Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
13.07.2017 00:13 #181

Hain Helena Wariksen Linnunsitojan kirjastosta tänään. Yllätyin kirjan litteyttä. No, tuleepahan ainakin varmasti luettua loppuun.

Alkoi nolottaa, etten ole koskaan lukenut Jane Austenia, joten Ylpeys ja Ennakkoluulo on pian puolivälissä (ja ah, käännös vuodelta 1949; paljon kuvia, kääntäjän avuliaita huomioita brittiläisestä kulttuurista alamarginaalissa, nimien ääntämisopas ja muuta ekstraa!)

Tolstoin Anna Kareninaa on nyt tullut luettua 267/999 sivua. Vaikuttaa kuitenkin pahasti sille, että kesken jää. Rehellisesti sanoen romaanin laatu heittelee turhan paljon minun makuuni.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
31.03.2018 23:20 #182

Minulla on kesken Aldissin Helliconia ja Hofstsdterin Gödel, Escher, Bach. Olen aina pitänyt periaatteena, että kerrllaan kesken saa olla vain yksi fiktiokirja, non-fiktiota saa olla kerrallaan kesken enemmänkin.

Helliconian olen lukenut varhaisteininä, ja nyt on menossa uusintaluku englanniksi. Uudehkosta kevyestä englanninkielisestä kirjallisuudesta ymmärrän yleensä kaikki sanat, mutta Aldiss kirjoittaa niin rikasta englantia, että melkein joka sivulla on sana, jota en tunne. Kärrillä kuitenkin pysyy, vaikka ihan joka sanaa ei tuntisikaan. Jotenkin ikävä ilmiö, että mitä köyhempää englanninkielinen teksti on, sitä enemmän siitä saa irti. Helliconian kohdalla joutuu lisäksi arpomaan, onko kyseessä sana jota en tunne vai Aldissin itsekeksimä Helliconialainen sana.

Gödel, Escher, Bach on kirja, joka käsittelee älykkyyden luonnetta ja tekoälyn mahdollisuutta käyttäen Bachin musiikin, Escherin kuvataiteen ja Gödelin matematiikan itseensäviittaavuutta apuvälineenä. Tähän mennessä ollaan käsitelty lähinnä logiikan kehitystä viime vuosisadan alussa, mikä on mulle tuttua peruskauraa sekä klassisen musiikin rakennetta, mikä on mulle vierasta. Gödelin tunnen, toivottavasti se riittää kirjan ymmärtämiseen, kun kuvataidetta tai klassista musiikkia tai yleensäkään musiikin teoriaa en hallitse.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Last edit: 31.03.2018 23:34 : punnort.

05.04.2018 00:51 #183

Mary Robinette Kowalin Glamourist Histories on kesken, odottelen kakkososaa kirjaston varausjonosta. Historiallishenkistä fantsua, yleensä kuvailtu kai "Jane Austenia magialla" mikä osuukin ihan kohdalleen. Kevyttä, mutta sopii mun tämänhetkiseen fiilikseen.

Karen Millerin Godspeaker osui kirjastossa käteen, ensimmäinen osa kesken. Fantasiaa vähän rajummasta päästä, melko väkivaltaista ja raadollista tekstiä, en ole ihan varma miten paljon pidän - toisaalta tarina on melko koukuttava omalla erikoisella tavallaan.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
07.05.2018 17:08 #184

Philip Pullmanin Vedenpaisumus. Kirja on samalla tavalla epämääräisesti pelottava kuin Universumien tomu-trilogiakin, jonka lukemisesta itselläni on tosin sen verran aikaa että en ole enää varma kaikista henkilöhahmoista ja näiden osuudesta aiemman trilogian tapahtumiin. No, eipä se paljoa haittaa...

16.05.2018 20:21 #185

Andrew Taylor: The Ashes of London. Jännittävä rikos- ja mysteeriromaani, joka sijoittuu Englantiin vuoden 1666 Lontoon suurpalon jälkeen. Jos C. J. Sandomin Shardlake-romaanit ovat iskeneet, tämäkin varmasti.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
16.05.2018 22:10 #186

Aurinko paistaa ja helle ahdistaa. Minun lukemiset muuttuvat synkkääkin synkemmäksi. Tai melkein. Luettavana ovat tällä hetkellä Joe Abercrombien First Law -maailmaan sijoittuvien novellien kokoelma Sharp Ends, jolla tauotan Glen Cookin Mustan komppanian rosoista tiiviyttä enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Toistaiseksi Abercrombie vetää enemmän. Kumpikaan kirjoista ei ole mikään tiiliskivi, joten saatan selvitä vähillä fyysisillä vammoilla. Henkisistä en osaa sanoa vielä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
17.05.2018 17:27 #187

Onneksi ei ole enää 34 astetta. Minulla lukuinto on tällä hetkellä vähän hukassa. Kesken on vaikka kuinka monta kirjaa - häiritsevää, mutta parempi kuitenkin lukea oikeaa kirjaa oikeaan aikaan.

Jari Tammen Kalevan solki - järkälemäisyydessään jäänyt jo pidemmäksi aikaa holdiin, vaikka hyvä kirja on ollutkin- saanut paikoin nauraa melkein ääneen.

Toinen järkäle T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas on aika alussa. Arveluni osoittautui oikeaksi, ettei teos osu ihan omalle mukavuusalueelle. Tullee sen loppuun lukeminen kestämään tovin. Aikomus on lukea kuitenkin kokonaan.

Shirley Jacksonin novelleja luen eri kokoelmista sitä mukaa kun luen tosi pitkään kesken ollutta elämäkertaa Shirley Jackson: A Rather Haunted Life

Neil Gaimanin novellikokoelma Trigger Warning

Jussi Raittisen elämäkerta Muistan vielä vuonna 56

Maarit Verrosen Kirkkaan selkeää on sopivan lyhyt, mutta ei oikeen sekään jaksa innostaa. Pitänee se kuitenkin lukea loppuun tässä ekana.

Olikohan vielä jotain muuta....

Mixu Lauronen
Salamatkustaja
Mixu Lauronen vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
30.05.2018 20:31 #188

Tällä hetkellä kesken on kaksi kirjaa, molemmat fantasiaa:
Fritz Leiberin The Second Book of Lankhmar, joka on kaksiosaisen kokoelman jälkimmäinen osa ja sisältää Leiberin mainioita Fafhrd ja Harmaa Hiirestäjä -tarinoita. Nämähän ovat miekan ja magian klassikoita.

Samuel R. Delanyn Flight from Nevèrÿon, joka on Nevèrÿon-saagan neljäs osa. Kyseessä on hyvin aikuinen fantasia, jonka pääteema on orjuus.

Molemmathan ovat siis varsin mainioita teoksia.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
05.06.2018 12:02 #189

Olen lukemisen suhteen vähän liemessä tällä hetkellä. Olen hidas lukija, ja lueue-listani pitenee nopeammin kuin luettu-lista lyhenee. Suunnilleen joka viikko löytyy viisi uutta kiinnostavaa kirjaa. Toivottavasti tulen elämään vielä ainakin 150 vuotta niin ehkä sitten tulen ehtimään kaiken... Nykyään en pysty lukemaan useaa kirjaa yhtäaikaa joten siinäkin mielessä tulee kiirus.

Tällä hetkellä minut on periaatteessa huijattu lukemaan Sinuhe egyptiläistä (ei sillä, etteikö se olisi ollut luelue-listallani jo valmiiksi), jonka takia minun piti jättää Maria Jotunin Huojuva talo kesken luettuani siitä vasta ensimmäisen luvun. Enkä pääse jatkamaan Huojuvaa silloinkaan kun Sinuhe loppuu, koska heinäkuussa lähden leirikouluun, johon mennessä minua on pyydetty lukemaan Daniel Besacen Valtameri. Luojan kiitos se ei ole paksu, muuten tulisin luultavasti hulluksi. En uskalla jättää Valtamerta luettavaksi leirikouluun, vaikka meille sitäkin mahdollisuutta tarjottiin, koska pelkään, etten ehtisi lukea sitä loppuun. Kirjojen jättäminen kesken on ihan kamalaa.

Valtamerenkään jälkeen en ole varma, tuleeko Huojuvasta mitään, koska mieleni tekisi lukea sen jälkeen Pentti Haanpään Noitaympyrä. Se sopisi luullakseni hyvin Valtameren jatkoksi, koska idea on aika lailla sama, ainakin kuvauksen perusteella. paksuuskin on lähes sama, joten ehkä Huojuva talo olisi sen jälkeen realistinen idea.

Tietenkin minulla on myös meneillään tietokirja Elävä Kivi. Se on totisesti raskasta settiä, niin raskasta, etten luultavasti voi palata sen pariin ennen kuin saan Sinuhen päätökseen. Ei sillä, etteikö Kivi olisi kiintoisa aihe.

Tuli vaahdottua vähän muustakin kuin vain kesken olevista kirjoista...

