Kaj Korkea-aho

26.05.2013 00:08 #1 :: Iivari
Kaj Korkea-aho

Kaj Korkea-aho: Tummempaa tuolla puolen

Teos 2012 - Risingin tietokannassa

Kaj Korkea-ahon romaani Tummempaa tuolla puolen on kerrankin kirja, johon mainoslauseet pätivät. En ehkä ahminut kirjaa yhdeltä istumalta, mutta kahtena yönä unet jäivät vähiin, sillä en uskaltanut lopettaa lukemista. Tummempaa tuolla puolen on hauska ja huvittava, mutta ennen kaikkea painostava ja jännittävä, välillä jopa pelottava kirja. Se on leimallisen suomenruotsalainen, mutta kuvaa myös erinomaisesti sitä, miten suomenruotsalaisuus onkin toisinaan suomalaisempaa kuin kansallismielinen suomalaisuus itse.

Romaanin päähenkilöt ovat lapsuudenystävät, nyt kolmeakymmentä ikävuotta lähenevät Benjamin, Loke, Christoffer ja Simon. Kirjan tapahtumat sijoittuvat pääasiassa Pietarsaaren lähistölle. Pedersören Gränbyn kylä on ruotsinkielistä Pohjanmaan ydinaluetta niin maantieteellisesti kuin henkisestikin. Turussa ja Helsingissä vieraillaan ja niiden ankkalammikoista tulee uusia tuulahduksia, mutta ne jäävät sinne, minne kuuluvatkin: periferiaksi. Keskiössä ovat puhe ja puhumattomuus, niiden syyt ja seuraukset sekä ruotsinkielisen pohjanmaalaisuuden ilmentyminen neljän päähenkilön nykyisyydessä.

Lue lisää...
Muokannut 09.10.2013 16:29 Hiistu