• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 15 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 90 päivää sitten

Kuinka järjestät kirjahyllysi?

• Laureline
  • Laureline hahmo
  • Poissa
  • Aikuisen ikäinen, kirjojen suurkuluttaja, tykkään vieraista kielistä, kissoista, käsitöistä, kirjoittamisesta.
07.07.2015 09:16 #61 : Laureline
Vastaus käyttäjältä Laureline aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Mä olen yrittänyt omani järjestää genreittäin, mutta yksinkertaisesti tilanpuute pakottaa vähän sotkemaan järjestystä. Ja miehellä on oma pikku hyllynsä (n.100 kirjaa), jossa sillä on aakkosjärjestys.

Makuuhuoneessa on yhdellä hyllyllä kaikki Orson Scott Cardin kirjani, yhdessä pinkassa Tom Clancyn kirjat, historialliset (Sinuhet, Jacquit, Intiaanikirjat, Kuningas Arthur ja Robin Hood kirjat), ja sitten lisäksi sekalaista seurakuntaa. Vaatehuoneessa on muutama kuutio Tex Willereitä (kaikki vuosikerrat vuosilta 1981-2013) ja kaikki Morgan Kanet. Suurin osa Stephen Kingin tuotannosta, Neil Gaimanin kirjat, Charles de Lintin melkein koko tuotanto, plus useampi hyllymetri "muuta". Tyttäreltä löytyy sitten fantasiakirjoja, tyttökirjojen klassikoita, mangaa, eläinkirjoja jne. Kaikkea mahdollista.

Kaikkiaan kämpästä löytyy toista tuhatta kirjaa (ei mukaan luettuna sarjakuvia) :) Haaveilen isosta talosta johon voisi tehdä kirjaston, meidän kirjoista sellaisen saisi aikaan :)

PS. Olen myös oppinut luopumaan kirjoista, olen talven ja kevään aikana kantanut noin 10 ostoskassillista kirjoja divariin ja kierrätykseen, divarissa on sisällä rahaa vähän toista sataa euroa vaihtorahaa... Jos on joku kirja josta en tykkää tai se ei ole toisen (ja kolmannen ja viidennen) lukukerran arvoinen, se saa poistua....

Seize the day!

• FreakyMike
  • FreakyMike hahmo
  • Poissa
  • Puoliammattimainen käsityöyrittäjä & maanviljelijä/metsätilallinen Etelä-Karjalasta.
07.07.2015 21:23 - 08.07.2015 18:50 #62 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Aikaisemmasta kuvakollaasistani oli hankalaa saada selvää, joten tein tänään kunnollisen panoraamakuvan huoneesta missä suurin osa kokoelmastani sijaitsee.

Liitetiedosto:

"Mancave" on ilmeisesti aika yleinen termi television sisustusohjelmissa, mutta tämä sijoittuu varmaan paremmin nerdcave-genreen. Päivitin myös hieman parempia lähikuvia siihen aikaisempaankin kuvakollaasiin, koska alkuperäisessä oli vähän liikaa rojua lattialla peittämässä alahyllyjä ja teräaseetkaan eivät näkyneet kovin hyvin. :tongue:
Viimeksi muokattu: 08.07.2015 18:50 FreakyMike.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wicked-Willie

12.07.2015 21:51 #63 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kävin tällä viikolla kotona katsomassa kirjahyllyäni, joka on jostain ihmeen syystä alkanut hiljalleen levittää sisältöään pitkin pöytiä ja seinähyllyjä... Rahdattuani kotiin kaikki kirjani, ne eivät ymmärrettävistä syistä aivan hyllykköön mahtuneet, ja ne siis majailevat osaksi laatikoissa ja kaapeissa. Ihan mielenkiinnon vuoksi päätin tehdä pienen laskutoimituksen tämän hetkisten kirjojen määrästä (tosin laskin vain näkösällä olevat), ja noin 350 kirjassa mennään. Se alkaa olla aika lailla maksimimäärä mitä oikeastaan pystyn hyvillä mielin pitämään, niitä ei vaan saa enää huoneessani minkäänlaiseen loogiseen järjestykseen.

