Trudi Canavan

09.02.2015 20:34 - 09.02.2015 20:38 #1 : Dyn
Trudi Canavan kirjoittanut Dyn
Onko joku muu englanniksi lukeva päätynyt törmäämään australialaisen Trudi Canavanin kirjoihin? Ikävä kyllä näitä ei ole suomennettu, mutta kieli ei ole niin vaikeaa, etteikö vähemmänkin englanniksi lukeva voisi tarttua.

Aloitin Black Magician -trilogian uudenvuoden tienoilla, ja olen siitä nyt jatkonut samaan maailmaan sijoittuvaan Traitor Spy -trilogiaan. Ainakin näiden kirjojen maailma on suorastaan imaissut mukaansa. Vaikka kyseessä onkin tavallaan perinteinen fantasiamaailma, se tuntuu uskottavalta ja hyvin rakennetulta: jos magia toimisi, se voisi ihan oikeasti toimia näin. Erityisesti pidän kirjojen henkilöhahmoista, jotka tuntuvat uskottavilta ja oikeasti kehittyvät kirjojen aikana. Pahiskaan ei aina ole välttämättä pahis, kun vaihtaa näkökulmaa, ja henkilöillä tuntuu aina olevan oikeasti motivaatio toimiinsa. Löysinpä myös kaikkien aikojen ensimmäisen kolmiodraamankin, joka pisti oikeasti hykertelemään: kolme viisikymppistä homomiestä pokaamassa toinen toisiaan... :cheesy:

Useammankin kirjan jälkeen Canavan tuntuu heittelevän juonenkäänteitä, joita ei todellakaan osaa arvata, ja kirjoissa pysyy koko ajan vauhti päällä. Jos muutkin hänen kirjansa ovat näin hyviä, täytyy varmasti kokeilla niitä, vaikka maailma onkin eri ja tutut henkilöt jäävät nyt ilmeisesti tähän viimeiseen trilogiaan.

Viimeksi muokattu: 09.02.2015 20:38 Dyn.

09.02.2015 20:40 #2 : Laureline
Vastaus käyttäjältä Laureline aiheessa Trudi Canavan
Minä luin sen Black Magician trilogian pari vuotta sitten ja tykkäsin kovasti! Mutta Traitor Spy tökkäsi jostain syystä, enkä saanut ensimmäistä kirjaa edes puoleen väliin! Harvoin jätän kirjoja jesjen, mutta se ei kerta kaikkiaan l'htenyt liikkeelle (ainakaan sillä kertaa). Täytynee kokeilla joskus toiste uudelleen, josko mieli olis muuttunut...

Seize the day!

09.02.2015 20:45 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Trudi Canavan

Laureline kirjoitti: Mutta Traitor Spy tökkäsi jostain syystä, enkä saanut ensimmäistä kirjaa edes puoleen väliin! Harvoin jätän kirjoja jesjen, mutta se ei kerta kaikkiaan l'htenyt liikkeelle (ainakaan sillä kertaa). Täytynee kokeilla joskus toiste uudelleen, josko mieli olis muuttunut...

Kannattaa! Eka osa kieltämättä käynnistyy vähän hitaasti, mutta kakkoskirjan luin jo ahmimalla. Sarjassa lähdetään enemmän tutustumaan "vihollismaahan" Sachakaan, ja sieltä löytyy kyllä kiinnostavia asioita, kunhan alkukankeudet on saatu pois alta ja jokainen henkilöhahmo järjestettyä paikoilleen.

Toisessa trilogiassa on myös hiukan enemmän seurattavia henkilöitä, joten Sonea ei ole enää yhtä keskeinen päähenkilö kuin ensimmäisessä sarjassa. Minua tämä häiritsi alkuun, sillä tosiaan pidän Soneasta, mutta nyt olen vähitellen kiinnostunut muistakin hahmoista jopa enemmän kuin ykköstrilogiassa.

23.05.2016 13:55 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Trudi Canavan
Yritin saada ostettua Millennium's Rulen kakkososan eli Angel of Storms -kirjan, joka ilmestyi jo viime vuoden puolella - mutta sekä Forbidden Planet että Foyles myivät pelkkää kovakantista ja pokkaria luvattiin vasta elokuuksi. Hiukan nyt harmittaa, sillä kovakantinen oli niin paksu, että en nyt mitenkään ryhdy kantamaan sitä mukanani.

• Jussi hahmo
  • Jussi
16.08.2017 22:09 - 16.08.2017 22:19 #5 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Trudi Canavan
Millennium's Rule ei olekaan trilogia, vaan siihen on tulossa vielä neljäs osa .

Minä sain maanantaina loppuun ensimmäisen kirjani Canavanilta. Luin Black Magician -trilogian avausosan The Magicians' Guild. Ihan pidin kirjasta ja annoin sille kolme ja puoli tähteä enkkupuolen tietokannassa. Luen ilman muuta myös jatko-osat.

Pidän eeppisessä fantasiassa yleensä eniten niistä kirjoista, joissa on monimutkainen juoni ja tarkkaan kehitetty maailma sekä historia. Tulen ja jään laulu on hyvä esimerkki. Tykkään kuitenkin lukea välillä myös kevyempää genren sisällä. Varmasti moni luokittelisi Magicians' Guildin "perusfantsuksi", mutta minusta Canavan saavutti kirjassa jotain omanlaistaan. Suurimman vaikutuksen teki se, kuinka vaivattomasti hän kuljetti tarinaa. Kirja oli viihdyttävä ja erittäin helppolukuinen. En ihmettele, että sarjan osia on myyty maailmalaajuisesti miljoonia kappaleita ja käännöksiä julkaistu 15 kielellä (jostain syystä ei suomeksi). Ja kyseessä oli vasta Canavanin esikoisromaani. Odotan kahdelta seuraavalta osalta enemmän, koska pohjustus on nyt ohi.

Henkilönkuvaus oli ihan pätevää, mitä nyt päähenkilö Sonea jäi vähän värittömäksi. Mutta tämä oli varmasti tarkoituksellista, jotta lukija voisi samaistua. Helsingin Worldconissa oli oikein paneeli "Appeal of the Bland Protagonist", johon en osallistunut. Suosikkikohtani kirjassa oli se, kun Sonea murtautui kaverinsa kanssa taikurien alueelle ja näki ensimmäistä kertaa yliopiston ja muut rakennukset. Luku oli taitavasti kirjoitettu.

Ehkä seuraavissa osissa on enemmän maailmanrakennusta (worldbuilding), sillä tarina pysyi nyt varsin pienessä mittakaavassa, yhden kaupungin alueella. Black Magician -termin merkitys selvisi vasta viimeisessä luvussa. Sitä en ymmärrä, miksi Sonea on kansikuvassa mustassa kaavussa. Lainasin Magicians' Guildin kirjastosta, mutta minulla on kaksi seuraavaa hyllyssä. Ostin ne divarista pokkareina yhteensä viidellä eurolla. Kirjat myös pitenevät: tässä ekassa osassa oli 465 sivua, kolmannessa jo 642.
Viimeksi muokattu: 16.08.2017 22:19 Jussi.

25.08.2017 14:19 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Trudi Canavan

Jussi kirjoitti: Sitä en ymmärrä, miksi Sonea on kansikuvassa mustassa kaavussa.

En ymmärrä niitä kansikuvia ylipäätään. Ovathan ne ihan komeita noin kuvina, mutta eivät mielestäni millään tapaa vastaa kirjojen kuvausta velhoista. Eivät ne käytä mitään sauvoja. Jossain osassa kirjasarjaa oikein korostetaan, miten hyvä magian käyttäjä ei tarvitse turhia eleitä tai liikkeitä (saati sitten keppejä), sillä magia muotoillaan mielessä.

10.03.2018 20:12 #7 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Trudi Canavan
Alkuvuodesta tuli luettua Millennium's Rule -sarjan kolme ensimmäistä julkaistua osaa. Jostain syystä olin alkuun hiukan skeptinen sarjan kanssa, en enää edes oikein muista mistä syystä, mutta lukemisen aloitettua kolme kirjaa hujahti hetkessä ja nyt odotan vesi kielellä neljättä ja todennäköisesti viimeistä osaa.

Canavanille hiukan epätyypillisesti jokainen kirja on selkeästi oma kokonaisuutensa, joiden välissä on ainakin tähän asti ollut viisi vuotta aikaa - aiemmat sarjat ovat nivoutuneet vahvemmin toisiinsa, vaikka toki nämäkin ovat kokonaisuus. Henkilöhahmoina seurataan kahta eri maailmoissa asuvaa ihmistä; ratkaisu, jonka toimivuudesta en myöskään alkuun ollut ihan varma, mutta kun hahmojen tarinat viimein alkoivat nivoutua yhteen, ymmärsin vähän paremmin, miksi ratkaisu on tehty. Canavanin magia on jälleen kiinnostavaa, vaikka maailmat (niitä on useita, doh) jäävätkin ehkä aiempia sarjoja pintapuolisemmin esitetyiksi.

Canavanille tyypilliseen tapaan hyvän ja pahan sijaan maailmoja hallitsevat ahneus ja vallanhimo, joten käänteitä ja itse kunkin motiiveista riittää taas pohdittavaa. Kirjoitustyyli on kevyehkö, mutta teemat hyviä ja hahmot kiinnostavia. Tykkään paljon.

18.03.2018 21:06 #8 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Trudi Canavan
The Magician's Apprentice puuttui vielä luetuista kirjoista, joten nappasin sen vuoroon tällä viikolla kun olin sairaana. Kirja on Black Magicianin esiosa, sijoittuu aikaan joitain satoja vuosia ennen varsinaisten sarjojen tapahtumia. Muutamien henkilöhahmojen kautta käydään läpi useita kertoja kirjoissa mainittu Sachakan ja Kyralian välinen maagien sota, killan perustaminen ja sen sellaista - oikeastaan ei mitään sellaista, mitä varsinaisissa kirjoissa ei olisi historiasta sivulauseissa jo mainittu tai ainakin arvailtu. Tarinan lopputuloksen siis tietää, vaikka henkilöhahmojen omia kohtaloita toki ei.

Tämän takia pidän tätä ehdottomasti tylsimpänä Canavanin kirjana toistaiseksi. Onhan toki ihan kiva lukea muuten hyvästä maailmasta lisää, mutta jotain oleellista tuntui puuttuvan. On myös vaikea uskoa, että kirja olisi tarkoitettu luettavaksi ennen varsinaisia sarjoja, koska ilman mitään taustatietoa todella monet viittaukset tuleviin tapahtumiin menisivät täysin ohi.

Uusin jäsen: Ninni Steier