Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
12.03.2016 14:44 #161

Luen tällä hetkellä Hugo-nimeämisorientoituneesti ja kesken on Kai Ashante Wilsonin The Sorcerer of the Wildeeps, Ian McDonaldin Luna: New Moon ja Emma Newmanin Planetfall. Pisimmällä olen Wilsonin teoksessa, jota on verrattu mm. Glen Cookin Mustaan komppaniaan (jota en itse ole lukenut vielä), ja sen verran hyvältä vaikuttaa, että tiedän jo puolen välin jälkeen laittavani teoksen Novella-kategoriaan omaksi ehdokasvaihtoehdoksi. Viimeisiä viikkoja viedään Hugo-nimeämisissä, kiirettä pitää.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

13.03.2016 11:56 #162

Päätin kirjoittaa ensimmäisen viestini tähän ketjuun... Minulla on kesken Kristin Cashoren Fire , joka on Graceling Realm -sarjan toinen osa. Vielä on yli sata sivua jäljellä. Luin sarjan avausosan Syntymälahja vuonna 2009, kun suomennos julkaistiin, joten kirja ei ole kauhean hyvin muistissa. Mutta pidän Firesta enemmän.

Fire itse asiassa tapahtuu ajallisesti ennen Syntymälahjaa. Se sijoittuu mantereen toiselle laidalle, ja henkilöt ovat uusia. Taikuuskin on tässä maailmankolkassa erilaista kuin ekan kirjan Seitsemässä kuningaskunnassa. Ehkä olen pitänyt Firesta enemmän siksi, että teos on lähempänä ns. perinteistä eeppistä fantasiaa kuin Syntymälahja. Kirja myös tuntuu aikuisemmalta – päähenkilökin täyttää tarinan kuluessa 18 vuotta. Minusta Fire on enemmän aikuislukijoille suunnattu kuin vaikka Eddingsin Belgarionin taru.

Annoin tietokannassa Syntymälahjalle kolme ja puoli tähteä viidestä. Tähänastisilla näytöillä Fire ansaitsee neljä. Teoksesta löytyy koskettavia kohtauksia, ja päähenkilö on erittäin onnistunut. On sääli, että romaania ei suomennettu. Cashoren kirjat ovat olleet bestsellereitä ympäri maailmaa, mutta ilmeisesti suomalaisia ei kiinnostanut tarpeeksi. Toivottavasti WSOY:n valitsema kansikuva Syntymälahjaan ei vaikuttanut kielteisesti myyntilukuihin...

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.03.2016 12:21 #163

Tässä on aikas iso nippu taas kirjoja kesken. Pitäs varmaan yrittää välillä lukea kirja loppuun asti ennen kuin aloittaa uuden.

Antony Beevor: Ardennit 1944 Hitlerin Viimeinen Uhkayritys
- Ainahan sanotaan että historia kirjoitetaan voittajien näkökulmasta. Tottahan se on, mutta onneksi on Beevor. Tämä kirja kertoo vähän muutakin kuin divissioonien liikkeet rintamalla. Kirja on jämähtänyt Pariisiin vapautukseen ja siittä kuinka liittoutuneet raiskasivat 40 % kaupungin naisista. Eniten tässä hirvittää se että lähdemateriaali löytyy verkosta ja liittoutuneet painoivat asian villasella.

Tähtien Sota - Trilogia
- Aloin kahlaamaan Tähtien Sota kirjani läpi ja olen päässyt alkuperäiseen trilogiian :)

Thomas Keneally: Shindlerin Lista
- Elokuvana tämän nähnyt useasti joten pitäähän tämäkin sitten lukea kun on hyllyssä kohta vuoden ollut lukematta.

Viljami Puustinen: Kingston Wall - Petri Wallin saaga
- Kingstone Wallin kuuntelijana on pakko lukea tämä

Christopher Sandford: Kurt Cobain
- Koska Cobain

Heinrich Harrer: Seitsemän Vuotta Tiibetistä
- Kirja jota olen kahlannut kohta vuoden ja en millään saa jatkettua sitä

Margaret Weis & Tracy Hickman: Haltioiden Tähti
- Vihdoinkin kun sain Kuolemanportti sarjan kokonaisuudessa itselleni niin pitäähän se kahlata läpi

Tuomas Kyrö: Miniä
- Sain tämän lahjaksi tuttavilta Dudincen kisan onnistumisesta. Hykerrellyt jo tässä ekojen sivujen aikana kirjaa

Race like first!
Train like second!

Lexei
Lexei vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.03.2016 16:31 #164

Tämän hetken ainut keskeneräinen teos on C. S Lewiksen Narnian tarinat.

Kirjassa on kaikki sadut järjestyksessä, jossa Lewis haluaisi tarinat luettavan. Eli tarinan aikajatkumon mukaisesti, eikä niiden ilmestymisjärjstyksessä.

Tämä kirja oli hommattava kirja kokoelmiin, kun äiti sitä meille pienenä luki iltasaduksi. Tietysti se on näin aikuisena luettava uudestaan.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
30.03.2016 02:25 #165

Olen saanut edelliset kolme kirjaa luettua ja niiden jälkeen vielä yhden, joten aloittelin kolme uutta kirjaa:

Catherynne M. Valenten Speak Easy (novella)
Natasha Pulleyn The Watchmaker of Filigree Strret
Kim Stanley Robinsonin Aurora

Näistä Pulleyn kirja on melkein lopussa ja Valentenkin olettaisin ehtiväni lukea kutakuinkin ennen kuin Hugo-ehdokkaiden nimeämisaika päättyy. Auroran kohdalla en pidä kiirettä, mutta koetan päästä pisteeseen, että voin arvioida, onko se nimeämiskelpoinen. Jonossa on jo muita 2015 julkaisuja, joten toivottavasti lukuflow jatkuu vielä huhtikuussakin.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Emelie vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.04.2016 17:29 #166

Olen onnistuneesti lukenut loppuun Arthur C. Clarken 2010 avaruusodysseian ja Bret Easton Ellisin Amerikan Psykon, joista varsinkin Clarken kirjan kanssa kesti. Myös Deadpoolin lukemisessa olen edistynyt, mutta se alkaa käydä tylsäksi.

Kesken on tällä hetkellä kirjaston kirjoista John Verdonin Tappakaa Peter Pan, Dean Koontzin Pako ja Monty Pythonin maailman Monty Pythonin mukaan (eli jonkinlainen MP:n elämänkerta).

Lukulaitteella on kesken Joe Abercrombien Last Argument of Kings, on ollut jo todella pitkään kesken. Minulla on tuo kirja nykyään omassa hylyssä fyysisenä kappaleena, joten ehkä sen nyt saa luettua loppuun helpommin.

Kim Harrisonin Every Which Way But Dead on kesken omasta kirjahyllystä, samoin Murakamin Maailmanloppu ja ihmemaa ja Blake Crouchin Wayward Pines - Ei pakotietä.

lolde
Epäkuollut
lolde vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.04.2016 15:03 #167

Tällä hetkellä menossa Veronica Roth: Kapinallinen, käytiin muutama päivä sitten katsomassa sarjan uusin leffa ja innostuin nyt lukemaan toisen osan. Saa nähdä onko toinen osa niin hyvä että viitsii lukea viimeisenkin osan heti putkeen vai täytyykö lukea muutama kirja välissä.

