• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu

22.01.2015 21:21 #1 :: Kultasuu
Hermann Hesse
Tämä suuri ja paikoitellen romanttinenkin saksalainen kirjailija ja runoilija on tehny minuun aina vähintäänkin suuren vaikutuksen. Ja, koska olen aikoinani tosiaankin lukenut erittäin intohimoisesti miehen koko suomennetun tuotannon,niin runot, novellit kuin romaanitkin, niin uskon - ainakin hieman - tajuavani sen mitä Hesse kirjoillaan hakee takaa ja yrittää sanoa - varsinkin - nuorille idealisteille. Tai oikeastaan kaikille etsijätyyppisille ihmisille jotka näkevät toiset ihmiset pikemmitenkin veljinä ja siskoinaan toisin kuin miten meille usein opetetaan. Ja Hesselle ihmiselämän metafyysisten mysteereiden ja arvoituksien ja inhimillisyyden tutkiminen on luonnollista ja vaivatonta; hän kirjoittaa aiheesta melkeinpä jokaisessa kirjassaan ja etsii lopullista vastausta kaikkeen tunnettuun ja tuntemattomaankin elämässä, muttei koskaan aivan täysin löydä sitä kuin korkeintaan symbolisesti ja moni hänen kirjansa loppu jää tavallaan avoimeksi ja myös lukijan oman tulkinnan varaan.

Hessen kirjallisten teemojen ja aiheiden valossa on suorastaan helppoa uskoa se, että hän on yksi myös nykypäivän mystiikkojen ja etsijöiden luetuimpia ja rakastetuimpia kirjailjoita. Ja myös maailman ja ihmiskuvan romanttisia maalareita. Itselleni miehen teoksista eniten on ehkä auennut useaan kertaan luetut kirjat Siddhartha, Arosusi, Narkissos ja Kultasuu sekä loistava novellikokoelma "Ihmeellinen viesti toiselta tähdeltä ja muita kertomuksia". Niitä voin todellakin hyvällä omallatunnolla ja parhaalla tahdollani suositelle kenelle vaan joka tuntee vähäisintäkin mielenkiintoa henkisiin asioihin ja jotka muuten vaan ovat "elämän ainaisia ihmettelijöitä".

Saataisiinko keskustelua Hermann Hessestä? Varmaan miehellä on minun lisäksi monta muuta ihailijaa Risingissa. :smile:
Muokannut 22.01.2015 21:26 Kultasuu

22.01.2015 21:42 #2 :: punnort

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu

22.01.2015 21:56 #3 :: Kultasuu
Hermann Hesse

punnort kirjoitti: Lasihelmipelihän on tyylipuhdas scifi-romaani; se sijoittuu tulevaisuuteen, ja kaikki pyörii kuvitteellisen, tulevaisuudessa keksittävän taidemuodon ympärillä. Mainstream-tyypit vain pitävät romaania niin laadukkaana, etteivät suostu lukemaan sitä scifi-romaaniksi. Ajatus, että ollakseen scifiä romaanin on oltava huono, on minusta omituinen.

Mun mielestä se saa kyllä ihan hyvin olla scifi-romaani eikä sen sanoma musta muutu miksikään siitä huolimatta. Jokaisella on tosiaan vapaus luokitella kirjat mielensä mukaan.

• kharje hahmo
  • kharje

25.01.2015 12:44 #4 :: kharje
Hermann Hesse
Hessellä on kyllä upea taito saada lukija peilaamaan omaa elämäänsä ja sen tarkoitusta kirjojensa kautta. Vielä on suurin osa tuotannosta lukematta, mutta tähän mennessä luetut kirjat on olleet silkkaa kultaa.

25.01.2015 14:35 #5 :: Gespenst
Hermann Hesse
Hermann Hessen Demian ollut jo jonkin aikaa kirjahyllyssä lueattava, kun sitä suositeltiin, mutta ei vain saa aloitetuksi. Muista hänen kirjoistaan en sitten ole edes kuullut, mutta mielenkiinnolla katselen näitä kommentteja :3

Valvojat: RinjaEmelie