• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 5 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 112 päivää sitten)

Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?

• NoctilucA hahmo
  • NoctilucA
    Epäkuollut
26.12.2019 13:46 #221 : NoctilucA
Vastaus käyttäjältä NoctilucA aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Katariina Heikkilän Punainen nyrkki, todella kiinnostavaa kotimaista fantasiaa, ja Peadar O Guilinin Grey Land- sarjan toinen osa The Invasion, jossa keijut kiduttavat ihmisiä minkä ehtivät. Suosittelen kumpaakin!

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

• Freyja hahmo
  • Freyja
26.12.2019 23:47 - 26.12.2019 23:48 #222 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulla on usein kolme kirjaa kesken yhtä aikaa. Tällä kertaa luen vuoronperään Lucius Shepardin The Dragon Griaulea, joka on lojunut ekirjahyllyssäni kauan odottamassa vuoroaan. Teksti ei vedä niin hyvin kuin odotin lohikäärmeaiheeksi, mutta jotain viehätystä kirjassa on. Toinen kesken oleva on Robert Galbraithin Valkoinen kuolema äänikirjana, jota kuuntelen niihin välein kun silmät ei jaksa enää lukemista. Kolmas on paperikirja, M.R. Jamesin Kummitustarinoita. Kummitustarinat sopivat erinomaisesti jouluun, joten tänä vuonna Jamesin novellit.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 26.12.2019 23:48 Freyja.

15.02.2020 22:36 #223 : Adolfina Romanov
Tähän asti jo toinen Suomalaisen kirjakaupan kirjapassini täyttyi, ja pokkari, jonka sillä lunastin oli Esko Valtaojan Maailmanloppu peruttu: Kootut kolumnit II. Valtaojan juttuihin ihastuin alun perin viime kesänä, kun kuuntelin sivukorvalla miehen puhetta televisiossa. Aloin saman tien tavata opusta ja ilahduin siitä, miten monipuolisia aiheita ja selkeää kieltä se sisältää. Lisäksi kolumnit ovat erittäin lyhyitä, joten tekstin asiapitoisuus on korkea. Hyvän valinnan tein vaikka itse sanonkin.

Muut harkitsemani vaihtoehdot olivat Gandhin kirjoituskokoelma ja Einsteinin elämäkerta. Toivottavasti nekin joskus lähitulevaisuudessa pääsevät kokoelmiini. Edellisellä kirjapassin lunastuksella käteen tarttui Sherlock Holmesin muistelmat.

• kyty
16.02.2020 13:17 #224 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Vuorossa Mikko Kamulan Iso härkä. Olen tykännyt jopa enemmän kuin ensimmäisestä, ja ensimmäisessä osassa olevia taivutusvirheitäkään en ole huomannut.

16.02.2020 14:19 #225 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Pitäisi kaivaa haudastaan vanha rakas lukuharrastus. Kaksi lahjakirjaa odottaisi: J.P. Koskisen Kannibaalin keittokirja ja Jalavan kokoelma Lovecraftin lähteillä. Ei ole siis mitään edes kesken, en ole edes saanut aloitettua! Raamattu on kyllä ollut aika epä-aktiivisessa luvussa pitkään, ja se homma tulee jatkumaan varmaan Johanneksen ilmestykseen asti.

• kyty
18.02.2020 22:24 #226 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Olen muiden lukemisten ohella taas myös tutustumassa lanuosastoon, Eva Frantzin lasten kauhukirja Osasto 23 on melkein luettu. Ja hui kun tämä on jännä, myös aikuislukijalle. Voin vain kuvitella, millaisia viboja kirja olisi aiheuttanut jos olisin lukenut sen lapsena. Veikkaan että olisi jäänyt mieleen niin vahvasti, että muistelisin tätä vielä aikuisena ja miettisin uskaltaako lukea uudestaan etteivät mene lapsuusmuistot pilalle.

• Freyja hahmo
  • Freyja
19.02.2020 03:10 #227 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Perinteisen kolmen kirjan sijaan, minulla on kesken tällä hetkellä kaksi kirjaa. Kij Johnsonin Fudoki on ollut kesken jo kuukauden, luen sitä muutamia sivuja kerrallaan. Vetaisin viime viikonloppuna 24h lukumaratonin, jossa sain luettua yli 800 sivua, mutta kesken jäi Alan Mooren Vartijat-sarjis, kun aika loppui. Molemmat ovat tällä hetkellä ensisijaisella lukulistalla, vaikka kirjaston eräpäivä hoputtelee aloittamaan sitä kolmatta yhtä aikaa.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

• Jussi hahmo
  • Jussi
03.03.2020 23:47 - 04.03.2020 00:00 #228 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulla on kesken Mark Lawrencen Red Sister, takana on noin puolet kirjasta.

