Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.02.2015 11:12 #101

Koulussa alkoi kotimaisen kirjallisuuden kurssi ja siellä luetaankin sitten kyseistä kirjallisuutta 50-luvulta nykypäivään. Maanantaiksi pitäisi olla luettuna Jorma Korpelan Tohtori Finckelman, joka on kyllä ihan hyvin edennyt, vaikka välillä kerrontatyyli hieman häiritsee toistojensa vuoksi.

Toinen kirja, mikä on odottamassa lukemista, on Paavo Rintalan Sissiluutnantti, mutta sitä nyt ei vielä maanantaiksi tarvitse lukea.

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.02.2015 12:52 #102

Edgar Allan Poe - Kootut kertomukset

Clone Megan Fox!

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.02.2015 15:32 #103

Minulla on kesken lukupäiväkirjaa varten viitisen kirjaa rituaalitutkimuksesta - ne ovat kaikki niin mielenkiintoisia, etten oikein etene yhdessäkään, koska en osaa päättää, minkä lukisin ensin. :roll:

Tänään aloitin myös Arundhati Royn The God of Small Thingsin. Se on kirjoitettu varsin värikylläisesti, pirstaleisesti ja pieniin yksityiskohtiin pureutuen - siis juuri sillä tyylillä, josta kovasti nautin. Intia miljöönä on myös kiehtova, koska olen lukenut varsin vähän sinne sijoittuvia kirjoja, ellei joitakin matkakertomuksia oteta lukuun. Myös päähenkilöpari, kaksoset, vaikuttaa varsin kiintoisalta. Katsotaan, pitääkö positiivinen ensivaikutelma kutinsa.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.02.2015 22:53 #104

Varsinaisesti kesken (ts. aion lukea lähiaikoina loppuun) on Clive Barkerin The Damnation Game ja Milja Kauniston Piispansormus.

Sen jälkeen ajattelin tarttua joko Salla Simukan Lumikki Andersson -sarjan kahteen viimeiseen, tai hyllyssä olevaan tietokirjaan... kukista.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
20.02.2015 18:12 #105

Ulla-Lena Lundbergin Jää, Finlandia-voittaja, joka on hurmannut monet. En olisi varmaan tullut tarttuneeksi kirjan ellei se olisi luettavana eräässä lukupiirissä. Kolmasosan lukeneena voin todeta, että ei kyllä ole kirja minun makuuni. :neutral:

Jaarittelu milloin lypsämisestä, milloin heinänteosta ja ylipäänsä papin ja "pastorskan" pienestä ja tylsästä elämänpiiristä ei kiinnosta. Päähenkilöt ovat typeriä. Kerronta, jota on kuvattu "kirkkaaksi, kuin tunturipuro" on minusta lähinnä naiivia. Ilmesesti viimeisessä kolmanneksessa on äksöniä ja tragediaa, että sitä odotellessa. :roll:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 20.02.2015 18:13 : Puolikuu.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
20.02.2015 19:34 #106

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
20.02.2015 19:46 #107

George R.R. Martin - Lohikäärmetanssi osa 2
Umberto Ego - Kuningatar Loanan arvoituksellinen liekki
Olavi Paavolainen - Synkkä yksinpuhelu

Yritän lukea yhden kirjan kerrallaan mutta kirjaston varaukset pitää sotkevat toisinaan listaa.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Kuurosokea Pianisti
Kuurosokea Pianisti vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.02.2015 15:50 #108

Kuninkaiden koitos. Tähän mennessä Tulen ja jään laulu on mielestäni vähän jännä sarja, koska se on hyvin kirjoitettu, paikat, hahmot ja historia ovat hyvin luotuja ja mielenkiintoisia, mutta se ei silti aivan iske. Ehkä siitä puuttuu se tietty jokin. Parasta kirjoissa on politikointi, mikä on ihan hyvä asia ottaen huomioon tarinan aiheen.

Aloitin juuri spontaanisti lukemaan Ajan pyörää uudestaan alusta. Yllätyin siitä, kuinka hyvin se taas nappasi mukaansa. Kolmessa päivässä olen lukenut lähes 200 sivua Vaarojen taivalta. Tässä sarjassa ehdottomasti on se jokin. Aloitus on hidas, hitaampi kuin muistin, ja onhan sarja juoneltaan etenkin alussa tuttua perusfantasiaa. Mutta tunnelma on täydellisesti kohdallaan. Eiköhän sarja mene läpi tämän vuoden aikana, ennen kuin Wheel of Time Companion ilmestyy marraskuussa. Sitä odotellessa.

