivuutettiin olankohautuksella koska "ah ihana Kaspar on niin seksikäs!" kertoo jo paljon kirjoittajasta. Ja valitettavasti myös nykykulttuurista.

Noille (naisten objektoiminen ja raiskausyritykset) on ihan omat genrensäkin (BDSM, Dark), tämän kirjan edustaman kaltaiseen paranormaaliin romantiikkaan ne eivät kyllä istu sitten millään. Ja BDSM:ssä ne ovat (yleensä/lähes aina) alistetun ja alistajan välisesti sovittuja juttuja, Dark-teemaisissa kidnappaustarinoissa ei niinkään. Murhaamista ei ole kyllä ole tullut vastaan kummassakaan genressä.... Mutta niitä kirjoja jo lukeekin ihan eri mind setillä. Ehkä se oli minulla osaksi syy siihen, että tämä kirja aiheutti niin suuresti negatiivisia fiiliksiä.

• Scartti hahmo
  • Scartti
24.03.2014 13:09 #4 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa
Tätä kirjaa ja mm. Fifty Shadesia lukiessa pohdin, että mikä ihmisiä vaivaa.. Kun lukee joidenkin ylistyssanoja Kasparista ja Chrisu Greysta tekis mieli iskeä kirjalla päähän. Ja kirjojen naiskuva! tekis mieli iskeä oma pää seinään.

Ainoa syy mikä saa mut ehkä tarttumaan jatko-osaan on se, että haluan nähdä onko taso yhtään parantunut ja mihin suuntaan lähtee tarinaa viemään.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

31.03.2014 17:39 #5 : Amethystus
Vastaus käyttäjältä Amethystus aiheessa Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa
Vaikka alku oli omasta mielestäni ihan mielenkiintoinen, niin eipä tämä kirja paljon mua yllättänyt. Juoni oli sitä samaa kuin Twilight-kirjoissakin. Ainut hyvä puoli näissä kirjoissa oli se, että vampyyrit todella purevat ja voivat tehdä jotain pahaa, mikä aiheutti ainakin minussa sellaista pientä jännityksen tapaista, mutta siihen se sitten jäikin. Tarina kulkee hitaasti, mikä saattaa johtua Gibbsin kokemattomuudesta, mikä kyllä on ihan ymmärtävää - eihän neiti oo ennen niitä kirjoja kirjoitellut (ainakaan minun tietääkseni).

Toimintaa ja jännitystä tässä kirjassa ois joka tapauksessa saanut olla enemmän, sillä hyvässä lykyssä se olisi vauhdittanut tarinan kulkua ja tuonut vähän enemmän väriä lukukokemukseen, sillä kirja oli loppujen lopuksi tylsä ja väritön arvattavan juonensa kanssa. Vaikka tulis tilaisuus niin en lukis uudelleen.

Aamun harmauteen

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
19.04.2014 21:16 #6 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa
Tää kirja on ihan käsittämätöntä hömppää ja tekstistä huomaa, että sen on kirjoittanut aloittelija... mutta pidän siitä silti kovasti :lol: Ja kerrankin nähtiin kunnon vampyyreja, jotka ei vaan kimaltele auringossa ja myötäile muita! Mulla on kyllä muutenkin sellainen maku et fanitan niitä tuotoksia joista muut ei pidä laisinkaan :lol: Toivottavasti tästä kirjasta tulee toisen osan suomennos, kovasti odotellaan :cool:

Arvioni kirjasta voit lukea mm. täällä .

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT