Terry Pratchett

12.11.2014 19:38 #21

Ei taida vielä olla kevään katalogeja kellään? Mutta eiköhän Snuff ole seuraavaksi vuorossa, kun noita on kirja per vuosi tahtia ja ilmestymisjärjestyksessä tähänkin asti tullut. Ihan ok kirja, Vartiosto-sarjaa.

Viimeksi muokattu: 12.11.2014 19:39 : max.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
13.11.2014 22:22 #22

Karisto ei tietääkseni ole vielä julkistanut kevään kirjalistaansa.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
06.12.2014 14:54 #23

BBC Radio 4 esittää 22. päivä alkaen neliosaisen kuunnelman Pratchetin ja Gaimanin Good omensista. Eka jakso tulee löytymään täältä jahka se on esitetty ja se on (mikäli vanhat merkit paikkansa pitää) kuunneltavissa ainakin viikon verran jälkeenpäin.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
23.12.2014 19:42 #24

Korjaus edelliseen: jaksoja onkin kuusi ja ne on kuunneltavissa neljä viikkoa ensiesityksen jälkeen. Tässä on sivu, josta kaikki jaksot tulee löytymään. Kuuntelin jo ekan jakson ja se oli oikein kiva. Mukavia pikku ylläreitä tähtikaartissa jne.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
28.01.2015 15:37 #25

Pitkä maa luettu ja heti jatkoin Pitkällä sodalla. Ihan perus aivot narikkaan scifiä. Vielä kun kesällä/syksylla ilmestyisi suomeksi Pitkä Mars.

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
28.01.2015 17:50 #26

Kirjailijalta olen lukenut vain Valtion. Se oli mielestäni hyvä. Pratchet'illä ei varmaan ole muita sen tyylisiä kirjoja? Kaikki taitavat olla enemmän huumorin puolelle taipuvia.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

28.01.2015 18:29 #27

Kyllä osassa Kiekkomaailman kirjoista mennään yhtä "syvälliseksi" kuin Valtiossa. Jos ei ole täysi huumorinvihaaja, niin kannattaa muitakin kokeilla, satiiri on kumminkin aina ollut yksi parhaista keinoista käsitellä suuria kysymyksiä. Tässä on hieno essee aiheesta: Terry Pratchett’s Discworld Might Be The Highest Form of Literature on the Planet

Vartiosto-sarjan huipentuma Yövartiosto on todella hieno, mutta siinä on sellainen hankalahko puoli, että Vartiosto-kirjat tulee lukea suht järjestyksessä ja ensimmäiset osat ovat lähinnä sitä fantasiakohkausta, joka varmaan tulee monella ensimmäisenä Kiekkomaailmasta mieleen, jos ei ole pidemmälle lukenut.

Tai ihan yleispätevä Kiekkomaailma-vinkki on, että jos on esimerkiksi kiinnostunut jostain tietystä teemasta (esim. musiikki tai jalkapallo), niin voi Wikipediasta katsella, missä kirjassa sitä käsitellään. fi.wikipedia.org/wiki/Terry_Pratchett (ei ihan ajantasainen, mutta uudempien nimestä voi suunnilleen päätellä mistä kirja kertoo)

Viimeksi muokattu: 28.01.2015 18:31 : max.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
28.01.2015 18:33 #28

max kirjoitti: Noidista ja Rincewind-jutuista kannattaa pysyä erossa, ja yleisesti ottaen alkupään kirjoista. Yleisesti ottaen mitä myöhäisempi, sen 'aikuisempi', joskin joidenkin mielestä viimeisimmissä taso on laskusuuntainen. Toisaalta vanhemmista esimerkiksi Pienet jumalat on aika monelle ollut se Pratchett, jonka kohdalla on viimein tajunnut, että Pratchettin humoristisen kuoren alta löytyy asiaakin. Lisäksi se ei vaadi aiempaa maailman tuntemusta, joten se voisi olla melkeinpä paras alkupiste "syvällisempään" Kiekkomaailmaan. Jotkut suosittelee Mortia, mutta se on mielestäni aika pinnallinen.

Minusta noita- ja Rincewind-kirjat ovat parhaita Kiekkomaailma-kirjoja. Lisäksi pidän enemmän juuri Pratchettin alkupään tuotannosta. Myöhempiä kirjoja on vaivannut vahva "flanderisaatio".

tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Flanderization

Vähäisempien Valojen Herra

Viimeksi muokattu: 28.01.2015 18:33 : Vumpalouska.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

28.01.2015 19:57 #29

Minä taas en ole välittänyt kovin paljoa Rincewind-kirjoista (ainakaan kahdesta ensimmäisestä, sillä Kiekkomaailma ei niissä tunnu vielä valmiilta ja on enemmän fantasiaparodiaa) mutta sen sijaan olen tykännyt noidista. Johan riitti! ei tosin ollut niistäkään suosikkini, vaikka se tuntuu minusta jo "oikealta" Kiekkomaailmalta. Ei silti, kyllä kahdessa ekassa kirjassa on puolensakin, ja monta hauskaa kohtaa. Pienet jumalat on saa täältä äänen jos pitäisi suositella jotain yhtä sellaiselle joka ei ole Kiekkomaailmaa aiemmin lukenut.

Myös Vartiosto-kirjat ovat hyviä, mutta niissä pitää tosiaan varautua paitsi siihen ettei ensimmäinen kirja ole vielä ihan samaa kamaa kuin myöhemmät niin myös siihen että ne pitää lukea järjestyksessä. Nimenomaan Vartiosto-kirjoissahan on myös niitä syvällisempiä teoksia.

Antaisin kuitenkin mahdollisuuden myös humoristisemmille Kiekkomaailma-kirjoille, ihan vaikka sen perusteella että mikä aihe kiinnostaa, kuten max ehdotti. Uusimmille ja ensimmäisille ehkä varauksella.

Aurelia
Aurelia vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
11.02.2015 18:25 #30

Terry Pratchett
Viemärin valtias
Ilmestymisvuosi 2012
Karisto
Sivuja 457

Tämä on tämän uuden vuoden 2015 ensimmäinen kirja-arvosteluni ja sen olisi kuulkaat pitänyt olla valmis ja kirjan luettu jo viime vuoden joulukuussa ja että minua hävettää kun meni näin kauan ennen kuin tämä kirja oli luettu ja arvosteltu. Ja minua tosiaan hävettää se miten vähän minä ehdin nykyään lukea.

Olen koko ikäni ollut himolukija, lukenut älyttömän määrän erilaisia kirjoja ja nauttinut täysin siemauksin lukemisesta ja rakastanut kirjoja ja lukemista koko pienen sydämeni voimalla ja ollut aina kaiken kirjallisuuden ja siihen liittyvän palavasieluinen kannattaja ja nyt on sitten viime aikoina käynyt niin, että en ehdi lukemaan juuri ollenkaan ja minua hävettää kamalasti.

Minulla on tietysti hyviä syitä ja päteviä perusteluja siihen, etten ehdi lukemaan enää niin paljon kuin ennen, mutta hävettää silti. Ensiksi on toki nykyisin niin kiireiseksi mennyt elämä, niin työn ja arjen elämän kanssa. Moneen niin oikeasti tärkeään eli kirjailijan työhöni kuin vähemmän tärkeään eli arki-elämän asiaan yksinkertaisesti vain menee aikaa ja sekä työt että arki on tietysti hoidettava.

Ja sitten oli viime vuonna alkanut todella paha jaksoni skitsotaudissani, josta en ole vieläkään toipunut aivan täysin vaikka teen koko ajan työtä sen hyväksi, että saisin mieleni taas kuntoon ja järjestykseen ja elämän mallilleen. Ja tämä sairastuminen on valitettavasti vaikuttanut pahasti myös siihen, että keskittymiskykyni on mennyt aivan olemattomaksi ja on vaikea keskittyä lukemiseen vaikka aikaa sattuisi olemaankin.

Ja nyt sitten viime joulukuun puolessa välissä sairastuin vielä fyysisestikin pahaan ihotulehdukseen ja jouduin älyttömälle antibioottikuurille ja se ja sairaus väsytti minua niin etten yksinkertaisesti jaksanut mitään ylimääräistä, sellaista mikä ei ollut aivan täysin ehdottoman pakollista hoitaa eli edes lukea mitään.