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.04.2016 15:36 #168

Minulla tällä hetkellä kesken Dietrich Schwanitzin Sivistyksen käsikirja, mikä naurattaa todella paljon. Sen lisäksi Deborah Spungenin Nancy, Lindqvistin Ystävät hämärän jälkeen, Paula Tillin Toisin ja yksi lähihoitajien kirja(Elämän kulku). Viimeisen mainitsen siksi, että se oikeasti on luettavana, ei opiskeltavana. Aika paljon kaikkea, mutta tykkään valita luettavani fiiliksen mukaan :3

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
29.04.2016 19:19 #169

- J. S. Meresmaa: Mifongin perintö (ollut jo ikuisuuden lukulistalla, nyt olen puolessa välissä ja tykännyt tosi paljon!)

- Matti Rönkä: Eino (Tartuin tähän puolivahingossa ja piti vain vähän vilkaista, mutta pian huomasin kääntäväni aina vaan uuden sivun. Tässä on jotain mikä pitää kiinnostuksen yllä...)

- Elena Mady: Vaihdokas (kiintiöspefikirja nuorille, jollainen mulla on aina vähintään yksi luvussa :wink: )

- Merja Jalo: Ponilahdella tapahtuu (Osa lukuprojektia, jossa olen palannut lapsuuteni lempparikirjoihin eli Nummelan ponitalli -hevoskirjasarjaan. Kirjojen huumori jaksaa näköjään naurattaa edelleen. Nyt menossa jo kirja nro 14. Enää noin 70 jäljellä! :grin: )

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.06.2016 23:37 #170

Liian monta...

Lukulistalla on jo pitkään ollut muumikirjat ja kun ostin alkuvuodesta kaksi kokoama kirjaa, luen niitä satunnaisella innostuksella. Nyt on kesken Muumipapan urotyöt. En voi sanoa rakastuneeni näihin kirjoihin, mutta en liiemmin pettyneeni. Lähinnä ainakin tällä hetkellä ne tuntuu kaipaavan sen oikeanlaisen fiiliksen. Tosin monet kirjat tarvitsee sen... Tämä makaa yöpöydälläni, mutta lojuu tällä hetkellä toisen iltalukemiskirjan alla.

Soturikissoja (Erin Hunter) kahlailen urhoollisesti. Tällä hetkellä itse sarjan lukeminen on tauolla (sillä seuraava kirja jota pitäisi lukea on hukassa jossain muuttolaatikossa), mutta sen sijaan luen Väärätähden lupaus -erikoisseikkailua. Tämäkin tuntuu tosin tällä hetkellä vähän tökkivän.

Helena Wariksen Pohjankontu sarja tuli hankittua vähän vahingossa ja nyt luen huomattavasti kahta ylempää suuremmalla innolla ensimmäistä osaa eli Uniin piirrettyä polkua. Kovin pitkälle en ole siinä vielä pötkinyt, mutta vaikuttaa lupaavalta.

Egerkrans Johanin Pohjoismaiset taruolennot on niin ikään kesken. Koska taruolennot ja varsinkin täältä kotinurkilta löytyvät kiehtoo ja tästä saattaapi olla apua kirjoitusprojektissanikin. Vaikka se näemmä nimestään huolimatta keskittyy lähinnä Ruotsalaisiin olentoihin.

Yöpöydälläni lojuu tosiaan kaksi kirjaa. Muumit syrjäytti James Bowenin Katukatti Bob. Alunperin tähän kirjaan kiinnitin huomioni kuinka ollakaan kissan takia. No ei tämä nyt ihan perinteinen "kissakirja" ole, mutta mukavaa luettavaa. Pian olen päässytkin sen loppuun. Onneksi, viisi keskeneräistä on minulle aika paljon. Varsinkin kun siihen lisää hieman mangaa (Weediä ja Akamea) ja sekä omaa että miehen nanotekstiä.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

07.08.2016 23:04 #171

Luen parhaillaan Leigh Bardugon Siege and Stormia , joka on Grisha-trilogian keskimmäinen osa. 250 sivua on takana, 130 vielä jäljellä. Luin aiemmin kesällä fantasiasarjan ensimmäisen kirjan Shadow and Bone. Avausosa oli onnistunut, mutta minulla oli joitakin ongelmia sen kanssa. Annoin teokselle kolme ja puoli tähteä tietokannassa. Kakkoskirjassa Barugo täyttää osoittamansa potentiaalin, ja jos kirjan loppupuolella ei tule mitään yllättävää tason pudotusta, saa Siege and Storm minulta neljä tähteä. Tarina kulkee sujuvammin kuin ekassa kirjassa, ja heti alussa esitelty uusi hahmo Sturmhond on mainio.

