07.07.2015 09:16 #61 :: Laureline
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Mä olen yrittänyt omani järjestää genreittäin, mutta yksinkertaisesti tilanpuute pakottaa vähän sotkemaan järjestystä. Ja miehellä on oma pikku hyllynsä (n.100 kirjaa), jossa sillä on aakkosjärjestys.

Makuuhuoneessa on yhdellä hyllyllä kaikki Orson Scott Cardin kirjani, yhdessä pinkassa Tom Clancyn kirjat, historialliset (Sinuhet, Jacquit, Intiaanikirjat, Kuningas Arthur ja Robin Hood kirjat), ja sitten lisäksi sekalaista seurakuntaa. Vaatehuoneessa on muutama kuutio Tex Willereitä (kaikki vuosikerrat vuosilta 1981-2013) ja kaikki Morgan Kanet. Suurin osa Stephen Kingin tuotannosta, Neil Gaimanin kirjat, Charles de Lintin melkein koko tuotanto, plus useampi hyllymetri "muuta". Tyttäreltä löytyy sitten fantasiakirjoja, tyttökirjojen klassikoita, mangaa, eläinkirjoja jne. Kaikkea mahdollista.

Kaikkiaan kämpästä löytyy toista tuhatta kirjaa (ei mukaan luettuna sarjakuvia) :) Haaveilen isosta talosta johon voisi tehdä kirjaston, meidän kirjoista sellaisen saisi aikaan :)

PS. Olen myös oppinut luopumaan kirjoista, olen talven ja kevään aikana kantanut noin 10 ostoskassillista kirjoja divariin ja kierrätykseen, divarissa on sisällä rahaa vähän toista sataa euroa vaihtorahaa... Jos on joku kirja josta en tykkää tai se ei ole toisen (ja kolmannen ja viidennen) lukukerran arvoinen, se saa poistua....

07.07.2015 21:23 #62 :: FreakyMike
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Aikaisemmasta kuvakollaasistani oli hankalaa saada selvää, joten tein tänään kunnollisen panoraamakuvan huoneesta missä suurin osa kokoelmastani sijaitsee.

Liitetiedosto:

"Mancave" on ilmeisesti aika yleinen termi television sisustusohjelmissa, mutta tämä sijoittuu varmaan paremmin nerdcave-genreen. Päivitin myös hieman parempia lähikuvia siihen aikaisempaankin kuvakollaasiin, koska alkuperäisessä oli vähän liikaa rojua lattialla peittämässä alahyllyjä ja teräaseetkaan eivät näkyneet kovin hyvin. :tongue:
Muokannut 08.07.2015 18:50 FreakyMike
Tykännyt: Wicked-Willie

12.07.2015 21:51 #63 :: Skie
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kävin tällä viikolla kotona katsomassa kirjahyllyäni, joka on jostain ihmeen syystä alkanut hiljalleen levittää sisältöään pitkin pöytiä ja seinähyllyjä... Rahdattuani kotiin kaikki kirjani, ne eivät ymmärrettävistä syistä aivan hyllykköön mahtuneet, ja ne siis majailevat osaksi laatikoissa ja kaapeissa. Ihan mielenkiinnon vuoksi päätin tehdä pienen laskutoimituksen tämän hetkisten kirjojen määrästä (tosin laskin vain näkösällä olevat), ja noin 350 kirjassa mennään. Se alkaa olla aika lailla maksimimäärä mitä oikeastaan pystyn hyvillä mielin pitämään, niitä ei vaan saa enää huoneessani minkäänlaiseen loogiseen järjestykseen.

Vanhempieni jokusen tuhannan kirjan hyllyä on viime vuosina rankalla kädellä karsittu, että sinne nyt tietysti voisi alkaa omiaan levittämään, mutta siinä on sitten riski, että joku tulee ja laittaa kirjani kiertoon siivouspuuskassa.

Eli siis vastauksena kysymykseen, tällä hetkellä en järjestä kirjahyllyäni ollenkaan.