Ja sitten kun olin saanut pitkän antibioottikuurini loppuun, niin elimistöni vastustuskyky oli nollalukemissa ja sen seurauksena sain tietysti järkyn ja sitkeän flunssan ja nyt sitten vielä tammikuun aikana sairastuin kaiken muun lisäksi pahaan poskiontelotulehdukseen ja jouduin taas lääkekuurille ja kaiken tämän niin fyysisen kuin henkisen sairastelun aikana en jaksanut juuri mitään mitä ei ollut aivan pakko.

Laskeskelin tässä joku aika sitten, että olen ollut fyysisesti koko ajan kipeä ja täysin loppuun väsynyt siinä kaksi kuukautta ainakin ja minua rupeaa todella tympimään tämä sairastelu. Olen päättänyt parantua ainakin fyysisesti ja antaa piut paut kaikille flunssille ja muille pöpöille jotka minuun yrittävät vielä iskeä.

Ja nyt vihdoinkin minusta tuntuu, että olo on paranemaan päin, että jaksan taas, edes vähän enemmän ja tästä riemastuttavasta ja helpottavasta ajatuksesta ensimmäinen seuraus on se, että ryykäsin tänne Risingiin päivittämään juttujani kaikkien ja erityisesti omaksi ilokseni ainakin ja niin ihanan sopivasti kun ystävänpäiväkin on kohta tulossa.

Tarinassa oli sopivassa määrin kaikkea. Mitään ei jäänyt puuttumaan. Oli kaunista ja herkkää oikeaa rakkautta, oli hieman erikoisella tavalla erikoista jännitystä joka piti otteessaan ja myöskin mieltä kutkuttavaa salaperäisyyttä Ladyn muodossa ja tarinassa ja sen aikakaudessa oli paljon sellaista mitä en ennen tiennyt ja joka sai miettimään asioita joita en ennen osannut ajatellakaan ja kaikkinainen uuden oppiminen ja ajattelu on aina ainoastaan hyvästä.

Opin tästä tarinasta todellakin jotain oikeasta asenteesta elämään ja kaikkeen vastaan tulevaan ja se on minulle erityisen hyväksi, koska omassa asenteessani kaikkeen on todellakin paljon parantamisen varaa eli oma asenteeni kaikkeen on tai ainakin oli aika surkea ennen ja surkeasta asenteestani ja sen parantamisesta on todellakin puhuttu jo iät ja ajat joidenkin ihmisten kesken. Ehkä minä nyt pikku hiljaa rupean korjaamaan omaa asennettani paremmaksi, se ainakin on vakaa tarkoitus. Minä haluan olla iloinen optimisti.

Ja yllätys, yllätys, annan taas Terryn kirjalle arvosanaksi omalla asteikoillani jossa 10 on paras, täydet 10 pistettä ja kirja on joka pisteen arvoinen jälleen kerran. Tarinan ääni, sielu ja henki oli jotenkin salaperäinen, piti osata nähdä sen sumun, josta kirjassa puhuttiinkin taakse ja vaikka tarina olikin kevyen tuntuinen, niin oikeasti se oli hyvin vakava tarina ja kertoi vakavista asioista ja se että tarina oli kevyen tuntuinen, osoittaa jälleen kerran Terryn suuret lahjat kirjailijana.

Nyt mietin kirjan ilmestymisvuotta, joka oli vuosi 2012 omalta kohdaltani. Tämä vuosi taisi tosiaan olla se vuosi, jona rupesin pitämään itseäni oikeana kirjailijana joka tekee kaikkensa sen eteen, että pääsisi todellakin oikeaksi kirjailijaksi, joka saa palkkaa kirjoittamistyöstään. Tänä vuonna minusta tuli hyvin kunnianhimoinen kirjoittajana. Minussa heräsi suuri halu kirjoittaa omassa lajissaan, lajissa jota ennen ei ole ollut olemassakaan ja josta kukaan muu ei ole vielä kirjoittanut mitään eli täysin omassa lajissani, jonka minä olen ensimmäisenä keksinyt ja kirjoittanut, kirjoittaa kaikin puolin paras mahdollinen tarina. Ja edelleen tämä kunnianhimoinen ajatus on vakaa päämääräni ja tarkoitukseni, kirkas johtotähteni, joka valaisee tieni pimeässä ja antaa elämälleni tarkoituksen.

Ja nyt mietin vielä tätä nimenomaista päivää jona kirjoitan tämän tämän vuoden ensimmäisen kirja-arvosteluni. Olen monesta asiasta iloinen tänään. Siitä, että vihdoinkin jaksan paremmin eikä väsytä enää niin paljon. Minulla on tiedossa monta iloista asiaa mitä odottaa tulevaisuudessa jos kaikki vain käy niin kuin toivon ja on ihan hyvät mahdollisuudet, että käy. Vaikka järkyn loogisena ihmisenä näenkin myös ne huonot asiat mitkä saattavat myöskin käydä toteen, niin en halua enää ajatella niitä enkä huolehtia itseäni kipeäksi niiden vuoksi. Haluan ajatella positiivisesti ja nauttia elämästäni kuten pitääkin. Ehdin murehtia myöhemminkin, jos todellakin huonosti käy, mutta siihen asti haluan taas iloita elämästä ja kaikesta siitä hyvästä mitä se minulle antaa.

Ja sitten on vuorossa kirjan kansikuva. Se on omalla laillaan oikein hieno. Värit ovat oivalliset ja kuva kertoo itse tarinasta. Tosin klassisena esteetikkona silmääni hieman häiritsee kansikuvan tarinan hahmon mittasuhteet ja linjat. Tosin ne tietysti sopivat Terryn kirjojen tyyliin ja erottavat hänen kirjansa aina muusta massasta mikä on aina hyvä asia.

Arvosteluni viimeiseksi kohdaksi vielä henkilökohtainen tervehdykseni itselleen Terrylle. Aivan mahtavaa, Terry, suuri kiitos taas siitä, että olet olemassa ja kirjoitat. Jatka ihmeessä myös näiden kirjojen, jotka eivät kerro Kiekkomaailmasta, kirjoittamista. On mukavaa lukea kun kirjoitat välillä jotakin muutakin ja aina myöskin ne kirjat ovat täydellisiä, kuten sinulla aina. Sinä et petä koskaan meitä lukijoitasi Terry, etkä kirjoita huonoja kirjoja, sinuun voi aina luottaa ja kirjojesi lukeminen on aina suuri ilo. Kiitos Terry, todella.

"Anteeksi saat aina. Ei kai ole sulle sen helpompaa..."

09.04.2015 21:57 #31

Viimeinen Discworld-kirja The Shepherd's Crown tulee myyntiin 10. syyskuuta:
www.terrypratchett.co.uk/?p=5893

Luin Raising Steamin vasta viime syksynä, vuosi julkaisun jälkeen. Tämä oli minusta ensimmäinen Pratchettin romaani, jossa näkyi terveydentilan heikentyminen. Kuten Sam Karpalosuo sanoi ketjussa aiemmin, oli Raising Steamissä varhaisen käsikirjoitusversion tuntua. Mutta pidin kirjasta silti paljon, ja se kuului vuoden 2014 lukuelämyksiini. Eikä RS missään nimessä ollut sarjan heikoin osa.

Rautateiden ja höyryveturien ilmaantuminen Kiekkomaailmaan oli todella kiinnostava aihe. Tykkäsin myös kirjasta löytyneestä maailmankartasta. Raising Steam toimi heikommin yksittäisenä teoksena kuin mikään aiempi Discworld-romaani. Suurin osa sarjan hahmoista joko teki vierailun tai sai maininnan tekstissä.