Pasi Ilmari Jääskeläisen kokoelma Taivaalta pudonnut eläintarha on yhtä novellia vaille luettu. Kiehtovia ideoita. Lumikko ja yhdeksän muuta on päässyt lukulistalleni.

Sitten on vielä Gilgamesh. Äikän kurssilla sai valita, lukeeko sarjakuvateoksen, runokokoelman vai näytelmän. Suurin osa luonnollisesti valitsi Aku Ankkaa, Karvista ja muuta vastaavaa, joten kaipa maailman vanhimman eepokseen lukemisesta saa sitten vähän lisäpisteitä.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.02.2015 17:09 #109

Rick Yancey'n Ääretön meri ja Stephen Kingin Cujo. Sitten tietenkin Hugleikur Dagsson'in Huumorin musta kirja ja joku aforismeja sisältävä kirja :3 Ihmeellisen vähän kesken tällä hetkellä owo

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.02.2015 20:03 #110

Edelleenkin ne kaksi ikuisuusprojektiani, Arthur ja Necronomicon... :blush:
Päälukemisena Dean Koontzin ensimmäinen Odd Thomas - Hiljaisten kaupunki ja työmaan ruokatunteja viihdyttämään aloitin tänään Lauri Eirolan ennakkokappaleen Assurin kehrä; vaikuttaa alun perusteella ihan mielenkiintoiselta historialliselta romaanilta.

kharje
kharje vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
07.03.2015 18:04 #111

Anton Tšehovin Aro ja muita novelleja

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
09.03.2015 20:03 #112

Antti Holma: Järjestäjä
Aluksi vaikutti ihan mielenkiintoiselta ja haukalta, mutta jotenkin ei vaan jaksais.

Karin Ehrnrooth: Vinoon varttunut tyttö
Eipä juuri kiinnosta henkilön omaelämäkerrallinen romaani. Yritän lukea, koska oli lukupiirin kirjana.

Se pirun Hobitti.. Ei tunnu ikinä olevan aikaa lukea sitä tytölle, kun on aina jossain kavereidensa kanssa.

Viikonloppuna tuli katsottua Nälkäpeli-elokuvat... joten The Hunger Games aloitettu uudelleen.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
11.03.2015 20:39 #113

Erin Morgensternin Yösirkus edistyy todella hitaasti. Kirjan alku oli hyvä ja tarina omaperäinen, mutta puolen välin jälkeen meno on lopahtanut rakkaustragediaksi, josta minun on vaikeaa kiinnostua.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.03.2015 18:16 #114

George R. R. Martin: Valtaistuinpeli
Sain viimeinkin aloitettua tämän ja jäin kyllä heti totaalisesti koukkuun Martinin kirjoitustyyliin! Todellista nautintoa tämän lukeminen ainakin tähän mennessä...

J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta - Sormuksen ritarit
Risingshadow:n lukupiirikirjana. Jospa kolmas kerta toden sanoo ja saisin tämän vihdoinkin luettua myös loppuun asti! :tongue:

Tove Jansson: Taikurin hattu
Vähän vastapainoa eeppiselle fantasialle...

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.03.2015 21:38 #115

Ajan Pyörä odottaa alottamistaan sängyn vierellä. Odotan sopivaa iltaa et voin sen alottaa. Terry Pratchettin Kiekkomaailman kirjojen luku järjestyksessä loistavan kirjailijan poismenon vuoksi. Muistoissa sininen maa on scifi puolella luvussa. Sitten Toinen Maailman Sota Anthony Beevorilta ettei vain fantasiaa ja scifiä pelkästää.

Race like first!
Train like second!

Doc Nicholson
Teknikko
Doc Nicholson vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
25.03.2015 07:59 #116

Viime aikoina on tupannut olemaan useampi kirja kesken, erilaiset mielentilat vaativat erilaista kirjaa...

Terry Pratchett: The Long Mars
Alussa vasta, kaksi edellistä osaa oli ihan viihdyttäviä.

Best of Judge Dredd: Classic Strips from the Galaxy's Greatest Judge
Vähän pettymys, pidemmät tarinat katkeavat kesken ja viittaavat jatkamaan toisissa kokoelmaniteissä.

