Kuinka järjestät kirjahyllysi?

Kirjaneito
Kirjaneito loi aiheen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 13:55 #1

Organisoin eilen kirjani uuteen järjestykseen ja tulin siinä sivussa miettineeksi, että kuinka muut tapaavat järjestää omansa? Ovatko kirjasi aakkosjärjestyksessä, genreittäin vai kenties värien mukaan? Vai onko järjestystä ollenkaan?

Minä olen itse pyrkinyt järjestämään kaikki suurin piirtein lajityypeittäin, fantasiat, klassikot ja scifit ynnä muut erilleen, sarjat vierekkäin jne. Aivan virheettömäksi järjestelyä on mahdoton saada, kun rajat ovat häilyviä ja tilanpuutekin tulee vastaan. Joudunkin tekemään hiukan kompromisseja, jotta kaikki kirjat ylipäänsä mahtuvat hyllyyn. Kirjojen järjesteleminen on kuitenkin kivaa ja olen ihan tyytyväinen nykyiseen järjestelmään.

Mitenkäs te muut? :smile:

-Cassandra Clare

Viimeksi muokattu: 20.04.2015 16:51 : Hiistu.

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 14:11 #2

Mun kyllä pitäis ostaa uusi kirjahylly, että pystyisin pitää mitään järjestystä. Mulla on nyt sillee että vasemmalla ylärivillä kalastuskirjat ja opiskelukirjat, plus pari venäläistä klassikkoa. Keskellä lisää sekalaisia. Sit alarivi on lähinnä valokuvia ja perhokalastuslehtiä. Ihan alarivilla sit taas tollasia Ikea säilytyslootia, punaisia. Niissä tärkeitä papruja ja toisessa mun medpägi.

Clone Megan Fox!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 14:34 #3

Ah, vanhan kunnon kirjahyllyaiheen comeback!

Minun järjestystapani ei ole muuttunut aiemmasta: edelleenkin järjestän kirjani aakkosjärjestykseen kirjailijan mukaan. Saman kirjailijan teokset ovat mahdollisessa sarja- ja ilmestymisjärjestyksessä, ainakin silloin jos ilmestymisjärjestyksellä on nähdäkseni mitään väliä. Muutamat omistamani mangat (ja se yksi muunlainen sarjakuvakirja joka minulla on) ovat kuitenkin erillään kaunokirjoista, samaten tietokirjoiksi laskettavat.

Olen joskus pohtinut sitä, että voisin järjestää kirjani genreittäin (ja genrejen sisällä sitten aakkosjärjestykseen toki). Tulin kuitenkin siihen tulokseen, etten kannata genrerajoja - ainakaan spefin sisäisiä - ja että liian monia kirjoistani olisi vaikea vain yhteen genreen sijoittaa. Lisäksi tunnen, että kirjani ovat tasa-arvoisemmassa asemassa, kun käytän pelkkää aakkosjärjestystä :P Minusta on vain hauskaa, kun vaikkapa Tiina-kirjakokoelmani (joka ei valitettavasti ole tässä asunnossa, mutta olemassa kuitenkin) nojailee aivan sulassa sovussa Pullmanin kirjoihin jne. Samaten harvat englanninkieliset kirjani ovat sekaisin suomenkielisten kanssa, koska usein omistan kirjailijalta kummankinkielisiä kirjoja ja olisi tyhmää erottaa ne. Sellainen ei ole tullut mieleenkään, että jaottelisin kirjani esim. aikuisten ja nuorten kirjoihin, koska se nyt menee jo täysin mahdottoman puolelle ja aiheuttaa ajatuksenakin puistatuksia.

