• kyty

27.10.2021 16:17 #121 :: kyty
Terry Pratchett
Itse näkisin Pratchettin kirjat ajattomina klassikoina, mutta toisaalta taas niissä on tiettyjä eroja Sormusten herraan. Jälkimmäinen on vanhempi, ikonisempi ja saavuttanut vankemman suosion myös tavallisten lukijoiden keskuudessa, sitä on ikään kuin sallittua lukea vaikkei fantasia muuten kiinnostaisi. Sitä on kai kritisoitu lähinnä naishahmojen puutteesta ja rasismista, mutta muuten tarina on hyvinkin perinteinen, eeppinen ja vakava. Lisäksi Tolkienilla on niin vahva ja tunnettu asema ja elokuvat niin suosittuja että ne saavat uusia lukijoita jo senkin takia.

Pratchett sen sijaan sohi jokaista kuviteltavissa olevaa aihetta ja kaiken lisäksi vielä huumorilla, mikä on aina isompi riski kuin wakava mutta suhteellisen puhtoinen eeppinen seikkailutarina, joten vaikka häntä ei ainakaan naishahmojen puutteesta voi syyttää niin monessa muussa asiassa tuntui olevan mahdollisuus että kirjat ovat päässeet vanhentumaan liikaa. Siihen lisäksi vielä se että vaikka Pratchettin kirjat ovat hyvinkin laajalle levinneitä, olen käsittänyt että ainakin Briteissä myös ei-fantasiaharrastajien keskuudessa, niin niiden asema ja näkyvyys ei ole kuitenkaan ollut ihan Tolkienin tasolla.

Itsekin tiedän useampia ihmisiä jotka eivät halua lukea Pratchettia koska se on sekä fantasiaa että satiiria, ja mielikuva kirjoista on hieman väärä. Kaikki heistä ovat joko lukeneet Sormusten herran tai vähintään nähneet elokuvat.

• Jussi hahmo
  • Jussi

15.11.2021 18:10 #122 :: Jussi
Terry Pratchett
Kyty: Tuo on hyvä pointti, kuinka Pratchettin fantasia on eri tyylistä kuin Tolkienilla, millä voi olla vaikutusta väitettyyn vanhentumiseen. En ollut ajatellut asiaa kunnolla ennen viestisi lukemista.

Amazonilta tulossa oleva Keski-Maa-aiheinen tv-sarja saattaa muuten auttaa siihen, jos joillakin on mielikuva Tolkienin teksteistä rasistisina. Itse Sormusten herraan sillä ei ole vaikutusta, koska tv-sarjassa kerrotaan tapahtumista tuhansia vuosia aiemmin. Tarkoitan siis Númenorin tarinaa:
Varoitus: Spoiler.

Riippuen tietenkin siitä, onko Amazonin sarja uskollinen Tolkienille.

Huomasin, että The Watch -telkkasarjan ensimmäinen kausi löytyy Suomen HBO Maxista. En itse aio katsoa, vaikka Max näkyy, mutta ehkä joitakin kiinnostaa tämä sovitus Pratchettin kirjoista.
Tykännyt: kyty

Valvojat: RinjaEmelie