Maria Carole - Tulen Tyttäriä

Sam Karpalosuo
Kaartilainen
Sam Karpalosuo loi aiheen: Maria Carole - Tulen Tyttäriä
07.10.2014 03:29 #1

Harvemmin suoranaisesti mainostan mitään, mutta on myönnettävä että tämä on käytännössä mainos. Haluan niin että tämä kirja menestyy.

Tulen Tyttäriä on julkaistu . Kyseessä on yksi parhaista kotimaisista fantasiateoksista joita olen koskaan lukenut - ja monella tapaa kirja on hyvinkin suomalainen eikä tunnu lainkaan bulkkifantasiaa jäljittelevältä.

Minulla oli kunnia ja etuoikeus seurata käsikirjoituksen valmistumista läheltä, ja ehkä siksi minulle on suorastaan henkilökohtaisen tärkeää että ystäväni esikoisteos saisi tilaisuuden, saisi mahdollisuuden löytää yleisönsä. Tämä kirja kannattaa lukea, ainakin jos romanttinen, suomalaisenmakuinen fantasia vahvoilla naishahmoilla kuulostaa kiinnostavalta.

Varsinaisen arvostelunkin kirjoitan kunhan ennätän lukemaan tämän vielä uusiksi.

Dyn vastasi aiheeseen: Arvostelu: Maria Carole: Tulen tyttäriä
03.08.2015 00:58 #2

Maria Carole: Tulen tyttäriä

Osuuskumma 2014 - Risingin tietokannassa

Kaiken suomikummallisen keskellä Maria Carolen Tulen tyttäriä on tarina piristävän perinteisestä fantasiamaailmasta, jossa ylväät kaupungit seisovat vuorten rinteillä ja idästä uhkaavat kylmyyden vaarat. Hiukan Anu Holopaisen romaanien tapaan pääosassa ovat ennen kaikkea naiset ja naiseus: sopeutuminen maailmaan, oman onnen ja oman paikan etsiminen.

Kirja nojaa pitkälti henkilöihinsä, joilla jokaisella on jotain vialla elämäntilanteessaan. Naarni on puolijumala, soturi ja tulen sukua, mutta tyytymätön sotilaselämään ja halukas asettumaan aloilleen. Ikävä kyllä palvelusaikaa on vielä jäljellä, eikä siitä noin vain lipsuta. Tulen nuori tytär Livia pelkää isänsä sanelemia ehtoja tulevalle avioliitolle. Ihminen Emma sen sijaan elää mökissään erämaan keskellä seuranaan lähinnä sudet ja pieni poikansa. Naisten tiet risteävät, kun kukin heistä ryhtyy ottamaan askeleita määrätäkseen itse oman elämänsä suunnan.

Lue lisää...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aderyn

Aderyn
Kaartilainen
Aderyn vastasi aiheeseen: Maria Carole - Tulen Tyttäriä
03.08.2015 12:50 #3

Minua Tulen tyttäriä ei kauheasti innostanut. Jotenkin kirja vain oli niin tylsä ja toisti kliseitä ilmeisesti kirjailijan tiedostamatta asiaa. Päähenkilön seksuaalinen suuntautuneisuus - no jaa, raikasta ja uutta, mutta oliko tuo ominaisuus ympätty Naarniin vain "kiinnostavuuden" vuoksi? Jotenkin kaikki päähenkilön piirteet vaikuttivat todella itsetarkoituksellisilta.

Luin kirjan kuitenkin loppuun, eli se ei ollut missään nimessä huonointa lukemaani kirjallisuutta. Minut se vain jätti kovin kylmäksi.

Reta Anna Maria
Epäkuollut
Reta Anna Maria vastasi aiheeseen: Maria Carole - Tulen Tyttäriä
03.08.2015 14:47 #4

Minulle nousi mieleen samat kysymykset, joita arvostelussa on nostettu esiin. Kirjan maailma kiinnosti minua, mutta siitä ei kerrottu mielestäni läheskään niin paljon, kuin olisin halunnut lukea.

Innostuin kirjasta heti kun kuulin siitä ensimmäisen kerran, mutta onnistuin kai luomaan siitä päässäni ihan erilaisen kuvan, joten kun lopulta pääsin lukemaan kirjan, huomasin pettyväni. Mainonnan perusteella odotin vetävää fantasiaseikkailua, jossa suurin osa päähenkilöistä on naisia ja jossa pohditaan paljon ihmissuhteita. Kaksi viimeisintä kyllä toteutui, mutta vetävä fantasiaseikkailu jäi puuttumaan. Kirja on rauhallinen ja se vain etenee. En oikein muuten osaa kuvailla sitä. Asioita tapahtuu ja lopussa ollaan eri tilanteessa kuin alussa, mutta kovin jännittävää juonta en kirjan sivuilta valitettavasti löytänyt.

Ehkei se ollut kirjan tarkoitustaan. Olen lukenut kirjasta tosi paljon positiivisia arvioita, joten veikkaan, että omalla kohdallani odotukset ja todellisuus eivät vain kohdanneet.

Hyvää kirjaa metsästämässä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari

Dyn vastasi aiheeseen: Maria Carole - Tulen Tyttäriä
03.08.2015 15:24 #5

Olin kyllä ihan rehellinen siinä, että minusta kirjalla olisi jatkopotentiaalia, sikäli mikäli siinä keskityttäisiin enemmän koko maailman avaamiseen. Esimerkiksi lopussa syntyvä lapsi on kiinnostava hahmo, mitä hänelle mahtaa tapahtua aikuisena:

Viimeksi muokattu: 03.08.2015 15:25 : Dyn.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Maria Carole - Tulen Tyttäriä
05.08.2015 21:31 #6

Mä tykkäsin. Isot kuviot jäivät kiinnostamaan, mutta en kaivannut maailman pelastamista. Tiesin tosin jo ennen aloittamista, ettei sellaista edes ole luvassa, vaan kyseessä on fantasiamaailmaan sijoittuva viihdekirja.

Erittäin hyvin toimi minusta siinä genressä, nopealukuinen ja koukuttava. Enkä pistäisi pahakseni lukea enemmänkin tuosta maailmasta, olipa sitten viihteellisempää ihmissuhdehömppää tai perinteisempää maailmanpelastamista.

S.T.A.R., Jossu89, Lukijatar, FreakyMike
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson