Satama
kesäkuu 13, 12:42
99 viestiä | Eija

22.06.2015 15:54 #41 :: Wicked-Willie
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan sellaisia kirjoja, joiden suhteen en ole niin varma. Hyviksi jo tietämäni tai uskomani yleensä ostan, koska niitä voi lukea sitten silloin kun haluaa.

Scifi- ja fantasiasarjoja olen ostanut aika paljon, nykyään niiden hankinnan suhteen olen vähän krantumpi kuin ennen. Esim. Kariston julkaisemia uusia kirjoja en ole ostanut sen jälkeen, kun selvisi miten halpamaisen tempun tekivät jätettyään Ajan pyörän kesken. Kirppareilta ja Huutonetistä Kariston julkaisemiakin on tullut hankittua, kun niistä ei kyseinen kustantamo saa penn... senttiäkään minulta. Muutenkaan en viitsi juuri ostaa uusia kirjoja täydellä hinnalla, tosin joitakin poikkeuksia on (esim. Tulen ja jään laulu).

23.06.2015 19:05 #42 :: Mirelle
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Paheeni on, että ostan kirjoja ihan liikaa. Minusta se vain on niin kivaa katsella kaikkia niitä tarinoita jotka ovat koskettaneet ja joiden kanssa olen viettänyt aikaani. Ostan kirjan, kun on rahaa sopivasti, mutta useimmiten en tiedä ollenkaan onko kirja edes hyvä. :smile:

• Breza hahmo
  • Breza
    Kaartilainen
08.01.2016 15:01 #43 :: Breza
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ite ostan ja lainaan kirjat :)

Onse välil kivaa ostaa se ikioma kirja jonka voi sitten aivan rauhassa lukea :)

Kirjastossa on vaan enemmän valinnan varaa ja ilmaista :)

• wispie hahmo
  • wispie
    Kaartilainen

14.01.2016 01:18 #44 :: wispie
Ostatko vai lainaatko kirjat?

Olen pienestä pitäen käynyt kirjastossa, joten niihin on kehittynyt voimakas tunneside. Koska tykkään käydä siellä, koen velvollisuudekseni parantaa tilastoja lainaamalla. (Niin, ja onhan se työpaikkaansa kannatettava.) Jos kirjastoja ei ollenkaan olisi, en usko että lukisin paljoa mitään. Ilmaiseksi on helppo kokeilla kaikkea uutta, vaikkei olisikaan varma laadusta. Pienessä kirjastossa mitään uutuuksia ei joudu paria kuukautta enempää odottamaan, jos sitäkään. Vähän harvinaisempia kirjoja saa helposti ja ilmaisesti tilattua. En haluaisi säilyttää kaikkia lukemiani kirjoja itselläni, koska kaikki eivät todellakaan ole olleet sen arvoisia. Omaan hyllyyni on kertynyt lähinnä kirjoja, joita olen saanut ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi, tai sitten teoksia joita kirjastoista on hyvin vaikea saada.

Mutta kyllä niitä myöhästymissakkoja on välillä ehtinyt sen verran kertyä, että sillä olisi pari täysihintaista kirjaa voinut ostaa.

• Wind hahmo
  • Wind

14.01.2016 12:16 #45 :: Wind
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan. En ole vuosiin ostanut enää kuin joitain tietokirjoja, joita silmäilen aina uudestaan. Yritän vapautuan materian taakasta, joka on suunnilleen yhtä helppoa kuin vuorovettä vastaan taistelu. Vaikka olen laittanut satoja, ehkä jopa tuhat tai ylikin kirjaa kiertoon kaiken muun roinan ohella, vieläkin tuntuu siltä, kuin hukkuisin kämppäni tavarapaljouteen.

15.01.2016 00:32 #46 :: Dyn
Ostatko vai lainaatko kirjat?

wispie kirjoitti: Näin kirjastoalan "ammattilaisena" olen kehittynyt ammattimaiseksi välistävetäjäksi, joka lainaa kaikki haluamansa kirjat ennen kuin kukaan niitä ehtii näkemään :wink:

Oma kirjastonhoitaja tai -virkailija on kyllä tosi kätevä, jos ei ole itse ryhtynyt sellaiseksi. Tai jos ei ihan omaksi ole onnistunut hankkimaan, niin ainakin tuttavapiirissä. Mun ei tarvitse nykyään juuri edes käydä kirjastossa, sillä Iivari käy lähes päivittäin, joten jotenkin niitä kirjoja sitten kantautuu meille kotiin asti. Välillä kyllä vähän käy mielessä, että voisihan tuolla lähikirjastossakin joskus pistäytyä, eihän sinne matkaa ole kuin pari korttelia ja tässä on kuitenkin asuttu jo toista vuotta.

18.01.2016 19:09 #47 :: mörrimöykky
Mania. Pakko saada.

Ihastella hyllyssä, hivellä kansia, lehteillä sivuja...

Se ihana prosessi, kun on lukenut entisen ja voi alkaa valitsemaan uutta...

• Ruusy hahmo
  • Ruusy

19.01.2016 23:15 #48 :: Ruusy
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ehdottomasti lainaan, kirjastoihin ei ikinä kyllästy sekä kun meillä on lähikirjastossa varauskin ilmaista niin itselle voi varata netistä uutuudet kätevästi. Luen kirjan kerran jos on tosi hyvä ehkäpä jopa kaksikin kertaa mutta en halua pitää paljoa kirjoja hyllyillä pölyttymässä joten lainaus on siksikin oiva vaihtoehto. Itse en keräile niitä myöhästyismaksuja niinkään ahkerasti ja senkin vähän mitä joudun maksamaan maksan mielelläni tukeakseni kirjastotoimintaa.
Lainauksen puolestapuhuja ehdottomasti!:smirk:

20.01.2016 22:00 #49 :: Echramath
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ostan, koska se on halvempaa.

20.03.2016 18:46 #50 :: Raparperinaama
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Lainaan ehdottomasti suurimman osan kirjoistani kirjastosta. Harvemmin minulla on suurempaa kiirusta saada uutuksia käsiini, ja kiitos Risingshadowin niistä saa tietää niin aikaisin, että kerkeää usein jonottamaan ensimmäisten joukkoon kirjaston varauslistalle :)

Ostan vain kirjat jotka olen lukenut jo, ja todennut että niitä haluan toistekin lukea. Vain parhaista parhaimmat pääsevät siis ihan liian pieneen kirjahyllyyni siliteltäviksi. Eikä opiskelijana olisi muutenkaan varaa kaiken maailman kirjoja ostella.

Hyödynnän myös kierrätyskärryjen tarjontaa ja nappailen sieltä mukaani itseäni kiinnostavia kirjoja ilmaiseksi.

22.03.2016 19:31 #51 :: Glaurung
Ostatko vai lainaatko kirjat?
Ehdottomasti lainaan kirjastosta. Jos vastaan tulee mahtava kirja, jonka haluan lukea useamman kerran niin saatan ostaa sen täpötäyteen kirjahyllyyni. Olen saanut suuren osan kirjoistani lahjaksi ja pelastanut niitä tuttujen kirjahyllyistä kadotuksen uhatessa niitä.

Valvojat: RinjaEmelie