25.06.2014 17:54 #1 :: Kuurosokea Pianisti
Michael Ende
Täällä ei ilmeisesti ole vielä Endelle omistettua ketjua, joten koin velvollisuudekseni tehdä sellaisen. Onhan Tarina vailla loppua mahdollisesti tämän hetken suosikkikirjani. Myös kirjailijan muista teoksista voi keskustella: otan mielelläni vastaan lukuehdotuksia.

Viime päivinä olen selaillut Tarinaa vailla loppua ensimmäisen kerran sitten 2013 maaliskuun, ja minua hämmästyttää, kuinka paljon kirjassa on tarinoita ja mielikuvitusta. Tämä kirja ei tyydy yhteen tarinaan, vaan vihjaa monista tulevista seikkailuista Fantaasian äärettömässä valtakunnassa, joista monet kuulostavat yhtä kiinnostavilta kuin Bastianin ja Atrejun tarina. Huomatkaa, että kirjalla ei ole jatko-osia. Jotkut tarinat ovat parempia kertomattomina.

Kirjan esittely lienee paikallaan. Tarina vailla loppua kertoo tarinan Fantaasian maagisesta valtakunnasta, joka sijaitsee kirjassa nimeltä Tarina vailla loppua. Tätä kirjaa et lue pelkästään sinä, vaan myös Bastian, kirjan päähenkilö. Lukiessaan hän huomaa olevansa itse osa Tarinaa vailla loppua, ja päätyy Fantaasiaan. Hän pelastaa valtakunnan tyhjyydeltä ja pääsee näkemään monia ihmeellisiä paikkoja, ihmisiä ja olentoja, mutta saattaa jäädä sinne ikiajoiksi vangiksi, ellei löydä Todellista Tahtoaan.

Tarina vailla loppua on tarina mielikuvituksesta ja "tosimaailman" ja "mielikuvitusmaailman" yhteydestä. Siinä on loistavia oivalluksia ja enemmän mielikuvitusta kuin yhdessäkään muussa lukemassani kirjassa. Värikkyys ei ole pelkästään juonessa, vaan itse kirjaimissa: teksti on painettu punaisella ja vihreällä.

Jos et ole lukenut tätä kirjaa, suosittelen kokeilemaan. Jos olet, niin mitä mieltä olet siitä?
Muokannut 25.06.2014 18:06 Kuurosokea Pianisti Syy: Lisähuomautus

• StaCa hahmo
  • StaCa

26.06.2014 23:14 #2 :: StaCa
Michael Ende
Olen lukenut joskus lapsena, ja muistan tykänneeni.
Mutta vahvempia mielikuvia minulla on elokuvasta, joka on tyylilajissaan aivan loistava :D

Valvojat: RinjaEmelie