Anne Leinonen

Dyn loi aiheen: Anne Leinonen
25.05.2013 18:12 #1

Anne Leinonen: Viivamaalari

Atena 2013 - Risingin tietokannassa

Anne Leinonen on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut tunnetuksi novelleistaan ja yhdessä Eija Lappalaisen kanssa kirjoitetuista nuortenromaaneista. Leinonen on myös verkkolehti Usvan päätoimittaja ja pitkäaikainen fandomaktiivi, mutta nyt hän ottaa ensiaskelen "vakavan" aikuisten romaanin merkeissä - tyylilajin, jota turhan monesti tituleerataan siksi ainoaksi oikeaksi kirjallisuudeksi.

Viivamaalari kertoo kaupungista tai pienoisyhteiskunnasta, jossa jokainen saattaa arpajaisissa saada uuden elämänkohtalon osakseen: oli se sitten uusi työ, ura, lapset tai se pelätyin, kuoleman arpa. Jotkut tulevat arvotuksi useammankin kerran, jotkut välttyvät muutokselta kerrasta toiseen kuin ihmeen kaupalla. Ja toiset, kuten Viivamaalarin päähenkilö, katsotaan soveltumattomiksi osallistumaan arpajaisiin. Päähenkilö, tarinaa kertova nuori nainen, sijoitetaan resurssitoimiston haastattelun jälkeen uuteen ammattiin: hän saa apurahan ja hänestä tulee käsitetaiteilija. Koska moinen homma ei ihan maallikolle heti avaudu, nainen lähtee etsimään salaperäistä Ursulaa, joka häntä voisi ehkä auttaa. Ursula puolestaan on todellinen taiteilija: hän maalaa valkoista viivaa kaupungin halki.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 00:33 : Dyn.

Sharilynn
Peto
Sharilynn vastasi aiheeseen: Arvostelu: Anne Leinonen:‭ ‬Pienen rasian jumala
15.07.2015 23:07 #2

Anne Leinonen:‭ ‬Pienen rasian jumala ja muita novelleja

Atena 2015 - Risingin tietokannassa

Anne Leinosen novellikokoelma‭ ‬Pienen rasian jumala ‬on kokoelma huikean mielikuvituksellisia,‭ ‬melankolisia ja filosofisia tarinoita ajoilta,‭ ‬jotka ovat jo menneet tai ovat vasta tulossa.‭ ‬Kertomuksia yhdistää tietynlainen dystooppisuus,‭ ‬jossa maailmat ovat jo pysyvästi muuttuneet tai vioittuneet.‭ ‬Täysin toivottomia tarinat eivät kuitenkaan ole,‭ vaan pilkahduksia paremmasta on silti aistittavissa.‭

Surrealismin ja absurdiuden rajalla tanssivat novellit herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia,‭ ‬joskus jopa harmillisen paljon.‭ ‬Leinonen on kiusoitteleva kertoja,‭ ‬joka antaa lukijoilleen paljon lukkoja avattavaksi,‭ ‬mutta joihinkin lukkoihin ei kertomuksista tunnu avaimia löytyvän.‭ ‬Joissakin novelleissa lukijan härnäys toimii,‭ ‬joissakin tarinoissa hahmojen taustoja tai maailmojen olemusta olisi ehkä voinut avata piirun verran enemmän.‭ ‬Esimerkiksi nimikkonovelli‭ ‬Pienen rasian jumala on äärettömän kiehtova tulevaisuuskuvaus,‭ ‬jonka perimmäinen taustatarina jää kuitenkin vahvasti lukijan pähkäiltäväksi,‭ ‬niin hyvässä kuin pahassa.

Dyn vastasi aiheeseen: Arvostelu: Anne Leinonen:‭ ‬Pienen rasian jumala
05.01.2016 02:14 #3

Aloitin Vaskinaisen tänään kampaajalla istuessani ja tuli heti olo, että käsissä on nyt pitkästä aikaa hyvin vakuuttavaa Leinosta: hiukan mystistä, mutta samalla maanläheistä kerrontaa. Tapahtumat ovat symbolisuudessaan ymmärrettäviä, toisin kuin vaikka surrealistisessa Viivamaalarissa. Erityisesti päähenkilöistä tulee hiukan mieleen Ilottomien ihmisten kylä, josta myös pidin paljon, vaikka Vaskinainen ainakin aloituksen perusteella kuuluukin Leinosen mystisempään tuotantoon.

Vaskinaisen on kustantanut Osuuskumma, ja täytyy sanoa, että kirjan ulkoasun myötä kustantaja on onnistunut todella. Paksut paperikannet "sisälärpäkkeillä" ja hieno kansitaide näyttävät ammattimaisen päteviltä, ja tämän kirjan myötä Osuuskumma siirtyy selkeästi markkinatietoisempaan kustantajakastiin. Minusta on tärkeää, miltä kirja (silloin kun se on fyysinen) näyttää ja tuntuu, ja tämä on niitä, millaisia mielellään antaisin myös lahjaksi.

Viimeksi muokattu: 05.01.2016 02:18 : Dyn.

Vehka
Vehka vastasi aiheeseen: Arvostelu: Anne Leinonen: Vaskinainen
21.02.2016 20:21 #4

Anne Leinonen: Vaskinainen

Osuuskumma 2015 - Risingin tietokannassa

Anne Leinosen Vaskinainen on aineksiltaan lupaava: suomalaista kansanperinnettä ja antiikin myyttejä, luontokuvausta ja vahvoja naishahmoja. Kaikilla kolmella päähenkilöllä on myös omat kutkuttavat lähtökohtansa: Ulpukka on vapautunut aiemmasta suovankeudestaan, mutta ajautunut toisenlaiseen umpikujaan etsiessään uutta päämäärää elämälleen. Vaskinainen taas siirtyy käskijän roolista käskettäväksi, kun hänet karkotetaan Tuonelasta. Niilas etsii keinoa autioituvan kotikylänsä pelastamiseksi, mutta hänelläkin on oma linkkinsä Tuonelaan. Erityistä kiitosta ansaitsee myös Eija Lappalaisen suunnittelema kansi. Vaskinainen näyttää kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvältä ja kutsuvalta, joten siihen tarttuu mielellään.

Elämän ja kuoleman tematiikka on kirjassa jatkuvasti läsnä. Tuonela on kuitenkin kuvattu tuoreella tavalla, sillä yksi päähenkilöistä on itse kotoisin sieltä ja myös käyttää aktiivisesti kykyjään, jotka ovat kytköksissä tuonpuoleiseen. Kun kohtalottaret tai tuonelan henget useimmiten näyttelevät saduissa ja taruissa lähinnä statistin roolia, tällä kertaa yksi heistä on noussut kertojien joukkoon. Hahmoista erityisesti Vaskinainen ilahduttaakin tuoreudellaan, vaikka myös Niilas ja Ulpukka saavat tarinan edetessä tarpeeksi tilaa kehittyä ja kasvaa.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

Sharilynn
Peto
Sharilynn vastasi aiheeseen: Arvostelu: Anne Leinonen: Metsän äiti
12.06.2017 01:17 #5

Anne Leinonen: Metsän äiti

Atena 2017 - Risingin tietokannassa

Outojen tarinoiden taituri Anne Leinonen sukeltaa uusimmassa Metsän äiti -romaanissaan suomalaisten havumetsien syvyyksiin. Katajaiselle kansalle salo on ollut niin turva kuin uhkakin, eikä metsän voimaa ole sopinut vähätellä. Korvessa asuu taika ja väki, ja tietäjillä on ollut taito alisen maailman tulkintaan ja sen voimien valjastamiseen. Mutta miten käy, kun someaikakauden ihminen joutuu takaisin puiden siimekseen, kohtaamaan lapsuutensa ja sitä peittävän hämäryyden?

Riina, kaupunkilaistunut perinteentutkija, palaa takaisin kotimaisemiinsa Vihanperän kylälle. Kotiseutuyhdistys haluaa tallettaa vanhoihin maakellareihin liittyviä perinteitä, ja Riina on palkattu keräämään arkistomateriaalia. Kylän paikalleen jämähtänyt ilmapiiri kuitenkin saa raskaana olevan Riinan muistot laukkaamaan, ja öisin hänen mielensä täyttävät kuumeiset näyt, joiden vihjailemat salaisuudet eivät jätä Riinaa rauhaan päivisinkään.

Metsän äiti jatkaa Leinosen vahvojen naisten kertomusten sarjaa yhdistäen uhkaavaan korpeen murhamysteerit, vaihdokit, alisen maailman ja tietäjänaiset. Miehet kantavat tarinassa yllään vain raiskaajan tai tappajan viittaa, mutta ei suunsa kiinni napittaviin kylän naisiin tai muutamiin elossa oleviin sukulaistäteihinkään ole luottamista. Naiset jakavat kylässä oikeutta, mutta tuomioiden oikeudenmukaisuus on kyseenalaista. Kunnon matriarkan tavoin Riinan äitikään ei päästä tästä maailmasta tai tyttärestään irti, vaan jakaa nuhteita ja vaatimuksia kuolleenakin. Riinan onkin päätettävä, ratkaistako kaikki arvoitukset antamalla metsän tulla itseensä vai pysyäkö ulkopuolisena, kaupunkilaisena.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Anne Leinonen: Kirjanoita
03.09.2017 16:53 #6

Anne Leinonen: Kirjanoita

WSOY 2017 - Risingin tietokannassa

Tuotteliaan spefikirjailija Anne Leinosen tuore, nuorille suunnattu Kirjanoita aloittaa kaksiosaisen sarjan, jonka toinen osa Noitakirja ilmestyy keväällä 2018. Teos on ylistyslaulu kirjarakkaudelle ja se vertautuu muun muassa Carlos Ruiz Zafónin Tuulen varjoon, Hanna Kauppisen Kirjaan, jota kukaan ei koskaan lukenut ja Michael Enden Tarinaan vailla loppua.

Teoksen miljöö Helby on Helsingin rinnakkaistodellisuus, jossa on hieman samaa, mutta monet asiat ovat hyvin erilaisia kuin meille tutussa maailmassa. Esimerkiksi Googlen sijaan hakukoneen nimi on Moogle ja kadulta voi napata riksakyydin. Päähenkilö on 17-vuotias, lukion kesken jättänyt helbyläinen Aura, joka näkee välähdyksiä tuohon toiseen kaupunkiin. Hän etsii töitä ja päätyy Menetettyjen unelmien taloon, jonka kellarissa on piilossa salaisuus.

Helbyssä ei ole kaikki kunnossa. Muutama vuosikymmen aikaisemmin pohjoinen muuttui joutomaaksi hiekkamatoineen, Auran äiti katosi tytön ollessa vuoden vanha, maailma kutistuu, eikä sellaisia paikkoja kuten Praha tai Japani tunneta enää ja paperi korruptoituu: kirjat ja muut paperituotteet ovat hapertuneet ja mädäntyneet pois. Korvaavaksi materiaaliksi ovat tulleet muovi, kangas ja metalli, lehtiä luetaan älymuovilta ja läpysköistä, jotka ovat eräänlainen versio tablettitietokoneesta. Aura on himolukija, joka ahmii tarinoita e-kirjoina.

MiraK, Nunia, duiduli79
Uusin jäsen: Kristiina