Voi kuitenkin olla mahdollista, että kun kirjakokoelmani tästä kasvaa, niin joskus tulevaisuudessa joudun jaottelemaan kirjojani jollakin uudella kriteerillä. Muinoin yläasteen aikoihinhan kirjani olivat vielä iloisesti sekaisin - tai pikemminkin noudattivat jonkinlaista esteettistä järjestystä - mutta kokoelman kasvaessa jouduin siirtymään aakkosjärjetykseen, jotta löytäisin hyllystäni sen mitä tarvitsen. Uskon, että aakkosjärjestys riittää vielä pitkälle, mutta ehkä jokin muukin järjestelykriteeri liittyy joskus sen seuraan.

EDIT: Niin, ja tilanpuutteen en aio enää koskaan antaa määrätä sitä, missä järjestyksessä kirjani ovat. Kirjahyllyjä saa halvalla kierrätyskeskuksista, ja jos niille ei ole asunnossa tilaa, niille raivataan ^^ Suuremmaksi ongelmaksi on osoittautunut se, ettei ole resursseja raahata kirjoja mukana asunnosta toiseen. Vielä joskus kuitenkin tulee se päivä, kun kirjani ovat kaikki samassa osoitteessa!

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 21.09.2014 14:38 : Rinja.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 15:06 #4

Järjestys muuttuu aina kun hullu järjestelyvimma iskee. Tilaa on minulla aivan liian vähän, valitettavasti. Viimeksi jouduin viemään usean roskapussillisen kirjoja varastoon, kun ei mahtunut pieneen kirjahyllyyni.

Kirjahyllyssä on ylhäällä lasiovet ja alhaalla puiset. Viimeksi järjestin kirjat siten, että koitin mahdollisimman monet lukemattomat sijoittaa lasiovien taakse ja nuhruisimmat alakaappiin. Varsinaista tyylikästä järjestystä ei siis enää ole. En tykkää aakkosjärjestyksestä. Esteettisyys on tärkeintä.

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 15:27 #5

Minulla on kirjahyllyssä viisi hyllyä. Ylimällä on lehtiä, toiseksi ylimmällä fantasiat, keskellä oppikirjat ja scifi, toiseksi alimalla on tieto- ja muu genreiset kirjat. Alimmalla on sitten jotain vanhoja sekalaisia ja kirjaston kirjat. En järjestä kirjojani mitenkään aakkosten mukaan vaan ihan genren perusteella. Aika hyvässä järjestyksessä pysyy tuo hyllyni.

Viimeksi muokattu: 21.09.2014 22:04 : Saki.

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 16:32 #6

JPAP kirjoitti: Ongelma tossa kirjahyllyssä on, että joudun pitää kirjat ikäänkuin kahes rivis. Eli eturivi ja takarivi. Muuten hyvä kirjahylly ja hieno, mutta tilaa kyllä tarttis enemmän. On vähän niinku syvä, mutta ei tarpeeksi pinta-alaa muuten. From Ikea with Love.

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 16:54 #7

Mulla on kuusihyllyinen Lundia. (Tai seitsemänhyllyinen, jos hyllyn päällinen lasketaan) Kahdella ylimmällä hyllyllä on kaunokirjallisuus tekijän mukaan aakkostettuna (paitsi sarjakirjat ilmestymisjärjestyksessä), niiden jälkeenposliinikissat yms, seuraavan hyllyn vie nukkekoti, sitten tietokirjat ja isokokoinen kaunokirjallisuus (esim. Suomen lasten Kalevala) ja muutamia lehtikoteloita ja viimeisellä hyllyllä lehtikoteloita ja muita epämääräisyyksiä.

Koko sinä aikana, kun olen nykyisessä huoneessani asunut (tein paluumuuton vanhaan huoneeseeni joulukuussa 2011 astuttuani kuusi ja puoli vuotta samassa huoneessa sisarusteni kanssa) ei ole ollut ratkaisevia onglemia kirjahyllyn tilan kanssa, mutta nyt... Ostamani Harakanloukku ei mahdu hyllyyn. Ratkaisu olisi kirjatukien osto kirjahyllyn päälle, mutta mistä löytyisi tarpeeksi kestävät tuet? Mietitään.

