• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 9 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 84 päivää sitten

Terry Pratchett

06.06.2015 00:06 - 06.06.2015 00:08 #41 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Terry Pratchett

noreen kirjoitti: En ole myöskään koskaan ymmärtänyt, miksi noidat ja Rincewind pitäisi sivuuttaa.

Joo, olisin voinut mainita viestissäni, että pidän paljon myös Rincewind-romaaneista. No en ole yhtään huonoa Kiekkomaailma-kirjaa Pratchettiltä lukenut. En ole vielä ottanut uusintakierrosta Rincewind-teoksista, mutta tykkäsin ensimmäisellä lukukerralla eniten Interesting Timesista (Kiintoisia aikoja).

Noitakirjat ovat suosikkini Discworldin eri "alasarjoista". Kyllähän taso laski Lords and Ladiesin (Herraskaista väkeä) jälkeen, mutta ei niin selvästi kuin kaupunginvartiosto-kirjoissa Night Watchin (Yövartiosto) jälkeen. Ja mainiot Tiffany-kirjat ovat tavallaan jatkoa noidat-sarjalle.

Tiffanyyn liittyen The Shepherd's Crownin kansikuva paljastettiin:

Viimeksi muokattu: 06.06.2015 00:08 Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

06.06.2015 15:37 #42 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett
Joo, ei niitä ole tarpeen sivuuttaa, mutta en itse osaisi suositella ensimmäiseksi Kiekkomaailma-kirjaksi kolmea ensimmäistä kirjaa, jotka sattuvat olemaan Rincewind- ja noitakirjoja. Ensimmäiset kaksi ovat hauskaa fantasiaparodiaa, mutta eivät ehkä anna oikeaa kokonaiskuvaa siitä miksi Pratchettia arvostetaan niin paljon. Ehkä se on syynä siihen miksi niin monet dissaavat Rincewindiä ja Noitia? Tietysti kyse on myös makuasioista, Pratchettilla on teemoja ja hahmoja niin moneen lähtöön, etteivät ne kaikki voi kolahtaa kaikille lukijoille yhtä lujaa.

16.06.2015 00:12 - 16.06.2015 00:13 #43 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Terry Pratchett
The Colour of Magic / Magian väri on minusta varmaankin heikoin Kiekkomaailma-kirja. Mutta pidin siitä kuitenkin. Siinä vaiheessa kun tartuin romaaniin, olin lukenut jo useita sarjan osia, yli kymmenen kappaletta. Mutta en kuitenkaan yhtään Rincewindistä kertovaa. Pyrin lukemaan "alasarjat" oikeassa järjestyksessä, mutta en tässä täysin onnistunut.

Jussi kirjoitti: En ole vielä ottanut uusintakierrosta Rincewind-teoksista,

Itse asiassa luin kolmisen vuotta sitten Ericin uudestaan. Paikallinen kirjasto oli hankkinut kuvitetun version, ja halusin kokeilla sitä. Romaani toimi selvästi paremmin kuvitettuna, ja se onkin alun perin julkaistu sellaisena. Pokkaripainoksesta (jonka luin aiemmin) Josh Kirbyn taide pudotettiin pois, eikä sitä nähty suomennoksessakaan.

The Shepherd's Crownin ensimmäinen juoniselostus on julkistettu. Siitä selviää, minkä vihollisen Tiffany saa tällä kertaa vastaansa:

Viimeksi muokattu: 16.06.2015 00:13 Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

26.07.2015 22:26 #44 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett
Raising Steam on viimein luettu, ja koska luin sitä tipoittain pitkin kesää en osaa sen tarkemmin sanoa kuinka pahasti ketjussa mainittu käsikirjoituksen tuntu pisti omaan silmään. Olihan siinä kieltämättä jotain fiilistä että kirjoittaja ei ollut enää täysissä voimissaan, mutta pidin kirjasta silti paljon. En sitten tiedä kuvittelenko, mutta se tuntui myös jonkinlaisilta jäähyväisiltä kaikkine hahmomainintoineen...? Mutta saatan kuvitella, sillä käsittääkseni Pratchett ei ollut luovuttamassa kirjoittamisen suhteen, olihan Tiffany-kirjakin työn alla...

Sitä toivoisi että suomentamista jatkettaisiin viimeiseen kirjaan asti.

27.07.2015 09:43 - 27.07.2015 09:45 #45 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Terry Pratchett
Ainakin keväällä kustantamo sanoi että perinteinen fantasia ei myy ja Pitkä Maa-sarjaan loppuu eikä Kariston myöhemmät tiedotteet ole varsinaisesti rohkaisseet päinvastaiseen.
Viimeksi muokattu: 27.07.2015 09:45 max.

