Kuinka järjestät kirjahyllysi?

23.09.2014 23:15 #41

Minä taidan viedä voiton tilasyöppönä. Laskin että kirjat/elokuvat/sarjikset/cdt vievät ainakin 102 hyllymetriä tilaa. Jos siis saisin kaikki siististi hyllyihin. Minulla on 17 kirjahyllyä nyt kun sain tänään raivattua tilaa vielä yhdelle hyllylle lisää. Yksiö alkaa käydä ahtaaksi :tongue: . Ja valtaosa hyllyistä on ahdettu kahteen riviin ja jos mahtuu niin kirjoja päälle vielä vaakaan. Hyllyjen lisäksi joka puolella on laatikkopinoja. Jopa astiakaapin ylin hylly on varattu pokkareille :D

Nyt tilanne on vähän kaoottisempi mutta vanhaan hyvään aikaan minulla oli erikseen fantasia (3 hyllyä, pian 4), scifi (4 hyllyä), tietokirjallisuus (2-3 hyllyä), kauhu (1 rivi) ja sitten muu kirjallisuus aakkosjärjestyksessä.

Elokuvat genreittäin, ja genren sisällä joko aakkosjärjestyksessä tai aikajärjestyksessä (scifi elokuvan tekoajan mukaan, historia kuvattavan ajankohdan mukaan)

Voisin laittaa kuvia mikäli vain löytäisin kamerani laturin jostain... (ja ehtisin vähän siistiä paikkoja lisää :grin: )

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, StaCa

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
24.09.2014 08:43 #42

Puolikuu kirjoitti: Viimeinen tapa, jolla järjestelyihin kirjani on värijärjestys. Jotkut ilmeisesti tykkäävät, mutta minusta moinen näyttää kauhealta. :tongue:

Samaa mieltä, puhumattakaan miten epäkäytännöllistä ellei sitten ole aivan ihmeellinen värimuisti (minä en musta edes minkä värinen paita keskustelukumppanilla on päällä, jos suljen silmät ja kysytään). Tunnen yhden, joka on järjestänyt huomattavan dvd-kokoelmansa väreittäin - harrastaako täällä joku samaa?

Boogahbo
Boogahbo vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
24.09.2014 22:20 #43

Suurin piirtein kevyesti aiheen mukaan järjestetty, noudattaen assosiaatioita ja fiilistä varsinaisessa järjestyksen toteuttamisessa. Olen aina välillä harkinnut aakkosjärjestystä, mutta se tuntuu jotenkin pitkästyttävältä (vaikkakin myönnän, että saattaisi helpottaa asioita). Paljon hauskempi on luoda kokonaisuuksia sen pohjalta, millaisia tuntemuksia kirjat herättävät ja jotkut teokset vain sopivat yhteen toistensa kanssa. Sarjat on tietenkin yhdessä, ja omaan alaan liittyvä kirjallisuus on molemmilla pelkästään niille varatuilla hyllyillään.

Se mistä erityisesti pidän on se valitettava tosiasia, että kirjoja on enemmän kuin kirjahyllyjä jolloin kirjat on asetettu kahteen riviin; on jotenkin mukavaa vaihdella kirjoja rivien välillä sen mukaan, mitä haluaa katsella ja mihin on ehkä kyllästynyt tai mikä ei ole muuten siihen hetkeen relevantti teos.

Fiilis- ja assosiaatiopohjaisen järjestyksen huono puoli on taas se, että järjestys on jatkuvassa liikkeessä tunnelmien muuttuessa ja kirjojen karttuessa. Yleensä se on oma rauhan hetkensä kun tarvitsee pysähtyä pohdiskelemaan jonkun kirjan paikkaa, mutta johtaa myös tilanteisiin joissa olen päätynyt perkaamaan hyllyt tyhjiksi kun jokin tietty kirja ei vain millään löydy. Yleensä pyrin välttämään tämän eristämällä käytössä olevat ja tarpeelliset kirjat omaan karsinaansa, mutta aina ei osaa ennakoida.

Kielijärjestystäkään ei ole, hauskempi mielestäni kun kaikki kielet elävät iloisesti toistensa seassa.

