• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 16 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 91 päivää sitten

Morvan & Buchet: Sillage

23.05.2014 22:42 #1 : dreameling
Jatketaan wanhalla foorumilla aloitettua ketjua Jean-David Morvanin kirjoittamasta ja Philippe Buchet'n kuvittamasta Sillage -sarjakuvasta...

8. osa, Ihmisluonto (2013), tarjoilee sitä vahvempaa Sillagea. Navis löytää vihdoinkin muita lajitovereitaan, mutta eihän se nyt ihan putkeen mene kiitos, niin, ihmisluonnon. Sillagen mittarilla ote on tällä kertaa varsin aikuinen, ja Navisille on kirjoitettu poikkeuksellisen hieno tarinakaari, johon mahtuu masennusta, onnea, epäröintiä, pettymystä, surua ja katarsista hyväksyntää. Ei mitään tajunnanräjäyttävän syvällistä, mutta varsin kaunista ja koskettavaa. Buchet'n kuvitus on totutusti jumalaisen kaunista.

Navisista on selvästi kasvamassa nainen, mikä näkyy niin tarinassa kuin kuvituksessa. Suunta hyvä.

Toivottavasti ihmisiä nähdään vielä jatkossakin, sillä nyt lajin visiitti jäi kuitenkin aika lyhyeksi ja yksipuoliseksi.

• VMN hahmo
  • VMN
24.05.2014 17:11 - 24.05.2014 17:15 #2 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
Itse olen lukenut pari ekaa Sillagea ja arvostellut ne blogissani ( osa yksi ja osa kaksi ).

Minulle nämä ovat olleet hieman ristiriitainen kokemus. Idea on kiva ja kuvitus on toisinaan parempaa tasoa, mutta juonellisesti vähän höttöä. Kokoajan on kiire, eikä mitään ehtiä kertoa kunnolla loppuun. Yksi suurimmista kritiikkini aiheista olikin se, että nämä kertovat aina yhden tarinan alusta loppuun, kun sivumäärä ei selvästikään riitä siihen - ei ainakaan, jos haluaa kertoa tarinan kunnolla. (Lukemani osat jättivät juuri tuon fiiliksen, minkä itse kuvailit: "...nyt (tarina) jäi kuitenkin aika lyhyeksi ja yksipuoliseksi.")

Pitää myöhemmin tutkia vielä vähän pidemmälle ja katsoa, paraneeko meno.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 24.05.2014 17:15 VMN.

24.05.2014 20:44 - 24.05.2014 20:45 #3 : dreameling
Vastaus käyttäjältä dreameling aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
Juonellisesti Sillage on usein juurikin nopeata höttöä ja sosiopoliittiset kannanotot tyypillisesti lapsellisia ja pinnallisia. Sarja toimii parhaiten keskittyessään seikkailuun, toimintaan ja Navisin hahmokehitykseen (juonen ollessa jotain suoraviivaista). Kovasti sarja kuitenkin meikäläistä viehättää (eikä syynä ole vain kauniisti kuvitettu pääosa).

Syvällisempää, lihaisampaa ja juonellisesti vetävämpää eurooppalaista nykyscifiä etsivälle suosittelen esim. Runbergin kirjoittamaa ja Pellén kuvittamaa Orbitalia .
Viimeksi muokattu: 24.05.2014 20:45 dreameling.

• kyty
27.05.2014 14:37 #4 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
Sillage on itselle sellainen "ookoo"-tapaus, mutta aina tulee mieleen että se toimisi paremmin jossain muussa formaatissa. Vaikka Aku Ankka-kokoisena: enemmän sivuja mutta vähemmän kuvia per sivu...

14.09.2014 20:18 #5 : dreameling
Vastaus käyttäjältä dreameling aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
9. osa jatkaa vahvalla, aikuisemmalla linjalla. Navisin kaari ei ole yhtä rikas kuin mainiossa 8. osassa, mutta itse tarina on tehokas yhdistelmä toimintaa, trilleriä, hahmodraamaa ja tragediaa. Sillagen maailmamytologiaa avataan myös varsin hienosti.

Tykkään kovasti, että Morvanin tarinat eivät enää kalpene niin pahasti Buchet'n kauniin, kauniin kuvituksen rinnalla.

• max hahmo
  • max
15.09.2014 09:17 #6 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Morvan & Buchet: Sillage

dreameling kirjoitti: Sillage 6: Maailmojen sota: 2.5 / 5
Sillage 9: Soluttautuja: 4 / 5

Hmm, itse luovutin aikanaan tuohon 6. osaan, kun homma jotenkin lässähti, mutta ilmeisesti taso nousee taas siitä eteenpäin?

24.09.2014 18:13 #7 : dreameling
Kyllä, ja kunnolla.

05.11.2015 08:40 #8 : dreameling
Vastaus käyttäjältä dreameling aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
10. osa tuli nautittua jo pari viikkoa sitten, mutta jostain syystä unohdin kirjata tuoreet aatokset tänne. Tarina (joka on jo pikkaisen hämärtynyt mielessäni) on tällä kertaa virkistävän pienimuotoinen ja henkilölähtöinen, ja tarjoaa mielenkiintoisen ja kypsän lisän Navisin hahmokaareen ja Sillagen maailmaan noin yleensä. Siltikin tämä tuntuu välietapilta suurempien tarinoiden välissä. Mutta välietappina tämä ei ole ollenkaan hullumpi.

Pidän siitä miten tarinat ovat aikuistuneet Navisin kasvaessa ja aikuistuessa.

Kuvitus on luonnollisesti edelleen kaunista, niin kaunista.

Sillage 10: Paluu tuleen: 3.5 / 5

23.04.2016 09:35 #9 : dreameling
Vastaus käyttäjältä dreameling aiheessa Morvan & Buchet: Sillage
Luin suru-uutisen Tähtivaeltajasta: Egmont lopetti Sillagen julkaisun 10. osaan.

Siis voihan kakka.

Kesken jäi varsin hyvä sarja.

Darkki
Uusin jäsen: Taina Rytkönen