13.07.2015 13:38 #64 :: Pisania
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kävin tänään Ikeassa ostamassa pienen kirjahyllyn ja sille olikin tarvetta. Ongelmaksi on muodostunut ei niinkään kirjojen määrä (ei niitä nyt niin paljon ole) vaan kaikenlainen koristesälä. Niille ei oikein ole muuta paikkaa kuin kirjahyllyt kun en kykene niitä kaappeihinkaan tunkemaan (ne kuuluu olla esillä, ne on aina olleet esillä :roll:) ja sitten ne vievät tilaa kirjoilta. Olen jo pitkään joutunut kasaamaan uusia kirjahankintoja vanhojen päälle tästä nimenomaisesta syystä. Varsinkin makkarissa, jossa pidän lasten- ja nuortenkirjojani, tilanne alkoi olla kriittinen koska niiden määrä kasvaa nopeiten. Sinne siis kasattiin uusi hylly vanhan viereen. Siinä on kolme hyllyä plus päällinen.

Olkkarin hyllyssä pidän faktaa, (aikuisten) fiktiota, koriste-esineitä ja valokuvia, joten varsinkin faktan puolella on ahdasta. Jahka saan mm. pari massiivista eläinkirjaa pistettyä eteenpäin, pystyn järkkäämään sitäkin uuteen uskoon.
Muokannut 13.07.2015 13:39 Pisania

• erutuf hahmo
  • erutuf
    Rahtari
23.07.2015 20:58 #65 :: erutuf
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Järjestelin joskus aikoinaan aakkosten mukaan, mutta sitten meni ihan koon mukaan miten sain tungettua eniten hyllyihin kirjoja. Nytten 6 kirjahyllyä ja useiden banaanilaatikoiden ja parin amerikan arkun jälkeen olen lupunut järjestelystä ja todennut että kirjasto elää omaa elämää ja valtaa asuntoani kiihtyvällä tahdilla. Pinoja ilmestyy mitä ihmeellisempiin paikkoihin ja aikoihin. Olen tunnustanut itselleni että se vainoaa minua...

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
23.07.2015 21:29 #66 :: Mika
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Oma kirjahyllyni on "järjestetty". Noin keskimäärin tietokirjat, keittokirjat ja sarjakuvat ovat yksissä ryhmissä, mutta sen tarkempaa järjestystä en yritä ylläpitää, vaan eri kirjailijoiden teokset ovat iloisesti sekaisin. Muutamaa sarjakuva-albumisarjaa yritän pitää vierekkäin, mutten niitäkään välttämättä missään järjestyksessä. Hyllyni lienee OCD ihmisen painajainen. :grin:Mutta minulle se sopii. Kokisin jossain määrin ahdistavana ja outona ajatuksen yrittää pitää kotikirjahylly aakkosjärjestykseen tai kirjaston aineistokoodeja vastaavaan luokitteluun järjestettynä.

30.11.2015 08:23 #67 :: Emelie
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Nyt kun me uusittiin kirjahyllyt (ja ostettiin lisää hyllyjä), niin minulla oli hieno tilaisuus pohtia ihan kunnolla kirjojen sijoittelua. Koska nyt oli enemän hyllyjä käytössä, minun ei tarvinnut lastata kirjoja kahteen kerrokseen yhdelle hyllylle vaan pystyin ihan suosiolla jakamaan ne kahdelle hyllylle. Nyt niitä kirjoja on helpompi ottaa sieltä hyllystä ilman pelkoa, että koko homma kaatuu. Ja koska hyllyt ovat kunnolliset, niille uskaltaa laittaakin enemmän tavaraa (entinen Ikea-hyllyni, niin hyvä kuin se olikin, ei kestänyt kauhean paljoa; hyllyt alkoivat taipua keskeltä...). Pysyin kuitenkin edelleen suurin piirtein samoissa lajitteluperusteissa kirjoja suhteen kuin aikaisemminkin: kirjat ovat omissa hyllyissään teemojen mukaan.

Nyt minun nurkkani (minulla on ikään kuin oma huone, olohuoneen ja sen nurkan erottimena toimii toinen kirjahyllyni) henkii pienoista kirjastofiilistä. Oikeastaan meidän koko kämppä vaikuttaa pienentä kirjastohuoneelta. :p Minulla olisi ollut myös mahdollisuus laittaa joitain omia kirjojani olohuoneen hyllyihin, mutta päätin pitää kaikki omassa nurkassani.
Tykännyt: Ansa

• Breza hahmo
  • Breza
    Kaartilainen
09.01.2016 21:43 #68 :: Breza
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Heh olipas hieno lukea ennen ku rupes itse kirjoittamaan et melkei kaikki laittaa aakkosjärjestyksessä kirjat hyllyihin :D Siin ei oo siis mitää vikaa mut itellä on vaan tärkeintä et kirjat ovat siististi rivissä ja koska mulla on vain kolme kirjasarjaa niin niitten pitää olla oikeassa järjestyksessä :D

Ite kun en kamalasti kirjoja osta koska oon aika tarkka siit kirjasta et kiinnostaako vaiko ei :)

30.11.2016 00:02 #69 :: Skie
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Huh, järjestinpäs kirjahyllyni ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä. Olipa urakka, vaikkei mulla nyt mitenkään erityisen paljon kirjoja edes ole. Tein samalla myös ankaraa karsintaa kirjojen suhteen, koska tilaa niille on niin vähän. Reilut 100 kirjaa lähtee nyt kiertoon, hyllyihin jäi reilut kolmesataa eikä tilaa yhtään enemmälle olisikaan (tai noh, mikäli alkaisin laittamaan kahteen riviin niin sitten). Oli aivan virkistävää käydä kirjat pitkästä aikaa lävitse, yllättävän helppoa oli nyt myös luopua sellaisista teoksista joita ei ole tullut kaivattua vuosikausiin.

Järjestin kirjat jälleen konservatiivisesti aakkosjärjestykseen kirjailijan mukaan, mutta harmikseni en voinut sitäkään aivan täydellisenä toteuttaa. Katonrajassa menevälle hyllylle ei nimittäin mahdu oikeastaan kuin pokkareita, minkä vuoksi jouduin tekemään oman aakkosellisen rivistön pelkistä pehmeäkantisista kirjoista. Ärsyttävää, koska minulla kuitenkin on useita saman kirjailijan teoksia sekä kova- että pehmeäkantisina, ja nyt ne sitten ovat eri paikoissa. Toisaalta sielu kyllä lepää kun saa katsella siistissä järjestyksessä olevaa kirjahyllyä, jossa jäljellä on enää ne kaikkein rakkaimmat tai kiinnostavimmat teokset. Ikävä totuus vain on, että joulun jälkeen kaikki tämä oli yhtä tyhjän kanssa, koska uusia kirjoja tulee taas aikamoinen kasa, ja niille pitänee taas löytää omat paikkansa. :roll:

• Rinja

26.07.2019 09:43 #70 :: Rinja
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Palaan tämän keskeisen ketjun pariin, koska nyt viimein tapahtui se, mistä näytän haaveilleen tämän ketjun alussa vuonna 2014: minulla on viimein isompi asunto, tuhottomasti uusia (Ikea-)kirjahyllyjä ja kaikki kirjat (sekä ennen kotoa muuttoa että sen jälkeen ostetut) viimein samassa osoitteessa!

Oli ensinnäkin tosi jännää purkaa kaikki lapsena ja nuorena hommatut kirjat niistä laatikoista, joihin ne pakkasin vuonna 2011. Varmaan kolmasosa kirjoista oli sellaisia, joista ihmettelen, miksi hemmetissä minulla on ne - joko olen pitänyt niitä huonoina tai en muuten vaan (enää) näe niitä omistamisen arvoisiksi, tai sitten ei ole mitään käryä, mitä kumman kirjoja ne edes ovat olevinaan. Kirjakokoelmassa myös näkyy enemmän se, mitä olen lapsena ja nuorena ollut tai halunnut olla, ei niinkään se, mitä olen nykyään. Haluaisin nakata varmaan hyllyllisen tai pari pois, vaikka tilaa olisi pikemminkin täyttää kolme hyllyä lisää, joten hommaamieni uusien hyllyjen määrä tuntuu nyt hiukan ylimitoitetulta :D Olenpahan ainakin varautunut varsin monen tulevan vuoden uutuuksiin.

Poistotarpeista huolimatta järjestin kirjahyllyni nyt vielä samaan tyyliin kuin mistä puhelin jo aiemmin tässä ketjussa. Ne ovat siis kirjailijan mukaan aakkosjärjestyksessä niin, että kirjailijan "sisällä" prioriteettina on sarjojen yhtenäisyys ja oikea järjestys ja sitten ne sarjat/yksittäiset kirjat ovat toisiinsa nähden suunnilleen ilmestymisjärjestyksessä. En ole tehnyt muita genrejaotteluja kuin sen, että tietokirjat ja sarjakuvat ovat erillään kaunokirjallisuudesta. Tietokirjojakaan ei ole jaoteltu keskenään muuten kuin aakkosjärjestykseen, ja sarjakuvissa mangat ovat erillään muista sarjiksista.

