• Theus hahmo Kirjoittaja
    Epäkuollut

16.09.2011 20:56 #1 :: Theus

Terry Pratchett: Keskiyö ylläni

Karisto 2011 - Risingin tietokannassa

Meillä on aika selkeä näkemys noidista: syyläisiä, käkättäväisiä, luudalla lentäviä vanhuksia, jotka pystyvät halutessaan muuttamaan ihmiset sammakoiksi ja jotka syövät lapsia. Ja kaikki noidathan ovat pahoja?

Terry Pratchettin Keskiyö ylläni -kirja jatkaa Tiffany Särkysen tarinaa. Hän on aiemmin hoidellut haltiakuningattaren, päihittänyt kekomuksen ja suudellut jopa talvea. Nyt hänellä on vastassaan Viekas mies, joka saa ihmiset vainoamaan noitia.

Paroni kuolee vanhuuteen ja jostain syystä eräs hoitaja syyttää Tiffanya tämän kuolemasta. Ihmisten ennakkoluulot noitien pahuudesta saavat lisää vettä myllyyn Viekkaan miehen ansiosta. Tämä olento pystyy sairastuttamaan ihmisten mielen ja kääntämään nämä noitia vastaan. Pratchett on luonut mielenkiintoisella tavalla syyn noitavainolle, jota kirjassa pääsääntöisesti käsitellään.

Muokannut 06.10.2013 23:31 Dyn

• Dragan hahmo
  • Dragan
    Riivaaja

02.03.2012 20:47 #2 :: Dragan
Arvostelu: Terry Pratchett: Posti kulkee

Terry Pratchett: Posti kulkee

Karisto 2012 - Risingin tietokannassa

Terry Pratchett on yksi maailman suosituimmista fantasiakirjailijoista. Hänen teoksiaan on myyty yli 60 miljoonaa kappaletta ja hän on voittanut useita palkintoja. Posti kulkee on hänen 29. Kiekkomaailma-kirjansa.

Kirja esittelee uuden hahmon: Tahmee von Lipwigin, mestarihuijarin. Ankh-Morporkin virkavalta on saanut hänet kiinni ja häntä odottaa köyden päässä roikkuminen. Kaupungin johtajalla, Lordi Vetinarilla on kuitenkin tehtävä hänen varalleen. Tahmeen täytyy herättää henkiin Ankh-Morporkin postitoimisto. Näistä lähtökohdista käynnistyy humoristinen seikkailu, jonka pinnan alla näkyy myöskin vakavia asioita.

Minulle tärkeintä Pratchettin kirjoissa ovat hänen hahmonsa. Ne ovat jännittävä yhdistelmä realistisen hauskoja henkilöitä ja elämää suurempia karikatyyrejä. Ja vaikka tarina nojautuukin hahmojen kannettavaksi, ei kokonaisuudessakaan ole mitään vikaa. Päinvastoin, juoni on kuin ytimekäs junamatka: sillä on vakaa tahti eikä se eksy sivuraiteille.

• Dragan hahmo
  • Dragan
    Riivaaja

12.09.2012 21:30 #3 :: Dragan
Arvostelu: Terry Pratchett: Muks!

Terry Pratchett: Muks!

Karisto 2012 - Risingin tietokannassa

Terry Pratchettin uusin suomennos on vaihteeksi jälleen vartiostoaiheinen kirja. Vartioston Sam Vimes on ajautunut kääpiöiden ja peikkojen välisen kahakan keskipisteeksi. Historialla on tapana toistaa itseään, jopa Kiekkomaailmassa. Kääpiöiden ja peikkojen välisen Koomin laakson taistelun viisisataavuotispäivä on käsillä, ja se aiheuttaa kansanryhmien keskuuteen suuria jännitteitä.

Tilanteen purkautumista ei edesauta peikon nuijalla tapettu kääpiöjohtaja eikä myöskään taideryöstö, kun varastettu teos käsittelee juuri kyseistä Koomin laakson taistelua. Samaan aikaan Vimesin täytyy tasapainoilla budjettitarkkailijan ja oman laitoksensa vähemmistökriteerien kanssa. Ja aivan kuin kaikessa tässä ei olisi tarpeeksi päänvaivaa, Vimesin on myös ehdottomasti ehdittävä lukemaan lapselleen iltasatu.

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

24.09.2013 20:00 #4 :: VMN
Arvostelu: Terry Pratchett: Lyödään rahoiksi

Terry Pratchett: Lyödään rahoiksi

Karisto 2013 - Risingin tietokannassa

Lyödään rahoiksi on Terry Pratchettin luoman humoristisen fantasiasarjan, Kiekkomaailman, 31. osa. Ilmestyessään vuonna 2007 se voitti Locus-palkinnon ja oli Nebula-ehdokkaana. Kirja on varsin suoraa jatkoa edelliselle osalle Posti kulkee, joka onkin hyvä lukea ensin, sillä se auttaa ymmärtämään hahmojen taustoja. Posti kulkee on myös hyvä ensimmäinen kosketus Kiekkomaailmaan, ja mikä parasta, se on todella viihdyttävä ja hauska teos.

Aiemmassa osassa esitelty Tahmee von Lipwig on nyt kyllästynyt elämäänsä, joten on vain positiivista, että Ankh-Morporkin kaupungin tyrannimaisella johtajalla lordi Vetinarilla on hänelle lisää tehtävää. Tällä kertaa ollaan postitoimiston sijaan käynnistämässä pölyttynyttä pankkia, ja kuka olisikaan tehtävään parempi kuin entinen mestarivaras Tahmee? Mikään ei kuitenkaan mene kuin on suunniteltu, ja Tahmee huomaa melkein kaipaavansa rauhallista elämäänsä.

17.12.2013 15:58 #5 :: Jussi
Terry Pratchett
Terry Pratchett on kertonut kirjoittavansa parhaillaan uutta Tiffany Aching -romaania. Hieno uutinen, mutta toisaalta I Shall Wear Midnightia (Keskiyö ylläni) väitettiin viimeiseksi Tiffany-kirjaksi. Uusi teos ei luultavasti enää ole nuortenkirjallisuutta. Edellisen lopussa päähenkilö oli jo 16-vuotias, ja tuttuun tapaan Pratchett varmaankin hyppää muutaman vuoden eteenpäin kirjojen välissä.

Olen yllättynyt siitä, että Dodgeria ei ole vieläkään suomennettu, eikä sitä löydy Kariston kevätesitteestä. Mahtavasta Morriksesta lähtien kaikki Pratchettin nuortenkirjat on käännetty nopeasti, ja oletin Dodgerin kuuluvan Kariston päättyvän vuoden julkaisuohjelmaan. Itse pidin Dodgerista enemmän kuin Nationista (Valtio), jos tällaisen vetailun haluaa tehdä.

26.01.2014 14:09 #6 :: max
Terry Pratchett
Ehdin vihdoin lukemaan Raising Steamin, ja täytyy sanoa että se oli hienoinen pettymys.. Näitä "Alzheimer pilaa Discworldin"-juttuja on tietty kuulunyt jo 5 vuotta (ehkä pian Suomessakin, kun seuraava suomennos (oletan) on tuo Unseen Academics josta tason väitetään notkahtaneen), ja en nyt siihen kuoroon liity, mutta ei tässä kyllä sellaista sähäkkyyttä enää ollut kuin Posti kulkee tai Lyödään rahoiksi kirjoissa, johtui mistä johtui.. Semmonen "ihan kiva kirja" lähinnä, vaikka suosikkihahmoja olikin kehissä. Harmittaa sikäli, että olen jonkunasteinen höyryveturihullu ja odotin aiheelta melko suuria.

Noh, aletaan odottelemaan tuota seuraavaa nuortenkirjaa, joka ei ole nuortenkirja vai mikä onkaan, en ole siitä Jussin kommentia enempää kuullut..
Muokannut 26.01.2014 14:10 max

26.01.2014 18:10 #7 :: Jussi
Terry Pratchett
Kannattaa myös muistaa ensi kesänä ilmestyvä kolmas Long Earth -romaani The Long Mars . Jokin aika sitten uutisoitiin, että Pratchett ja Baxter ovat tehneet sopimuksen kustantajan kanssa sarjan neljännestä ja viidennestä osasta. Toivottavasti Karisto ei lopeta suomentamista ensimmäiseen kirjaan.