Kääpiöiden sisäisten ristiriitojen nostaminen taas tarinan pääosaan ei ilahduttanut minua. Toisaalta kääpiöiden uudistusmielisten ja fundamentalistien välinen kamppailu sekä sukupuolikysymys saivat Steamissä lopullisen ratkaisun, samaan tapaan kuin kääpiöiden ja peikkojen suhde sai Thud!:ssa. Sam Vimesiä en olisi kaivannut kirjaan. Toisaalta hän liittyi niin vahvasti kääpiöt-juoneen, ettei häntä voinut poiskaan jättää. Onneksi Vimes tuli mukaan vasta romaanin loppupuolella, ja Moist von Lipwig pysyi päähenkilönä.

max kirjoitti: Noidista ja Rincewind-jutuista kannattaa pysyä erossa

Noidista kertova Lords and Ladies (Herraskaista väkeä) on varmaan suosikkini kaikista Pratchettin kirjoista.

Viimeksi muokattu: 02.06.2015 11:21 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
10.04.2015 19:10 #32

Onko tietoa että kääntääkö Karisto nämä viimeiset Kiekkomaailma kirjat?

Race like first!
Train like second!

11.04.2015 10:59 #33

Jussi kirjoitti:

max kirjoitti: Noidista ja Rincewind-jutuista kannattaa pysyä erossa

Nooh... Mielipidejuttujahan nämä tietty on. Esimerkiksi yksi omista suosikeistani on Elävät kuvat, joka esim. Goodreadsissa on rankattu sinne alempaan kastiin Kiekkomaailmaa, mutta itse 'harrastan' klassista Hollywoodia aina silloin tällöin, joten sitä käsittelevä parodiointi iski kovaa. On siitä kyllä aikaakin kun Noita-sarjaa luin. Mutta silloin ainakaan teatteri ym. viittaukset eivät olleet sellaista asiaa mikä kiinnostaisi, enkä usko tilanteen olennaisesti parantuneen tässä kymmenen vuodenkaan aikana...

Vähän sääli että sellainen kunnon eeppinen päätöskirja jää nyt Kiekkomaailmalta puuttumaan, jota ainakin minä ja varmasti muutkin fanit olisivat toivoneet. Ei Raising Steam nyt ihan kehno ollut ja Tiffany Achingia on toki kiva saada vielä lisää, mutta vähän vaisustihan tämä nyt päättyy. :sad: Nyt voidaan tietty alkaa odottelemaan miten käy niille huhuille että esim. Pratchettin tytär kirjottaisi lisää Kiekkomaailmaa.

17.04.2015 12:00 #34

Nylkky kirjoitti: Onko tietoa että kääntääkö Karisto nämä viimeiset Kiekkomaailma kirjat?

Asiasta voisi kysyä kustantamolta. Karisto paljasti juuri loppuvuoden esitteensä, ja mukana on vain yksi Pratchett-käännös: Pitkä Mars lokakuussa. Alkaa kieltämättä tuntua siltä, että Snuffia ja Raising Steamiä ei suomenneta. Aiemmin tällaista taukoa ei ole ollut aikuisten Kiekkomaailma-kirjojen välillä. Uskon kuitenkin, että Karisto kääntää The Shepherd's Crownin.

max kirjoitti: Nyt voidaan tietty alkaa odottelemaan miten käy niille huhuille että esim. Pratchettin tytär kirjottaisi lisää Kiekkomaailmaa.

Helmikuussa 2013 Discworld Monthlyssa kerrottiin:

Rhianna has no plans to write Discworld novels as she feels Discworld should remain her father's legacy.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
23.04.2015 14:43 #35

Lähetin Karistolle viestin ja utelin aikoo se kääntää jäljellä olevat Kiekkomaailman kirjat. Tässä olisi vastaus :)

Kiitos viestistä. Päätöksiä ei ole vielä tehty eikä oikeuksia hankittu, mutta kyllä ajatuksissa on tehdä suomeksi Kiekkomaailman kaksi puuttuvaa osaa. Luultavimmin niistä ensimmäinen eli Snuff ilmestyisi alkuvuonna 2016.

Iloisia uutisia siis :)

Race like first!
Train like second!

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, HourglassEyes, kyty, Bensku

23.04.2015 14:49 #36

Hieno homma! Tosin itseä harmittaa kun viimeisimmät suomennokset jäivät hankkimatta rahapulan vuoksi, ja nyt niitä ei tietenkään taida saada enää mistään. Olen ostanut kaikki uudet englanniksi, mutta tämä on ainoa kirjasarja josta haluaisin molemmat versiot.