Nuortenkirjat ja "aikuisten" kirjat ovat kaunohyllyssä sekaisin, koska en edelleenkään halua tehdä siinä kohtaa jaottelua. Tämä kuitenkin aiheuttaa vähän päänvaivaa, koska toin äidin varastosta hoiviini myös laatikollisen alle kouluikäisenä saamiani lastenkirjoja, joita en haluaisi sekoittaa muun kaunon sekaan. Nyt pitäisi tehdä rajanvetoa, milloin kirja on ns. liikaa lastenkirja ja milloin ei. Esimerkiksi Roald Dahlit, alkuperäinen Nalle Puh, Pikku Prinssi, Uppo-Nallet ja enkunkielinen Liisa Peilimaassa ovat nyt muiden kaunokirjojen joukossa, ja näen ne yhtä aikaa sekä lastenkirjoina että yleiseen kaunohyllyyni ehdottomasti kuuluvina. En kuitenkaan haluaisi sekoittaa sinne esimerkiksi Viiruja ja Pesosia, vaikka haluan nekin jollain tapaa hyllyyn. Pelkään joutuvani lopulta tekemään lonkalta vedettyjä ja keinotekoisia jaotteluja siitä, milloin kirjassa on liikaa kuvia ja liian vähän tekstiä tms.

Vaikka hyllyissä tuntuu olevan ylimääräistä tilaa, niihin on toisaalta mahtunut nyt kivasti myös lauta-, konsoli- ja tietokonepelejä, leffoja, tv-sarjoja ja harvoja omistamiani koriste-esineitä. Pari lohikäärmepatsasta ja koristeellista puurasiaa pääsi pitkästä aikaa naftaliinista, ja susiaiheinen lasiveistos varmaan ensimmäistä kertaa näkyville (Hobbin kirjojen lomaan :grin:).
Muokannut 26.07.2019 09:44 Rinja
Tykännyt: Mustelmann, Skie

26.07.2019 11:44 #71 :: Adolfina Romanov
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Oliko täällä vai tällainenkin ketju? Enpä ole huomannutkaan, kuin tehty minua varten! Tännehän on hyvä tilittää:

Kun yhdistetään keräilijäluonteeni, kirpputorikirjojen edullisuus ja huono kykyni tehdä valintoja asioiden välillä, saadaan aikaan ongelma: joudun jatkuvasti vaihetelemaan kirjahyllyni järjestystä. Kun kirjoja asettelee, joudun huomioimaan paitsi kirjan muodon, myös massan. Ihan siitä syystä, että saan kaksi riviä kirjoja per hylly, ja että ylimmät hyllyt kuormittuisivat vähiten hoosiannaa jo valmiiksi huutavassa Ikea-hyllyssäni, joka on kestänyt niin paljon, että sen pitäisi saada kunniamitali presidentiltä.

Huoneessani on kaksi kirjahyllyä. Edellämainittu ikealainen ja viime jouluhävityksenkauhis-eikun-siivouksen yhteydessä lipaston tilalle vaihdettu. Se on sellainen avohyllykkö, jossa on neliskanttisia ns. aukkoja, joista puolet on täytetty kirjoilla, puolet muulla tavaralla. Sänkyäni lähimmässä kirjakolossa etualalla pidän kesken olevia kirjoja, sekä niitä jotka ovat minulla lainassa/ovat menossa minulta lainaan. Elän aina siinä toivossa, että joku haluaa lainata minulta jotain. Ja muiden kirjakolojen etuosat on varattu yksinomaan minun vaikuttavalle, yhä laajenevalle Aleksis Kivi-kokoelmalleni (kerään siis kaikkea mahdollista Aleksis Kiveen liittyvää kirjallisuutta, sekä erinäköisiä painoksia herran tuotannosta).

Pienemmässä, kärsineessä Ikea-kirjahyllyssä ei ole juuri mitään muuta logiikkaa, kuin että keskeneräiset sarjat on sijoitettu (yleensä) taakse pois silmistä, ja isokokoiset "kokohyllynvaltaajakirjat" alahyllylle. Olisihan se kiva saada samaan sarjaan kuuluvat ja saman tekijän teokset peräkkäin mutta fysiikan lait eivät anna myöten. Seiniltäni löytyy myös muutama yksittäinen hyllykkö, joilla on ollut tarkoitus säilyttää alunperin jotain muuta, mutta joille on muutama kirjapakolainen karannut. Olen naamioinut karkurit näyttämään sisustuksellisislta elementeiltä valitsemalla ne tarkoin: yhdellä hyllyllä on mustakantisia kirjoja ja toisella vanhoja/vanhannäköisiä.

Toisessa huoneessa meiltä löytyy vielä sellainen suuri, seinänkokoinen hyllykkö. Olen valloittanut senkin lähes kokonaan kirjoillani ja lehdilläni. Mangat, manhwat ja pseudomangat olen lähes kaikki survonut suureen puiseen arkkuun.

Kun on paljon mitä järjestää, oppii järjestelmällisyyttä, visuaalisuutta ja muuta yllättävää. Muisti pysyy hyvänä, kun pitää muistaa ulkoa, mistä löydän jonkun tietyn kirjan satojen joukosta. Onneksi kirjojen asettelu on minusta aina mukavaa.
Muokannut 26.07.2019 11:47 Adolfina Romanov

26.07.2019 13:29 #72 :: LordStenhammar
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Enpä juuri mitenkään. Sen verran kävin taannoin hyllykköä läpi, että lahjoitin muille sellaiset kirjat, jotka eivät olleet tarpeellisia. Nyt "kirjastossa" ei ole yhtään turhaa nidettä.

16.09.2019 20:43 #73 :: Orduuka
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Ylimmälle hyllylle ns. rakkaat teokset, kuten Sormusten herra ja muut Tolkienit. Toiselle hyllylle omat teokset ja antologiat joissa mukana. Muuten vaihtelen järjestystä yleensä silloin kun siivoskelen tai etsin jotain tiettyä opusta. Pidän sarjat ja saman kirjoittajan teokset yhdessä. Oma hyllynsä on niille, jotka odottavat lukemista (suomenkieliset ja englanninkieliset). Kauno- ja tietokirjat viihtyvät sulassa sovussa sekaisin. Ehkä tällainen epäjärjestelmällisyys toimii, kun hyllytettyjä kirjoja ei loppujen lopuksi ole niiiin paljon.

22.02.2021 14:47 #74 :: sinidean
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Voi miten ihana ja mielenkiintoinen ketju!

Meillä on "aikuisten" kirjat kahdessa vierekkäisessä Ikean Billy-hyllyssä ja kenties vähemmän tyypillisesti tämä hyllykokonaisuus nököttää meidän kodin keittiössä. Lisäksi lastenhuoneessa on lasten omat kirjat pienemmässä hyllykössä. Lasten kirjat eivät ole oikeastaan missään järjestyksessä, koska niitä luetaan ja siirrellään päivittäin täysin mielivaltaisesti 3- ja 5-vuotiaan toimesta, joten kaikki yritykset ylläpitää pysyvää järjestystä ovat ajanhukkaa.

Billy-kokonaisuudessamme näitä kahta hyllyä käytetään kuin olisivat yhtä ja samaa hyllyä (eli esim. kirjasarjatkin jatkuvat samalla hyllylevykorkeudella hyllystä toiseen, jos tiedätte mitä tarkoitan) ja järjestys on tarkkaan mietitty (ja ylläpidetty) ylhäältä alas lukien:

1. Tietokirjat aihepiirreittäin (esim. linnut, lajintunnistusoppaat, eläinten käyttäytyminen, dinosaurukset, tähtitiede...). Näitä ei aakkosteta, koska meillä on useampi teos samaa aihepiiriä, niin on käytännöllisempää, että pysyvät vaan vierekkäin.

2. Kaunokirjat aakkosjärjestyksessä kirjailijan sukunimen mukaan. Kirjasarjat ovat tietysti oikeassa järjestyksessä ja muut teokset suurin piirtein ilmestymisjärjestyksessä. Genrejä ei ole mitenkään lähdetty erottelemaan, koska suurin osa on joka tapauksessa fantasiaa tai scifiä. Tällä hetkellä kaunokirjat ovat valitettavasti kahdessa rivissä, mitä inhoan yli kaiken, mutta oli pakko tiivistää, jotta saatiin lisätilaa peleille. Taaemmassa rivissä on ne kirjat, jotka on jo luettu, ja näkyvillä taas lukemattomat tai sellaiset, joiden uudelleenlukemista suunnittelen lähitulevaisuudessa. (Ikävänä sivuseurauksena se, että nyt ne moneen kertaan luetut lempparikirjat ovat siellä takarivissä näkymättömissä...)