Uskomaton kommentti siltä viisaalta ja tyylikkäältä sisustussuunnitelijalta, etteikö muka kirjahyllyjä tarvita! Missäs viisas ja tyylikäs sisustussuunnittelija sitten pitää kirjansa? AI niin, tämä sisustussuunnittelija ei takuulla lue mitään.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 16:59 #8

Meillä on yksi iso "tavallinen" kirjahylly, johon teokset on järjestetty tekijöiden mukaan aakkosiin sekä ilmestymisjärjestykseen. Tuo hyllykkö sisältää ns. tavallisemmat romaanit eli peruskaunot/dekkarit etc. + Tolkienin (en oikeastaan tiedä miksi ne Tolkienit ovat jääneet sinne...)

Suurin osa fantasia/scifi kirjoista onkin sitten jaettu eri huoneissa oleviin hyllyihin sarjoittain kirjailijan - ja tietty ilmestymisjärjestyksen - Näitä hyllyköitä löytyy olkkarista pari, keittiöstä pari, makkarista yksi ja tietokonehuoneesta pari.
Ja nyt näyttäisi siltä, että johonkin huoneeseen olisi ostettava taas hyllykkö tai pari lisää, nimikkeittein määrä alkaa lähestyä kahdeksattasataa ja teoksia alkaa kerääntyä pinoiksi toisten päälle, eikä OCD:ni kirjojen järjestelyn suhteen oikein toimi tuon kuvion kanssa... :wink:

Saisihan niitä mahtumaan enemmän per hylly, jos laittaisi vaikka kahteen peräkkäiseen riviin, mutta tulisin hulluksi, jos en näkisi taaimmaista seläkkeitä. Nimikkeittein näkyvyys nimittäin on yksi olennainen eksentrisyyteni näiden järjestelyn suhteen ja siksi en voisi kuvitella pistäväni kirjoja esim. kaappiin. Lasiovia voisin tosin harkita pölyn takia. :cheesy:

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 17:15 #9

Kirjaneito kirjoitti: Vähän samanlaista ongelmaa. Oma kirjahyllyni on myös huoneen pienen tilan vuoksi seinällä niin uuden hankkiminen ei ole niin yksinkertaista. Osa kirjoista on jo pinoissa eikä siisteissä riveissä, kirjoja on hyllyn päällä ja muutama raukka on jo toisten takanakin. :tongue:

Kohtalotoveri :heart:

Mulla on kanssa tää mun olohuone/keittiö = tupakeittiö, iha tupaten täynnä jo huonekaluja. Just katoin nääs kun kirjoitin ton viestin, että saisinko uuden kirjahyllyn, ni ei kyllä saa. Joudun ostaa sit uuden kämpän jos haluun uuden kirjahyllyn. Mulla on tässä kyllä tietokonepöydän vieressä mun tyopöytä/kirjoituspöytä, et jos sen roudaisin makuuhuoneeseen (siel on tilaa), ja sit siirtäisin ton mun perhonsidontanurkkauksen tähän tietokoneen viereen, ni sit ehkä sais uuden kirjahyllyn. On tämä syvältä tämä kaksiossa asuminen.

Clone Megan Fox!

Lonely Reader
Lonely Reader vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 17:44 #10

Jaa. Hankala kysymys tuo koska minullahan ei ole virallista kirjahyllyä. Kirjahyllynäni toimii kaappini ylätaso. Kysymykseen kuitenkin vastaten järjestelen ne yleensä niin, että oikealla ovat pari raamattua, jotka sain mummilta ja ukilta´ni sitten tulevat parhaimmat fantasiakirjani. jos on monta osaa niin 1. alkaa oikealta ja viimeinen sarjan kirja on sitten vasemmalla. siihen luokitellaan langennut enkeli ja rick riordanin melkein kaikki kirjat. sitten harry potterit ja pari muuta kirjasarjaa. sitten tulevat kirjakerhoista saadut tyttöjen siirappiset ja tylsähköt kirjat. (en ole raaskinut heittää pois koska niitäki non kiva välillä vain luettavaksi lukea) Sitten kun niiden ohi päästään on vuorossa hevoskirjat. (harrastIN joskus ratsastusta)Niitä ei okle paljoa mutta niitä ei tule luettua enää yhtään. Näin olen "kirjahyllyni" järjestellyt mutta tykkään vaihdella järjestelyä. parhaat ovat kuitenkin aina nopeimmiten saatavilla ;)