Last edit: 21.06.2018 11:18 : Adolfina Romanov.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
05.06.2018 18:12 #190

Mackenzi Leen The Gentleman's Guide to Vice and Virtue jäi piinallisesti kesken 10-20 sivua ennen loppua, juuri kiinnostavimpaan kohtaan! En siis huvikseni keskeyttänyt, vaan e-kirjan laina-aika loppui kesken lukemisen, käänsin sivua ja tuli ilmoitus, ettei enempää voi lukea. Argh! Nyt pitää odotella min pari kuukautta, että kirjan saa uudestaan käsiin. Voin muuten lämpimästi suositella, aivan hulvaton kirja!
Eppu Nuotion Myrkkykeiso on puolessa välissä. Olen yrittänyt tutustua kotimaisiin kirjailijoihin ja kun Nuotion kirjassa päähenkilön nimi on Ellen Lähde, ajattelin että tämäpä voisi olla hauska. Ei ollut. Mieleen tulee naapurin suulas vanhapiika, jonka elämässä ei tapahdu mitään, mutta haluaa silti kertoa IHAN kaiken sille onnettomalle, joka sattuu rappukäytävässä vastaan. En tiedä saanko kirjaa loppuun asti.
Louise Penny taas kirjoittaa oikein mukavasti. Glass Houses on dekkari, jossa Chief Inspector Armand Gamache ratkoo murhaa Three Pines -pikkukylässä Kanadassa.
Ja vielä Salla Simukan Punainen kuin veri on luvun alla. Olen lukenut jo kertaalleen aiemmin, mutta trilogian muut osat on lukematta ja eka osa haihtunut mielestä, siispä eka osa uusiksi.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

LongWalk
LongWalk vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.06.2018 08:55 #191

Stephen King, Musta torni - 5 Callan sudet alle puolessa välissä.

Kesken trilogioista on Justin Croninin viimeinen kirja Peilikaupunki, jonka sain joululahjaksi koska sitä toivoin ja nyt olen toistaiseksi hukannut sen :D

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.06.2018 17:57 #192

Eija kirjoitti: Minulla lukuinto on tällä hetkellä vähän hukassa. Kesken on vaikka kuinka monta kirjaa - häiritsevää, mutta parempi kuitenkin lukea oikeaa kirjaa oikeaan aikaan.

Sama juttu. Keskeneräisten kirjojen pino on taas kasvanut huolestuttavan suureksi. Syynä on se, että en joko erityisesti pidä jostakin kirjasta, jolloin sen lukeminen on hidasta tai kirja on mainio, mutta hetki ei tee sille arvoa.

Jatkoin tänään pitkästä aikaa Patrick Rothfussin Name of the Windiä. Voi olla, että odotuksen olivat turhan korkealla, mutta vielä 170 sivun jälkeen en ole kokenut mitään euforista lukuiloa. En oikein pääse yli siitä, että taas luen fantasiakirjaa, jossa päähenkilö on orpo. No, ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.

Kesken on myös mm. Anne Ricen Veren vangit, jossa olen jo ehtinyt yli puoleenväliin. Pakko sinnitellä loppuun – vaikka veren maku suussa. :P

Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan on aivan loistava, ja voisin jo melkein tässä vaiheessa julistaa sen yhdeksi uudeksi lempparikseni. Ei kuitenkaan sovi luettavaksi väsyneenä tai bussissa, joten kesken edelleen.

Dostojevskin Valkeat yöt- kokoelman kanssa on vähän sama tilanne. Meneillään on varsin kiehtova kohtaus, jossa hautausmaalla harhaileva henkilö kuuntelee haudattujen ihmisten keskustelua.

Sitten on kasa kirjoja, jotka ovat olleet kesken jo sen aikaa, etten tiedä, pystynkö edes palaamaan niiden pariin aloittamatta alusta.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
17.06.2018 04:24 #193

Olen todella ylpeä itsestäni. Sain viimein luettua loppuun Ajan pyörän! Se on ollut melkeinpä ikuisuusprojekti, kun tuntui niin vaikealta poimia uusia kirjoja käteen kun en muistanut enää missä mentiin, Sarja on niin mittava, etten uskaltautunut lupautua uppoutumaan siihen sen vaatimaksi ajaksi. Mutta nyt tein sen! Kahden viikon sisään ahmin kaikki kirjat englanniksi, ja tulipahan elettyä vielä kerran läpi koko saaga! Todella haikea olo kun e-readerin 36000+ sähköistä sivua jäivät taakse... samoin kuin todella tutuksi tulleet hahmot. Jordanin kuvailupainotteista kieltä toisaalta ei tule ikävä.

17.06.2018 21:43 #194

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
17.06.2018 22:04 #195

Dyn kirjoitti: Hommasin kirjastosta pokkareina tuon J. R. Wardin viskitrilogian, jos saisi vaikka aloitettua.

17.06.2018 22:13 #196

HourglassEyes kirjoitti: Jos Dynastia ja Dallas ovat olleet aikanaan suosikkeja, niin tämä uppoaa varmasti! :grin:

Ei ole olleet, mutta kevyt porn... viihdekirjallisuus uppoaa näin kesälomalla. Olettaen, että Ward ei ole näissä siis radikaalisti muuttanut tyyliään.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
21.06.2018 11:26 #197

Niin.

Aloitin sitten sen Besacen Valtameren, mistä puhuin jokin aika sitten. En luovuta vielä Sinuhen suhteen, mutta jotain oli pakko tehdä, muuten en välttämättä ehdi Valtamerta loppuun deadlineen mennessä. Kesätöissä lounastauoilla yritin lukea suomennettuja Vänrikki Stoolin tarinoita, mutta jumituin kolmanteen runoon. Pilven veikko on aivan kamala (anteeksi Runeberg), mutta sen jälkeen tulevat ovat ihan mukavia, vaikken normaalisti perustakaan runoista, varsinkaan käännetyistä.

Rea
Paimen
Rea vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2018 21:30 #198

Aloitin TALON-saagan ja tykkään kovasti mutta en osaa laittaa omistamani kirjat luetut ja keskeneräiset ylös

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
04.07.2018 07:30 #199

^ Hei Rea. Pystyt merkitsemään kirjat omistetuiksi, luetuiksi ja keskeneräisiksi samasta paikasta kuin olet ehkä merkinnyt kirjoja Lukulistalle. Eli kirjan omalta sivulta.

Ensin kirjaudu sisään.

Sitten esimerkiksi tätä Lohikäärmeet-kirjaa koskevat merkinnät pystyt tekemään kyseisen kirjan kirjasivulta eli tältä sivulta: www.risingshadow.fi/library/book/7861-lohikaarmeet

(Kirjoja eli kirjojen kirjasivuja pystyy hakemaan esim. Kirjaston etusivulla olevasta Hae kirjatietokannasta-kentästä: www.risingshadow.fi/library )

Siellä kirjasivulla on ne siniset nappulat. Kun painat niitä, Kirjahyllyysi tulee merkinnät:
Luen nyt: kirja on sinulla kesken (Tämän jälkeen pystyt omasta kirjahyllystäsi sen syntyneen merkinnän kohdalta myös Määrittämään lukuprosessin eli merkitsemään, paljonko olet jo lukenut, jos tahdot.)
Lukulistalla: aiot/tahtoisit tulevaisuudessa lukea kirjan
Omistan: sinulla on kirja omana
Hankintalistalla: aiot/tahtoisit tulevaisuudessa omistaa kirjan
Suosikkini: kirja on yksi suosikkikirjoistasi (Jos tahdot merkitä suosikeiksi kirjailijoita tai sarjoja, samanlainen Suosikkini-nappula löytyy myös niiden sivuilta)
Kirja-arvioni: (tästä pääset kirjoittamaan oman arvion kirjalle, kunhan olet ensin merkinnyt sen luetuksi)

Kirjan merkitseminen Luetuksi eli että olet lukenut kirjan:
Anna kirjalle arvosana eli klikkaa/paina kirjasivulla näkyvää valkoista eli tyhjää tähtiriviä, niin monennen tähden (0 -
5) kohdalta kuin mitä haluat antaa kirjalle arvosanaksi. Voi antaa myös puolikkaita tähtiä. Jos et tiedä, mitä antaisit arvosanksi, valitse Anna tyhjä arvosana.

Täällä kirjatietokannassa ja kirjahyllyssä näkyy vain suomenkielisiä kirjoja. Jos haluat merkitä kirjahyllyyn englanninkielisiä kirjoja, joita ei ole suomennettu, voit rekisteröityä englanninkieliselle Risingshadow-sivustolle ja tehdä sinne oman kirjahyllyn vastaavalla tavalla.

Kysy, jos jokin jäi yhä epäselväksi. :smile:

Last edit: 04.07.2018 07:37 : Hiistu.

FreakyMike, hezzu
Uusin jäsen: Stiles Lydia