Stephen King

31.08.2015 22:45 #101

max kirjoitti: Kauhun vuodenajoissa on kaksi kehutuinta novellia (Ruumis ja Rita Hayworth ja Shawshankin vankila) joista on myös tehty leffat, Mallioppilas josta on myös tehty leffa ja neljäskin novelli on oikeastaan ihan hyvä.. Se on oma suosikkini, mutta kauhufanimmat yleensä suosii Yön äänet tai Jälkeen keskiyön kokoelmia.. Niissä on myös monta novellia mitkä ovat päässeet leffoiksi asti, mikä yleensä on hyvä merkki.

Leffojen ongelmana on aina usein se, ettei Kingin luoma mustan huumorin ja hyytävän kauhun tunnelma oikein välity valkokankaalla. Mainio Mankeli esimerkiksi (taisi olla Yön äänet - novellikokoelmassa) oli tosi surkea elokuvana.
King on mestari luomaan tunnelmaa nimenomaan apokalyptisessa maailmassa (Tukikohta, Rekat, Kuulolla, ym ym). Maailma on tuhoutunut ja hirviöt vaanivat eloonjääneiden pientä joukkoa. Tässä asetelmassa King on kotonaan ja vauhdissa. Leffaan tuota tunnelmaa on vaan aika vaikea saada.
Paremmin on onnistuttu realistisissa filmatisoinneissa kuten the Body ja Shawshank Redemption.
Odotan kyllä suurella mielenkiinnolla koska Musta Torni saadaan vaikkapa Game of Thrones - tasoiseksi sarjaksi. Siinä olisi haastetta kerrakseen, King nimittäin saavuttaa suorastaan maagisen kerronnan tason ainakin ajoittain tässä eepoksessaan.

Viimeksi muokattu: 31.08.2015 22:50 : Pate64.

Pate64 vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
31.08.2015 23:22 #102

max kirjoitti: Aika monta hyvää vaihtoehtoa.. jos tykkäät fantasiasta niin Musta torni -sarja, klassisesta kauhusta niin Hohto tai Se, modernista kauhusta niin Tukikohta, vampyyreista niin Painajainen, historiasta niin 22.11.63, scifistä niin Kosketus tai Kuvun alla, realistisemmasta menosta niin Kauhun vuodenajat -novellikokoelma tai Piina...

ScifiKingiä parhaimmillaan on myös Kolkuttajat. Tapansa mukaan kirjailija kääntää Alien Invasion - teeman päälaelleen ja ihan uusiin sfääreihin.

01.09.2015 13:54 #103

Kauhun kuninkaan klassikko.

Tuntematon paha terrorisoi pikkukaupunkia voittamattoman Stephen Kingin mestarinnäytteessä.

Mikä oli kirja, jota Frendien Joey pelkäsi niin paljon, että laittoi sen pakastimeen? Aivan oikein, Se. Nyt tämä modernin kauhun perusteos on yleisön pyynnöstä jälleen saatavilla, ja uuden sukupolven on aika kiertää klovnit kaukaa ja varoa viemäreitä. Kahdella aikatasolla liikkuva tarina seuraa kiusattujen lasten taistelua pahaa vastaan. Hirviö lyödään kerran, mutta kolmekymmentä vuotta myöhemmin on palattava sinne, mihin kukaan ei halua mennä: lapsuuden kauhujen äärelle.

Vielä ei ole tiedossa, onko kirja kovakantinen vai pokkari. Ilmeisesti romaani julkaistaan yhtenä laitoksena - aiemmin Se on ollut meillä saatavilla vain kahdeksi osaksi jaettuna.

EDIT: Linkittämääni sivua on päivitetty. Sen sivumääräksi on merkitty 1200 sivua, joten saamme lopultakin kokonaisen laitoksen tästä King-klassikosta.

Viimeksi muokattu: 03.09.2015 11:33 : Jussi.

01.09.2015 14:37 #104

Sain eilen urakoitua loppuun Tukikohdan. Minä luin teoksen "täydellistä ja lyhentämätöntä" laitosta ja voi pojat, kylläpä se olikin puuduttava. Olisihan se pitänyt tietää, että Kingin jaarittelu tällaisessa teoksessa on pahempaa kuin muissa. Tuli välillä olo kuin katselisi maalin kuivumista.