Grisha-trilogia sijoittuu vahvasti Venäjästä vaikutteita ottaneeseen maailmaan. Ravkan yhteiskunta, tavat, kulttuuri ja kieli tuovat heti mieleen Venäjän. Sarja on kerrottu kokonaan minä-muodossa nuoren naisen Alinan näkökulmasta. Tämä on young adult -kirjallisuutta, jota aikuinenkin lukee mielellään. Maailma ei ole enää keskiaikainen, vaan kiväärit ovat yleisessä käytössä. Bardugon henkilönkuvaus on onnistunutta, kirjoista löytyy toimintakohtauksia, huumoria, romantiikkaa, kiinnostavaa taikuutta ja hyvää dialogia. Lukiessa huomaa, että nainen todella osaa kirjoittaa. Shadow and Bone oli pokkarina vain 300-sivuinen – tämä toinen osa 80 sivua pidempi.

Grisha-trilogia on käännetty useille kielille ja sen osat ovat nousseet bestseller-listoille. Suomennosta ei jostain syystä ole saatavilla.

Viimeksi muokattu: 07.08.2016 23:09 : Jussi.

requiax
Kisälli
requiax vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
18.09.2016 11:23 #172

Tunnetusti monta kirjaa kesken, mutta virallisesti vain yksi. Kuolema korjaa kokit-kirjan keskeytin erään uunimurhan jälkeen. Oikeasti kesken (ainoa, johon nyt keskityn) on Clive Barkerin Imajica. Luen sitä pokkariversiona kahdessa osassa, ja meneillään on nyt. 1.osa The Fifth Dominion. Kokonaisuushan on reilusti yli tuhat sivua ja kirja on paksu. Pääasia että luen Imajican tämän vuoden aikana. :-)

Mab
Mab vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
22.09.2016 19:51 #173

Aloitin vihdoin ja viimein lukemaan klassikkoteosta, johon olisi pitänyt tutustua aikapäiviä sitten, eli Anthony Burgessin Kellopeliappelsiinia. En ole siitä tehtyä elokuvaakaan nähnyt, joten olen ihan pimennossa tarinan käänteiden tai loppuratkaisun suhteen :tongue:

Vaikuttaa toistaiseksi mielenkiintoiselta ja aika erityyppiseltä kirjalta, mitä yleensä luen. Suomennos on myös vaikuttavan oloinen, joskin slangisanoja pitää aina välillä tarkastella sanalistasta, jotta pysyisi paremmin kärryillä :D Mutta eiköhän ne opi pikkuhiljaa tässä matkan varrella!

Breza
Kaartilainen
Breza vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
22.09.2016 21:20 #174

Olen onnistunut laittamaan kirja pinoon nyt sen verran kirjoja etten tiiä kerkeenko edes lukemaan kaikkia! Nyt luen Harry Potter ja liekehtivä pikari ja valinta. Mutta kirjastosta lainaamani kaksi kirjaa punainen kuin veri ja puoliksi poissa. Olen nytten vähän hukassa miten pitäisi lähtee lukemaan.

Pitäiskö ensimmäisenä aloittaa kirjaston kirjat alta pois ja sitten voi rauhassa lukee omat kirjat? Hitto, tämä on vaikeeta!