Richard Overy: The Bombing War: Europe 1939-1945
Alkanut hyvin, mielenkiintoista analyysia englannin pommitusten vaikutuksista. Harmillisesti pienemmät pommituskampanjat (esim. Helsingin pommitukset) ovat tainneet jäädä kirjasta kokonaan puuttumaan.

Christopher Clark: The Sleepwalkers: How Europe Went to War in 1914
Raskas alku, sata sivua Serbian sisäpolitiikasta 1900-luvun alkuvuosina uhkasi puuduttaa. No, taustoitukset lienevät kohta takana, sitten päästään käsittelemään sodan välittömiä syitä.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
25.03.2015 12:41 #117

Yöpöydällä odottaa Neil Gaimanin ja Terry Prachettin Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch, jonka sain parin vuoden jahkailun jälkeen kysyttyä kaverilta lainaan. En ole mikään suuri Gaiman tai Prachett -fani, mutta jostain syystä Good Omensiin olen törmäillyt internetin ihmeellisessä maailmassa sen verran paljon, että se jäi jotenkin vaivaamaan. Kansien lukemista pidemmälle en ole vielä päässyt, enkä varmaan muiden kiireiden vuoksi pääsekään ennen ensi viikkoa, mutta josko sitä huhtikuussa tarttuisi tuohon opukseen.

Always follow your doubts.

kharje
kharje vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
28.03.2015 13:59 #118

Donna Tarttin Tikli

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.03.2015 17:43 #119

Patrick Süskindin Parfyymi on nyt kesken. Kauniisti kirjoitettu teos, jossa tärkeässä osassa olevat tuoksut ja hajut on osattu ilmaista myös sanallisesti elävästi. Pariisi ja 1700-luku tuovat mieleeni ehkä yllätyksettömästi Victor Hugon Kurjat, mutta mielestäni myös Süskindin tyylissä on samaa kuin Hugolla. Ehkä se on tarkoituksellista.

Ensimmäistä kertaa lukiessani tapahtumat sijoittuvat mielessäni joidenkin kohtausten osalta teatterin näyttämölle. Eivät tosin kaikki. Onko kenelläkään muulle käynyt jonkin kirjan kanssa siten että jokin siinä saa ajattelemaan että seuraakin näytelmää? Kummallista.

Pidän kyllä kirjasta ekan neljänneksen perusteella. Ehkä voisi katsoa siitä tehdyn leffankin.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Emelie vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
20.05.2015 08:57 #120

Puuh, kesken olevia kirjoja on edelleen iso vino pino.

Vieläkin on kesken Donna Tarttin Tikli, Robin Hobbin Fool's Assassin (tämä on erityisen noloa, sillä minun piti lukea tämä jo joululomalla... Säästelen kirjaa, koska tiedän sen olevan hyvä, mutta samalla olen kyvytön jatkamaan siitä mihin jäin) ja Robert Galbraithin Käen kutsu. Peter Franzenin Tumman veden päällä kirjan kanssa luovutin. Alku oli lupaava, mutta se typistyi nopeasti laahaavaksi angstitarinaksi. Steph Swainstonin Kuolemattomien kaartikin jäänee lukematta, laina on uusittu jo 5 kertaa. Pitää palauttaa ja yrittää uudelleen myöhemmin.

Uusi keskeneräinen kirja on Kitty Kelleyn Oprahin elämänkerta. Pitkään kesken ollut, mutta jota en koskaan muistamut mainita, oli Neil Gaimanin Unohdetut jumalat. Sen sain luettua viikonloppuna loppuun. Kun pääsi alun juonen irtonaisuudesta eroon, kirjan luki nopeasti loppuun.

Skie kirjoitti: Yöpöydällä odottaa Neil Gaimanin ja Terry Prachettin Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch, jonka sain parin vuoden jahkailun jälkeen kysyttyä kaverilta lainaan. En ole mikään suuri Gaiman tai Prachett -fani, mutta jostain syystä Good Omensiin olen törmäillyt internetin ihmeellisessä maailmassa sen verran paljon, että se jäi jotenkin vaivaamaan.

Minulla on tämä kirja varauksessa kirjastosta. Olen myös törmännyt tähän kirjaan viittaaviin juttuihin, joten on ihan pakko lukea viimeistään nyt (kun varaukseni lopulta päätyy kirjastoon).

Uusin jäsen: Susa Leppänen