Chris Columbus ja Ned Vizzini

Hurjien tarinoiden talo
Ilmestymisvuosi 2013
Otava
Sivuja 500

Tämä oli aivan ihanan riemastuttava tarina. Tämänkin tarinan kohdalla minusta tuntuu, että sen kohdeyleisö on nuoriso, mutta kyllä sen vähän vanhempikin ihminen ilokseen lukee. Minua itseäni aina ilahduttaa suuresti jokainen kirja jonka aiheena on tavalla tai toisella, enemmän tai vähemmän itse kirjat ja sitä kautta kirjallisuus ja lukeminen. Tästä parhaana esimerkkinä todellakin Moersin loistavaakin loistavampi Uinuvien kirjojen kaupunki.

Tällaisia tarinoita lukiessani minun tekee aina mieli ruveta viemään ajatusta vieläkin pidemmälle ja tehdä siitä paljon tarkempaa ja ”oikeampaa.” Minun tekee jostain kumman, luultavasti jotenkin äärettömän loogiseen mieleeni, liittyvästä syystä mieli ruveta tekemään ”tiedettä” tästä ajatuksesta vaikka eihän se mitenkään voi oikeaa tiedettä koskaan olla. Minun tekee yksinkertaisesti sanottuna mieli tehdä siitä oikeasti mahdollista, todistaa aukottomasti vähintäänkin mahdollisuuden olemassaolo. Mutta sehän on kuitenkin järjellisen tieteen mukaan mahdotonta. Tällaisen mahdollisuuden olemassaolon todistaminen vaatii aina tuekseen uskoa eikä tiede perusta järin ihmisen uskosta.

Tuhon ja tahdon kirjasta minun on todellakin sanottava jotain. Olen aina ollut vakaasti sitä mieltä, että kaikesta pitää todellakin aina maksaa jotain eikä mikään todellakaan ole koskaan ilmaista. Jopa pelkistä ajatuksista. Minä jos kuka tiedän tämän. Uskon, sekä pelkkään horjumatomaan uskoon että todellisiin kokemuksiini perustuen että kaiken mitä ikinä tekee saa kyllä jossain vaiheessa aina takaisin.

Ja siksi minä yritän elää aina oikein ja ajatella kaikkia mahdollisia tekojeni seurauksia. En minä tässä kovin usein ja enkä läheskään aina ole onnistunut mitenkään hyvin. Mutta pikku hiljaa paremmin. Tällä hetkellä minulla on todella suuri kaiketi moraalinen pulma johon minun pitäisi ensi viikon loppuun mennessä löytää toimiva ja oikea ratkaisu. Tiedän mitä haluan itse tehdä asian suhteen, mutta onko se oikein erään minulle tärkeän ihmisen kannalta? Olenko itsekäs ja jossain määrin ”paha” jos teen tässä suuressa asiassa joka vaikuttaa jonkin verran monen ihmisen elämään, mutta minun itseni elämään kaikista eniten, niin kuin itse haluan vai pitäisikö minun ”uhrautua?” Ja tässä asiassa riittää kyllä mietittävää ja paljon eri asioita huomioonotettavaksi. Toivon todella että päädyn oikeaan ratkaisuun lopulta.

Mutta palatakseni Tuhon ja tahdon kirjaan niin sen voima on mielestäni käsitelty tarinassa uskottavasti ja realistisesti sekä myöskin kiinnostavasti.

Minulla oli tarinaa lukiessa melkein ihan loppuun asti se tunne, että tämä tarina on vain yhden kirjan mittainen ja sitten olikin aivan mahtavaa lopussa huomata, että se saakin jatkoa. Tällainen on minusta aina yhtä hauska kokemus.

Tarinan ääni, sielu ja henki oli minusta hyvin hengästyttävä, täysi ja riemukas kuin parhaat seikkailut aina. Annan kirjalle 8 pistettä joka on tosiaan hyvin.

Tarinan ilmestymisvuodesta joka oli viime vuosi 2013 sanoisin omalta kohdaltani että se oli kaikin puolin hyvin kiireinen ja tressaava. Minua riivasi loppumaton kunnianhimo ja kiire saada aikaan julkaistava kirja mahdollisimman pian eikä tämä toive kaikesta yrittämisestä huolimatta viime vuonna toteutunut. Syksyllä ajauduin sitten monista eri syistä johtuen ikävään tunnekierteeseen toisen enkelini kanssa ja olimme molemmat ihan yhtä syyllisiä sen kierteen jatkumiseen. Ja se tunnekierre oli minulle hyvin kuluttavaa. Onneksi olen tänä vuonna saanut lopulta setvittyä kaikki tunteeni sen suhteen lopullisesti ja olemme enkelini kanssa kaikesta huolimatta yhä hyvissä väleissä. Tiedän, että tässä maailmassa voin luottaa ainakin siihen että toinen enkelini ei koskaan hylkää minua ja se tieto on minulle kultaakin kalliimpaa, samoin kuin hänen kärsivällinen ystävyytensä jota olen loputtomasti koetellut. Ihan loppuvuodesta elämääni astui toinenkin ihana enkeli, jota tulen aina rakastamaan.

Sitten vielä tämän kirjan kansikuva, joka on aivan mahtava. Se todella kuvaa itse tarinaa hyvin ja on minusta kaunis niin väreiltään kuin harmonialtaan.

Viimeisenä vielä henkilökohtaiset terveiseni kirjailijoille Chrisille ja Nedille. Loistavaa työtä, todella. Tarjositte minulle jotain hienoa, uutta ja riemastuttavaa ja arvostan sitä todella. Odotan jatkoa suurella mielenkiinnolla.

"Anteeksi saat aina. Ei kai ole sulle sen helpompaa..."
Viimeksi muokattu: 14.09.2014 21:13 Hiistu. Syy: spoiler-tagien korjaus

Uusin jäsen: Ninni Steier