Lukusali

• StaCa hahmo
  • StaCa

22.09.2014 11:01 #21 :: StaCa
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kirjahylly on järjestetty kuten elämäni muutenkin: hallittu kaaos.
On siinä jotain sumeaa logiikkaa. Ken Folletit yhdellä hyllyllä, sanakirjat ja kielikirjat yhdellä, keittokirjat omallaan, sarjakuvat yhdessä lokerossa. Chick lit -kirjahylly on erikseen portaiden yllä. Spefi lojuu pitkälti takan reunalla.

Pitäisi hankkia uusi kirjahylly, mies jo vihjaisi, että voisin lopettaa kirjojen ostamisen. Eikä noita edes ole mitenkään paljon.

22.09.2014 12:41 #22 :: HourglassEyes
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Emelie kirjoitti: Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin yksi tai useampi kirja keskeltä sarjaa, jotka ovat eri kokoisia kuin muut.

Todellakin. Eri kustantajienkin painokset häiritsevät, jos ovat käyttäneet eri kuviointeja/tekstityyliä kansissa kuin mitä muut hyllyssä olevat ovat.

22.09.2014 13:29 #23 :: Morgan Blood
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kun vanha kirjahyllyni otti ja romahti (oikeasti, kuka kirottu on edes keksinyt, että lastulevyjen päälle voi pinota vuosiksi painavia asioita), otin mallia antikvariaattien varastoista ja viritin uudet banaanilaatikoista. Kestänee yhtä hyvin kuin lastulevy. Ajattelin, että annan viritelmieni olla olemassa niin kauan, että varaa on ainakin viissataa sukupolvea kestävään Boknäsin hyllyyn. En kestä enää romahtelevia ja muutoissa hataroituvia romuja.

Kirjajärjestely taas on selkeää. Minulla on tyylijärjestys, ja tyylijärjestyksen sisällä on kirjailijan mukainen aakkosjärjestys ja aakkosjärjestyksen sisällä on julkaisujärjestys. Kirjakokoelmani onkin vapaa-aikani organisoiduin asia ja käytännössä paremmin järkätty kuin moni työjuttu :D

22.09.2014 14:58 #24 :: Celestine

HourglassEyes kirjoitti:

Joo, niin on. En voi nauttia täysillä muuten täydellisestä Pieni talo preerialla-sarjastani, kun Onnen kultaisessa vuosissa ei ole vihreää selkämystä vaan vaaleanpunaiset paperikannet... Harry Potterissa se ei haittaa, koska se ei kuitenkaan pistä silmään niin pahasti. Ja onneksi vain 3 ekaa on eri painosta kuin muut :wink:

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

22.09.2014 15:32 #25 :: Nylkky
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Oma kirjahyllyni menee kirjailijan sukunimen mukaan. Siittä vielä kirjojen ilmestymisjärjestykseen. On mukavampi lukea jokin kirjasarja kun voi laittaa kirjan tyhjään kohtaa ja ottaa viereinen.

En erottele kirjoja mitenkään muuten onko se scifi, fantasiaa, dekkariet tai historiaa. Koska vielä kokoelmani on niin pieni että jokainen genre mahtuu ns omalle hyllyrivilleen. Vielä ;)

Turun kirjamessujen jälkeen varmaan joudun järjesteleen koko hyllyni uudelleen joten iso huokaus tulossa jo etukäteen.

22.09.2014 18:40 #26 :: Dyn
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Meikäläisten kirjahylly (tai sen kaunokirjallisuusosa). Tietokirjallisuutta on vielä lisää, kaikki siitä ei mahdu nyt uudessa asunnossa edes hyllyyn saati sitten kuvaan. Mutta kaikki kaunokirjallisuus saatiin, ja sitä pidän saavutuksena. :cheesy:

Meillä on alusta asti ollut kaunokirjallisuuden kanssa aakkosjärjestys kirjailijan nimen mukaan. Genrerajoista emme jaksa edes keskustella, ja monet kirjat osuvat niin kovin eri genrejen välille... aakkosjärjestys auttaa helpoiten löytämään etsimänsä. Kirjailijoiden 'sisällä' meillä on a) sarjajärjestys, b) tapahtumakronologinen järjestys, c) kirjoittamisjärjestys tai vaihtoehtoisesti muuten vain hyväksi mielletty järjestys, joka tuntuu jollain tapaa loogiselta. Tietokirjallisuus on järjestetty teemoittain vähän liukuvasti.

• Kirjaneito hahmo Kirjoittaja
  • Kirjaneito

22.09.2014 19:38 #27 :: Kirjaneito
^Teillähän on oma kirjasto... Olen kateellinen. :lol:

22.09.2014 21:17 #28 :: poistettu
Kuin myös minä.

22.09.2014 21:23 #29 :: Formaldehyde
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Dyn kirjoitti: Meikäläisten kirjahylly (tai sen kaunokirjallisuusosa).

Kätevän näköiset hyllyt. Mistä hankittu?

Muutama hylly minullakin on, mutta tilanne on tämä:

Strato kirjoitti: Loppuu vaan multakin tila kesken, kaikki kirjat eivät mahdu hyllyihin, osa on sängyn alla ja osa vaan pinoissa pöydillä ja lattialla.

Kirjat ovat sen verran levällään, että ei niiden voi sanoa enää oikein missään järjestyksessä olevan.

Mikäli saisin tarpeeksi tilaa järjestelyyn erottelisin faktan (tms.) fiktiosta ja fiktion sisällä todennäköisesti spefin mainstreamista. Runoudelle ja satukirjoille omat paikkansa. Mikäli kirjojen vaihteleva koko sallisi myös tietokirjallisuus aiheittain. Kaikki sukunimen mukaisessa aakkos- ja ilmestymisjärjestyksessä oman ryhmänsä sisällä. Luultavasti muunkielinen materiaali nämä ehdot täyttäen suomenkielisen seassa.

Sarjakuvakokoelmassa omina osastoinaan lehdet, albumit ja manga.

Kunpa olisikin. :roll:

22.09.2014 21:36 #30 :: Dyn
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Formaldehyde kirjoitti: Kätevän näköiset hyllyt. Mistä hankittu?

Ihan on Ikean tumminta Billyä, eli ei edes paljon maksa. Onneksi kämpän isoin huone on tosiaan olkkari.

FB:n puolella huomautettiin kuvassa näkyvistä kirjapinoista, niissä tosiaan on vielä aakkostamattomia kirjoja... loput kun purettiin muuttolaatikoista vasta viime viikonloppuna. :P

• Strato hahmo
  • Strato

22.09.2014 21:48 #31 :: Strato
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Dyn kirjoitti: Meikäläisten kirjahylly (tai sen kaunokirjallisuusosa).

Ja mä luulin, että mulla on paljon kirjoja :lol:

22.09.2014 21:51 #32 :: Kultasuu
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
On tuossa joo tosiaan muutama kirja kertynyt. Ja ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että montako kirjaa noista olet lukenut? Vanhempasi varmaankin ovat kerenneet jo lukea noista suurimman osan, luulisin. Itse en ole elämässäni lukenut edes tuhatta kirjaa, vain noin joku 600-700 kirjaa, eli vasta aloittelen ja tutustun teidän hyllyyn. :tongue:
Muokannut 22.09.2014 21:54 Kultasuu

22.09.2014 22:10 #33 :: Dyn
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Kultasuu kirjoitti: On tuossa joo tosiaan muutama kirja kertynyt. Ja ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että montako kirjaa noista olet lukenut? Vanhempasi varmaankin ovat kerenneet jo lukea noista suurimman osan, luulisin.

Iivari epäilee lukeneensa kolmanneksen, ja väittäisin että olen itse lukenut hiukan yli sen -- pääsääntöisesti siis eri kirjoja, ja jos ei lasketa uusintalukukertoja. Meillä on jossain määrin erilainen kirjamaku.

Ensimmäiset 11 metriä muodostuivat kun muutettiin yhteen, pitäisi kohta mitata kun saadaan loputkin aakkostettua, mikä on tämänhetkinen metritilanne. Suurin osa noista näkyvistä on scifiä, fantasiaa, muita spefigenrejä ja historiallisia romaaneja, mutta mukana on myös joitakin dekkareita ja klassikoita, joita tykkään itse silloin tällöin lukea (kuten Austenia ja Brontën siskoja).

Perintö- ja lahjakirjoja siitä on vain muutama hassu, joten kyllä ne ihan itse on ostettu. :tongue:Isäni ei hirveästi lue romaaneja, ja väittäisin äitini lukeneen näistä vain ihan muutaman, joita olen lainannut. Hänellä on itsellään sitten oma kirjahyllynsä.

Toisin kuin voisi kuvitella, myös luovumme kirjoista, mm. tänä kesänä niitä on poistunut jo reilu matkalaukullinen, ja vielä yksi kassi odottaa siirtymistään jonnekin kiertoon. :wink:

• Saki hahmo
  • Saki

22.09.2014 22:17 #34 :: Saki
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Olisipa mullakin niin paljon kirjoja että ne olisi jo melkein ongelma :lol:

22.09.2014 22:22 #35 :: Dyn
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Nyt nopealla laskutoimituksella, kun hyllyn leveus on 80 senttiä, tuossa on 28 metriä ja 80 senttiä tilaa. Saa nähdä, tuleeko täyteen vai jääkö vajaaksi vielä tulevia hankintoja varten.

Kerrottakoon tässä välissä, että olen vieraillut asunnoissa, joissa on vieläkin enemmän kirjoja kuin meillä. Huomattavasti paljon enemmän. :wink:Että tämä on vasta alkua.

22.09.2014 23:46 #36 :: FreakyMike
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Minulla taitaa olla suurinpiirtein yhtä monta hyllymetriä tai ehkä enemmänkin kuin Dynillä, mutta kokoelma ei ole missään samassa tilassa vaan jaoteltuna moniin pienempiin hyllyihin ympäri taloa ja osa harvemmin kosketuista julkaisuista on säilössä myös autotallin puolella. Vähintään kolmannes kokoelmasta on myös sarjakuvia ja kioskipokkareita eikä siis mitään "oikeita kirjoja", joten se laskee ehkä skenepisteitä. :tongue:

Pitääkin ottaa kuvia kokoelmasta joskus lähiviikkoina, koska rakentelin jokin aika sitten puolitoistametrisen tason myös suurimman kokoelmahuoneeni nurkassa sijaitsevan oviaukon päälle, koska siinä oli kätevästi tyhjää tilaa jäljellä ja paikkoja on muutenkin vähän siistitty isäukon tulevia 80-vuotispäiviä varten.
Suosin yleensä semmoisia leveämpilautaisia hyllymalleja ja kirjojen edessä on usein vielä teräaseita, leluja, matkamuistoja, fossiileja, pulmaleluja, omatekoisia kivi/keramiikkaesineitä, pienoismalleja ja kaikenlaista muutakin tavaraa näytillä.

Suurin osa kirjoista on lajiteltu genren perusteella, mutta joskus ryhmittelen niitä myös mittojen mukaan, koska jos yhden hyllylaudan kirjat ovat vaikka yhtä korkeita, niin niiden päälle mahtuu helpommin kirjoja myös poikittain.

23.09.2014 00:03 #37 :: Dyn
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
FreakyMike: Ota toki huomioon, että läheskään kaikki eivät millään tavalla ole mun, erityisesti noi meidän satufantasiat kuuluu kyllä yksinomaan Iivarille. :wink:Osan kirjoista omistussuhde on toki vähän hämärä, kun tällaisessa yhteistaloudessa eletään. Mutta yksilönä sulla on kyllä enemmän kirjoja.

Muokannut 23.09.2014 00:04 Dyn

• Saki hahmo
  • Saki

23.09.2014 08:31 #38 :: Saki
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Mulla on vielä niin vähän kirjoja että ne mahtuu yhteen pieneen hyllyyn :lol:Paitsi että osa kirjoistani on kyllä olohuoneen hyllyssä.. Pitäisi hakea ne takasisin omaan hyllykkööni :tongue:

23.09.2014 21:45 #39 :: The Big Bad Wolf
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kaksi kirjahyllyä, joista kumpikin koostuu kahdeksasta neliöstä.

Rowling, Riordan ja Colfer ovat ansainneet omat neliöt, muuten olen joko väri- tai kokokoodannut (pokkarit saa nätisti yhteen) kirjani. Kirjaston kirjat seisovat kirjatuissa hyllyn päällä ja tietokirjat notkuvat pinossa nurkassa.

Vielä menee, mutta viimeistään jouluna täytyy alkaa imprpvisoida noiden kanssa.

23.09.2014 22:31 #40 :: Puolikuu
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Dyn kirjoitti: Meillä taasen asuu tällä hetkellä kirjahyllyssä pehmoleluja, kun en ole keksinyt niille parempaakaan paikkaa. :cheesy:

Huomioin heti pehmolelut, sillä omassa kirjahyllyssäni majailee ompelemani kettu ja Giant Microbes-aivosolu.

Tällä hetkellä kirjani hengaavat pitkin lattioita ja odottavat uutta kirjahyllyä. Kirjoja minulla on ehkä sellaiset viitisen hyllymetriä, ei mielestäni kovinkaan paljoa. Olen järjestänyt kirjat osin teemoittain ja osin ulkonäön mukaan. Fantasiakirjat, tietokirjallisuus, klassikot yms. ovat kokonaisuuksina. Minulla on niin vähän kirjoja etten pidä aakkosjärjestystä mitenkään tarpeellisena. Enemmän vaikuttaa esim. kirjojen korkeus, koska kirjahylly on törkeä sisustuselementti. Myöskään ei koe sopivaa laittaa liian ohutta kirjaa kahden paksun väliin. :wink:Pokkarit ovat omalla hyllyllään.

Viimeinen tapa, jolla järjestelyihin kirjani on värijärjestys. Jotkut ilmeisesti tykkäävät, mutta minusta moinen näyttää kauhealta. :tongue:
Muokannut 23.09.2014 22:34 Puolikuu

Valvojat: RinjaEmelie