All stories are true! I believe in it. Do you?

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 18:03 #11

Celestine kirjoitti: Ratkaisu olisi kirjatukien osto kirjahyllyn päälle, mutta mistä löytyisi tarpeeksi kestävät tuet?

Tuttu ongelma, minä metsästin muutama vuosi takaperin kissojen ja koirien kanssa kirjatukia. Silloin minulla oli seinään pultattu iso hylly, jonka päädyt olivat avonaiset, ja tarvitsin tuet jokaiseen päätyyn eli yhteensä jotain 12 kappaletta. Olisin halunnut hienot tuet, mutta tuo kappalemäärä oli niin suuri jo että kalliiksi olisi tullut. Lisäksi brameat tuet olisivat samalla olleet leveitä ja vieneet jokainen ainakin viiden kirjan tilan.

No, lopulta hoksasin että Suomalaisessahan myydään ihan yksinkertaisia halpoja kirjatukiläpysköjä, kutakuinkin tällaisia: verkkokauppa.staples.fi/images/tuotekuvat/hr/49426.jpg
Ostaa päräytin sitten niitä ja olin lopulta erittäin tyytyväinen. Niiden ideanahan on, että kirjat pitävät itsensä pystyssä omalla painollaan, ja tämä osoittautui hyvinkin tukevaksi ja tilaa säästäväksi ratkaisuksi. Lisäksi kirjariviä on helppo työnnellä pitkin hyllytasoa niiden kanssa, jos tarvis. Tietenkään eivät toimi, jos kirjoja (tai dvd-koteloita tai cd-koteloita tms. mitä tuossa voikaan säilyttää) on kovin vähän, mutta sitä ongelmaahan minulla ei koskaan ole ollut :D

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 18:05 #12

^Pistän tuon vinkin korvan taakse. :wink: Joudun kohta kuitenkin heivaamaan lehtikansiot hyllyn päältä...

Kultasuu
Kultasuu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 18:12 #13

Minä järjestän kirjahyllyni sillä tavalla, että myyn pois torilla kaikki kirjani. Jotenkin on vaan viime aikoina tuntunut todella tyhmältä ja muutenkin kaikin puolin turhalta keräillä kirjoja tai ylipäänsä mitään. Jos ei muuten niin sanotana vaikkapa sen takia, että eipä sinne hautaan saa mukaansa mitään omistamaansa jos niin haluaa ajatella. :tongue:

Tai jos ajatellaan asiaa tarkemmin, niin jos jotain keräilee, niin sitten sen täytyy olla kyllä todella tarpeellinen esine/tavara jolla on vaikkapa paljon tunnearvoa jne, ja sellaisen keräilyn ymmärrän, mutta muuten aika turhaa hommaa tosiaan.

Viimeksi muokattu: 21.09.2014 18:15 : Kultasuu.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 18:31 #14

Ikean Billy-hyllystä kolme tasoa on mun kirjoille, loput hyllyt on valloittanut mun työni. Lipastoon on tungettu ne, jotka ei kirjahyllyyn mahdu. Sarjat järjestyksessä, muuten ihan miten sattuu vierekkäin ja pinossa. Kirjahyllyyn ovat tietenkin päässeet lempparit ja osa lukemattomista sekä "näiden kuuluu löytyä hyllystä"-kirjat. Olisin halunnut teettää sille seinustalle mittatilaustyönä hyllyn, mutta en edes viitsinyt kysellä tarjouksia.

Just katsoin, että tuohon hyllyyn olisi saatavilla korotusosa ja kapeampi hylly.. Siinä kohdassa tosin on pistorasia ja valokatkaisija, joten ei voi laittaa hyllyä ja korotusosa on aika turha tämmöiselle vaahtosammuttimen kokoiselle, joka ei meinaa ylettyä tuohon nykyisen hyllyn ylähyllyllekään.

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Viimeksi muokattu: 21.09.2014 18:43 : Scartti.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 18:54 #15

Kirjoja minulla on varsin vähän ja oikeaa kirjahyllyä ei siis ole. Nyt kirjani ovat vaatehuoneen yhdellä hyllyllä. Tietokirjat tms ovat sitten toisen hyllyn laidassa. ja kirjat on lähinnä vain nostettu hyllyille.

Kirjoissa ei ole mitään aakkosjärjestystä, ainoastaan että kukin sarja on tottakai ilmestymisjärjestyksessä. Tai saman kirjailijan kirjat vierekkäin.

Ja jos jotain muuta järjestystä siinä on niin isoimmat tai `korkeimmat´kirjat ovat ikäänkuin hyllyn laidoissa ja pienemmät kirjat keskellä, jotta kun astun vaatehuoneeseen näen helposti kaiken. Ja isoimmat paksut kirjat toimivat samalla hieman kirjatukina, en sitten tiedä miten käy kun päätän lukea kyseisen kirjan :lol: Kirjatuetkin minulla olisi ollut, mutteivat mahtuneet hyllyyn kirjojen takia.

Vaatehuoneeni (mikä sisältää myös kaiken muun mahdollisen tavaran) järjestys on kyllä hieman hakusessa vielä, vasta kun muutin, joten kirjojen ja kaiken muun järjestys siinä samalla varmasti tulee muuttumaan ja muotoutumaan lähiaikoina.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 20:00 #16

Järjesteln genren ja paremmuuden mukaan. Parhaimmat kirjat siis tietystä genrestä silmien korkeudelle tai johonkin mistä on helppo huomata. Aakkosjärjestykseen en rupea, menisi liian säätämiseksi, pitäis varmaan tarkistaa ne aakkoset jostain :lol: Toki sitten laittelen samaa sarjaa olevat vierekkäin, sehän on ihan perusjuttuja?

Loppuu vaan multakin tila kesken, kaikki kirjat eivät mahdu hyllyihin, osa on sängyn alla ja osa vaan pinoissa pöydillä ja lattialla.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
21.09.2014 20:32 #17

Tällä hetkellä ongelma on, että kirjani asuvat kahdessa osoitteessa. Kotikotonani minulla on ihan oikea kirjahylly, mutta täällä opiskelijakämpässäni kirjat viihtyvät osaksi vitriinissä, osaksi pitkin pöytiä ja kaappeja. Sen vuoksi mitään kovin tarkkaa järjestystä minulla ei tällä hetkellä ole. Kämpillä majailevat kirjat ovat iloisesti sikin sokin (paitsi sarjat suurin piirtein yhdessä kasassa), kotona minulla on periaatteessa kirjat järjestetty aakkosjärjestykseen kirjailijan mukaan.

Vaikka ei tuokaan ihan totta ole. Nykyään kirjoja alkaa olla sen verran monta sataa kappaletta, että tilaa ei yksinkertaisesti enää löydy, vaan kirjaraukat joutuvat lojumaan ties missä loukoissa, jonne sattuvat sopimaan. Mutta jos joskus tulee niin onnellinen tilanne, että saan kaikki kirjat saman katon alle, aion käyttää aikaa hartaasti niiden järjestelyyn. Ensin aakkosjärjestys kirjailijan mukaan, sitten sarjat ilmestymisjärjestyksessä, jonka jälkeen kirjailijoiden yksittäiset teokset. Tietokirjat ja satukirjat alahyllyille, pokkareiden kanssa en ole vielä päättänyt, pistänkö sulavasti sekaisin kovakantisten kanssa vai laitanko ne omalle rivilleen.