Juonihan oli itsessään varsin hyvä, mutta se uhkasi hukkua sen kaiken muun tylsyyden alle. Joihinkin kohtiin jäätiin junnaamaan ja alkoi jo loppua usko siitä, että eteneekö kirja mihinkään. Loput 200 sivua olivatkin sitten mielenkiintoista ja jouhevaa. Näiden aikana alkoi harmitella, että kaikki muu oli niin hitaasti etenevää.

Olisin halunnut pitää tästä tarinasta. Mutta en vaan pysty.

Hahmot olivat kyllä mielenkiintoisia. Pidin melkein kaikista hahmoista, ja aika harva ärsytti. Plussaa myös siitä, että ei voinut ennalta arvata miten krija päättyy ja mikä on kunkin hahmon kohtalo.

03.09.2015 08:45 #105

Mun mielestäni tukikohta taas oli erinomainen, nimenomaan täydellisenä ja lyhentämättömänä laitoksena. Päähenkilöiden taustatarinat ja kasvu kuvattiin mielenkiintoisesti ja esimerkiksi Roskismiehen matka Flaggin luo oli mainiosti kerrottu, mielipuoli nimeltä Pentu kuulemma esiintyi vasta tässä lyhentämättömässä teoksessa.

28.09.2015 21:49 #106

Jussi kirjoitti: Hieno uutinen: Tammi ottaa uuden painoksen Se-romaanista! Tämä julkaistaan ensi tammikuussa.

Kauhun kuninkaan klassikko.

Täytyy varmaankin hommata tämä klassikko. Vaikken taida enää jaksaa lukea sitä kun osaan tarinan jo sen verran hyvin ulkoa :D
Onhan Se hyvä. Kingin mainiota lapsuuden kuvausta, johon liittyy aina päähenkilöiden kiusaaminen ja sorto. Myös hiipivän kauhun kuvaus on lajinsa huippua, miljöönä voi olla pakkaspäivä kadulla, viemäri, pensaikko, autiotalo, öinen kirjasto, mielisairaala, kaikkialla King on kotonaan.

30.09.2015 16:07 #107

Sen uuden laitoksen kansikuva:

En omista pahemmin Kingin kirjoja, mutta tämä täytynee hankkia omaan hyllyyn. Aion joskus lukea Sen uudestaan.

EDIT: Uusi painos on kovakantinen, ja tarkaksi julkaisupäiväksi annetaan 18. tammikuuta.

Viimeksi muokattu: 04.10.2015 11:13 : Jussi.

14.12.2015 00:52 #108

Komea kansi, täytyy sanoa. Ja menee kyllä ostoslistalle ehdottomasti.
Luen tällä hetkellä uudelleen Kuulolla - kirjaa. Mainiota ja karmivaa kerrontaa siitä kuinka yhteiskunta järjestetään uudelleen kännyköiden välityksellä. Aivot neutraloidaan ja niihin aletaan ajamaan uutta ohjelmaa. Päähenkilöinä muutama ennallaan säilynyt ihminen jotka yrittävät selviytyä zombiemaisten kännykahjojen maailmassa.

19.01.2016 08:13 #109

Emelie kirjoitti: Seuraavaksi oli tarkoitus lukea Hohto, mutta pakko pitää taukoa Kingin lukemisesta.

Olen nyt jo monta kertaa ottanut Hohdon hyllystä käteen ja pari kertaa jopa avannut kirjan kuin alottaakseni sen, mutta aina iskee sellainen fiilis, että ei nyt, ei vielä. Tämä on hieman tympäisevää, sillä niin kovasti haluaisin lukea kirjan, mutten vaan jostain syystä saa aloitetuksi. Jostain pitäisi tempaista myös intoa ja mielenkiintoa Callan susien lukemiseen... Ihan Kingittä en ole ollut tätä vajaata puolta vuotta, luin tässä välissä Eksyneiden jumalan. Se oli ihan sujuvaa tekstiä, mutta mikään kovin erikoinen se ei ollut. Jotenkin minusta tuntuu, että pidän enemmän Kingin kirjojen ideoista kuin sitten loppuviimein toteutuksesta.

02.02.2016 08:07 #110

Emelie kirjoitti: Tuon Sen uusi laitos on kyllä hieno, pitääpä itsekin hankkia hyllyyn, vaikken siitä tarinana niin paljoa pitänytkään. Nyt vasta tajusin kansikuvaa katsoessa, että pellen nenänä on ilmapallo. :D

Kävin viikonloppuna Helsingin Akateemisessa ja tuo kyseinen kirja osui heti silmääni (ostin pois kuljeksimasta). Se on kyllä upean näköinen, ehdottomasti yksi hienoimmista kirjankansista mitä olen ikinä nähnyt.

04.03.2016 15:26 #111

Seuraava King-suomennos on elokuussa ilmestyvä Mersumies . Alkukielellä Mr. Mercedes julkaistiin kesäkuussa 2014. Kirjassa ei kai ole mitään yliluonnollista. Tammen loppuvuoden ohjelmaan ei ole merkitty muuta kauhun kuninkaalta. Uusia suomennoksia pitäisi tulla aina kaksi vuodessa, jotta ei jäätäisi pahasti jälkeen englanninkielisistä julkaisuista...

Blue Rose
Vintiö
Blue Rose vastasi aiheeseen: Stephen King
09.03.2016 22:19 #112

Luin Mr. Mercedes'in viime syksynä, ei säväyttänyt mitenkään erityisesti. Se on genreltään selkeästi lähinnä jännäri, ei yliluonnollisia elementtejä. Saa nähdä muuttuuko tämä Finders Keepers'issä, joka jatkaa Mr Mercedes'in päähenkilön tarinaa. FK julkaistaan pokkarina 22.3. Olen hommannut näitä aina sitä mukaa kun tulevat pehmeäkantisina versioina markkinoille. Suomenkielisiä käännöksiä en jaksa odottaa ;)

Mitä muuten tuumaatte tulevan Musta Torni -elokuvan näyttelijäkaartista? Idris Elba Rolandina ja Matthew McConaughey Martenina. Kuvaukset alkanevat muutaman viikon päästä ja teattereissa leffan pitäisi olla ensi vuoden helmikuussa. Toivottavasti projekti nyt etenisi, kauanhan tätä on odotettu.

17.05.2016 14:15 #113

Minä luin Kingiltä novellikokoelman Anteeksi, oikea numero. Odotin ehkä jotain parempaa ja iskevämpää, mutta oikeastaan vain yksi tai kaksi novellia oli kokonaisuutena kiinnostavia. Olin ehkä toivonut, että novellimuoto pakottaisi Kingin vähentämään tarinan turhaa rönsyilyä... Mutta hyviä ideoita novelleissa oli, pidin erityisesti siitä käsikirjoitusnovellista. Siinä oli hyvä fiilis ja sopiva loppu. Mutta muuten novellit jättivät kylmäksi.

Jussi kirjoitti: Luin viimeksi Kingiltä romaanin Herääminen. Risingin tietokannassa kirjalla on yllättävän alhainen keskiarvo (3,13 tähteä), mutta minä tykkäsin. Annoin itse neljä tähteä, ja Herääminen kuuluu mielestäni kirjailijan parempaan tuotantoon. Pituutta ei ollut liikaa, sellaiset 360 sivua, ja tarina kulki hyvin. Loppuratkaisu oli pelottava ja erittäin onnistunut. Pidin myös teoksen cthulhu-vaikutteista.

Minullakin on lainassa nyt tuo Herääminen. Novellikokoelman jälkeen ei ollut innostusta aloittaa tuota, mutta jos nyt sitten kuitenkin kokeilisin.

30.05.2016 10:39 #114

Emelie kirjoitti:

Annoin tälle 4 tähteä, koska tarinassa oli hyvä juonen kuljetus, kiinnostavat hahmot eikä turhaa selittelyä tai lätinää, mutta en kokenut loppua millään tasolla pelottavaksi, joka oli hienoinen pettymys. Kirjassa oli kuitenkin hieno fiilis, joka pelasti paljon. Hauskoja viittauksia oli ripoteltu sinne tänne, kuten maininta Joyland-huvipuistosta, joka nosti teoksen tasoa minun silmissäni. Mutta muuten perushyvä Kingin kirja.

12.06.2016 11:31 #115

Mersu-trilogian kolmas osa, End of Watch, ilmestyy piakkoin, ellei ole jo ilmestynyt. Aion kyllä lukea tämän, vaikka se onkin Kingin dekkaripuolta. Sarjamurhaajatarinat kiinnostavat aina ja onhan Kingin realistisissakin hahmoissa aika kylmääviä murhaajia, kuten esim. Annie Wilkes Piinasta ja Norman Daniels Naisen Raivosta.
Vai on Torni viimeinkin saamassa filmatisoinnin. Täytyypä googletella, olen jotenkin missannut tämän.

26.06.2016 09:43 #116

Lukaisin työmatkalla pitkästä aikaa Kosketuksen ja täytyy sanoa että aavemainen yhteneväisyys on kirjan Greg Stillsonilla ja Trumpilla, huh...

30.07.2016 20:28 #117

Emelie kirjoitti: Olen nyt jo monta kertaa ottanut Hohdon hyllystä käteen ja pari kertaa jopa avannut kirjan kuin alottaakseni sen, mutta aina iskee sellainen fiilis, että ei nyt, ei vielä. Tämä on hieman tympäisevää, sillä niin kovasti haluaisin lukea kirjan, mutten vaan jostain syystä saa aloitetuksi.

Sain luettua Hohdon (lopultakin!). Olipahan kirja, selvät 5 tähteä sille napsahti yhtään miettimättä. En ymmärrä, miksi en ole lukenut tätä aiemmin...

Minusta tarina oli mielettömän hyvä ja oikeasti pelottava. Kun päästiin kunnolla kiinni juoneen, luin ajoittain kirjaa hyvin varovasti eteenpäin, koska pelotti, että mitä tulee vastaan. Juoni oli rakennettu hyvin ja se eteni koko ajan. Kingillä on joskus ongelmana tyhjäkäyminen, mutta tässä sitä ei ollut. Tuntui että kaikilla rönsyilyhenkisillä tarinoilla oli joko jokin pointti tai sitten vaan olivat hyvinä tunnelman luojina. Lopetuskaan ei ollut antiklimaattinen vaan sopi tarinaan luontevasti.

Danny oli sympaattinen pikkupoika, Jack taas puolestaan

Minä en tiennyt kirjasta juuri mitään lukuunottamatta paria popkulttuuriviittausta leffaan (en ole nähnyt leffaakaan). Ja ne olivatkin ainoat johtolangat, että mihin tarina oli menossa. Elokuva pitänee katsoa joskus, ja ehkä sitten yrittää lukea jatko-osa. Toivottavasti en pety siihen.

Epeli_88
Epeli_88 vastasi aiheeseen: Stephen King
30.07.2016 21:13 #118

Omasta mielestäni jatko-osa ei nouse hohdon tasolle. Silti lukemisen arvoinen kirja. King on kuitenkin kauhun mestari. Pelottavin lukemani kirja on Myös herran käsialaa. Kantaen nimeä uinu uinu lemmikkini.

30.07.2016 22:06 #119

Hohto on myös mulla ensimmäinen lukemani Kingin kirja ja onhan se laadukas ja huikea. Kubrickin leffa on sinänsä klassikko, mutta poikkeaa kirjasta aika paljon.

08.08.2016 11:47 #120

No jaa, en sitten malttanut olla lukematta Tohtori Unta, vaikka aluksi ajattelinkin jättäväni sen hyllyyn vielä toviksi.

Ei se huono ollut, mutta ei se kyllä Hohdonkaan tasolle pääse, jää kauas taakse. Kirjassa oli hyviä juttuja ja ideoita; pidin siitä, että teoksessa oli myös reilusti erilaisia piirteitä verrattuna Hohtoon. Tohtori Uni olisi toiminut sellaisenaankin, mutta linkitys Hohtoon toi siihen minusta jotain lisää, lisänyanssin. Aikuinen Dan ei kylläkään muistuttanut oikein mitenkään Hohdon Dannya, missä olivat rohkeus ja uteliaisuus?

Kirja ei ollut pelottava millään tasolla, mikä oli melkoinen pettymys. Olisin kaivannut edes sitä yhtä selkäpiitä karmivaa värähdystä, mutta jäin odottamaan turhaan. Kehuja kyllä siitä, että aikajänne oli pitkä ja hyvin tehty. Minä jostain syystä pidän teoksista, joiden tapahtumat sijoittuvat useiden vuosien ajalle. Kyvyt ja hahmot ehtivät kehittymään uskottavammin.

Keskikertainen teos kaikin puolin. Annoin tälle 4 tähteä kuitenkin, oli siinä jotain joka viehätti.

FreakyMike
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson