Paras kirja/ kirjasarja ikinä?

18.06.2014 12:52 #1 : Kirjakaapin tyttö
Elikkäs, mikä on paras kirja tai kirjasarja jonka olette lukeneet? :eek: Itselläni niitä on aika monia, mutta tässä muutama esimerkki:

Varjojen kaupungit

Yön talo

Mustan tikarin veljeskunta.

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

18.06.2014 16:46 - 18.06.2014 16:47 #2 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Yksittäisen kirjan suhteen kallistun tällä hetkellä Michael Enden Tarinaan vailla loppua. Luin sen viime vuonna, ja selailtuani sitä uudestaan toissapäivänä ajattelin, että kirja on ehkä vielä parempi kuin muistin (mikä on jo aika hyvä). Fantaasian paikat ovat niin ihmeellisiä ja maailmasta saa todella äärettömän kuvan. Kirja käsittelee monia aiheita, joista mielikuvitus on tärkein.

Parhaaksi sarjaksi on pakko nostaa Harry Potter. Vaikka esim. jotkut Ajan Pyörät ovat mahdollisesti parempia kuin yksikään Potter, tämä sarja on kaikkein tasaisin suoritus. Tarina on tiivis ja laatu pysyy korkeana.

Varjojen marssi saattaa nousta vielä korkealle sarjojen taulukossa. Ensin pitää hankkia viimeiset osat englanniksi.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.
Viimeksi muokattu: 18.06.2014 16:47 Kuurosokea Pianisti. Syy: Kursivointi on hupsu

• Niksu hahmo
  • Niksu
18.06.2014 20:49 #3 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Taru Sormusten Herrasta on paras kirja. Sen lisäksi vaikutuksen on tehnyt Donna Tartin Jumalat Juhlivat Öisin.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

• celeblith hahmo
  • celeblith
21.06.2014 18:10 #4 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Kyllä nuo Harry Potterit ovat yksiä parhaita, en vain millään kyllästy niihin.

Toinen mihin olen nyt todella tykästynyt on Patrick Rothfuss: kuninkaansurmaajan kronikka. Niin loistava sarja! Tempasi todella niin mukaansa, ja kolmatta osaa ei millään malttaisi odottaa. Tälläinen samanlainen kirjan ahmiminen ja tarinaan uppoutuminen oli viimeksi minulla viimeisten Potterien kohdalla :)

Mutta jos yksi kirja pitäisi valita, varmaan silti kallistuisin Tolkienin Taru sormusten herrasta kirjaan. Koska se nyt vain on se minkä pohjalta olen innostunut fantasiaan.

George R.R. Martin: Tulen ja jään laulu nousee myös korkealle listassani :), vaikka kyseisen sarjan luku on minulla vielä kesken, joten mieli voi vielä muuttua.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

• Arya hahmo
  • Arya
    Kisälli
21.06.2014 18:36 #5 : Arya
Vastaus käyttäjältä Arya aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Perillinen (kirjasarja)! Seitsemän kertaa jo lukenut enkä vieläkään ole kyllästynyt. Mustan tikarin veljeskunta myös yksi omista suosikeista. :)

21.06.2014 18:59 #6 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
En oikein usko, että 'parasta' kirjasarjaa voitaisiin noin vain lähteä määrittelemään, koska itselleni kirjallisuudessa on 'viihtellisen' ja 'taiteellisen' kategoriat, joista on vaikea lähteä aina edes kategorisoimaan mikä sarja kuuluu kumpaankin.

Potterit ja Demonisota ovat kestosuosikkejani viihteellisellä puolella, kuten myös suuri osa Eddingsin tuotannosta, mutta niillä ei nähdäkseni juurikaan taiteellista arvoa ole. Taiteellisuutta osoittavat parhaiten mielestäni Tolkienin Silmarillion ja laaja valikoima Dostojevskin teoksia, kärkipäässä Idiootti.

Jos otetaan kuitenkin näitä molempia aspekteja edustavaa kirjallisuutta, päästään henkilökohtaisten suosikkieni äärelle, joista nyt mainitsisin Martinin Tulen ja Jään laulun ja Cornwallin Uhtred-saagan.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

• Strato hahmo
  • Strato
21.06.2014 20:04 #7 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
3 parasta sarjaa taitavat olla Pratchettin Kiekkomaailma, Banksin Kulttuuri-sarja ja Lee Childin Jack Reacher-sarja. Parhaita kirjoja on oikeastaan mahdotonta alkaa määrittämään, kaikissa kolmessa sarjassa kun on monta todella tasaväkistä kandidaattia.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
21.06.2014 20:31 - 21.06.2014 20:31 #8 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Minusta kirjasarjat kärsivät samasta ongelmasta kuin elokuvasarjat: alku hyvä, jatko ei niinkään. Mutta silti pystyn kyllä nimeämään jotain, jotka ovat kokonaisuuksina kolahtaneet paremmin kuin toiset.

Koska on minun kasvukauteni osui 80/90-luvulle, niin tuoreemmista kirjasarjoista en tiedä mitään, joten omat suosikkini voisivat olla Liftarin käsikirja linnunradalle, Ender ja Ruostumaton teräsrotta -kirjat. Joista viimeksi mainitusta en kuitenkaan ole järin varma, sen verran huonommassa muistissa on.

Kuurosokea Pianisti kirjoitti: Yksittäisen kirjan suhteen kallistun tällä hetkellä Michael Enden Tarinaan vailla loppua.

Olin aikoinani aika järkyttynyt tajutessani, että erinomainen Päättymätön tarina -leffa olikin itseasiassa kirjan alkupuolisko, ja hirvittävä jatko-osa taas kirjan loppupuolisko.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 21.06.2014 20:31 Rasimus.

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
21.06.2014 20:59 #9 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Tykkään monista sarjoista, mutta paras IKINÄ on ehdottomasti Wardin Black Dagger Brotherhood - sarja.

Muita mainitsemisen arvoisia mm. Gena Showalterin Manalan valtiaat, Tiffany Reiszin Perisynti - sarja, Castien Yön talo ja Annukka Salaman Faunoidit.

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

21.06.2014 23:27 #10 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Carlos Ruiz Zafon, Enkelipeli ja Tuulen varjo. Tuossa järjestyksessä. Jos saisin lukea vain yhtä kirjaa elämäni aikana, Enkelipeli.

Sarjoihin en ole koskaan rakastunut niin paljon kuin yksittäisiin kirjoihin.

• max hahmo
  • max
22.06.2014 09:32 - 22.06.2014 09:38 #11 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Dresden Files on aika ylivoimainen sarja, jossa ei tason notkahduksia ole tapahtunut matkan varrella oikeastaan lainkaan, vaan alkujaankin hyvä meno on kirja kirjalta vain parantunut (ja myös syventynyt viihdyttävyyden kärsimättä), joten selvä vastaus... Muuta urbaanifantasiaa en mielellään edes lue, kun Butcher on asettanut riman niin korkealle.

Rothfussin Kingkiller Chronicles ja Brandon Sandersonin Stormlight Archives-sarjat on myös uudemmista sarjoista tehneet suurimman vaikutuksen.

Vanhaa fantasiaa ei oikeastaan tule enää luettua, joten ei niitä viitsi nostalgialasit silmillä hehkuttaa. Kaikki ropefantasiat, Harry Potterit ja Taru Sormusten Herrat jääköön suosioilla nuoruusmuistoiksi. TSH-leffat tulee kyllä edelleen vuosittain katsottua, ja tietenkin Kiekkomaailma on edelleen parhaimmillaan omaa luokkaansa, mutta siihen sisältyy niin paljon harhalaukauksia, etten sitäkään ihan suosikiksi voi nostaa.
Viimeksi muokattu: 22.06.2014 09:38 max.

22.06.2014 11:34 #12 : Kuurosokea Pianisti
Vastaus käyttäjältä Kuurosokea Pianisti aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?

Rasimus kirjoitti:

Jos olet lukenut Tarinan vailla loppua, kuinka hyvin elokuva mielestäsi noudattaa kirjan juonta? Mihin ensimmäinen osa päättyy? Olen kuullut elokuvan jatko-osan huonoudesta, mutta kirjassa on vain lyhyt tylsempi kohta ennen loppua, joka on oikein hyvä.

Mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina ja kerrotaan joskus toiste.

22.06.2014 15:45 #13 : Sushukka
Vastaus käyttäjältä Sushukka aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Helppo vastaus: Harry Potterit. Kirjoissa on jo itsessään nerokkaita elementtejä ja juonenkäänteitä ja kerronta on hyvää, eikä laatu juuri huonone kirjasta toiseen. Erityisesti kuitenkin arvostan eheän ja "täydellisen" mielikuvitusmaailman luomista todellisuuden rinnalle. Niissä kirjoissa on oikeasti taikaa.

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
23.06.2014 02:42 #14 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Itselleni tärkeimmät ovat aina olleet Potterit ja Belgarionin taru, sillä ne johdattivat minut fantasian maailmaan. Syviten kuitenkin iski Taru sormusten herrasta.

Ykkösten ykkösen päättäminen on minulle täysin mahdoton tehtävä, joten jaetulle ykköspaikalle päätyvät nuo kolme sarjaa.

There is no ignorance, there is knowledge.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
23.06.2014 09:23 #15 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Tähän keskusteluun ei ole kuin yksi oikeia vaihtoehto.

MUUMIT!!! :heart: :heart: :heart:

Race like first!
Train like second!

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
23.06.2014 09:59 - 23.06.2014 10:01 #16 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?

Kuurosokea pianisti kirjoitti: Jos olet lukenut Tarinan vailla loppua, kuinka hyvin elokuva mielestäsi noudattaa kirjan juonta? Mihin ensimmäinen osa päättyy?

Juu, olen lukenut, mutta siitä kauan aikaa. Muistelisin ensimmäisen elokuvan seuranneen kirjan juonta melkoisen hyvin, mutta loppuratkaisusta en tiedä / muista oliko siinä oiottu, jotta elokuvasta saataisiin kokonainen. Päättele itse, jos kirja on paremmassa muistissa:

Jatko-osa sisälsi muistaakseni suht'koht' saman tarinan kuin kirjan loppupuolisko, mutta sen uskollisuudesta kirjalle ei ole jäänyt mielikuvaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 23.06.2014 10:01 Rasimus.

23.06.2014 14:26 #17 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Paras kirja on tietenkin Taru sormusten herrasta. Tämä nyt on tietysti vähän mielikuvitukseton vastaus, mutta niin se vaan on.

Parhaaksi sarjaksi nimittäisin Neal Stephensonin Baroque Cyclen, joka onnistuu jotenkin kertomaan kaikesta.

• Scartti hahmo
  • Scartti
23.06.2014 17:27 #18 : Scartti
Vastaus käyttäjältä Scartti aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Vaikuttavimmat ovat olleet Täällä Pohjantähden alla, Tuntematon sotilas ja Sinuhe egyptiläinen. Luin ne lukioikäisenä pari kertaa, enkä ole aikuisena uskaltanut niihin tarttua, jos ne eivät enää teekään niin isoa vaikutusta :roll:

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

23.06.2014 21:58 #19 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Paras kirja on ollut/on/tulee olemaan Taru Sormusten Herrasta, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta parhaan sarjan nimeäminen tuottaa jo ongelmia... Hmm.
Jordanin Wheel of Time on kyllä jättänyt melkoisia jälkiä sydämeeni! :heart:

• Mirelle hahmo
  • Mirelle
23.06.2015 13:49 #20 : Mirelle
Vastaus käyttäjältä Mirelle aiheessa Paras kirja/ kirjasarja ikinä?
Minun henkilökohtaisia lemppareitani ovat:
Monte-Criston kreivi,Alexandre Dumas. Aivan upea klassikko joka täytyy lukea ainakin kerran elämässä. Pidän Dumaksen tavasta kirjoittaa vanhalla tyylillä ( sehän on kirjoitettu 1800-luvulla ) ja siitä kuinka hän saattaa yhtäkkiä keskustella lukijan kanssa. Kirja on muutenkin kaunis juoneltaan ja sanomaltaan.

Perillinen-saaga,Christopher Paolini.Sarja on todella koukuttava enkä meinannut saada nenääni irti kirjasta. Paolini oli mielikuvituksellisesti luonut uuden maailman ja kielet, vaikkakin tuli vähän mieleen Taru sormusten herrasta.

Puoliksi paha-trilogia,Sally Green.Henkilöhahmot on luotu upeasti eikä juonikaan ole kliseinen. Greenin kirjoitustyyli on hauska ja viihdyttävä lukea. Kirjoissa on käsitelty bi-seksuaalisuutta ihailtavan normaalisti.

Valerie
Uusin jäsen: sulavsalim