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
02.10.2016 13:50 #175

Tällä hetkellä on kesken kaksikin kirjaa, joista kumpikaan ei ole fantasiaa vaikka toinen liippaakin läheltä: Nenosen ja Kervisen kirja Synnin palkka on kuolema. Juuri tullut noitaleffa sytytti taas halun lukea noitavainoista, vaikka en ole itse elokuvaa nähnytkään. Toinen kirja on Vacklinin ja Rosenvallin Käsikirjoittamisen taito, jota en todennäköisesti tarvitse ainakaan olemattomaan työskentelyyni av-alalla, mutta siitä on ollut hyötyä myös sarjakuvakäsikirjoitusten kanssa. Puhumattakaan siitä, että teosta lukee ihan huvikseen.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
02.10.2016 14:31 #176

Aloitin eilen illalla kaksi kirjaa, joista en ole päässyt vielä kovin pitkälle. Ensimmäinen on Laura Restrepon romaani Intohimon saari, joka ainakin takakantensa ja aloituskappaleensa perusteella on kuin minua varten kirjoitettu. Kirja perustuu tositapahtumiin ja sijoittuu syrjäiselle Tyynenmeren atollille, jossa tapahtuu kauheita. Rakastan tämmöisiä, toivottavasti odotukseni eivät osoittaudu liian korkeiksi.

Toinen aloittamani on Chris Ryallin (ym.) sarjis Dirk Gently's holistic detective agency - The interconnectedness of all kings. En huomannut tuota alaotsikkoa, joten kuvittelin alunperin että tämä olisi sarjisversio Adamsin romaanista. Eipä sitten ole, vaan ihan oma tarinansa jossa seikkailee Dirk Gently. Ekan osan luettuani en ole varma tykkäänkö tästä. Piirrostyyli, ja kaikki muukin oikeastaan, tuntuu niin amerikkalaiselta eikä yhtään adamsmaiselta. Sen ainakin olen jo päättänyt, että vaikken saisikaan tätä sarjista luettua loppuun täytyy ainakin lukea Dirk Gently uudestaan. Edellisestä (ja ainoasta) kerrasta on hillittömän kauan.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

10.04.2017 20:56 #177

Minulla on kesken Naomi Novikin Uprooted vuodelta 2015, olen suunnilleen puolessavälissä.

Kirja sai viime vuonna valtavan määrän palkintoehdokkuuksia ja voittikin useita, esimerkiksi Nebulan ja Locuksen. Pokkarin alkuun on kerätty ylistyksiä useilta tunnetuilta kirjailijoilta kuten Robin Hobbilta, Patrick Rothfussilta, Lev Grossmanilta ja Ursula K. Le Guinilta. Suomennosta ei silti saatu. Uprooted on yksittäinen fantasiaromaani, se ei kuulu mihinkään sarjaan.

Tähän asti lukemani perusteella Uprooted on kehujen ja palkintojen arvoinen. Jotenkin kirjassa toimii kaikki.Se sijoittuu keskiaika-tyyliseen fantasiamaahan, jossa nimet tuovat mieleen Puolan, ja on kerrottu minä-muodossa nuoren naisen näkökulmasta. Romaani on kuitenkin suunnattu aikuisille, se ei ole young adult -kirjallisuutta. Teoksessa saavutetaan vanhojen satujen tunnelma: mukana on mahtava velho, joka kerran kymmenessä vuodessa ottaa uuden 17-vuotiaan tytön vangiksi torniinsa, pahan taikuuden saastuttama metsä, joka yrittää levittää turmelustaan ja peittää koko maailman, prinssi, jonka äiti on ollut vuosia vangittuna elävän puun sisään jne.