Red Sister avaa Book of the Ancestor -fantasiatrilogian, jonka osat ilmestyivät vuosina 2017–19. Ostin hyväkuntoisen kovakantisen kirjan SPR:n Kontista parilla eurolla. Olen lukenut Lawrencen kaksi aiempaa trilogiaa sekä novellikokoelman Road Brothers, ja olen kirjailijan fani. Mutta kaiken olen lainannut kirjastosta, eli Red Sister oli ensimmäinen hankinta omaan hyllyyn.

Tähän asti olen tykännyt Punaisesta sisaresta erittäin paljon, ja varmaan annan sille enkkupuolen tietokannassa neljä ja puoli tähteä viidestä. Mutta katsotaan, miten kirjan jälkipuolisko toimii. Lawrence sanoi julkaisun aikoihin, että hänen kumpikin kustannustoimittajansa (amerikkalainen ja britti) olivat sitä mieltä, että Red Sister on miehen paras kirja siihen mennessä.

Red Sisteristä löytyy Lawrencen tutut vahvuudet. Teksti on kaunista ja helppolukuista, juoni etenee nopeasti ja päähenkilöstä todella välittää. Lawrence osaa lukijan tunteisiin vetoamisen – vastaan on tullut useampi ns. sydäntäsärkevä kohtaus. Kuten aiemminkin, on kerrontaan kätketty elämänviisauksia. Tapahtumat keskittyvät tällä kertaa nunnaluostariin, jossa noviiseille opetetaan taistelutaitoja sekä taikuutta. Tilasin jo Adlibriksesta trilogian seuraavan osan Grey Sister, ja noudin sen tänään Postista.

Lawrence oli tähän asti käyttänyt kirjoissaan minä-muotoa, mutta Red Sister on kerrottu kolmannessa persoonassa. Tämä ei kuitenkaan tuntunut suurelta muutokselta, koska ensimmäisen persoonan ohella aiemmissakin sarjoissa on nähty jonkin verran "normaalia" kerrontaa. Siitä nostettiin ennen julkaisua hypeä, että sankari on nyt tyttö, kun Lawrencen edellisten trilogioiden päähenkilöt olivat miespuolisia. Mutta en itse pidä tätä isona muutoksena.

Suurin ero aiempaan tulee mielestäni siinä, että Book of the Ancestor sijoittuu täysin uuteen maailmaan, mannerjäätiköiden uhkaamaan Abethiin. Kaksi aiempaa trilogiaa kun tapahtuivat samassa paikassa, tulevaisuuden Euroopassa. Maailma on erittäin kiinnostava, ja tapahtumaympäristössä on taas vahvat scififiilikset. Book of the Ancestorista puhutaan eeppisenä fantasiana, mutta tähän asti lukemani perusteella sarjan voisi luokitella myös fantasian ja scifin yhdistelmäksi.

Aiempien trilogioiden päähenkilöihin verrattuna kymmenvuotias Nona on helpommin pidettävä hahmo, ja esimerkiksi The Broken Empiren antisankaria Jorgia kavahtaneet saattaisivat tykätä Punaisesta sisaresta. Synkkää sisältöä on mielestäni aiempaa vähemmän. Nuoresta päähenkilöstä huolimatta Red Sister ei ole young adult -kirjallisuutta, kuten ei ollut Lawrencen esikoisromaani Prince of Thorns. Tulossa olevaa kirjaa mainostettiin näin vuonna 2015:

In a bold move, RED SISTER features Mark’s first ever female protagonist, Nona; a girl with a mysterious past and a dangerous future. There are rich evocations of The Wizard of Earthsea and The Name of the Wind, alongside Mark’s trademark grit and violence: Nona is being trained to kill, and dark political forces will seek to use her wild natural magic to their own advantage.

Sitten kun saan Book of the Ancestorin loppuun, eivät seikkailut Abethissa ole ohi. Lawrencen uusi trilogia Book of the Ice nimittäin sijoittuu samaan maailmaan. Avausosa The Girl and the Stars julkaistaan huhtikuussa, ja Lawrence sanoi alkuvuodesta haastattelussa, että kolmas kirja on jo puoliksi valmis. Mies kirjoittaa kuin kone! Pitäisi jossain välissä ehtiä lukea Lawrencelta Impossible Times -scifitrilogia, jonka kaikki osat ilmestyivät viime vuonna.
Viimeksi muokattu: 04.03.2020 00:00 Jussi.

04.03.2020 11:36 - 04.03.2020 13:20 #229 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Muijan synttärilahjaksi ostamaa Lovecraftin lähteillä nyt tavailen. Robert Blochin kirjoittama kokoelman kärkitarina oli jotenkin nolo, mutta siitä se tarinoiden taso on kyllä huomattavasti parantunut. Tuntuu (suomennoksen perusteella kylläkin), että kirjoittaja on perinyt esikuvaltaan aihepiirin lisäksi myös tämän välillä ontuilevan kirjoitustyylin ja tämän toistamat fraasit. Kirjat ovat tietysti kaikki "madonsyömiä" ja talojen katot "Yrjön aikaisia", heh. Mutta joo, kynänjälki parani, kun tuosta pääsi yli. Amundsenin teltassa -tarina oli jo oikeasti aika hyytävä. Sijoittuihan tuo napa-alueelle, mutta siis muutenkin.

Tämän jälkeen odottaisi sitten Kannibaalien keittokirja. Odotushorisonttini on sen suhteen toiveikas.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Viimeksi muokattu: 04.03.2020 13:20 LordStenhammar.

10.03.2020 19:58 #230 : Ville Lintunen
Vastaus käyttäjältä Ville Lintunen aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Useampi kirja tällä hetkellä kesken, enkä varsinaisesti tykkää lukea montaa yhtä aikaa, koska tuntuu ettei mitään saa luettua sillä tavalla loppuun. Lääkitsin ongelmaa ottamalla taas yhden kirjan lisää.

Eli juuri eilen aloitin kirjastosta lainassa olevan Kiekkomaailma-kirjan Vartiosto valmiina palvelukseen, jatkoa Vartijat hoi! -kirjalle. Olen innostunut lukemaan Pratchettia kuluneen vuoden aikana, mieluummin englanniksi koska tuntuu että humoristiset tarinat toimivat paremmin alkukielellä jos sitä vain ymmärtää, mutta hyviä suomennoksetkin ovat olleet.

Tietokirjallisuuden suhteen on helpompi pyörittää useampaa kirjaa samaan aikaan, ja tällä hetkellä onkin kesken Andrew Robertsin massiivinen Churchill-elämäkerta. Painavaa asiaa ja äärimmäisellä yksityiskohtaisuudella kerrottua, mutta ei koskaan tukahduttavassa määrin, vaan teos on myös todella viihdyttävä.

Hitaasti olen myös lukenut paria kirjaa uudestaan, Ajan pyörän ekaa osaa Eye of the Worldia, jonka luin alun perin viitisen vuotta sitten, ja Thomas Pynchonin mahtavaa Mason & Dixonia, jota uskaltaisin väittää suosikikseni miehen tuotannosta (tosin Painovoiman sateenkaari pitäisi lukea myös uudestaan).

15.03.2020 14:46 #231 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Traditionaalisesti: H.P. Lovecraft: Dunwichin hirviö ja muita kertomuksia.

Nimitarinan lueskelin joskus 15 vuotta sitten ja englannin kielellä. Tarinan päätapahtumat olivat edelleen pääpiirteittäin muistissa, mutta mielikseenhän tämän uudestaan luki. On Lovecraftia kiistattomasti paremmasta päästä. Muistakin tarinoista on hentoisia muistijälkiä. Ulkopuolinen -tarinassa olen tällä hetkellä menossa.

• Lerppu hahmo
  • Lerppu
    Riiviö
16.03.2020 15:20 #232 : Lerppu
Vastaus käyttäjältä Lerppu aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Voi monia, niin monia. En edes halua laskea, montako kirjaa minulla on tällä hetkellä kesken..
Tänään aamusella sain kuitenkin yhden opuksen lukaistua loppuun asti: Marko Hautalan Torajyvät, minkä perään aloittelinkin jo uutta: Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia.:wub: :lol: Olisipa enemmän aikaa lukemiselle. Opinnot vievät tällä hetkellä kaikki mehut (u_u) kesällä siht!

25.03.2020 22:00 #233 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Lovecraft tahkottu. Nyt Stephen Kingin Uinu, uinu, lemmikkini äänikirjana menossa. Alkupuoli on taas täynnä sitä Kingille tunnusomaista arkisten asioiden kuvailua, mikä on monesti saanut jättämään herran tuotokset kesken, mutta pikkuhiljaa alkaa tapahtua. Täytyy myöntää, että jotain kummaa vetoa tässä kuitenkin on. Ehkä liian aikaista vielä sanoa mitään ratkaisevaa. 8. luku vasta menossa.

• NoctilucA hahmo
  • NoctilucA
    Epäkuollut
26.03.2020 11:57 #234 : NoctilucA
Vastaus käyttäjältä NoctilucA aiheessa Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Justina Irelandin zombisarjan toinen osa Deathless Divide ja Edgar Allan Poen novellikokoelma.

Uusin jäsen: Henri Säilä