Viimeksi muokattu: 24.09.2014 22:26 : Boogahbo.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Lupus
Lupus vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
25.09.2014 10:28 #44

Periaatteessa mielestäni oikea järjestys kirjahyllyssä on 1) kaunokirjallisuus, 2) tietokirjallisuus ja 3) sarjakuvat. Järjestän kirjat tekijän nimen mukaiseen aakkosjärjestykseen ja kunkin kirjailijan kirjat pääsääntöisesti ilmestymisjärjestykseen (mieluiten kuitenkin niin, että sarjat pysyvät eheinä). Jos samalta kirjailijalta on kirjoja useammalla kielellä, alkukieliset ovat ensin (sitten suomennokset ja sitten muut kielet).

Näin siis kotona äidin luona. Opiskelijayksiössä minulla on paljon vähemmän kirjoja, ja ne ovat jostain syystä käänteisessä järjestyksessä, 1) sarjakuvat, 2) tietokirjat (ne aiheiden mukaan ryhmiteltyinä; jostain syystä nyt miltei yksinomaan kielioppikirjoja ja kasvioppaita) ja 3) kaunokirjallisuus.

Jostain syystä aakkosjärjestys on aina tuntunut minusta kaikkein luontevimmalta. Genrejaottelu tuntuisi hankalalata, koska siitä voisi seurata, että yhden kirjailijan kirjoja olisi useammassa eri paikassa, eikä se kuulosta kivalta.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
25.09.2014 11:15 #45

Aikaisemmin sanoin pitäväni kirjahyllyni genrejärjestyksessä, mutta se on kyllä harhaanjohtava nimitys. Aika monet luokittelevat selkeitä genrejä kuten sci-fi, fantasia, jne. Oikeammin järjestykseni taitaa olla assosiaatiojärjestys :P "genreni" ovat sen mukaiset, minkälaisen kirjallisuuden koen kuuluvan yhteen. Minulla on hyvin vähän varsinaista fantasiaa tai sci-fiä hyllyssäni. Oikeammin järjestys on luokkaa "H. Miller ja Bukowski kuuluvat vierekkäin koska he kertovat itsestään rosoisissa paikoissa ja siksi heidän viereensä kuuluu Akira-sarjakuvat ja Won Kar Wain elokuvat, paitsi nämä runoteokset kuuluvat runohyllyyn paskojen ja hyvien runoen väliin, koska se on hauskaa". Tietokirjat haluan järjestykseen Kulttuuriantropologia-politiikka-filosofia.

Kirjahyllyssä ja kahvilavalinnoissa olen hyvin tapauskovainen :)

Ars Longa Vita Brevis

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
25.09.2014 12:34 #46

Lupus kirjoitti: Genrejaottelu tuntuisi hankalalata, koska siitä voisi seurata, että yhden kirjailijan kirjoja olisi useammassa eri paikassa, eikä se kuulosta kivalta.

Ah, totta :) Taitaisi minullakin muutaman kirjailijan teoksia joutua ihan eri paikkoihin, jos esimerkiksi fantasian ja scifin lajittelisin erikseen. Tai edes spefin ja mainstreamin. Ei istuisi minun pirtaani se.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 25.09.2014 12:35 : Rinja.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
25.09.2014 21:02 #47

Moonlord kirjoitti: Minä taidan viedä voiton tilasyöppönä. Laskin että kirjat/elokuvat/sarjikset/cdt vievät ainakin 102 hyllymetriä tilaa.

Pitihän sitten tuollainenkin laskea: pääsin 40 metriin eli kaukana tuosta vielä.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
17.10.2014 12:38 #48

Tässäpä onkin kuva uudesta kirjahyllystäni . Hyvästi Lundia! Lundia on kyllä kätevää, mutta sitä koko elämänsä tuijotelleena, on kiva saada vähän vaihtelua. :roll: Tosin, nyt Lundiat ovat varastossa, jossa on noin samanverroin kirjoja ja sarjakuvia kuin tässä uudessa vitriinissä.

Aakkosjärjestystä ei tämän kirjamäärän kanssa vielä tarvita. Genrejenkään kanssa en ole niin tarkka, Edgar Allan Poe olisi sopinut niin klassikko kuin fantasiaosastoon, mutta sijoitin sen ensimmäiseen.

Olisin halunnut tällaiset valtavan hienot pöllökirjatuet ! Ne vaan olivat niin hävyttömän kalliit etten raaskinut ostaa ja nyt niitä ei sitten saa. :sad:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Wicked-Willie
Wicked-Willie vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.06.2015 16:00 #49

Ensi talvelle olen suunnitellut kirjahyllyprojektia, jossa korvaisin nykyiset Iskun Monaco-sarjan vitriinikaapit koko seinän peittävällä massiivisella mahonkipintaisella kirjahyllyllä. Ajatuksissa siintelee siis kirjahylly, johon saisin laitettua meidän kaikki kirjat ilman, että tarvitsee laittaa niitä kahteen riviin kuten nykyään.

Tällä hetkellä yksi vitriinikaappi on omistettu pelkälle fantasialle ja scifille, toisessa on sekaisin scifiä, kauhua, dekkareita, jännäreitä sun muuta kauno- ja tietokirjallisuutta ja viimeisestä vitriinistä löytyvät sukellukseen liittyvä kirjallisuus ja sekalainen valikoima joka ei edelliseen kaappiin mahtunut.

Talvi on tulossa.

Laine
Laine vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.06.2015 16:41 #50

En omista montaa kirjaa, mutta leffojen kanssa olen samalle hyllylle laittanut. Järjestän kaiken aina kokojärjestykseen, isoimmat kirjat hyllyn vasempaan päähän ja siitä ne lähtee pienenemään toiseen päähän. En kestä katsoa hyllyjä joissa on erikokoisia kirjoja aivan miten sattuu.

Viimeksi muokattu: 22.06.2015 16:45 : Laine.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.06.2015 19:17 #51

Hmm kun lueskelin tätä, huomasin, että muutamat ovat luvanneet kuvia kirjahyllyistään. Mutta niitä ei ole näkynyt. :wink:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.06.2015 20:09 #52

Järjestys kirjojen suhteen on simppeli tuolla vaatehuoneen ylimmillä hyllyillä. Käden ulottuville on laitettu ne kirjat, joita en ole lukenut ja ne osa niistä, jotka kolahtivat erityisen lujaa. Ylempänä ovat sitten luetut kirjat sekä tietokirjat. Alempi taso koostuu lisäksi kahdesta hyllystä, joten pientä jakoa kova- ja pehmeäkantisiin on tullut tehtyä. Myös teeman mukaan jotkin kirjat ovat vierekkäin, mutta siltä osin tilanne elää sitä mukaan kun jotain myyn pois tai luen ja kirja siirtyy ylemmälle hyllylle.

Vastakkaisella seinustalla ovat sarjakuvat, eli nykyisin lähinnä manga. Pidemmät sarjat ovat ylähyllyllä pinottuna ja alemmalla lyhyemmät sarjat ja ne, joita mieluusti selailen. Lukemattomia sarjakuvia on myös makuuhuoneessa noin parikymmentä kappaletta odottamassa lukemista kirjaston lainojen lailla.

Pitäisikin laskea hyllymetrit ja kappalemäärät joskus, mutta maltillisia määriä ne ovat.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
22.06.2015 21:19 #53

Mä olinkin jo vastannut tähän termillä "hallittu kaaos" :D
Nyt se on vielä kaaoksempi, kun lapsi aikoinaan otti tavakseen tyhjentää ne hyllyt joihin ylsi, enkä mä jaksanut niitä aina laittaa kunnolla järjestykseen. Ovat missä ovat, epämääräisen sekaisin, ainakin nuo alimmat hyllyt. Vieläkin saa välillä neuvotella aiheesta "äitin kirjoja ei ole pakko levittää lattialle".

Kirjahylly on siis ihan tavallinen Ikean musta Expedit (se sellainen, jossa on neliön mallisia koloja). Lisäksi mulla on portaiden yläpuolelle viritettynä yksi hylly, jossa on chick lit -kirjat. Ja pari korkkareita ;)

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

22.06.2015 21:41 #54

Minä taisin luvata kuvia hyllyistäni. Silloin oli laturi hukassa, sitten kamera, pidemmän aikaa. Toissapäivänä löysin kamerani tavarakasojen alle hautautuneena ja tämäkin ketju aktivoitui sopivasti eli nyt pitää kait toteuttaa tuo lupaus. Kameran akku on nyt latauksessa ja kunhan tulee valoisia päiviä (ja saan vähän järjesteltyä paikkoja) niin koitan ottaa muutaman kuvan.

Muokkaus: Kuvat on nyt otettuna mutta joudun käymään isän luona siirtämässä kuvat USB muistitikulle kun omassa koneessani ei ole sopivaa kortinlukijaa, eli odottelen sopivia melontakelejä ennen kuin suunnistan sinne päin.

Viimeksi muokattu: 24.06.2015 20:04 : Moonlord.

28.06.2015 12:56 #55

aijaa.com/GCkmCN
Vasemmalla olevassa hyllyssä osa mangaa (kahdessa rivissä). Sitten lohikäärmeiden takana Ryhmä-X:ät. Sen alapuolella Star Warsit, Sin Cityt ja muuta sekalaista. Ivanhoe ja Monty Python olutpullojen takana Batmanit, sekä suomennetut ja englanninkielistä, Legends of Dark Knightia ja Shadow of the Battia. Niiden alla näkymättömissä Savage Sword of Conanit ja Conan Sagat. Sitten vieressä pari hyllyä CD-levyjä. Ylhäällä Messerchmitt taulu Hasse Windin nimikirjoituksella.

aijaa.com/aIpHpg
Seinätilan puutteessa piti laittaa uusimmat hyllyt E-sakaran muotoon. CD-levyjen takana englanninkielistä scifiä. Seinän vierellä olevissa hyllyissä muu kuin genre- ja tietokirjallisuus (joka joskus oli aakkosjärjestyksessä, nyt vähän sinne päin). Etualalla näkyvässä hyllyssä DVD-levyjä kahdessa rivissä.

aijaa.com/uXKMTd
Kuva hyllyjen väliköstä. Osa tietokirjallisuudestani. Historiaa ja mytologiaa pääasiassa. Geo-lehdet.

aijaa.com/QYUEuh
Näiden hyllyjen takana nurkkaan ahdistettuna Aragorn, joka suojelee Mahtisormustani ja fantasiamiekka.

aijaa.com/M9N3IP
Vasemmalla jatkuu ei-genrekirjallisuus, aakkosten loppupää. Remekset, Topeliukset, Waltarit ym. Sitten Scifihyllyni. Ylhäällä Kirjayhtymän scifiä, niiden alla WSOY:n scifikirjoja, sitten suomennetut Star Warsit (vain yksi puuttuu) ja sen alapuolella kauhukirjat. Oikealla näkyvässä hyllyssä muu sekalainen suomennettu scifi.

aijaa.com/KZZ3Br
Sitten edellisten hyllyjen takapuolella Fantasiakirjani. Vasemmalla ensiksi osa scifi-DVD:stäni tekovuoden mukaan järjestettynä ja sitten fantasiakirjat aakkostettuja. Burroughsit omassa rivissään. Niiden alapuolella englanninkielistä fantasiaa. Aivan alimpana roolipelimateriaalia, mm. ICE:n Keskimaa roolipelin modulit. Aivan oikealla alhaalla isoimpia mytologia tietokirjojani (ja Kalevala).

Muutama hylly jäi vielä kuvaamatta. Forgotten Realms & Krynn sekä Conan kirjat, puolet tietokirjoistani (historiaa pääasiassa). Lisää DVD:tä...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Wicked-Willie, Strato

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
28.06.2015 14:48 #56

Ei hassumpaa. Kokoelmasi näytti melkein kuin jonkun pikkukaupungin divarilta. :cheesy:

Laitan illemmalla kuvia myös omista hyllyistäni, mutta kirjoja ei ole läheskään tuota määrää. Sarjakuvia ja muuta semmoista kevyempää luettavaa löytyy kuitenkin melkoisesti..

28.06.2015 15:23 #57

Sarjakuvista ei tullut kuviin kuin murto-osa. Ne ovat pääosin laatikoissa kaapeissa. Tilavuudeltaan ne vievät noin pari kuutiometriä.

Paikallisen kirjaston fantasia/scifihyllyllä on joskus tullut katseltua, että taidan antaa sille tiukan vastuksen omalla kokoelmallani :smile:

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
28.06.2015 23:09 #58

No tässä pari tänään kyhäämääni kuvakollaasia. Ensimmäisessä "harrastehuoneen/kotitoimistoni" hyllyjä. Tarkemmin selostettuna siis vanha makuuhuoneeni peruskouluikäisestä saakka, missä hoidan kaikki paperityöt/tietokonehommat ja nukun vieläkin satunnaisesti jos talossa on majoittumassa vaikka muutakin väkeä. Kun en viitsi kiivetä parvisänkyyn, niin menen nukkumaan erääseen toiseen tavallisemman näköiseen makkariin, jota käytetään myös vierashuoneena.

Ylänurkan hylly minkä päällä on linnunsulkia ja djembe rumpu jne. oli alkujaan tarkoitettu vanhoille 30-60 lukujen seikkailukirjoille, mutta nykyisin siellä on noin puolet muitakin genrejä. Huoneessa on jo selvää tilanpuutetta havaittavissa, joten tein viime syksynä tukevan liimapuulevyn vieressä sijaitsevan oven päälle ja siinä on nyt harvemmin tarvittavia kirjoja kahdessa rivissä. Myös lisälaudan päätyä kannatteleva tolppakin on täynnä painotuotteita ja hieman myös VHS/DVD valikoimaakin.

Sen jälkeen tulee osakuvia telkkaria ympäröivästä seinään pultatusta hyllystäni, minkä hankin aikoinaan eräästä toimintansa lopettaneesta kaupasta. Pääasiassa sarjakuvalehtiä, albumeita ja pokkareita. Ylin taso jälleen kaksinkertaisessa rivissä, minkä huomaa jo notkuvista levyistäkin. Alemmat laudat ovat niin leveitä, että eteen mahtuu kätevästi myös pulmalelu, CD- ja fossiili/mineraalikokoelmiani sekä muuta sekalaista pikkutavaraa vanhoista matkamuistoista aina omatekoisiin kivikirveisiin ja muuhun sälään.
Vanhan parvisängyn alla on lisää etenkin taide/käsityöaiheisia kirjoja ja omatekoisia teräaseita. Useimmin käytän luultavasti sängynpäädyn vieressä olevaa hyllyä, jossa on ylimpänä fantasiaa, keskimmäisillä laudoilla historiallisia teoksia ja alimpana sekalaisia kuvakirjoja. Kollaasin keskelle meinasi jäädä aluksi tyhjä tila, joten laitoin siihen kuvan myös sohvan selkänojalla kököttävistä Lone wolf and cub pokkareista, joille en ole löytänyt vielä sopivaa tilaa muualta harrastehuoneesta. :roll:

Tässä kollaasissa on ensimmäisenä pieni kirjahylly vierashuoneesta. Talon ainoa hylly missä vain puolet sisällöstä on itse ostamiani teoksia ja loput ovat suvussa jo ennestään olleita eläin-, kartta & keittokirjoja ja muuta sen kaltaista. Seuraavassa kuvassa eteiseni vieressä sijaitseva hylly, jossa on enimmäkseen klassikoita, tietokirjallisuutta ja muuta materiaalia mikä ei aiheensa puolesta sovi fantasian/scifin/sarjakuvien joukkoon.
Kollaasin loput kuvat ovat talon autotalliin rakennetusta korustudiostani. Siellä on ylimmillä hyllyillä ja kaapeissa erilaisia kioskipokkarisarjoja, lukemistolehtivuosikertoja (Mm. Remot, Yöjutut & FinnWestit) ja sekalaisia sarjakuvalehtivuosikertoja tai mangapokkareita joihin ei tarvitse koskea kovin usein..

Taloni sisällä sijaitsevat painotuotteet olivat suurinpiirtein tässä, mutta aitassa on melkein kymmenen täyttä muovikassillista lapsuudenaikaisia Aku Ankkoja, Pellefantteja, Roope Setiä, Nakkeja ja muita sekalaisia sarjakuvalehtiä sekä ainakin kuutiometrin edestä isovanhempieni hankkimaa uskonnollista kirjallisuutta jonka olen siirtänyt pois omien kokoelmieni laajentumisen myötä. Osa niistä on varmaan aika kehnossa kunnossakin ja en tiedä onko aittaan viedyissä sarjakuvalehdissä edes mitään täysiä vuosikertojakaan.

