Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
25.12.2018 01:43 #201

Mitäkö kirjoja kesken? No niitä kyllä riittää.

Lukeminen on ollut melko raskaantuntuista jo puoli vuotta, joten näitä keskeneräisiä lukuprojekteja on kasautunut vino pino:

1. Waltari Mika, Sinuhe egyptiläinen - Kyllä. aloitin jo keväällä ja olen vasta puolessa välissä. Inhoan itseäni kun sanon tämän, mutta Sinuhe on ylivoimaisesti kauhein, tylsin ja vastenmielisin kohtaamani kirja. En silti luovuta Waltarin suhteen, uskon että hänen pienoisromaaninsa viihdyttävät minua paljon enemmän.

2. Aho Juhani, Muistatko-? - Vain vähän jäljellä, mutta ahajnaisuutensa, tapahtumaköyhyytensä ja olemattoman kiintymäpinnan vuoksi vähän kestää. Kesän lopulla aloitin.

3. Lassila Maiju, Liika viisas - Kolmas kirja jota olen lukenut kuukausia. Periaatteessa mikään ei ole vialla ja helppolukuinenkin, mutta ei vaan innosta.

4. Sihvo Hannes, Elävä Kivi - Kesällä aloitin, äärettömän mielelläni jatkaisin, mutta nyt odottelen vain lukuinnon palautumista ensin romaanien suhteen, sitten vasta alan pohtia tietokirjallisuutta.

5. Mäkinen Kirsti, Kruunupäinen käärme - Tämä saa kestääkin kauemmin. Novllikokoelmien tms. kanssa ei tarvitse stressata ajasta.

6. Keskisarja Teemu, Saapasnahka-torni - Syyslomalla aloitin. Keskeytyksen syyt samat kuin kohdassa 4.

7. Haila V. A. & Heikkilä Kauko, Suomalaisen kirjallisuuden historia - Ks. edellinen.

8. Kivi Aleksis, Seitsemän veljestä - Lempikirjani kautta aikojen, toinen lukukerta menossa. Viive johtuu siitä, että lukiessa aion kerätä samalla muistiin kaikki tekstistä löytyvät kiroukset ja haukkumasanat lukumäärien kera. Yle Areenasta löytyy mainio kuunnelma vuodelta 1954, jossa olen vähän pidemmällä. Mukana suuria nimiä, suosittelen lämmöllä.

9. Statovci Pajtim, Kissani Jugoslavia - Muiden romaanien ollessa jonssa edellä, ei ole aikaa löytynyt. Ei hätää vielä, alotin vasta vähän aikaa sitten.

10. Brontë Charlotte, Kotiopettajattaren romaani - Aloitin myös aivan hiljattain, en usko, että tulee menemään kauan.

11. Haanpää Pentti, Noitaympyrä - Pari päivää sitten aloitin, ei siis huolta.

Tiivistettynä: paljon luettavaa lomalle.

Viimeksi muokattu: 25.12.2018 01:44 : Adolfina Romanov. Syy: ???

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
27.12.2018 20:11 #202

Adolfina, vaikuttava lista klassikoita :grin: Kun taannoin Facebookissa kiersi "elämääsi eniten vaikuttaneet kirjat" -meemi, huomattiin muutaman kaverin kanssa, että listoillemme ylsi tosi monta klassikkoteosta ja -kirjailijaa. Erityistä oli, että niihin kaikkiin oli tullut tutustuttua lukioaikoina tai muutamassa tapauksessa vähän nuorempana, mutta lukioaikojen jälkeen klassikot olivat joko jääneet lukematta tai ne eivät olleet enää tehneet samanlaista vaikutusta. Minullakin lukioaikoina luettu Täällä Pohjantähden alla vaikutti suorastaan jatko-opiskeluvalintoihini, mutta klassikkokausi tyssäsi sitten jossain välissä Juhani Ahoon eikä ole saanut jatkoa :tongue: Raportoihan, miten sinulle käy!

Mitä kesken oleviin kirjoihin tulee, niin minulla on tällä hetkellä aktiivisesti kesken Effie Calvinin The Queen of Ieflaria (2018). Törmäsin sen esittelyyn kaverin kirjablogissa ja kysäisin sitä lainaan hänen hyllystään. Kyseessä on ohut fantasiakirjanen, jonka perusajatus kietoutuu sen ympärille, että vieraan maan prinssin kanssa naimisiin matkalla ollut prinsessa Esofi huomaa perille päästyään, että matkan aikana prinssi on kuollut. Esofi lupautuu naimaan seuraavana perimysjärjestyksessä olevan henkilön, koska poliittinen tilanne on tulenarka ja hänestä riippuu, saadaanko maagisia sotavoimia organisoitua valtakuntaan hyökkiviä lohikäärmeitä vastaan. Seuraava perijä kuitenkin osoittautuu hänkin prinsessaksi. Tämä ei sinänsä ole iso ongelma Calvinin luomassa maailmassa, mutta tulevien perijöiden varmistaminen herättää kysymyksiä. Lisäksi kruununprinsessa Adale on kova juhlimaan, ryyppäämään ja pakenemaan yllättäviä uusia velvollisuuksiaan.

Tarina ja maailma eivät ole hirveän moniulotteisia, mutta tuoreet näkökulmat piristävät. Mikäli kaveri hommaa toisenkin osan (joka on näköjään jo ilmestynyt), voisin lukaista mielelläni senkin.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 27.12.2018 20:14 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 01:45 #203

Nyt on kesken Katherine Addisonin The Goblin Emperor. Pokkarin pituus on noin 500 sivua, ja olen tähän mennessä lukenut 300. Kirja ilmestyi vuonna 2014, ja sai kovasti huomiota. The Goblin Emperor voitti parhaan fantasiaromaanin Locus-palkinnon, ja pääsi ehdolle Hugoon, Nebulaan sekä World Fantasy Awardiin. TGE on yksittäinen teos, mutta Addison kirjoittaa parhaillaan uutta kirjaa, joka sijoittuu samaan maailmaan.

"Katherine Addison" on itse asiassa Sarah Monetten salanimi. En ole lukenut mitään Monettelta, joten The Goblin Emperor on ensi tutustumiseni kirjailijaan. Pidän romaanista, ja tähänastisilla näytöillä sille tulee neljä tähteä tietokannassa. Kirja on kerrottu kokonaan yhdestä näkökulmasta. Päähenkilö on Haltiamaan keisarin nuori poika, puoliksi haltia ja puoliksi peikko (goblin). Tarina alkaa siitä, että hän nousee yllättäen valtaistuimelle.

Addisonin proosa on erittäin hyvää. Kirja keskittyy hovielämän kuvaamiseen, ja yhtään toimintakohtausta ei ole vielä tullut vastaan. Myös hahmonkuvausta täytyy kehua, erityisesti 18-vuotiaan päähenkilön. Hän on elänyt aina syrjäseudulla, eikä hänellä ole koulutusta keisariksi tai mitään tietoa hovin tavoista. George Martin moitti blogiarviossaan nimiä liian pitkiksi ja vaikeasti äännettäviksi, mutta minulle suomalaisena ne eivät tuntuneet mitenkään hankalilta. Kirjan liitteistä löytyy ääntämisohjeet, jotka ovat hyvin selkeät.

Siitä olen samaa mieltä GRRM:n kanssa, että kirjassa on todella paljon henkilöitä, mikä välillä hankaloittaa lukemista. On pakko säännöllisesti katsella teoksen lopun hakemistoa. Ja hahmojen puhuttelutermit täytyy oppia. Esimerkiksi naimisissa olevaa korkea-arvoista aatelisnaista puhutellaan tittelillä dach'osmerrem, naimatonta taas dach'osmin. Addison on nähnyt vaivaa tarinan lingvistiseen puoleen, mikä tekee lukukokemuksesta rikkaamman.

Jotta The Goblin Emperorista voi pitää, niin täytyy tykätä muodollisten hovitapojen ja keskustelujen kuvauksista. Kirjan haltioille etiketti on erittäin tärkeää. Keisarin hovi on monimutkainen paikka, jossa on erilaisia instituutioita, joille valtion hallintoa on jaettu. Lukija oppii näistä yhtäaikaa päähenkilön kanssa. Romaani ei alussa ollut mitenkään helppolukuinen, mutta kunhan tarinaan pääsi sisään, teki sen syvällisyys vaikutuksen.

Kehuistani huolimatta The Goblin Empire ei tunnu miltään huippukirjalta, mutta tarinaa on vielä jäljellä kaksisataa sivua. Sanotaan lopuksi se, että TGE:n fantasiamaailma on steampunk-vaikutteinen, esimerkiksi ilmalaivoja löytyy. Ja kuten Martin blogissaan mainitsi, on fantasiaelementtien osuus yllättävän matala. Scott Lynch kommentoi kirjaa näin:

“Challenging, invigorating, and unique. If courtly intrigue is your wine of choice, The Goblin Emperor is the headiest vintage I've come across in years.”

Jawa_Kaapissa
Teknikko
Jawa_Kaapissa vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 10:50 #204

Tälle hetkellä on kesken Philip Reeven Kadotettu Manner.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 20:45 #205

Nyt on työn alla Naoki Urasawan mangasarja Monster. Yhteensä 18 pokkaria ja olen edennyt jo hieman yli puoliväliin.

Monster on tähänastisen perusteella kyllä harvinaisen hienoa ja ajatuksia herättävää sarjakuvaa, vaikka tuommoinen dekkari/mysteerigenre ei yleensä kiinnosta niin paljon kuin scifi ja historialliset tarinat. (Olin lukenut Urasawalta aikaisemmin 20th century Boys sarjan ja nähnyt Master Keaton mangasarjasta tehdyn animen ja tykkäsin niistäkin tosi paljon.)

Uusin jäsen: Serafia Alho