Minulla on vieläkin Raising Steam lukematta. Se ilmaantui viime lokakuussa paikallisen kirjaston tietokantaan, ja jätin heti ennakkovarauksen. Kirja on yhä tilauksessa - varauksia on jonossa neljä. Ehkä pitäisi mennä tiskiltä kysymään, mikä kestää...

Olen nähnyt negatiivisia kommentteja Raising Steamista, mutta toisaalta SFX-lehti antoi arvosanaksi täydet viisi tähteä, ja Amazonissa käyttäjäkeskiarvona on 4,3 tähteä. Kirja ilmestyy Yhdysvalloissa vasta maaliskuussa, jenkkikansi näyttää tältä .

Going Postal on yksi Pratchett-suosikeistani, joten odotan innokkaana uutta Moistin seikkailua. Minä en ole vielä huomannut tason romahdusta sairauden takia. Snuff ei ollut Discworldiä paremmasta päästä, mutta pidin siitä kuitenkin enemmän kuin edellisestä Vimes-romaanista Thud!.

Ensi syksynä on luvassa esseekokoelma A Slip of the Keyboard , mutta viidennen Tiffany-kirjan julkaisuajasta tai nimestä ei ole vielä tietoa. Lainauksia viralliselta keskustelufoorumilta marras-joulukuun vaihteesta:

I JUST had chat with Terry and he writing the next book a Tiffany one and there will be more Discwold ones.

On a sadder note he did say there would be a few more until he died, he was quite stoic about saying that.

Muokannut 29.01.2014 13:26 Jussi

05.06.2014 19:07 #8 :: sivetti
Arvostelu: Terry Pratchett: Lyödään rahoiksi
Anteeksi,mutta olen uusi:) musta nää kirjat on aina ollut mahtavia. Kerran jopa joutusin kysymään mieheltäni,että kumman se valittis autiosaarelle mukaan,pussin perunoita vai kultaa. Tiedän nyt on väärä kirja tässä kohtaa,mutta idea sama.

08.07.2014 00:54 #9 :: Jussi
Terry Pratchett
Viides Tiffany-romaani vahvistettiin virallisesti. Julkaisuajasta ei ole tietoa, koska kirja on yhä kesken. Nimeäkään ei vielä paljastettu.

Stephen Baxter laati esseen The Long Earth -sarjan kirjoittamisesta. Alun perin osia piti olla vain kaksi, ja jälkimmäisen nimi olisi ollut The Long Mars. Suunniteltu ensimmäinen kirja jaettiin kahtia (Pitkä Maa ja Pitkä sota), mikä selittää sen, miksi avausosa tuntui vähän johdannolta ja päättyi hyvin avoimeen lopetukseen.

So Book 1 split into two, and Book 2 was pushed back to become a Book 3. And as we discussed how we would explore the ultimate meaning of the Long Earth Universe, Books 4 and 5 shivered into existence...

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

10.07.2014 15:11 #10 :: VMN
Arvostelu: Terry Pratchett: FC Akateemiset

Terry Pratchett: FC Akateemiset

Karisto 2014 - Risingin tietokannassa

Karisto on ollut hereillä kustannusohjelmansa kanssa ja julkaissut jalkapallon MM-kisojen alla Kiekkomaailma-tarinan, joka käsittelee niin ikään tuota hullua lajia, jossa ihmiset säntäävät pallon perässä outojen sääntöjen mukaan. FC Akateemiset eroaa MM-kisoista siinä, että ammattiurheilijoiden sijaan se heittää pallon Ankh-Morporkin velhoille. Eikä aina ole aivan selvää, miten säännöt menevät ja onko toista sallittua surmata kesken ottelun.

Näkymättömän Yliopiston velhot löytävät kauan kateissa olleen jalkapalloperinteen ja sen mukana pienellä präntillä painetun lisäyksen, jonka mukaan heidän rahoituksensa lakkaa, jollei yliopistolla ole omaa jalkapallojoukkuetta. Tämä aiheuttaa jos jonkinlaista hämminkiä velhoissa, jotka ovat kaikkea muuta kuin urheilullisia, mutta myös rahvaassa, jotka ovat oppineet aivan erilaisen lajin.

21.07.2014 18:29 #11 :: max
Terry Pratchett
Sain lomalla luettua FC Akateemiset nyt suomeksi, ei kestänyt uudelleenlukua niin kuin parhaat Pratchettit (vaikka ehkä velhosarjan paras onkin..), mutta Mika Kivimäen suomennos oli jälleen ensiluokkainen. Pian suomennokset saavuttaakin jo englanninkielisten julkaisutahdin, sitten ei tarvitse enää englanniksi lukeakaan (en kuulu puristeihin, arvostan hyvin suomeksi tulkittuja sanaleikkejä jopa alkuperäisiä enemmän).

Muokannut 21.07.2014 18:31 max

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

23.07.2014 22:44 #12 :: Xariel
Terry Pratchett
Perjantaina Yle Areenaan tulee katsottavaksi kaksiosainen Magian väri -adaptaatio.[/quote]

Bongasin tuon itsekin, ja aion kyllä sen katsoa. Mielenkiinnolla odotan, miten Pratchett on saatu muotoutumaan tv-sarjaksi. Olen hieman epäileväisellä mielellä, sillä usein Pratchettia lukiessa tuntuu, että mies on onnistunut laittamaan ainakin yhden vitsin tai hauskan jutun joka tekstikappaaleeseen. Ja ne alaviitteet! Tuskastuttavia ja samaan aikaan hervottomia. Harmi, jos ne on jätetty televisioversiossa pois, mutta en keksi miten ne olisi voitu järkevästi mukaankaan saada.

• kyty hahmo
  • kyty

23.07.2014 23:14 #13 :: kyty
Terry Pratchett
Itselle Pratchettin kirjoista tehdyt elävät kuvat ovat olleet vähän "ihan kiva"-tapauksia. Kyllähän ne katsoi, mutta eivät kirjat oikein taivu siihen kunnialla. Osasyynä voi tietysti olla liika tiivistäminen, ehkä The Watch TV-sarja toimii paremmin jos sitä on tarkoitus tehdä 13 jaksoa?

Saatan kuitenkin katsoa tuon. On siitä sen verran aikaa...

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

24.07.2014 12:10 #14 :: Nylkky
Terry Pratchett
Itse olen ostanut nuo tv-sarjat DVDnä ja olen suorastaan nauttinut :)Pidän kyllä enemmän Valkoparta Karjupukista kuin tästä, mutta loistavaa ilta katsottavaa.

Toivon että Yle Areena laittaa myös Going Postalin. No täytyy vain toivoa ja katsoa nuo :D

Kiitos ja Anteeksi

24.07.2014 21:05 #15 :: max
Terry Pratchett
Joo, ei nuo Kiekkomaailma-adaptaatiot valitettavasti mitään omilla meriiteillään seisovia mestariteoksia ole. Yritin pari vuotta sitten innostaa vaimoa Pratchettista Valkoparta Karjupukin adaptaatiolla, mutta mönkään meni ja sillä taisi olla lähinnä päinvastainen vaikutus.. Pratchettin huumori on niin sanallista että ruudulla siitä toimii vain pinnallisin toilailu. Jos on valmiiksi fani, niin ne on kumminkin mielestäni ihan hauskaa katsottavaa. Pratchett itsekin kuulemma pitää niistä.
Muokannut 24.07.2014 21:06 max

13.08.2014 12:57 #16 :: Jussi
Terry Pratchett
Viidennen Tiffany Aching -romaanin nimi paljastettiin: The Shepherd's Crown .

Luin eilen loppuun The Long Marsin, joka oli valitettavasti sarjan heikoin osa tähän mennessä. Kirjasta sai vaikutelman, että Pratchettillä oli siinä selvästi pienempi rooli kuin kahdessa edellisessä, ja että kirjoittamisen oli hoitanut lähes kokonaan Stephen Baxter. En tiedä totuutta asiasta. Juoni ei myöskään ollut yhtä kiinnostava kuin aiemmissa osissa ja tuntui liikaa vanhan toistolta. Ei varmaan uskalla toivoa, että sarjan lopuissa kirjoissa päästäisiin The Long Warin tasolle.

