Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
13.07.2017 00:13 #181

Hain Helena Wariksen Linnunsitojan kirjastosta tänään. Yllätyin kirjan litteyttä. No, tuleepahan ainakin varmasti luettua loppuun.

Alkoi nolottaa, etten ole koskaan lukenut Jane Austenia, joten Ylpeys ja Ennakkoluulo on pian puolivälissä (ja ah, käännös vuodelta 1949; paljon kuvia, kääntäjän avuliaita huomioita brittiläisestä kulttuurista alamarginaalissa, nimien ääntämisopas ja muuta ekstraa!)

Tolstoin Anna Kareninaa on nyt tullut luettua 267/999 sivua. Vaikuttaa kuitenkin pahasti sille, että kesken jää. Rehellisesti sanoen romaanin laatu heittelee turhan paljon minun makuuni.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
31.03.2018 23:20 #182

Minulla on kesken Aldissin Helliconia ja Hofstsdterin Gödel, Escher, Bach. Olen aina pitänyt periaatteena, että kerrllaan kesken saa olla vain yksi fiktiokirja, non-fiktiota saa olla kerrallaan kesken enemmänkin.

Helliconian olen lukenut varhaisteininä, ja nyt on menossa uusintaluku englanniksi. Uudehkosta kevyestä englanninkielisestä kirjallisuudesta ymmärrän yleensä kaikki sanat, mutta Aldiss kirjoittaa niin rikasta englantia, että melkein joka sivulla on sana, jota en tunne. Kärrillä kuitenkin pysyy, vaikka ihan joka sanaa ei tuntisikaan. Jotenkin ikävä ilmiö, että mitä köyhempää englanninkielinen teksti on, sitä enemmän siitä saa irti. Helliconian kohdalla joutuu lisäksi arpomaan, onko kyseessä sana jota en tunne vai Aldissin itsekeksimä Helliconialainen sana.

Gödel, Escher, Bach on kirja, joka käsittelee älykkyyden luonnetta ja tekoälyn mahdollisuutta käyttäen Bachin musiikin, Escherin kuvataiteen ja Gödelin matematiikan itseensäviittaavuutta apuvälineenä. Tähän mennessä ollaan käsitelty lähinnä logiikan kehitystä viime vuosisadan alussa, mikä on mulle tuttua peruskauraa sekä klassisen musiikin rakennetta, mikä on mulle vierasta. Gödelin tunnen, toivottavasti se riittää kirjan ymmärtämiseen, kun kuvataidetta tai klassista musiikkia tai yleensäkään musiikin teoriaa en hallitse.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 31.03.2018 23:34 : punnort.

Dyn vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
05.04.2018 00:51 #183

Mary Robinette Kowalin Glamourist Histories on kesken, odottelen kakkososaa kirjaston varausjonosta. Historiallishenkistä fantsua, yleensä kuvailtu kai "Jane Austenia magialla" mikä osuukin ihan kohdalleen. Kevyttä, mutta sopii mun tämänhetkiseen fiilikseen.

Karen Millerin Godspeaker osui kirjastossa käteen, ensimmäinen osa kesken. Fantasiaa vähän rajummasta päästä, melko väkivaltaista ja raadollista tekstiä, en ole ihan varma miten paljon pidän - toisaalta tarina on melko koukuttava omalla erikoisella tavallaan.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
07.05.2018 17:08 #184

Philip Pullmanin Vedenpaisumus. Kirja on samalla tavalla epämääräisesti pelottava kuin Universumien tomu-trilogiakin, jonka lukemisesta itselläni on tosin sen verran aikaa että en ole enää varma kaikista henkilöhahmoista ja näiden osuudesta aiemman trilogian tapahtumiin. No, eipä se paljoa haittaa...

Dyn vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
16.05.2018 20:21 #185

Andrew Taylor: The Ashes of London. Jännittävä rikos- ja mysteeriromaani, joka sijoittuu Englantiin vuoden 1666 Lontoon suurpalon jälkeen. Jos C. J. Sandomin Shardlake-romaanit ovat iskeneet, tämäkin varmasti.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
16.05.2018 22:10 #186

Aurinko paistaa ja helle ahdistaa. Minun lukemiset muuttuvat synkkääkin synkemmäksi. Tai melkein. Luettavana ovat tällä hetkellä Joe Abercrombien First Law -maailmaan sijoittuvien novellien kokoelma Sharp Ends, jolla tauotan Glen Cookin Mustan komppanian rosoista tiiviyttä enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Toistaiseksi Abercrombie vetää enemmän. Kumpikaan kirjoista ei ole mikään tiiliskivi, joten saatan selvitä vähillä fyysisillä vammoilla. Henkisistä en osaa sanoa vielä.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
17.05.2018 17:27 #187

Onneksi ei ole enää 34 astetta. Minulla lukuinto on tällä hetkellä vähän hukassa. Kesken on vaikka kuinka monta kirjaa - häiritsevää, mutta parempi kuitenkin lukea oikeaa kirjaa oikeaan aikaan.

Jari Tammen Kalevan solki - järkälemäisyydessään jäänyt jo pidemmäksi aikaa holdiin, vaikka hyvä kirja on ollutkin- saanut paikoin nauraa melkein ääneen.

Toinen järkäle T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas on aika alussa. Arveluni osoittautui oikeaksi, ettei teos osu ihan omalle mukavuusalueelle. Tullee sen loppuun lukeminen kestämään tovin. Aikomus on lukea kuitenkin kokonaan.

Shirley Jacksonin novelleja luen eri kokoelmista sitä mukaa kun luen tosi pitkään kesken ollutta elämäkertaa Shirley Jackson: A Rather Haunted Life

Neil Gaimanin novellikokoelma Trigger Warning

Jussi Raittisen elämäkerta Muistan vielä vuonna 56

Maarit Verrosen Kirkkaan selkeää on sopivan lyhyt, mutta ei oikeen sekään jaksa innostaa. Pitänee se kuitenkin lukea loppuun tässä ekana.

Olikohan vielä jotain muuta....

Miss Pelling, LordStenhammar, Eija, punnort
Uusin jäsen: Kristoffer Schauman