Lukioaikana keksin, että haluan järjestää kirjat värityksen mukaan kirjahyllyyn. Hyllyköstä tuli todella kaunis, mutta epäkäytännöllinen. Samojen sarjojen kirjat saattoivat olla ihan eri puolilla hyllyä ja kirjojen löytäminen oli todella vaikeaa, koska kansikuvan väri ei todellakaan aina vastannut kirjan selän väriä, joten kannen värin muistamisestakaan oli harvoin hyötyä. Sisustuksellisesti kiva ratkaisu, mutta ei kovin käytännöllinen.

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.09.2014 09:19 #18

Minulla on aina sama standardi. Ensin teokset aakkostetaan kirjailijan sukunimen mukaisesti. Sitten kirjat lajitellaan kirjasarjoittain sarjan ilmestymisjärjestyksen mukaisesti. Kirjat sarjan sisällä niin, että vanhin on vasemmalla, uusin oikealla. Uskonnollisella kirjallisuudella on oma pikkuhyllynsä. Avoliitto monimutkaisti järjestelyä, kun kahden kirjallisuuden ystävän kirjat yhdistettiin.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.09.2014 09:47 #19

Kirjat genreittäin ja fiktio lisäksi kielittäin, saman kirjailijan aikajärjestyksessä. Levyt ja elokuvat erittäin laajassa genressä: klassinen, pop ja pari muuta, dokumentit, musiikki ja näytelmäelokuvat, sitten kielijaon jälkeen aakkosissa musiikissa päätekijän (pop laulaja, klassinen säveltäjä) mukaan, elokuvissa sen tekijän, joka on minulle tärkein (mitä en ihan aina muista itsekään). Lisäksi kaikki ovat tietokannassa, josta voi etsiä monella tekijällä, alkaen kysymyksestä "onko minulla tätä".

Järjestystä vaikeuttaa, että kaikki kahdeksan hyllyäni (joista yksi vie kokonaisen seinän) on pakattu täyteen lappeellaan ja muiden takana olevia kirjoja ynnä niitä on pinoissa siellä täällä.

Emelie vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.09.2014 10:36 #20

Minun oma varsinainen kirjahyllyni on järjestetty genreittäin. Keskimmäisellä hyllyllä on fantasia, sen yläpuolella filosofia ja politiikka ja ylimmäisellä hyllyllä sekalaisia teosia. Fantasiahyllyn alapuolella dekkarit, romantiikka ja maaginen realismi ja ihan alimmaisen hyllyn kirjat sisältävät suurimmaksi osaksi vanhoja lukiokirjoja (jostain kumman syystä kuvittelen, että vielä joskus palaan niiden pariin...). Muuton jälkeen sain lisää kirjahyllytilaa ja ne hyllyt ovat alkaneet täyttyä urbaanilla fantasialla.

Sarjat pyrin laittamaan järjestykseen vierekkäin, minkä takia toivonkin, että onnistuisin ostamaan samankokoisia kirjoja. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin yksi tai useampi kirja keskeltä sarjaa, jotka ovat eri kokoisia kuin muut.

Knox Gargol kirjoitti: Avoliitto monimutkaisti järjestelyä, kun kahden kirjallisuuden ystävän kirjat yhdistettiin.

Meillä ei edes yritetty yhdistää kirjahyllyjä. :) Ensinnäkin kirjat eivät millään olisi mahtuneet yhteen paikkaan ja toisekseen meillä on hyvin erilainen lukumaku. Miehen kirjat ovat pääasiassa historia- ja sotakirjoja sekä scifiä. Parempi pitää erillään, niin molemmilla on parempi mieli.

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen