Catherynne M. Valente

Dragan
Dragan loi aiheen: Catherynne M. Valente
25.05.2013 17:08 #1

Catherynne M. Valente: Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla

Gummerus 2013 - Risingin tietokannassa

Catherynne M. Valente on yksi nykypäivän palkituimmista fantasianuortenkirjailijoista. Hänen työnsä ovat voittaneet Mythopoeic-palkinnon ja James Tiptree Jr -palkinnon kaksiosaisesta teoksesta Orphan's Tales: In the Night Garden ja In the Cities of Coin and Spice. Tämän lisäksi Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla voitti lastenkirjallisuuden Nebulan, Andre Norton -palkinnon.

Eräänä päivänä tylsistynyt tyttö Syyskuu ajautuu seikkailemaan Satumaahan. Sinne hänet vie herrasmies nimeltä Vihreä tuuli, joka selittää Syyskuulle tämän olevan ainoa, joka voi täyttää Satumaan hallitsijan vaatimukset. Kyseinen hallitsija, Markiisitar on varsin arvaamaton ja haluaa talismaanin lumotusta metsästä. Sen talismaanin vain Syyskuu voi hakea. Tästä käynnistyy on seikkailu, jonka aikana Syyskuulle selviävät Satumaan salaisuudet, kohdataan monia vaaroja ja tavataan monen monta erikoista olentoa.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 18:13 : Hiistu.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Catherynne M. Valente: Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varj
25.02.2014 23:04 #2

Catherynne M. Valente: Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa

Gummerus 2013 - Risingin tietokannassa

Tyttö joka putosi Satumaan alle ja juhli varjojen valtakunnassa jatkaa Catherynne M. Valenten Syyskuu-nimisestä tytöstä kertovaa satukirjasarjaa. Kirjojen välissä on ehtinyt kulua vuosi Syyskuun ensimmäisestä vierailusta Satumaahan. 13-vuotiaan nuoren elämässä ei ole juurikaan tapahtunut muutoksia: hän tiskaa edelleen samoja vaaleanpunakeltaisia teeastioita, hänen isänsä on kaukana sodassa ja äiti rakentaa moottoreita tehtaalla. Koulussa Syyskuuta pidetään jopa omituisempana kuin aikaisemmin. Syyskuun salaiset seikkailunsa ovat muuttaneet häntä, vaikka kukaan ei oikein tiedä miten - hän vain tuntuu erilaiselta kuin muut.

Ainoa selvä ero on Syyskuun varjottomuus, sillä pelastaessaan Satumaata Syyskuu joutui luopumaan varjostaan, josta on sittemmin tullut Halloween (engl. Hollow Queen), alisen maailman kuningatar. Syyskuu pelkää toisinaan Satumaan olleen vain unta tai että hän on itse menettänyt järkensä. Varjon puuttuminen saa hänet kuitenkin uskomaan ihmeelliseen seikkailuunsa kirlisko Allun ja maridipoika Lauantain kanssa. Syyskuu kaipaa ystäviään, sillä todellisessa maailmassa hän on kovin yksinäinen. Sunnuntait ovat onneksi keitaita harmaan arjen keskellä: silloin hän viettää koko päivän äitinsä kanssa lukien kirjaa takkatulen äärellä, eikä hän ajattele Satumaata juuri lainkaan.

Lue lisää...

Uusin jäsen: Irma Niemiaho