3. Lainakirjat kirjastosta siinä järjestyksessä, kun ne on kirjastosta kannettu. Näille on varattu yksi hyllylevyllinen tilaa, koska tuppaa olemaan useampi kirja lainassa samaan aikaan.

4. Kummankin aikuisen oman alan kirjat yhteisellä hyllyllä. Miehen matikka-fysiikka -teokset eka ja omat evoluutio/ekologia/maantiede perässä. Näitä on sen verran vähän (yht. noin 20 kpl), että järjestys ei ole tärkeä.

5. Lautapelit siirtyivät samaan hyllykköön kirjojen kanssa edellisen muuton yhteydessä. Elämäntilanteesta johtuen lasten pelien määrä räjähti ja ne ovat tuossa sopivalla korkeudella lapsille vähän ikäryhmittäin jaoteltuna ja meidän aikuisten pelit ovat sitten hankalammin joko ihan alahyllyjen alimmaisena tai hyllykön päällä.

Lopuksi todettakoon, että olen karsinut ihan hirveästi kirjoja viime vuosina ja ilman tosiaan noita lautapelejä nuo kaksi Billy-hyllyä riittäisivät hyvin. Hyllystä löytyy nyt 289 omaa kirjaa + 22 kirjastolainaa. (Lautapelejä yms. on 61 kpl + korttipelit.) Kuten niin moni muukin tässä ketjussa, niin itsekin haaveilen, että olisi vielä joku päivä se erillinen kirjasto-/musiikki-/peli-/takkahuone tms. rauhaisa lukutila, jossa olisi näkyvä paikka kaikille kirjoille. Ja itse tila silleen sopivasti hämyisä, valaistukseltaan tunnelmallinen ja kalusteiltaan tummahko.

25.02.2021 09:54 #75 :: Calvin Gordon
Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Järjestän kirjat niiden koon mukaan. Tällä tavoin näen nopeasti myös kirjat, jotka ovat pienten kirjojen takana. Se on myös hieno tapa säästää enemmän tilaa tarvitsematta enemmän vaivaa kaikkien kirjojen poistamiseen vain takana olevan sisällön näkemiseksi. No, minä vain säilytän kirjoni kaapissa, joka ei oikeastaan ​​ole kirjoille, joten minun on laitettava joitain taakse säästääksesi enemmän tilaa. Jos minulla on mahdollisuus, luon ehdottomasti seinän, joka on täynnä kirjoja. No, todennäköisesti lähitulevaisuudessa.

• Makis hahmo
  • Makis
    Mekaanikko
30.04.2021 09:32 #76 :: Makis
Scifihylly
Muut kirjat

Scifihyllyssä jokaisella hyllyllä on kaksi riviä kirjoja. Vasemmalla ylhäällä on ensin Likeä vajaat puolitoista hyllyä. Puoli hyllyä on sekalaisia julkaisuja. Sen alla on WSOY science fiction-sarjaa, josta puuttuu enää pari kirjaa. Sen alla Kirjayhtymä-hylly, puuttuu puolenkymmentä kirjaa (pari on väärää painosta). Sen alla on ei-scifiä, eli futiskirjat. Ylhäällä oikealla on vanhat scifit, vanhimmat on 1910-luvulta, mutta ei siellä mitään erityisen kallista ole silti. Atoroxit varmaan sieltä arvokkaammasta päästä. Sen alla Galaxy Scifi- ja URSA:n sarjat. Näiden alla Kariston scifisarja, Pirkanmaan kirjapainon tieteissarja, FBH-sarja ja John Booksin sarja. Sen alla WSOY:n FAN-sarjaa, muutama Lokin kirja ja Jalavan SF-sarja. Noista kaikki on täydellisiä, paitsi FBH:sta puuttuu Williamsin Rautahermot, jota ei tunnu löytyvän mistään. Loki-sarjaa en ole kummemmin kerännyt, joten siitä puuttuu suurin osa (Kulttuurin kolme kirjaa ja Ingsin pari on ainoat, mitkä löytyy). Alimmalla rivillä on pääasiassa sekalaista kirjaa ja muutama sarjakuva, Jalavan Saturnus-sarjan neljä kirjaa on vielä sarjoista tuolla rivillä. Jokaisen rivin takana siis on muutakin. WSOY:n, Kirjayhtymän ja Liken hyllyissä toinenkin rivi on suurimmaksi osaksi samaa sarjaa, muuten aika sekalaista. Englanninkielisetkin löytyvät myös takariveistä (olisiko 2-2,5 hyllyllistä).