Vanhempieni jokusen tuhannan kirjan hyllyä on viime vuosina rankalla kädellä karsittu, että sinne nyt tietysti voisi alkaa omiaan levittämään, mutta siinä on sitten riski, että joku tulee ja laittaa kirjani kiertoon siivouspuuskassa.

Eli siis vastauksena kysymykseen, tällä hetkellä en järjestä kirjahyllyäni ollenkaan.

Always follow your doubts.

13.07.2015 13:38 - 13.07.2015 13:39 #64 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Kävin tänään Ikeassa ostamassa pienen kirjahyllyn ja sille olikin tarvetta. Ongelmaksi on muodostunut ei niinkään kirjojen määrä (ei niitä nyt niin paljon ole) vaan kaikenlainen koristesälä. Niille ei oikein ole muuta paikkaa kuin kirjahyllyt kun en kykene niitä kaappeihinkaan tunkemaan (ne kuuluu olla esillä, ne on aina olleet esillä :roll: ) ja sitten ne vievät tilaa kirjoilta. Olen jo pitkään joutunut kasaamaan uusia kirjahankintoja vanhojen päälle tästä nimenomaisesta syystä. Varsinkin makkarissa, jossa pidän lasten- ja nuortenkirjojani, tilanne alkoi olla kriittinen koska niiden määrä kasvaa nopeiten. Sinne siis kasattiin uusi hylly vanhan viereen. Siinä on kolme hyllyä plus päällinen.

Olkkarin hyllyssä pidän faktaa, (aikuisten) fiktiota, koriste-esineitä ja valokuvia, joten varsinkin faktan puolella on ahdasta. Jahka saan mm. pari massiivista eläinkirjaa pistettyä eteenpäin, pystyn järkkäämään sitäkin uuteen uskoon.

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 13.07.2015 13:39 Pisania.

23.07.2015 20:58 #65 : erutuf
Vastaus käyttäjältä erutuf aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Järjestelin joskus aikoinaan aakkosten mukaan, mutta sitten meni ihan koon mukaan miten sain tungettua eniten hyllyihin kirjoja. Nytten 6 kirjahyllyä ja useiden banaanilaatikoiden ja parin amerikan arkun jälkeen olen lupunut järjestelystä ja todennut että kirjasto elää omaa elämää ja valtaa asuntoani kiihtyvällä tahdilla. Pinoja ilmestyy mitä ihmeellisempiin paikkoihin ja aikoihin. Olen tunnustanut itselleni että se vainoaa minua...

23.07.2015 21:29 #66 : Mika
Vastaus käyttäjältä Mika aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Oma kirjahyllyni on "järjestetty". Noin keskimäärin tietokirjat, keittokirjat ja sarjakuvat ovat yksissä ryhmissä, mutta sen tarkempaa järjestystä en yritä ylläpitää, vaan eri kirjailijoiden teokset ovat iloisesti sekaisin. Muutamaa sarjakuva-albumisarjaa yritän pitää vierekkäin, mutten niitäkään välttämättä missään järjestyksessä. Hyllyni lienee OCD ihmisen painajainen. :grin: Mutta minulle se sopii. Kokisin jossain määrin ahdistavana ja outona ajatuksen yrittää pitää kotikirjahylly aakkosjärjestykseen tai kirjaston aineistokoodeja vastaavaan luokitteluun järjestettynä.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

30.11.2015 08:23 #67 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Nyt kun me uusittiin kirjahyllyt (ja ostettiin lisää hyllyjä), niin minulla oli hieno tilaisuus pohtia ihan kunnolla kirjojen sijoittelua. Koska nyt oli enemän hyllyjä käytössä, minun ei tarvinnut lastata kirjoja kahteen kerrokseen yhdelle hyllylle vaan pystyin ihan suosiolla jakamaan ne kahdelle hyllylle. Nyt niitä kirjoja on helpompi ottaa sieltä hyllystä ilman pelkoa, että koko homma kaatuu. Ja koska hyllyt ovat kunnolliset, niille uskaltaa laittaakin enemmän tavaraa (entinen Ikea-hyllyni, niin hyvä kuin se olikin, ei kestänyt kauhean paljoa; hyllyt alkoivat taipua keskeltä...). Pysyin kuitenkin edelleen suurin piirtein samoissa lajitteluperusteissa kirjoja suhteen kuin aikaisemminkin: kirjat ovat omissa hyllyissään teemojen mukaan.

Nyt minun nurkkani (minulla on ikään kuin oma huone, olohuoneen ja sen nurkan erottimena toimii toinen kirjahyllyni) henkii pienoista kirjastofiilistä. Oikeastaan meidän koko kämppä vaikuttaa pienentä kirjastohuoneelta. :p Minulla olisi ollut myös mahdollisuus laittaa joitain omia kirjojani olohuoneen hyllyihin, mutta päätin pitää kaikki omassa nurkassani.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

09.01.2016 21:43 #68 : Breza
Vastaus käyttäjältä Breza aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Heh olipas hieno lukea ennen ku rupes itse kirjoittamaan et melkei kaikki laittaa aakkosjärjestyksessä kirjat hyllyihin :D Siin ei oo siis mitää vikaa mut itellä on vaan tärkeintä et kirjat ovat siististi rivissä ja koska mulla on vain kolme kirjasarjaa niin niitten pitää olla oikeassa järjestyksessä :D

Ite kun en kamalasti kirjoja osta koska oon aika tarkka siit kirjasta et kiinnostaako vaiko ei :)

30.11.2016 00:02 #69 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Huh, järjestinpäs kirjahyllyni ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä. Olipa urakka, vaikkei mulla nyt mitenkään erityisen paljon kirjoja edes ole. Tein samalla myös ankaraa karsintaa kirjojen suhteen, koska tilaa niille on niin vähän. Reilut 100 kirjaa lähtee nyt kiertoon, hyllyihin jäi reilut kolmesataa eikä tilaa yhtään enemmälle olisikaan (tai noh, mikäli alkaisin laittamaan kahteen riviin niin sitten). Oli aivan virkistävää käydä kirjat pitkästä aikaa lävitse, yllättävän helppoa oli nyt myös luopua sellaisista teoksista joita ei ole tullut kaivattua vuosikausiin.

Järjestin kirjat jälleen konservatiivisesti aakkosjärjestykseen kirjailijan mukaan, mutta harmikseni en voinut sitäkään aivan täydellisenä toteuttaa. Katonrajassa menevälle hyllylle ei nimittäin mahdu oikeastaan kuin pokkareita, minkä vuoksi jouduin tekemään oman aakkosellisen rivistön pelkistä pehmeäkantisista kirjoista. Ärsyttävää, koska minulla kuitenkin on useita saman kirjailijan teoksia sekä kova- että pehmeäkantisina, ja nyt ne sitten ovat eri paikoissa. Toisaalta sielu kyllä lepää kun saa katsella siistissä järjestyksessä olevaa kirjahyllyä, jossa jäljellä on enää ne kaikkein rakkaimmat tai kiinnostavimmat teokset. Ikävä totuus vain on, että joulun jälkeen kaikki tämä oli yhtä tyhjän kanssa, koska uusia kirjoja tulee taas aikamoinen kasa, ja niille pitänee taas löytää omat paikkansa. :roll:

Always follow your doubts.

26.07.2019 09:43 - 26.07.2019 09:44 #70 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Palaan tämän keskeisen ketjun pariin, koska nyt viimein tapahtui se, mistä näytän haaveilleen tämän ketjun alussa vuonna 2014: minulla on viimein isompi asunto, tuhottomasti uusia (Ikea-)kirjahyllyjä ja kaikki kirjat (sekä ennen kotoa muuttoa että sen jälkeen ostetut) viimein samassa osoitteessa!

Oli ensinnäkin tosi jännää purkaa kaikki lapsena ja nuorena hommatut kirjat niistä laatikoista, joihin ne pakkasin vuonna 2011. Varmaan kolmasosa kirjoista oli sellaisia, joista ihmettelen, miksi hemmetissä minulla on ne - joko olen pitänyt niitä huonoina tai en muuten vaan (enää) näe niitä omistamisen arvoisiksi, tai sitten ei ole mitään käryä, mitä kumman kirjoja ne edes ovat olevinaan. Kirjakokoelmassa myös näkyy enemmän se, mitä olen lapsena ja nuorena ollut tai halunnut olla, ei niinkään se, mitä olen nykyään. Haluaisin nakata varmaan hyllyllisen tai pari pois, vaikka tilaa olisi pikemminkin täyttää kolme hyllyä lisää, joten hommaamieni uusien hyllyjen määrä tuntuu nyt hiukan ylimitoitetulta :D Olenpahan ainakin varautunut varsin monen tulevan vuoden uutuuksiin.

Poistotarpeista huolimatta järjestin kirjahyllyni nyt vielä samaan tyyliin kuin mistä puhelin jo aiemmin tässä ketjussa. Ne ovat siis kirjailijan mukaan aakkosjärjestyksessä niin, että kirjailijan "sisällä" prioriteettina on sarjojen yhtenäisyys ja oikea järjestys ja sitten ne sarjat/yksittäiset kirjat ovat toisiinsa nähden suunnilleen ilmestymisjärjestyksessä. En ole tehnyt muita genrejaotteluja kuin sen, että tietokirjat ja sarjakuvat ovat erillään kaunokirjallisuudesta. Tietokirjojakaan ei ole jaoteltu keskenään muuten kuin aakkosjärjestykseen, ja sarjakuvissa mangat ovat erillään muista sarjiksista.

Nuortenkirjat ja "aikuisten" kirjat ovat kaunohyllyssä sekaisin, koska en edelleenkään halua tehdä siinä kohtaa jaottelua. Tämä kuitenkin aiheuttaa vähän päänvaivaa, koska toin äidin varastosta hoiviini myös laatikollisen alle kouluikäisenä saamiani lastenkirjoja, joita en haluaisi sekoittaa muun kaunon sekaan. Nyt pitäisi tehdä rajanvetoa, milloin kirja on ns. liikaa lastenkirja ja milloin ei. Esimerkiksi Roald Dahlit, alkuperäinen Nalle Puh, Pikku Prinssi, Uppo-Nallet ja enkunkielinen Liisa Peilimaassa ovat nyt muiden kaunokirjojen joukossa, ja näen ne yhtä aikaa sekä lastenkirjoina että yleiseen kaunohyllyyni ehdottomasti kuuluvina. En kuitenkaan haluaisi sekoittaa sinne esimerkiksi Viiruja ja Pesosia, vaikka haluan nekin jollain tapaa hyllyyn. Pelkään joutuvani lopulta tekemään lonkalta vedettyjä ja keinotekoisia jaotteluja siitä, milloin kirjassa on liikaa kuvia ja liian vähän tekstiä tms.

Vaikka hyllyissä tuntuu olevan ylimääräistä tilaa, niihin on toisaalta mahtunut nyt kivasti myös lauta-, konsoli- ja tietokonepelejä, leffoja, tv-sarjoja ja harvoja omistamiani koriste-esineitä. Pari lohikäärmepatsasta ja koristeellista puurasiaa pääsi pitkästä aikaa naftaliinista, ja susiaiheinen lasiveistos varmaan ensimmäistä kertaa näkyville (Hobbin kirjojen lomaan :grin: ).

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."
Viimeksi muokattu: 26.07.2019 09:44 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Astorethein, Skie

26.07.2019 11:44 - 26.07.2019 11:47 #71 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Oliko täällä vai tällainenkin ketju? Enpä ole huomannutkaan, kuin tehty minua varten! Tännehän on hyvä tilittää:

Kun yhdistetään keräilijäluonteeni, kirpputorikirjojen edullisuus ja huono kykyni tehdä valintoja asioiden välillä, saadaan aikaan ongelma: joudun jatkuvasti vaihetelemaan kirjahyllyni järjestystä. Kun kirjoja asettelee, joudun huomioimaan paitsi kirjan muodon, myös massan. Ihan siitä syystä, että saan kaksi riviä kirjoja per hylly, ja että ylimmät hyllyt kuormittuisivat vähiten hoosiannaa jo valmiiksi huutavassa Ikea-hyllyssäni, joka on kestänyt niin paljon, että sen pitäisi saada kunniamitali presidentiltä.

Huoneessani on kaksi kirjahyllyä. Edellämainittu ikealainen ja viime jouluhävityksenkauhis-eikun-siivouksen yhteydessä lipaston tilalle vaihdettu. Se on sellainen avohyllykkö, jossa on neliskanttisia ns. aukkoja, joista puolet on täytetty kirjoilla, puolet muulla tavaralla. Sänkyäni lähimmässä kirjakolossa etualalla pidän kesken olevia kirjoja, sekä niitä jotka ovat minulla lainassa/ovat menossa minulta lainaan. Elän aina siinä toivossa, että joku haluaa lainata minulta jotain. Ja muiden kirjakolojen etuosat on varattu yksinomaan minun vaikuttavalle, yhä laajenevalle Aleksis Kivi-kokoelmalleni (kerään siis kaikkea mahdollista Aleksis Kiveen liittyvää kirjallisuutta, sekä erinäköisiä painoksia herran tuotannosta).

Pienemmässä, kärsineessä Ikea-kirjahyllyssä ei ole juuri mitään muuta logiikkaa, kuin että keskeneräiset sarjat on sijoitettu (yleensä) taakse pois silmistä, ja isokokoiset "kokohyllynvaltaajakirjat" alahyllylle. Olisihan se kiva saada samaan sarjaan kuuluvat ja saman tekijän teokset peräkkäin mutta fysiikan lait eivät anna myöten. Seiniltäni löytyy myös muutama yksittäinen hyllykkö, joilla on ollut tarkoitus säilyttää alunperin jotain muuta, mutta joille on muutama kirjapakolainen karannut. Olen naamioinut karkurit näyttämään sisustuksellisislta elementeiltä valitsemalla ne tarkoin: yhdellä hyllyllä on mustakantisia kirjoja ja toisella vanhoja/vanhannäköisiä.

Toisessa huoneessa meiltä löytyy vielä sellainen suuri, seinänkokoinen hyllykkö. Olen valloittanut senkin lähes kokonaan kirjoillani ja lehdilläni. Mangat, manhwat ja pseudomangat olen lähes kaikki survonut suureen puiseen arkkuun.

Kun on paljon mitä järjestää, oppii järjestelmällisyyttä, visuaalisuutta ja muuta yllättävää. Muisti pysyy hyvänä, kun pitää muistaa ulkoa, mistä löydän jonkun tietyn kirjan satojen joukosta. Onneksi kirjojen asettelu on minusta aina mukavaa.
Viimeksi muokattu: 26.07.2019 11:47 Adolfina Romanov.

26.07.2019 13:29 #72 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Enpä juuri mitenkään. Sen verran kävin taannoin hyllykköä läpi, että lahjoitin muille sellaiset kirjat, jotka eivät olleet tarpeellisia. Nyt "kirjastossa" ei ole yhtään turhaa nidettä.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

16.09.2019 20:43 #73 : Orduuka
Vastaus käyttäjältä Orduuka aiheessa Kuinka järjestät kirjahyllysi?
Ylimmälle hyllylle ns. rakkaat teokset, kuten Sormusten herra ja muut Tolkienit. Toiselle hyllylle omat teokset ja antologiat joissa mukana. Muuten vaihtelen järjestystä yleensä silloin kun siivoskelen tai etsin jotain tiettyä opusta. Pidän sarjat ja saman kirjoittajan teokset yhdessä. Oma hyllynsä on niille, jotka odottavat lukemista (suomenkieliset ja englanninkieliset). Kauno- ja tietokirjat viihtyvät sulassa sovussa sekaisin. Ehkä tällainen epäjärjestelmällisyys toimii, kun hyllytettyjä kirjoja ei loppujen lopuksi ole niiiin paljon.

Pisania, Kuurankukka
Uusin jäsen: Taina Rytkönen