27.07.2015 10:12 #46 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Terry Pratchett
Ainakin omiin uteluihin karisto on ilmoittanut kääntävänsä Raising Steamin ensi syksyksi.

27.07.2015 12:53 #47 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett

max kirjoitti: Ainakin keväällä kustantamo sanoi että perinteinen fantasia ei myy

En ole koskaan ajatellut että Pratchettin kirjat olisivat perinteistä fantasiaa, ne tuntuvat kuuluvan niin omaan lokeroonsa.

Tosin tiedän myös että "fantasia" ja "satiiri" pelottavat monet potentiaaliset lukijat pois kirjojen ääreltä, vaikka he saattaisivat pitääkin niistä.

27.07.2015 13:36 - 27.07.2015 13:38 #48 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Terry Pratchett
Olen samaa mieltä Sandersonin kanssa errä Pratchett on ehkä paras moderni satiirikko. Kävisi melkein korkeakirjallisuudesta, perinteistä fantasiaa siitä tekee lähinnä se että sen primaarimaailma on fantastinen sekä lapselliset osat Kiekkomaailman alkupäässä ja väkisin väännetyt seikkailujuonet. Onneksi mittava ja paras osa Pratchettin tuotannosta on nyt suomennettu, niin Potter-sukupolvi voi myöhemmin nostaa Pratchettin arvoonsa.
Viimeksi muokattu: 27.07.2015 13:38 max.

27.07.2015 18:47 #49 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett
Minun silmissäni Pratchett on korkeakirjallisuutta, se täyttää kaikki määritelmät mitä elämää suuremmalta kirjallisuudelta vaatii. :cheesy: Potterit ja Sormusten herrahan ovat ainoita fantasiakirjoja joita ns. "normaalitkin" ihmiset voivat lukea menettämättä kasvojaan, mutta lukeminen kai harvoin venyy muun fantasian puolelle. Tosin olen ymmärtänyt että myös Pratchettilla olisi lukijoita myös normi-ihmisten seassa, ainakin englanninkielisessä maailmassa...?

Sinänsä sääli, että luokittelu ajaa niin suuren osan lukijakunnasta pois. Tosin en voi itsekään väittää hakevani luettavaa vaikkapa naisille suunnatusta hömppäromantiikasta, vaikka varmasti sielläkin olisi pari lukemisen arvoista teosta.

Ainakin Pratchettilla on niin vahva fanikunta, että kirjat tuskin katoavat maailmasta, ja ne voi ostaa ainakin englanniksi uudelleen jos oma kirjasto vaikkapa haihtuisi ilmaan. (Tosin olen ollut huomaavinani etteivät pokkarien kaikki uusintapainokset ole enää yhtä laadukkaita kuin vanhat.)

03.09.2015 12:47 - 03.09.2015 12:49 #50 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Terry Pratchett

kyty kirjoitti: En sitten tiedä kuvittelenko, mutta se tuntui myös jonkinlaisilta jäähyväisiltä kaikkine hahmomainintoineen...? Mutta saatan kuvitella, sillä käsittääkseni Pratchett ei ollut luovuttamassa kirjoittamisen suhteen, olihan Tiffany-kirjakin työn alla...

Minullekin tuli Raising Steamiä lukiessa sama mielikuva. Mutta Pratchett tosiaan suunnitteli uusia Discworld-romaaneja:

Terry Pratchett was working on several new Discworld novels right up to his death in March, it has been revealed, as his 41st and final novel in the comic fantasy series is published.

At least four Discworld novels were on the drawing board, his assistant Rob Wilkins writes in an afterword to The Shepherd’s Crown

Linkittämäni uutinen kannattaa lukea kokonaan. Aiemmin kesällä Terryn tytär vahvisti , että uusia Kiekkomaailma-kirjoja ei ole tulossa. Juuri julkaistu The Shepherd's Crown on kerännyt erittäin myönteisiä arvioita, en ole itse saanut sitä vielä käsiini.

Luen tällä hetkellä The Long Utopiaa, noin 90 sivua on jäljellä. Kritisoin ketjussa viime vuonna The Long Marsia, muta TLU on selvästi parempi. En ole vielä päässyt loppuun, mutta tämä saattaa olla The Long Earth -sarjan paras osa. Viides eli viimeinen kirja The Long Cosmos ilmestyy Amazonin mukaan ensi vuoden kesäkuussa.
Viimeksi muokattu: 03.09.2015 12:49 Jussi.

04.09.2015 09:03 #51 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Terry Pratchett
Guardianissa syväluotaava näkemys Pratchettin tuotannosta: "En ole lukenut mutta selvästi roskaa" . Kyseinen kulttuuritoimittaja ei edes ole mikään satavuotias professori kuten voisi odottaa, ja mikä selittäisi artikkelin, vaan keski-ikäinen Doctor Who -fani. :roll:
Kärkeviä vastineita tietty ropisi välittömästi, esim. Christopher Priestin on aika hyvä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania, kyty

05.09.2015 15:32 #52 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett
No huh huh, melkein tekisi mieli sanoa että "en ole lukenut Jonesin artikkelia mutta selvästi roskaa" mutta en voi sillä luin sen. :eek:

Tuossa näkyy kai osittain taas se mitä aiemmin harmittelin: Pratchettia tuntemattomalle kirjat saattavat näyttää kevyeltä ja helpolta fantasiaparodialta, jolloin ne saattavat jäädä lukematta, vaikka voisivat kiinnostaakin. Kirjathan pitää melkein lukea ymmärtääkseen että ne ovat kaukana kevyestä, vaikka parodiaa ovatkin.

Se että kyseinen ihminen fanittaa Doctor Whota tekee ranttauksesta jotenkin omituisen. :huh:

12.11.2015 20:43 #53 : Jussi
Snuff ilmestyy suomeksi Karistolta ensi huhtikuussa nimellä Niistäjä:

www.risingshadow.fi/library/book/7801-niistaja

Kaksi vuotta tuli taukoa FC Akateemisten jälkeen. Toivottavasti odotus Raising Steamiin ei ole yhtä pitkä. Veikkaan, että saamme kesällä/syksyllä 2016 suomeksi The Shepherd's Crownin ja The Long Utopian.

Edelliseen viestiini liittyen Long Utopia oli tosiaan sarjan paras osa tähän mennessä. En ole vieläkään lukenut Shepherd's Crownia, olen varausjonossa kirjastossa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty, Nylkky

26.12.2015 19:10 #54 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Terry Pratchett
Ahmaisin tuossa pari päivää sitten Pratchettin ja Baxterin Pitkän Maan [#1] ja pidin valtavasti. Minulla Pratchettin lukeminen on jäänyt viime vuosina vähälle, mutta pitäisi taas pitkästä aikaa jatkaa Kiekkomaailma-kirjojen lukemista.

Oletan, että Pitkä Maa -sarjaa ei tule The Long Cosmos -kirjan jälkeen enää lisää. Pitkä Maa [kirja] avasi tarinan hyvin ja en malta odottaa, että saan käsiini jatko-osat, mutta samalla myös toivon, että taso pysyisi edes jollain asteella yhtä korkeana. Tosin Jussin viesteistä päätellen The Long Mars ei tätä täytä?

07.02.2016 20:05 #55 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Terry Pratchett
Tiedän että piruilu kosahtaa usein omaan nilkkaan joten älkää ottako piruiluna.

VIHDOINKIN!!!!

10 vuotta, 32 kirjaa ja pirusti rahaa mutta se on nyt siinä!!!!

Koko kiekkomaailma mun kirjahyllyssä ja vielä kovakantisina kaikki. HUH HUH! Meinas tulla hiki :)

Nyt voin nauttia terryn tuotannosta kiekkomaailma tuotannosta huhtikuuhun saakka jolloin Niistäjä ilmestyy :)

Kiitos ja anteeksi

03.03.2016 12:21 #56 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Terry Pratchett
Luin joulukuussa Pratchettin viimeisen Discworld-romaanin The Shepherd's Crown, mutta en muistanut kertoa asiasta ketjussa. Kirjoitin Raising Steamin kohdalla siitä, kuinka teos muistutti käsikirjoituksen varhaista versiota eikä loppuun hiottua kirjaa. TSC:ssä tilanne oli paljon heikompi: lukiessa kirja tuntui suoraan sanottua keskeneräiseltä. Loppusanoissa Terryn ystävä Rob Wilkins myönsi avoimesti keskeneräisyyden. Pratchettillä oli kuulemma tapana kirjoittaa aluksi ensimmäinen luonnos alusta loppuun, ja sitten hän aloitti laajan muokkaamisen sekä sisällön lisäämisen. TSC:ssä tämä oli jäänyt pahasti vaiheeseen.

The Shepherd's Crown on keskeneräisyytensä takia minusta heikoin kaikista Discworld-romaaneista. Annoin tietokannassa arvosanaksi kolme ja puoli tähteä viidestä. Jos kirjailijan terveys olisi kestänyt ja hän olisi pystynyt viimeistelemään TSC:n kunnolla, olisi teos varmasti ollut laadukas, sillä tarinassa ei ollut mitään vikaa. Kirjan paras osuus oli alukupuoli eli ensimmäiset luvut. Wilkinsin loppusanojen mukaan Pratchett työsti niitä samaan aikaan kun kirjoitti Raising Steamiä.

Kirjan alussa Pratchett teki todella rajun ratkaisun erääseen rakastetuimpaan hahmoonsa liittyen. En viitsi spoilata, mutta en olisi ikinä uskonut näkeväni tätä. Ratkaisu iski yllättävän lujasti minuun tunnetasolla. Luin kohtaukset aamulla, ja koko päivä täytyi pidätellä kyyneliä, kun ajatteli tapahtumaa. Huomaa, miten tärkeitä Discworld-kirjat ovat elämässäni olleet. The Shepherd's Crownia voisi muuten pitää noidat-alasarjaan kuuluvana kirjana eikä nuorille suunnattuna Tiffany Aching -seikkailuna. Tiffany taisi olla jo 19-vuotias.

Luin heti TSC:n perään Pratchettiltä The Amazing Maurice and His Educated Rodentsin, jonka olin lukenut kerran aiemmin noin 13 vuotta sitten. Ero The Shepherd's Crowniin oli selvä, sillä tämä oli oikeasti valmis kirja. Olen ylipäätään lukenut useita Discworld-romaaneja toiseen kertaan vuoden sisällä. Viimeisin on Soul Music – en muistanut, että se on näin hyvä.

Jussi kirjoitti: Veikkaan, että saamme kesällä/syksyllä 2016 suomeksi The Shepherd's Crownin ja The Long Utopian.

Itse asiassa Raising Steam täytyy suomentaa ennen The Shepherd's Crownia. RS:ssä keksityt rautatiet ja veturit ovat tärkeässä roolissa viimeisessä Tiffany-kirjassa.

03.03.2016 18:33 #57 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Terry Pratchett

Jussi kirjoitti: Kirjan alussa Pratchett teki todella rajun ratkaisun erääseen rakastetuimpaan hahmoonsa liittyen. En viitsi spoilata, mutta en olisi ikinä uskonut näkeväni tätä.

Jos tätä artikkelia on uskominen, Pratchett olisi ilmeisesti vielä hieman muokannut kirjan loppua siltä osin, jos olisi ehtinyt:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

03.03.2016 19:06 #58 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Terry Pratchett
kyty: Kiitos linkistä! En ollut tuota uutista lukenut.

Tänä vuonna muuten ilmestyy toinenkin uusi kirja Pratchettiltä The Long Cosmoksen ohella. The Witch's Vacuum Cleaner on luvassa elokuussa. Tämä on vastaava teos kuin Dragons at Crumbling Castle, jota en ole vieläkään lukenut.

18.04.2016 11:21 #59 : Jussi
Listausta tulevista Pratchett-aiheisista projekteista:

• A BBC documentary about Pratchett’s life, with footage of some of his last conversations with Wilkins.
• A TV adaptation of Pratchett and Gaiman’s novel Good Omens, to be adapted by Gaiman himself at Pratchett’s request.
• A film adaptation of Pratchett’s 2003 novel The Wee Free Men by his daughter, Rhianna Pratchett.
• A biography of Terry Pratchett, to be written by Wilkins.
• A film adaptation of the 1987 novel Mort, to be written by the second-highest-grossing screenwriter of all time, Terry Rossio.
• A fan-funded film of Pratchett’s short story Troll Bridge, which is in post-production.
• The long-rumoured fantasy police procedural The Watch, set in Discworld.
• A series of Discworld encyclopedias – volume one is titled Death.

Despite the overwhelming list of announcements, fans were reassured that Pratchett’s legacy is in safe hands; Wilkins insisted once more that the 10 unfinished novels sitting in Pratchett’s archives would not be published or finished by another author.

www.theguardian.com/books/booksblog/2016...n-discworld-barbican

Elämäkerta kiinnostaa erityisesti. Listassa ei ole mukana Small Godsin sarjakuvaversiota , joka ilmestyy heinäkuussa.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi

30.04.2016 17:23 #60 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Terry Pratchett
Onko tietoa milloin Niistäjä ilmestyy?

Fievre, Mikael, Rinja
Uusin jäsen: Dragon X