Muiden kirjojen hylly on sekavampi, vasemmalla on lähes pelkästään tietokirjoja (muutama sarjakuva mahtuu joukkoon). Oikealla on kaikenlaista muuta fiktiota plus kauhut plus jonkinverran tietokirjoja, vaimon lähinnä. Lautapelit on kaapissa.

Noiden lisäksi on kolmas kirjahylly olohuoneessa. Siinä on jotain tietokirjoja (mm. Grimbergin maailmanhistoria), klassikoita ym. Hyllyihin on kuvien ottamisen jälkeen tullut jonkun verran täytettä lisää.

Tuo Billy on tarkoitus korvata jollain samantapaisella kuin scifihylly, niin sinnekin saa kirjoja kahteen riviin. Muutenkin meinaa hyllyt notkua. Sitten kun sekin on täynnä, niin seuraavassa vaiheessa pitää varmaan alkaa varastoimaan osa kirjoista vintille muovilaatikoissa... tarkoitus on jossain vaiheessa ostaa tai tehdä takarivin kirjoille koroke, jolloin nekin näkisi. Siis tällaisia, mutta näiden hinta on ihan posketon: www.kruunukaluste.fi/tuote/byniemi-gustav-kirjakoroke/. Olohuoneen kirjahylly vaan on tuota mallia. Mutta jos viitsisi, niin tuollaiset tekisi kyllä itsekin helposti.

Mutta summa summarum: scifit on lähinnä kustantajien sarjojen mukaan lajiteltu, tietokirjat aiheen mukaan ja muut on vähän miten sattuu.

Edit. Nyt kun katsoin tuota kuvaa tarkemmin, niin joku parisenkymmentä kirjaa varmaan tullut tuohon scifihyllyyn etupuolellekin lisää. Eli hylly on nyt aika lailla täysi. Kuvan ottamisen aikaan tuosta puuttui vielä noista joistakin sarjoista muutamia kirjoja ja mm. Lessingit alarivistä. Mutta eiköhän idea selviä silti.
Muokannut 30.04.2021 09:47 Makis

01.05.2021 14:31 #77 :: Hiistu
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Puolikuu kirjoitti: Viimeinen tapa, jolla järjestelyihin kirjani on värijärjestys. Jotkut ilmeisesti tykkäävät, mutta minusta moinen näyttää kauhealta. :tongue:

maahinen kirjoitti:

Samaa mieltä, puhumattakaan miten epäkäytännöllistä ellei sitten ole aivan ihmeellinen värimuisti (minä en musta edes minkä värinen paita keskustelukumppanilla on päällä, jos suljen silmät ja kysytään). Tunnen yhden, joka on järjestänyt huomattavan dvd-kokoelmansa väreittäin - harrastaako täällä joku samaa?

Minulla on suurin osa tietokirjoista värijärjestyksessä. Se on minusta helpoin tapa löytää etsimäni, koska nimimuisti on heikko, mutta muistan, miltä kirja näyttää. Ja minusta hylly on siten myös ihan hauskan näköinen.

Kaunokirjallisuus ei ole koskaan ollut senkään vertaa järjestyksessä. Sarjat ja saman kirjailijan teokset ovat tietenkin rinnatusten, mutta muutoin järjestys on sellainen, että "nämä kirjat tuntuvat minusta siltä, että voisivat olla vieretysten". Vähän myös ulkonäön ja koon mukaan ja suosikkikirjojani samalla hyllyllä. Suurin osa fiktiosta minulla on edelleen vanhempieni luona. Kaikki omat asuinpaikkani ovat tähän asti olleet niin väliaikaisia, ettei ole tuntunut järkevältä kantaa kirjoja ja isoja kirjahyllyjä paikasta toiseen. Nykyisen osoitteeni kanssa olen vähän kahden vaiheilla, kannattaako tännekään enempää tuoda. On vuokra-asunto, joten joskus täältä varmaan joutuu muuttamaan.