Hyllyjen lähikuvista erottaa varmasti jotain tunnetuimpia nimikkeitä, mutta olen laittanut tarkemmat luettelot ainakin pelkistä talon sisällä sijaitsevista kirjoista ja lehdistä myös nettiinkin. www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak/

Olen hankkinut viime vuosina jo lisääkin kirjahyllyjä ja kunhan yksi varastona ja tekstiilikäsityötilana käytettävä huone tyhjenee jossakin vaiheessa, niin teen sinne kunnollisen kirjaston mihin siirrän suurimman osan kokoelmistani, täyttäen sen tilan kaikki seinäpinnat aivan lattiasta kattoon, jotta kirjoja ja lehtiä ei olisi tuolla tavalla ripoteltuma moneen eri paikkaan ympäri taloa.
Kirjastohuoneeseen menevän oven kohdalle voisi jättää kuitenkin yhden erikoisrakenteisen kirjahyllyn mikä toimisi samana myös kääntyvänä salaovena, koska olen jo pitkään haaveillut semmoisesta. :tongue:

Viimeksi muokattu: 07.07.2015 20:52 : FreakyMike.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi, Puolikuu, Wicked-Willie

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
07.07.2015 02:43 #59

Tällä hetkellä hävettää, koska kirjahyllyni ei ole minkäänlaisessa järjestyksessä. Olen kyllä ottanut ekaan riviin (kahdessa rivissä olohuoneen kirjahyllyn kirjat) sellaiset kirjat, joita luen jatkuvasti. Nyt ensi viikolla, kun vanhempani tulevat käymään (Suomen kirjallisuuden ystäviä), niin meinasin kaikki kotimaiset laittaa parille hyllylle. Itsellänihän on todella hieno kokoelma suomalaista kirjallisuutta, mutta kun en tykkää lukea niitä yhtään.

Se kieli on useimmissa todella pyllystä. Siitä oikein huokuu se suomalaisuus, mitä inhoan (suomalaiset esitetään tyhminä apinoina, jotka vastaavat kaikkeen joo). Tottakai poikkeuksia on, esimerkiksi Frans Emil Sillanpää ja Päätalo. Useimmat suomalaiset kirjailijat saavat minut inhoamaan kirjojaan jo ensi virkkeillään. Miksi suomalaiset esitetään tyhminä? Sama koskee suomalaisia elokuvia.. Minä en ole tyhmä (ÄO-testin mukaan älykkäämpi kuin 95.7% maailman väestöstä), niin miksi minun pitäisi lukea kirjoja, joissa minun kaltaiseni suomalaiset kuvataan tyhminä juntteina?

Rakastan hyvää suomalaista kirjallisuutta, mutta sitä on harvassa. Siksi meinaankin raivata suomalaiselle kirjallisuudelle ihan omat hyllynsä, ja huonoimmat suomalaiset kirjat laitan takariviin.

Venäläinen kirjallisuus saa juhlapaikan, sekä Nobel-voittajat. Myös muut kirjallisuuden kulmakivikirjailijat pääsevät nauttimaan kirjahyllyni parhaimmista paikoista.

Perhokalastus saa myös oman paikkansa, kuten myös kielioppikirjat ja kriminologiakirjat.

Pitäisi vaan vielä jaksaa siivota kirjahylly kondikseen.. Viikko aikaa.

Thaimaalainen, halpa siivoaja?

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 07.07.2015 02:58 : poistettu.

Laureline
Laureline vastasi aiheeseen: Kuinka järjestät kirjahyllysi?
07.07.2015 09:13 #60

Mä olen yrittänyt omani järjestää genreittäin, mutta yksinkertaisesti tilanpuute pakottaa vähän sotkemaan järjestystä. Ja miehellä on oma pikku hyllynsä (n.100 kirjaa), jossa sillä on aakkosjärjestys.

Makuuhuoneessa on yhdellä hyllyllä kaikki Orson Scott Cardin kirjani, yhdessä pinkassa Tom Clancyn kirjat, historialliset (Sinuhet, Jacquit, Intiaanikirjat, Kuningas Arthur ja Robin Hood kirjat), ja sitten lisäksi sekalaista seurakuntaa. Vaatehuoneessa on muutama kuutio Tex Willereitä (kaikki vuosikerrat vuosilta 1981-2013) ja kaikki Morgan Kanet. Suurin osa Stephen Kingin tuotannosta, Neil Gaimanin kirjat, Charles de Lintin melkein koko tuotanto, plus useampi hyllymetri "muuta". Tyttäreltä löytyy sitten fantasiakirjoja, tyttökirjojen klassikoita, mangaa, eläinkirjoja jne. Kaikkea mahdollista.

Kaikkiaan kämpästä löytyy toista tuhatta kirjaa (ei mukaan luettuna sarjakuvia) :) Haaveilen isosta talosta johon voisi tehdä kirjaston, meidän kirjoista sellaisen saisi aikaan :)

Seize the day!

Uusin jäsen: Hilla Karjalainen