• Aurelia hahmo

Kiekkomaailma osa 32
Ilmestymisvuosi 2009
Karisto
Sivuja 448

Minun täytyy aivan ensimmäiseksi tunnustaa, että Terry on yksi niistä maailman harvoista kirjailijoista joiden hämmästyttävää taitoa todella kadehdin ja joka on yksi parhaista esikuvistani kirjallisessa maailmassamme omassa lajissaan. Hän on niitä kirjailijoita, joiden esimerkkiä ilolla seuraten haluan aina tehdä parhaani kaikessa minkä julkaisen, etten koskaan julkaisisi mitään huonoa mitä saattaisin joutua häpeämään, kuten ei Terrykään julkaise. Mitään huonoa ei julkaista, se on periaate, josta jokaisen kirjailijan pitäisi pitää kiinni pahimmassakin rahapulassa ja siinä Terry on loistava, loistava esimerkki kaikille.

Tämä kirja on jo 32 osa Kiekkomaailma -sarjaa ja jälleen se on niin taidokas kirja että henkeä salpaa. Ja jokaikinen tähänastinen Terryn Kiekkomaailma -sarjan kirja on ollut aivan yhtä taidokas. Siinä sitä on esimerkkiä muille kirjailijoille. En voi ymmärtää miten joku osaa luoda tällaisen maailman, kirjoittaa niin monta osaa tällaista täydellistä tarinaa.

Epäilen aina silloin tällöin itsekseni, että Terryn täytyy olla avaruusolio, maan päälle eksynyt korkeampi olento. Ei hän voi olla ihminen. Voiko yksi ainoa ihminen olla niin älykäs, niin hauska ja niin lahjakas kirjoittaja, että kykenee luomaan tällaista kirjallista täydellisyyttä kerta toisensa jälkeen ja vieläpä niin helpon tuntuisesti ettemme me muut alemmat olennot milloinkaan kykene samaan vaikka kuinka yrittäisimme? Mutta minä yritän vaikka epäilenkin etten milloinkaan saavuta samaa taidokkuutta. Yritän silti, sillä jos yksi kykenee siihen, muiden on pyrittävä samaan taitoon vaikka se mahdotonta olisikin.

Varoitus: Spoiler.
Mutta mennäänpä itse tarinaan. Minua itseäni ei tarinan pääosassa ollut urheilun maailma niinkään kovin paljon kiinnosta vaikka se olikin jälleen kerran Terrylle ominaiseen tapaan täydellisesti pienintäkään yksityiskohtaa unohtamatta hauskasti ja erittäin terävästi kuvattu.
Varoitus: Spoiler.

Niin pätevän lääkärin kuin on mahdollista saada tässä henkisesti täysin tuppukyläksi luokiteltavaksi joka on kylläkin vuosien saatossa kasvanut ulkoisesti rakennuksiltaan joskaan ei sisäisesti hitustakaan suurimman osan kylän onnettomien asukkaiden asenteilta, vakaan skitsofrenia-diagnoosin jo monta monituista vuotta sitten saaneena, minusta tarinassa olikin kiehtovinta yhden, sanoisinko jopa tärkeimmän henkilön eli Nuttin tarina. Hänen tarinansa jäi todella mieleeni ja antoi ajattelemisen aihetta pitkäksi aikaa. Toivon todella, että moni muukin ajattelisi asiaa ja ehkäpä jopa tarkistaisi omia asenteitaan meitä kummajaisia kohtaan.

Annan omalla arvosteluasteikollani tälle kirjalle täydet 10 pistettä ja se on joka pisteen arvoinen. Tarinan ääni, sielu ja henki oli tällä kertaa Terryn kirjojen tavanomaistakin tasoa mielenkiintoisempi ja sitä kuunteli hyvin tarkasti ja harkiten sekä tietysti myös suureksi ilokseen.

Olen päätynyt jälleen kirja-arvosteluideni suhteen uuteen kohtaan nimenomaan juuri fantasiakirjojen kohdalla. Koska yksi, älkääkä kysykö miksi, koska ainoa selitykseni on, että se vain on minusta hauskaa ja mielenkiintoista, vakaista elämäntehtävistäni on kartoittaa ja järjestää kaikki maailman taikuuden lajit talteen, niin olen päättänyt miettiä kaikkien lukemieni fantasiakirjojen taikuutta vielä erikseen omana kohtanaan näissä vaatimattomissa kirja-arvosteluissani.

Terryn Kiekkomaailman taikuus on minusta niin yksinkertaista kuin on mahdollista. Sitä ei ole mitenkään suuresti paisuteltu eikä ylenmäärin koristeltu eikä se ole Kiekkomaailmassa mikään epätavallinen juttu. Sitä joko on tai sitten ei. Kiekkomaailman taikuus on itsessään syvällä tässä maailmassa, se on yksi tämän maailman pysyvä osa eikä siinä ole mitään suuren ihmettelemisen aihetta tämän maailman asukkaille. Taikuus on tavallista tässä maailmassa.

Sitten on vuorossa kirjan ilmestymisvuosi joka on vuosi 2009 ja mitä minä itse siitä erikseen vielä muistan. Katsotaanpa, se oli tosiaan sitä aikaa kun aloin olla jo kohtuullisessa kunnossa sitä edeltävän viimeisimmän pahan sairastumisjaksoni jälkeen. Kun olin jo alkanut löytää jonkinlaisen mielenrauhan ja tasapainon elämääni ja se oli muistaakseni tosiaan myös se vuosi kun aloin aivan ensimmäisiä kertoja todella pohtia sairauttani tarkemmin ja myöskin kokeilla kirjoittaa toisella tavalla, jonka sitten myöhemmin hylkäsin epäonnistuneena kokeiluna.

Sitten mietin kirjan kantta. Minä olen aina rakastanut Terryn kirjojen kansikuvia mikä on aika hassua. Minä joka yleensä rakastan kaikkea mikä sointuu kaikessa toisiinsa, on harmonista ja kaunista aika perinteisessä mielessä, rakastan näitä hassuja kansia joita ei voi perinteiseksi missään mielessä sanoa. Yleensä kun saan käsiini uuden Terryn kirjan niin minulta menee varmaan ainakin 5 minuuttia kun tutkin tarkasti kansikuvaa, joskus kauemminkin.

Ja tähän loppuun henkilökohtainen tervehdykseni itselleen Terrylle. Minä palvon sinua koko pienen sydämeni voimalla, olen ikuisesti fanisi ja seuraan uskollisesti omalla tavallani viitoittamallasi tiellä. Kiitos, että olet olemassa ja kirjoitat.

24.09.2014 16:34 #18 :: max
Terry Pratchett
A Slip of the Keyboard: Collected Nonfiction ilmestyi eilen Neil Gaimanin esipuheella. Se ei ihan hirveästi kiinnosta, mutta siitä tuli mieleen, että onkohan kellään tietoa että aiotaankohan tuota kahden vuoden takaista A Blink of the Screen: Collected Short Fictionia kääntää. Kuriositeettikamaahan se enimmäkseen on (esim. jotain teininä kirjotettuja tarinoita näyttää löytyvän, yhh), mutta siinä olisi myös kaikki 11 Kiekkomaailma-novellia, jotka kiinnostaisi "aika" paljon... "Kronologisessa järjestyksessähän" se osuisi samalle vuodelle kuin Snuff (jonka itsestäänselvästi oletan olevan tulossa ensi vuonna), koska kokoelman uusin novelli on myös vuodelta 2009.
Muokannut 24.09.2014 16:39 max

05.10.2014 18:00 #19 :: Sam Karpalosuo
Terry Pratchett
Hmm tuo Long Earth täytyisi tsekata. En ole hirvesti Pratchettin ei-kiekkomaailmatuotantoa lukenut (Nation jätti vähän kylmäksi) mutta en epäile etteikö hän kykenisi vielä ihmeisiin, varsinkin yhteistyössä jonkun toisen kanssa.

Raising Steam ei myös ihan vastannut odotuksia. Erittäin loistava kertomus ja edelleen erottuu kirkkaasti edukseen muun fantasian joukosta, mutta siinä oli välillä sellaista tuntua mitä käsikirjoitusten varhaisissa versioissa usein. Pari ylimääräistä editointikierrosta olisi voinut tehdä hyvää.

Minäkin odotan muuten innolla tuota Watch -tv-sarjaa, kunpa se vain nyt ei jumittuisi tuotantohelvettiin. ;____;

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

12.11.2014 16:55 #20 :: Nylkky
Terry Pratchett
Onko teillä tiedossa onko tai mitä Pratchettin kirjoja olisi ensi vuonna tulossa?

Ja onko tuosta Watch tv-sarjasta mitään tietoa ?

Valvojat: RinjaEmelie