Tänne nykyiseen paikkaan muuttaessa ostin halvalla käytettyinä kolme kaksiovista Ikean Billy-vitriiniä korotuspaloilla ja yhden kapeamman yksiovisen. Väri ehkä kirsikka, jokin tuollainen ihan nätti ruskea. Lasiovet minusta ehdottomat, jotteivät hyllyt pölyynny. Kapeassa hyllyssä säilytän ns. vähän parempia astioita, koska ei niille ole täällä muutakaan paikkaa, keittiössä huonosti säilytystilaa. Pari hyllyä täyttää vanha keräilyharrastus. Cd-levyt ovat toistaiseksi pinottuina yhdelle hyllylle, koska ei niillekään järkevää paikkaa. Yksi hylly koriste-esineitä varten. Jos tahtoisin vanhemmilla olevat kirjat tänne, edes karsien, täytyisi saada pari samanlaista vitriiniä lisää. Niiden kuljettamisessa sitten taas omat haasteensa. Olen miettinyt, että sellaisia väriltään suunnilleen samanlaisia boknäs-tyylisiä elementtivitriinipaloja jos löytyisi sopivaan hintaan, pystyisin ehkä yksinkin kuljettamaan. Tilaa kyllä olisi, koska minulla on oma kirjastohuone. Tai siis huone, jolla ei ole varsinaisesti muutakaan käyttöä, joten on sellaisena harrastehuoneena. Ajatuksena kiva, että on oma kirjasto.

Varsinaisen kirjaston kirjat minulla ovat erikseen pienen tikashyllyn alahyllyllä, muutoin hyllyssä sisustuksellista tavaraa. Se hylly on oleskeluhuoneessa, mistä kyllä tykkään, että on kirjoja näkösällä.
Muokannut 01.05.2021 14:33 Hiistu

02.05.2021 12:27 #78 :: Skie
Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Hiistu post=63571 kirjoitti: Tilaa kyllä olisi, koska minulla on oma kirjastohuone. Tai siis huone, jolla ei ole varsinaisesti muutakaan käyttöä, joten on sellaisena harrastehuoneena. Ajatuksena kiva, että on oma kirjasto.

Onpa kadehdittava tilanne, olisipa mullakin oma kirjastohuone! Käytännössä sille ei kyllä olisi tarvetta, kun ei mulla ole niin paljon kirjoja, että huoneen niillä täyttäisi... Mutta ajatuksena kiva!

Olen vihdoin vuosien jälkeen saanut omat kirjani samaan asuntoon itseni kanssa, joten olen hartaudella niitä järjestellyt alkuvuoden. Valitettavasti hyllytilaa on vieläkin liian vähän, vaikka olenkin pyrkinyt vuosittain luopumaan joistain sellaisista kirjoista, joista olen todennut että näitä ei tule uudelleen (tai koskaan) luettua eikä erityistä sentimentaalista syytä pitää niitä hyllyssä. Harvennoksesta huolimatta osa opuksista on edelleen vaatehuoneen hyllyllä odottelemassa aikaa, jolloin keksin että minne ne pukkaan. Yhteensä kirjoja on ehkä noin 12 kirjametriä (optimistinen arvio).

Periaatteessa olen järjestyksen ihminen eli kirjailijan mukaan aakkosjärjestyksessä noin suurin piirtein kronologisessa järjestyksessä. Käytännössä jossain vaiheessa ihastuin värijärjestykseen, joten tälläkin kertaa päädyin siihen. Ei millään tavalla käytännöllinen, mutta sisustuksellisesti sievä ratkaisu. Toisaalta tunnen hyllyni niin hyvin, että osaan kyllä suurin piirtein hakeutua oikeaan väriin kun etsin jotain tiettyä kirjaa. Nykyään tulee myös katseltua hyllyä jatkuvasti ihan huvikseen ja etsittyä jotain uutta vanhaa luettavaa. Kyseessä voi tosin olla uutuudenviehätys siitä, että kirjat ovat vihdoin siellä missä minäkin. Toiveena on joskus hommata Lundian hyllyjä (tai vastaavia), joita voi sitten tarpeen mukaan jatkaa. Tällä hetkellä teokset hengailevat leveämmillä avohyllyillä, johon mahtuisi kaksi riviä kirjoja peräkkäin, mutta tällaiseen kamaluuteen en tietysti ole lähtenyt. Nykyisin kirjoja tulee hankittua harvemmin, koska minusta on tullut aika kranttu ostamisen suhteen. Yleensä haluan lukea kirjan ensin joko kirjastosta tai jostain palvelusta, ja päätän vasta sen jälkeen oliko se niin hyvä, että kannattaa itselle hankkia. Joten ehkä se oma kirjastohuone ei tule tarpeeseen.
Muokannut 02.05.2021 12:29 Skie

Valvojat: RinjaEmelie