Tarina ei kuitenkaan pohjaudu mihinkään oikeaan satuun, vaan Novik on ymmärtääkseni keksinyt kaiken itse. Uprootedissa käytetään paljon sivuja taikuuden kuvaamiseen, mitä on todella kiehtovaa lukea. Taikuuden kieli tuo mieleen suomalais-ugrilaiset kielet, olen tunnistavani välillä sanojen merkityksen. Kirjan henkilönkuvaus on vahvaa, teksti kaunista ja vaivatonta lukea ja toimintakohtauksetkin jännittäviä. Koko ajan tekee mieli jatkaa eteenpäin. Olen lukenut Novikilta aiemmin vain Temeraire-sarjan kaksi ensimmäistä osaa, ja puolen kirjan perusteella Uprooted on paljon parempi.

Jos taso säilyy samana loppuun asti, on Uprooted yksi tämän vuoden lukuelämyksistäni.

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
10.04.2017 21:08 #178

Tällä hetkellä kesken:

Erika Vikin Hän sanoi nimekseen Aleia. Tätä kotimaista fantasiaromaania on ollut nautinto lukea.

Charlotte Bronten Kotiopettajattaren romaani. Vanhan ajan goottilaista tunnelmaa ah.

Katherine Dunnin Geek Love. Mutantteja!

Ei näistä yksikään kyllä kesken jää.

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
11.04.2017 10:11 #179

Tällä hetkellä kesken:
- James Hayman: The Chill of Night. Ihan ok perusdekkari. Kuuntelen luureista työmatkoilla ja lenkillä. Äänikirjojen valikoima on vielä valitettavan suppea.
- Antonio Hill: Kuolleiden lelujen kesä. Lukuhaastetta varten (Popsugar 6. A book with one of the four seasons in the title). Luen e-kirjana vaikka löytyy kovakantisena kirjahyllystäni :shock: . Olen ihan alussa enkä osaa sanoa vielä mitään sisällöstä.
- Steinbeck: Helmi. Tämäkin on lukuhaastetta varten, mutta myös henk.kohtaista klassikkohaastetta varten. Tässäkin olen vasta alussa, mutta vaikuttaa hyvältä.
- Anne Leinonen: Metsän äiti. Tämänkin aloitin, kunnes kirjaston laina-ajat pakottivat siirtämään tämän sivuun, kunnes saan erääntyvät ensin luettua.
- Sherman Alexie: The absolutely true diary of a part-time Indian. Tämä on pakko mainita, vaikka sain se jo eilen illalla loppuun. Hulvattoman hauska (tai oikeastaan tragikoominen) kuvaus nuoresta intiaanista nykyamerikassa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 11.04.2017 10:35 : Wind. Syy: piste puuttui

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
12.07.2017 20:20 #180

Tällä hetkellä kesken Pratchettin Täyttä höyryä, jonka luin jo englanniksi. Huomaa ettei kirja vedä ihan täysillä, sen surullisen syyn takia, mutta ei sitä huonoksikaan voi edelleenkään haukkua. En kuitenkaan suosittelisi ensimmäiseksi Pratchettiksi.

Löysin myös henkiselle tasolleni sopivaa kesälukemista, nimittäin Betty Ren Wrightin nuorten kauhuromaanit. Tällä hetkellä kesken The Dollhouse Murders vuodelta 1983. Juuri sitä mitä nyt kaipasin, mukavan kotoisaa perinteistä kummitusjuttua jonka lukee nopeasti, ja nostalgisesti käytetään lankapuhelinta ja etsitään tietoa kirjastosta. Olisin pitänyt näistä pienenä jos näitä olisi suomennettu.

Kolmantena kirjana kesken on Jennifer Ackermanin Viisaat linnut, joka tietokirjana menee siinä välissä. Paljon itselle tuttua asiaa, mutta mukava silti lukea uudestaan. Tosin kirjassa ei taideta tuoda selvästi esiin lintujen paikkaa dinosaurusten sukupuussa. Tiaisten salaisessa elämässä tehtiin hyvin selväksi, että tiaiset ja muut linnut eivät pelkästään kehittyneet dinosauruksista, vaan ne ovat niitä.

Uusin jäsen: Irma Niemiaho