Sari Peltoniemi

Nafisan loi aiheen: Sari Peltoniemi
22.10.2011 13:26 #1

Sari Peltoniemi: Kuulen kutsun metsänpeittoon

Tammi 2011 - Risingin tietokannassa

Tuttuun tapaansa Sari Peltoniemi ei jätä lukijaansa kylmäksi. Hänen aiemmat kirjansa eivät edusta selkeästi yhtä tiettyä linjaa taikka suuntausta, mutta kaikkien takana on periaatteessa sama idea: kirjat kertovat nuorista, lainaavat aineistoa Suomen historiasta ja mytologiasta ja kuvaavat enemmän tai vähemmän uskottavalla tavalla uskomattomia asioita. Kuulen kutsun metsänpeittoon ei tässä tee poikkeusta. Se kertoo yläasteikäisestä pojasta, Jounista, hänen perheestään ja ystävistään sekä oudosta kohtaamisesta Lapissa.

Kirjan on lyhyt ja sen lukee hetkessä, kieli on kevyttä ja nuorekasta, joka sopii jopa ala-asteen viimeisten luokkien luettavaksi. Hahmot ovat hyvin uskottavia: teinejä, joilla on samat ongelmat ja ajatuskuviot kuin kenellä tahansa – märkiä unia myöten. Jouni ja hänen lapsuudestaan asti paras kaverinsa Mikko aikovat perustaa bändin. Puhutaan tytöistä. Suhde isään on se tavallinen: asioista ei keskustella, edes niistä tärkeistä. Henkilöhahmogalleria on suppea, mutta se toimii hyvin nuorille suunnatussa kirjassa. Kaikille mukaan otetuille henkilöille on räätälöity asema tarinassa – turhia sivuhenkilöitä ei ole.

Jounin äiti, josta puhutaan paljon mutta tiedetään vähän, on varmasti kirjan mielenkiintoisin hahmo. Miksi hän hylkäsi lapsensa ja kuka hän todella oli? Kiinnostava hahmo on myös Saara, Jounin isosisko. Rastapäinen tyttö, joka turhankin kliseisesti kuvataan ituja syövänä ja eläinten asemaa puolustavana ajattelijana. Hän, kuten koko muukin perhe, kulkee kirpparivaatteissa, mutta Jouni kapinoi: ostaa kesätyörahoillaan uudet farkut ja käy Mikon kanssa hampurilaisella ylikaupallisessa ruokapaikassa. Hän pohtii kultaista keskitietä kuluttamisen ja kierrätyksen, lihan ja kasvisruoan välillä.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 22.06.2015 13:51 : Hiistu.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Sari Peltoniemi: Haltijan poika
09.06.2013 18:56 #2

Sari Peltoniemi: Haltijan poika

Tammi 2013 - Risingin tietokannassa

Haltijan poika on synkkä jatko-osa Peltoniemen vuonna 2011 ilmestyneelle teokselle Kuulen kutsun metsänpeittoon. Tarina alkaa syksystä, jona päähenkilö Jouni Allisen elämässä alkaa uusi ajanjakso, lukio. Elämässä on paljon muitakin uusia tuulia: kaveriporukan yhteinen bändi Tavallinen Uolevi saa ensimmäisen keikkansa, kainalosta löytyy ihana tyttöystävä Matleena ja kotonakin asiat näyttävät sujuvan hyvin. Shamaaniksi ryhtynyt Jounin entinen peruskoulun opettaja Romppainen kuitenkin varoittaa lähestyvästä pyhäinpäivästä, jolloin rajat elävien ja kuolleiden valtakuntien välissä avautuvat. Voivatko kuolleet vahingoittaa Jounia, entä löytävätkö hän ja Saara-sisko koskaan haltijaäitiään?

Jouni huomaa elävänsä kaksoiselämää. Päivisin hän on ihan tavallinen lukiolainen, mutta öisin hän ei nuku enää ollenkaan, hänen aistinsa ovat terävöityneet ja niinpä pimeässä näkevästä yö-Jounista tuleekin eräänlainen supermies, joka tuntuu pystyvän mihin vain. Jotta elämä ei olisi liian helppoa ja turvallista, Jouni löytää itsensä keskeltä lumimyrskyä puolustautumasta kuolleiden joukkoja vastaan. Hänen haltijaäidiltään perityt kyvyt houkuttelevat kadonneita sieluja kuin palava kynttilä yöperhosia. Apua Jouni saa muun muassa hautausmaan portinvartija Krideltä, joka on yksi teoksen kiinnostavimmista hahmoista.

max
max vastasi aiheeseen: Sari Peltoniemi
22.08.2014 16:39 #3

Uusimman Tähtivaeltajan Peltoniemi-juttu oli tosi hyvä ja valaiseva. En kummemmin ollut seurannut Peltoniemen kirjailijanuraa, vaikka Noitalinna Huraasta sen verran tykkäänkin että kokoelma löytyy hyllystä. Jotenkin ajattelin että hän edustaisi just sitä tyypillistä suomalaista ajattelua että fantasia on vain lapsille ja että kirjansakin siten olisi vähän semmosta suomalaista 'tehdään nyt fantastista kun lapsille kirjoitetaan'.

Esikoiskirjan nimi Kukka Kaalinen ehkä asetti nämä odotukset, ei kannattaisi olla ennakkoluuloinen, Finnconissakin hän olisi pari vuotta sitten ollut mutta tyhmyyksissä skippasin, ehkä olisin voinut 'valaistua' aiemmin. Peltoniemen kirjailijanura kun itseasiassa käynnistyi Portissa julkaistuilla novelleilla eikä sillä Kukka kaalisella. Tässä haastattelussa hän juuri valitteli sitä kuinka Suomessa ajatellaan fantasiaelementtien "pilaavan" korkeakirjallisen kirjan, mihin ajatteluun olin hänet tyhmästi yhdistänyt. :roll:

Nyt olen lukenut nuortenkirjan 'Kuulen kutsun metsänpeittoon' ja uusimman 'Miehestä syntynyt ja muita satuja aikuisille', ja olen melko innoissani että meillä on Suomessa tällainen kirjailija, kuka tuo satukulttuuria taas korkeakirjalliseen ja aikuiseen piiriin (sieltähän 1001 Yötä lähti, ennen lyhenneltyjä versioita) eikä tee sitä pinnallisesti kuten tuossa kymmenisen vuotta sitten oli buumina (yhtäkään Koirien kalevala -tasoisella myytintuntemuksella väännettyä surkeaa tuohivirsufantasiaa en halua enää edes silmäistä takakannen vertaa). Enää näiden aikuisten tarttisi huomata hänet, mikä on haaste, koska hän ei kumminkaan pyöri näissä 'suomikumma'-tyyppisissä piireissä niin näkyvästi kuin 'nuorempi polvi' saati sitten nuortenkirja-arvostelujen ulkopuolella massamediassa.
Itse ainakin aion lukea mahdollisimman pian lisää.

Viimeksi muokattu: 22.08.2014 16:46 : max.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Sari Peltoniemi: Taivazalan joutsen
23.01.2017 03:17 #4

Sari Peltoniemi: Taivazalan joutsen
Kuvittanut Laura Haapamäki

Tammi 2016 - Risingin tietokannassa

Avaimenkantaja-trilogian aloittava Taivazalan joutsen on tuotteliaan lasten- ja nuortenkirjailija Sari Peltoniemen nuoremmille lukijoille suunnattu fantasiateos. Kirjan keskeisiä henkilöitä ovat peruskoulua käyvä kaverikolmikko Miranda, Veera ja Olavi, ja tapahtumia seurataan pääosin Mirandan näkökulmasta. Sarja saa jatkoa jo maaliskuussa 2017, kun Allmaan vaskitsa ilmestyy. Kolmannen osan nimi on Vattenporin simpukka. Kansikuvien perusteella Veera ja Olavi pääsevät seuraavissa osissa paremmin ääneen.

Lapset asuvat rauhaisassa maalaiskylässä nimeltään Kielinen. Aiemmin ystävät ovat voineet leikkiä koulussa keskenään, mutta syyslukukauden aikana Olavia on ryhdytty kiusaamaan tyttöjen kanssa olemisesta. Asiat ovat muutenkin menneet huonompaan suuntaan koulussa. Rehtori on muuttunut aiempaankin hankalammaksi ja kaikki tuntuvat näkevät painajaisia. Samaan aikaan, kun kylässä tehdään havaintoja eksoottisista linnuista, yhteen autiotaloista muuttaa erikoinen, sinisiin pukeutuva nainen nimeltään Opri. Hän kertoo, että hankaluudet johtuvat toisesta paikasta, Taivazalasta, tulleesta pahuudesta, joka on kaapannut hänen poikansa. Miranda, Veera ja Olavi haluavat auttaa naista ja joutuvat samalla vaaralliseen seikkailuun.

Paikalla 5 jäsentä ja 48 vierailijaa:
HourglassEyes, Astorethein, punnort, Pisania, helen1