Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

25.12.2018 01:43 #201

Mitäkö kirjoja kesken? No niitä kyllä riittää.

Lukeminen on ollut melko raskaantuntuista jo puoli vuotta, joten näitä keskeneräisiä lukuprojekteja on kasautunut vino pino:

1. Waltari Mika, Sinuhe egyptiläinen - Kyllä. aloitin jo keväällä ja olen vasta puolessa välissä. Inhoan itseäni kun sanon tämän, mutta Sinuhe on ylivoimaisesti kauhein, tylsin ja vastenmielisin kohtaamani kirja. En silti luovuta Waltarin suhteen, uskon että hänen pienoisromaaninsa viihdyttävät minua paljon enemmän.

2. Aho Juhani, Muistatko-? - Vain vähän jäljellä, mutta hajanaisuutensa, tapahtumaköyhyytensä ja olemattoman kiintymäpinnan vuoksi vähän kestää. Kesän lopulla aloitin.

3. Lassila Maiju, Liika viisas - Kolmas kirja jota olen lukenut kuukausia. Periaatteessa mikään ei ole vialla ja helppolukuinenkin, mutta ei vaan innosta.

4. Sihvo Hannes, Elävä Kivi - Kesällä aloitin, äärettömän mielelläni jatkaisin, mutta nyt odottelen vain lukuinnon palautumista ensin romaanien suhteen, sitten vasta alan pohtia tietokirjallisuutta.

5. Mäkinen Kirsti, Kruunupäinen käärme - Tämä saa kestääkin kauemmin. Novllikokoelmien tms. kanssa ei tarvitse stressata ajasta.

6. Keskisarja Teemu, Saapasnahka-torni - Syyslomalla aloitin. Keskeytyksen syyt samat kuin kohdassa 4.

7. Haila V. A. & Heikkilä Kauko, Suomalaisen kirjallisuuden historia - Ks. edellinen.

8. Kivi Aleksis, Seitsemän veljestä - Lempikirjani kautta aikojen, toinen lukukerta menossa. Viive johtuu siitä, että lukiessa aion kerätä samalla muistiin kaikki tekstistä löytyvät kiroukset ja haukkumasanat lukumäärien kera. Yle Areenasta löytyy mainio kuunnelma vuodelta 1954, jossa olen vähän pidemmällä. Mukana suuria nimiä, suosittelen lämmöllä.

9. Statovci Pajtim, Kissani Jugoslavia - Muiden romaanien ollessa jonossa edellä, ei ole aikaa löytynyt. Ei hätää vielä, aloitin vasta vähän aikaa sitten.

10. Brontë Charlotte, Kotiopettajattaren romaani - Aloitin myös aivan hiljattain, en usko, että tulee menemään kauan.

11. Haanpää Pentti, Noitaympyrä - Pari päivää sitten aloitin, ei siis huolta.

Tiivistettynä: paljon luettavaa lomalle.

Viimeksi muokattu: 03.09.2019 21:14 : Adolfina Romanov. Syy: ???

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
27.12.2018 20:11 #202

Adolfina, vaikuttava lista klassikoita :grin: Kun taannoin Facebookissa kiersi "elämääsi eniten vaikuttaneet kirjat" -meemi, huomattiin muutaman kaverin kanssa, että listoillemme ylsi tosi monta klassikkoteosta ja -kirjailijaa. Erityistä oli, että niihin kaikkiin oli tullut tutustuttua lukioaikoina tai muutamassa tapauksessa vähän nuorempana, mutta lukioaikojen jälkeen klassikot olivat joko jääneet lukematta tai ne eivät olleet enää tehneet samanlaista vaikutusta. Minullakin lukioaikoina luettu Täällä Pohjantähden alla vaikutti suorastaan jatko-opiskeluvalintoihini, mutta klassikkokausi tyssäsi sitten jossain välissä Juhani Ahoon eikä ole saanut jatkoa :tongue: Raportoihan, miten sinulle käy!

Mitä kesken oleviin kirjoihin tulee, niin minulla on tällä hetkellä aktiivisesti kesken Effie Calvinin The Queen of Ieflaria (2018). Törmäsin sen esittelyyn kaverin kirjablogissa ja kysäisin sitä lainaan hänen hyllystään. Kyseessä on ohut fantasiakirjanen, jonka perusajatus kietoutuu sen ympärille, että vieraan maan prinssin kanssa naimisiin matkalla ollut prinsessa Esofi huomaa perille päästyään, että matkan aikana prinssi on kuollut. Esofi lupautuu naimaan seuraavana perimysjärjestyksessä olevan henkilön, koska poliittinen tilanne on tulenarka ja hänestä riippuu, saadaanko maagisia sotavoimia organisoitua valtakuntaan hyökkiviä lohikäärmeitä vastaan. Seuraava perijä kuitenkin osoittautuu hänkin prinsessaksi. Tämä ei sinänsä ole iso ongelma Calvinin luomassa maailmassa, mutta tulevien perijöiden varmistaminen herättää kysymyksiä. Lisäksi kruununprinsessa Adale on kova juhlimaan, ryyppäämään ja pakenemaan yllättäviä uusia velvollisuuksiaan.

Tarina ja maailma eivät ole hirveän moniulotteisia, mutta tuoreet näkökulmat piristävät. Mikäli kaveri hommaa toisenkin osan (joka on näköjään jo ilmestynyt), voisin lukaista mielelläni senkin.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 27.12.2018 20:14 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 01:45 #203

Nyt on kesken Katherine Addisonin The Goblin Emperor. Pokkarin pituus on noin 500 sivua, ja olen tähän mennessä lukenut 300. Kirja ilmestyi vuonna 2014, ja sai kovasti huomiota. The Goblin Emperor voitti parhaan fantasiaromaanin Locus-palkinnon, ja pääsi ehdolle Hugoon, Nebulaan sekä World Fantasy Awardiin. TGE on yksittäinen teos, mutta Addison kirjoittaa parhaillaan uutta kirjaa, joka sijoittuu samaan maailmaan.

"Katherine Addison" on itse asiassa Sarah Monetten salanimi. En ole lukenut mitään Monettelta, joten The Goblin Emperor on ensi tutustumiseni kirjailijaan. Pidän romaanista, ja tähänastisilla näytöillä sille tulee neljä tähteä tietokannassa. Kirja on kerrottu kokonaan yhdestä näkökulmasta. Päähenkilö on Haltiamaan keisarin nuori poika, puoliksi haltia ja puoliksi peikko (goblin). Tarina alkaa siitä, että hän nousee yllättäen valtaistuimelle.

Addisonin proosa on erittäin hyvää. Kirja keskittyy hovielämän kuvaamiseen, ja yhtään toimintakohtausta ei ole vielä tullut vastaan. Myös hahmonkuvausta täytyy kehua, erityisesti 18-vuotiaan päähenkilön. Hän on elänyt aina syrjäseudulla, eikä hänellä ole koulutusta keisariksi tai mitään tietoa hovin tavoista. George Martin moitti blogiarviossaan nimiä liian pitkiksi ja vaikeasti äännettäviksi, mutta minulle suomalaisena ne eivät tuntuneet mitenkään hankalilta. Kirjan liitteistä löytyy ääntämisohjeet, jotka ovat hyvin selkeät.

Siitä olen samaa mieltä GRRM:n kanssa, että kirjassa on todella paljon henkilöitä, mikä välillä hankaloittaa lukemista. On pakko säännöllisesti katsella teoksen lopun hakemistoa. Ja hahmojen puhuttelutermit täytyy oppia. Esimerkiksi naimisissa olevaa korkea-arvoista aatelisnaista puhutellaan tittelillä dach'osmerrem, naimatonta taas dach'osmin. Addison on nähnyt vaivaa tarinan lingvistiseen puoleen, mikä tekee lukukokemuksesta rikkaamman.

Jotta The Goblin Emperorista voi pitää, niin täytyy tykätä muodollisten hovitapojen ja keskustelujen kuvauksista. Kirjan haltioille etiketti on erittäin tärkeää. Keisarin hovi on monimutkainen paikka, jossa on erilaisia instituutioita, joille valtion hallintoa on jaettu. Lukija oppii näistä yhtäaikaa päähenkilön kanssa. Romaani ei alussa ollut mitenkään helppolukuinen, mutta kunhan tarinaan pääsi sisään, teki sen syvällisyys vaikutuksen.

Kehuistani huolimatta The Goblin Empire ei tunnu miltään huippukirjalta, mutta tarinaa on vielä jäljellä kaksisataa sivua. Sanotaan lopuksi se, että TGE:n fantasiamaailma on steampunk-vaikutteinen, esimerkiksi ilmalaivoja löytyy. Ja kuten Martin blogissaan mainitsi, on fantasiaelementtien osuus yllättävän matala. Scott Lynch kommentoi kirjaa näin:

“Challenging, invigorating, and unique. If courtly intrigue is your wine of choice, The Goblin Emperor is the headiest vintage I've come across in years.”

Jawa_Kaapissa
Teknikko
Jawa_Kaapissa vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 10:50 #204

Tälle hetkellä on kesken Philip Reeven Kadotettu Manner.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
03.07.2019 20:45 #205

Nyt on työn alla Naoki Urasawan mangasarja Monster. Yhteensä 18 pokkaria ja olen edennyt jo hieman yli puoliväliin.

Monster on tähänastisen perusteella kyllä harvinaisen hienoa ja ajatuksia herättävää sarjakuvaa, vaikka tuommoinen dekkari/mysteerigenre ei yleensä kiinnosta niin paljon kuin scifi ja historialliset tarinat. (Olin lukenut Urasawalta aikaisemmin 20th century Boys sarjan ja nähnyt Master Keaton mangasarjasta tehdyn animen ja tykkäsin niistäkin tosi paljon.)

24.07.2019 12:32 #206

Pitkän aikaa on ollut hirveä lukumotivaation nollatila päällä, mutta nyt viimeisen viikon sisään asiat ovat muuttuneet, ja siitä on osittain kiittäminen Agatha Christietä. Luin poikkeuksellisella nopeudella Idän pikajunan arvoituksen (olen elokuussa menossa katsomaan näytelmän Suomenlinnaan ja halusin lukea kirjan ensin), jonka jälkeen muihinkin kirjoihin tarttuminen on tuntunut tosi kevyeltä. Idän pikajuna on toinen lukemani Christien romaani.

Kahteen kirjaan olen Idän pikajunan arvoituksen jälkeen tutustunut tarkemmin:

Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo.
Ei minkäänlaista kiinnostusta kirjaa itseään kohtaan, mutta koska tämän vuoden aikana jo kolme ihmistä on sitä ehtinyt minulle suositella, päätin hoitaa pois alta. Ja koska kyseessä on klassikko, pääsen ainakin hieman sivistymään.

Tenho Immonen: Elton John - mestari
Toinen elämäkerta, johon tutustun. Kävin maanantaina katsomassa Rocketmanin, ja tarkempi tutustuminen herran elämänvaiheisiin alkoi kiinnostaa, onhan Elton John sentään aivan mahtava tyyppi. Muutenkin hienojen ihmisten elämäkerrat ovat alkaneet kiinnostaa.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
24.07.2019 21:23 #207

Pääsin viikonloppuna vihdoin aloittamaan Martinin A Dance with Dragonsin, jota en siis ole koskaan aiemmin lukenut.

Korppien kestit olin lukenut noin kymmenen vuotta sitten, joten muutama vuosi sitten aloitettu sarjan uusintaluku ennen Dancea oli paikallaan. Tarkoitus oli edetä hitaammin, noin kirja vuodessa, mutta A Storm of Swordsin myötä tänä vuonna pistin vaihteen isommalle. Saatan katua tätä sitten, kun odottelen sarjan seuraavia osia Martinilta, mutta onneksi oheislukemistoa on myös kertynyt. Etenkin Fire & Blood kiinnostaa kovasti.

Uudelleenluku on avannut monenkin asian suhteen silmiä ja tietysti monta asiaa olin unohtanutkin. Erityisesti A Feast for Crows tuntui usein kuin olisin lukenut sen vasta ensimmäistä kertaa.

Nyt Dancea jo sata sivua luettu.
Toivottavasti vitkastelu palkitaan ja The Winds of Winterin odottaminen ei omalla osallani ole pitkä.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
30.07.2019 21:04 #208

haplotus kirjoitti: onneksi oheislukemistoa on myös kertynyt. Etenkin Fire & Blood kiinnostaa kovasti.

Sanotaan vinkkinä, että "oheislukemistosta" Fire & Blood kannattaa lukea ennen The World of Ice and Firea. Maailmankirjassa kerrotaan tiivistetysti Targaryenien valtakauden tapahtumat, mutta Fire & Blood on yksityiskohtainen kuvaus hallintokauden ensimmäisestä puoliskosta. TWoIaF tavallaan spoilaa F&B:n, ainakin jos teokset lukee peräkkäin. Suosittelisin lukemaan myös A Knight of the Seven Kingdomsin ennen maailmankirjaa.

Kun nyt kerran kirjoitin tähän ketjuun, niin vastataan otsikon kysymykseen... Minulla on kesken K.J. Parkerin yksittäinen romaani Sharps vuodelta 2012. Olen vasta teoksen alussa, sivuja on takana noin 70. Mutta tykkään kyllä tähän asti lukemastani. Vaikuttaa siltä, että Sharpsin maailmassa ei ole mitään taikuutta tai yliluonnollista. Mutta asia voi muuttua, kunhan pääsen kirjassa eteenpäin.

Olin lukenut ennestään Parkerilta neljä lyhyttä tarinaa, mutten yhtään täysmittaista romaania. Olen tykännyt novelleista, Parkerilla on omanlainen kertojanääni, jonka heti tunnistaa. Viime vuonna antologiassa The Book of Magic julkaistu The Return of the Pig teki erityisesti vaikutuksen. Päätin vihdoin kokeilla Parkeria pidemmässä muodossa.

Viimeksi muokattu: 30.07.2019 21:32 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haplotus

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
31.07.2019 22:28 #209

Nyt kesken August Derlethin Cthulhun jäljet ja Katri Alatalon Ikuisesti, siskoni.

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

Carpe
Kisälli
Carpe vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
02.08.2019 02:45 #210

A.C.Clarken ja Gentry Leen KEHTO.
Jostain syystä ei ole ennen käteen osunut. Ei tämä kyllä Clarken parhaita teoksia ole.

03.09.2019 21:12 #211

Joitain (lue: lukuisia) vanhojakin kirjoja on edelleen kesken, mutta sehän ei estä minua aloittamasta uusia mieleni mukaan. En muista mistä kaikista olen teille jo ehtinyt kertoa, mutta tässä tulee:

1. Päätalo Kalle, Ihmisiä telineillä - Jos teistä Linnan Sotaromaani oli laatuteos, kannattaa ehdottomasti tutustua tähänkin! Hahmosuunnittelu ja kerrontatyyli muistuttavat häkellyttävän paljon toisiaan, vaikka tapahtumat onkin siirretty sotatatereelta rakennustyömaalle.

2. Ruuska Helena, Hugo Simberg - pirut ja enkelit - Jyhkeän kokoinen opus taiteilijan elämästä. Jatkoa elämäkertainnostukselleni.

3. Kalliosaari Aino, Houraillen - 19-vuotiaan kirjoittajan omakustanteinen esikoisteos. Pakko sanoa, että esikoiskirjaksi ihan pahuksen hyvä romaanin rakenne.

4. Hawking Stephen, Ajan lyhyt historia - Olen aika huono fysiikassa, joten kiinnostuin tästä kun kuulin kyseessä olevan maallikonkin silmissä helppolukuinen teos.

5. Salama Hannu, Sydän paikallaan - Näkökulmia 1960-luvusta. Tarvitsen kyseisestä vuosikymmenestä kaiken mahdollisen informaation erästä kirjoitusprojektia varten.

Viimeksi muokattu: 03.09.2019 21:15 : Adolfina Romanov.

Wanda
Wanda vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
13.09.2019 23:25 #212

Minulla on tällä hetkellä kesken Joe Abercrombien Before They Are Hanged. Trilogian avausosa upposi muutamissa päivissä etenkin loistavien henkilöhahmojen vuoksi. Tämä toinen osa vaikuttaa vielä paremmalta. Olen tosin vasta sivulla 102, mutta ainakin alku on maistunut edellistä osaakin vielä paremmin.

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

Orduuka
Orduuka vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
16.09.2019 20:28 #213

Luvussa tällä hetkellä Maja Lunden Sininen, noin puolessa välissä menossa. Aloitin myös Naomi Aldermanin Voiman, hyvin alussa sen kanssa. Sininen ei hirveästi ole sytyttänyt mutta odotan loppuratkaisua. Voiman alku ei ole vakuuttanut, mutta aion tarmokkaasti lukea loppuun saakka.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
23.09.2019 00:09 #214

Fredrik Backmanin Mummo sanoo hei ja anteeksi jo hyvässä vauhdissa loppupuolella. Kirja ei varsinaisesti ole fantasiaa, mutta tarinoiden kertominen ja keksiminen fantasia/satumaailmsta on kirjassa niin keskeisellä sijalla, että se aihepiirinsä puolesta liippaa jo läheltä. En olisi varmasti edes osannut tarttua kirjaan omin päin eikä kirjailijan muu tuotanto ole tuttu, eli en tiedä onko tämä osa jotain isompaa kokonaisuutta. Tyylin ja päähenkilön iän puolesta luulisi paremman tiedon puutteessa tarttuvansa lastenkirjaan. Huumoria löytyy, samoin vakavaa. Hyvin ruotsalainen kirja, jollain tavalla.

Taru Väyrynen
Taru Väyrynen vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
23.09.2019 13:19 #215

Luen nyt Laura Luotolan Suojan toista osaa. Sitä on voinut tilata Iris-kustannukselta vasta 20.9. alkaen, mutta valitsin e-kirjan, joten pääsin heti lukemaan. Ensimmäisestä osasta pidin kovasti. Tämä toinen vaikutti ensin häkellyttävän erilaiselta, mutta ensijärkytyksen jälkeen alkoi kovasti kiinnostaa, mitä tästä kehittyy.

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
23.09.2019 14:34 #216

Aloitin eilen Katherine Ardenin Winternight-trilogian viimeisen osan The Winter of the Witchin. Kaksi ensimmäistä osaa on häikäissyt samalle tasolle kuin Naomi Novikin Uprooted ja Spinning Silver ja toivon lopetukselta yhtä paljon. Katsotaan mihin asti yltää.
Aloittelin Brandon Sandersonin Ajan sankarin jo kuukausia sitten, mutta lukeminen ei ole edennyt. Tarkoituksena on kuitenkin saada se seuraavan kuukauden aikana luettua, ettei jää suomennetun sarjan päätös roikkumaan.
Hieman pitemmällä kuin Sandersonin kirja on Cixin Liun Synkkä metsä. Senkin veto pysähtyi alun jälkeen, mutta vakaa aikomus on saattaa loppuun.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Orduuka
Orduuka vastasi aiheeseen: Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
06.11.2019 18:31 #217

Nyt on kesken Liisa Näsin Eilispäivä ei kuole sekä Sakin Avoin ikkuna ja muita tarinoita. Sakin novellit ovat jotenkin haastavia ja en tiedä, ehkä väsyneenä lukeminen vaikuttaa siihen, että kieli tuntuu oudolta. Liisan novelleja ennenkin lukeneena tunnen hänen tyylinsä, ja lukaistuani nyt kokoelman ensimmäisen novellin uskallan odottaa, että tekstit vain paranevat loppua kohti. Liisa on oivaltava kirjoittaja ja minusta on tosi kiva, että häneltä on viimein ilmestynyt oma kokoelma.

Roy
Uusin jäsen: ArunaK