23.04.2015 23:09 #37

Huutonetistä saa noita viime vuosienkin Pratchetteja mutta hinnoissa alkaa olla jo tyypillistä harvinaisuusrahastuslisää.. Ne on viime vuosina kadonneet valikoimista yllättävän pian, vaikka ihan hyvin myyvät. Tai ainakin olen top kympissä huomannut aina kun uusin on tullut. Se vasta ankeaa on kun kustantamot ei jaksa tehdä ekirja'painoksia', jolloin kirjat voisi pitää ikuisesti saatavilla melko pienellä vaivalla...

Viimeksi muokattu: 23.04.2015 23:12 : max.

23.04.2015 23:44 #38

Tietysti ekirja ei ole sama asia kuin fyysinen kappale hyllyssä. :/ Liikkuuhan noita netin lisäksi divareissakin joskus, mutta hinnat ovat useimmiten sitä luokkaa etten pysty niitä maksamaan. (Magian väristä pyydetään jopa 60€ ja en tajua kun se ei ole edes ensimmäinen suomennettu.) Sinänsä outoa että monia kirjoja saa vielä vuosien jälkeen, mutta Pratchettit ovat kiven alla.

24.04.2015 00:09 #39

Tajusin vasta äsken, että Karisto lopetti jo viisi vuotta sitten Pratchett-pokkarien julkaisun. Elävää musiikkia oli viimeinen Kiekkomaailma-romaani, josta otettiin pokkaripainos. Tämä tapahtui vuonna 2010. Kaikki edeltävät 15 osaa, myös kytyn mainitsema Magian väri, saivat pokkarilaitokset. Ehkä pokkarien myynti ei kuitenkaan ollut tarpeeksi hyvää.

Onkohan Karistolla mitään aikeita suomentaa The Last Herota ?

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Terry Pratchett
20.05.2015 16:33 #40

Aktivoituakseni uudelleen täällä risingin puolella ajattelin sitten nostaa tätä ketjua melko sisällöttömällä viestilläni.

Terry Pratchett on yksi niistä harvoista kirjailijoista, joiden kirjojen viehätys on säilynyt läpi vuosien. Ne kirjat, jotka herättivät minussa sanoinkuvailematonta ihailua ja iloa pienenä ala-astelaisena eivät tunnu juuri miltään enää nykyään - harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Pratchettin kirjat ovat entistä parempia nyt kun niitä lukee vähän vanhempana. Kaikki ne viittaukset kirjallisuuteen ja historiallisiin tapahtumiin, se yhteiskunnallinen kritiikki ja parodia toisia fantasiakirjoja kohtaan menivät nuorelta minulta lähes täysin ohi. Pratchett oli hieno mies, ja luin aina mielelläni hänen alku - ja loppukirjoituksensa. Eniten hänessä ihailen sitä, että hän kykeni luomaan maailman, josta ihmiset ovat kiinnostuneita. Hän lisäsi siihen aina uutta uusien kirjojen myötä, ja fanit huomasivat nämä yksityiskohdat. Kaikessa sekopäisyydessään Kiekkomaailma on jokseenkin samaistuttava.

Viimeisin häneltä lukemani kirja on Yövartiosto, joka tuli elävästi mieleeni Victor Hugon Kurjat - romaania lukiessani. Yövartiosto oli paitsi humoristinen, myös jossain määrin melko realistinen kuvaus ja pohdinta vallasta ja sen käytöstä. Vimes onkin yksi parhaista Kiekkomaailman hahmoista, vaikka itse pidän silti eniten Von Lipwigistä kertovista kirjoista. Kuolemaa ja hänen lastenlastaan, Susania, käsittelevät kirjat ovat suosikkejani. En ole myöskään koskaan ymmärtänyt, miksi noidat ja Rincewind pitäisi sivuuttaa. Mielestäni ne ovat hyviä, vaikkakin teemoiltaan vähän erilaisia kirjoja. Magian väri oli mielestäni hyvä fantasiaparodia. No, makuja on yhtä monia kuin ihmisiä.

Viimeksi muokattu: 03.06.2015 17:22 : noreen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, HourglassEyes

LeastKnown, Shadow, Astorethein, Wanda