Stephen King

07.08.2017 13:00 #181 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Stephen King
Luin taas pitkästä aikaa Kingiä, Kuoleman käytävä -teoksen. Odotukset olivat siellä jossain keskituntuman tienoilla, joten yllätyin positiivisesti tarinasta. Pidin todella paljon kirjasta, ihan viiden tähden verran. Juoni eteni koko ajan, hahmot olivat kiinnostavia ja aika kingimäisiä. Ylemmäärisen selittelyn vähyys oli iso plussa, nyt jätettiin lukijallekin hiukan pohdittavaa. Teoksen kirjasarjamaisuus välillä ärsytti, aina uuden osan alkaessa oli tiivistys edellisen osan tapahtumista. Tapahtumista, joista olin itse juuri lukenut. Mutta yhtä pahaa tapahtumaähkyä tässä ei ollut, kuten esimerkiksi Andy Weirin Yksin marsissa teoksessa. Tasapainoinen romaani, joka jätti kaikista sen tapahtumista huolimatta hyvän mielen.

Ostin tuossa jonkin aika sitten Uinu, uinu lemmikkini (uusilla kansilla) hyllyyni, se on seuraavana Kinginä vuorossa.

07.08.2017 20:54 #182 : Traeg
Vastaus käyttäjältä Traeg aiheessa Stephen King
Uinu, Uinu Lemmikkini on kyllä niitä Kingin parhaimpia klassikoita. Kuulemma tästäkin olisi tekeillä elokuvan uusintaversiota.

10.09.2017 11:57 #183 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Stephen King
Kävin katsomassa molemmat Stephen King -filmatisoinnit (Musta torni sekä IT) ja kirjoitin aiheesta blogiini: ainiinblogi.blogspot.fi/2017/09/essee-hy...huono-leffa-vai.html

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

10.09.2017 12:40 - 10.09.2017 12:43 #184 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Uinu uinu, lemmikkini on kulmakiviteos mestarin tuotannossa. Niihin luen myös Tornisaagan, Sen, Tukikohdan, Hohdon, Piinan, Carrien, Tulisilmän, Unettoman Yön, Naisen raivon, Talismaanin ja Langolieerit.
Edit: lisään listaan vielä Kuulolla, Kosketus, Pimeyden Talo.
Parhaimmillaan King sieppaa lukijan mukaansa pimeyteen, ja paluuta ei ole ennen viimeistä sivua :)
Viimeksi muokattu: 10.09.2017 12:43 Pate64.

10.09.2017 15:58 #185 : Traeg
Vastaus käyttäjältä Traeg aiheessa Stephen King
Mitä kulmakiviteoksella tarkoitetaan? Hyviä teoksia toki jokainen. Musta Torni-saaga tosin itseltäni kokonaan lukematta, mutta tuolla ne kaikki hyllyssä odottaa vuoroaan.

Teloittajat menossa tällä hetkellä. Epätoivon Kaupungin luin ensin, koska nämä tarinathan ovat hyvin samankaltaisia. Uusia leffoja en vielä ole kerennyt tsiigaamaan. Perjantaina pitäisi uusi Se mennä katsomaan.

10.09.2017 16:01 #186 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Tarkoitin merkittävää teosta. Termi on itseasiassa Tornitarusta mukailtu, siellä puhutaan "kulmakivimaailmasta". :)

26.09.2017 14:41 #187 : Jussi
Kolmas Bill Hodges -romaani Viimeinen vartio ilmestyy suomeksi tammikuussa:

www.risingshadow.fi/library/book/8172-viimeinen-vartio

Ylistetty Bill Hodges -trilogia on kuin kunnianosoitus perinteiselle dekkarille, johon King nyt varmoin ottein sekoittaa annoksen kauhua ja yliluonnollista.

26.09.2017 18:22 #188 : Traeg
Vastaus käyttäjältä Traeg aiheessa Stephen King
Ymmärsin toki mutta vaikea nähdä niihin lukeutuvan esim. Naisen Raivoa, Uneton Yö:tä, Talismaania tai Langolieerijä, Hyviä tarinoita toki jokainen. Perusteoksia muiden joukossa.

Unensieppaaja menossa tällä hetkellä. Teloittajat ei aivan ollut Epätoivon Kaupungin tasoinen ja itseä ainakin vähän häiritsi tuo henkilöhahmojen käänteinen asetelma kirjojen välillä.

01.10.2017 23:18 - 01.10.2017 23:25 #189 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Makuasia, mutta mielestäni nuo kirjat ovat Kingin parhaiden joukossa. Varhaisemmista luen niihin kuuluvaksi tietenkin nuo aiemmin luettelemani.
Esimerkiksi taas Pimeä Puoli oli sellainen, joka ei jostain syystä iskenyt muhun. Sujuva tarina toki, mutta jokin kuviossa mätti, enkä nosta sitä Kingin parhaimmistoon.
Viimeksi muokattu: 01.10.2017 23:25 Pate64.

08.11.2017 22:39 - 08.11.2017 22:40 #190 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King
Kingin seuraava alkukielinen kirja The Outsider julkaistaan ensi kesäkuussa. Sivumääräksi ennakkotiedoissa on merkitty 576. Toivotavasti saamme Sleeping Beautiesin suomeksi ensi vuoden loppupuoliskolla, sillä muuten viive englanninkielisiin kasvaa entisestään. Jonkun pitäisi lähettää sähköpostia Tammelle ja kysyä, onko palkittu novellikokoelma The Bazaar of Bad Dreams vuodelta 2015 todella päätetty jättää välistä käännöksissä...

The Outsiderin juonikuvaus:

An unspeakable crime. A confounding investigation. At a time when the King brand has never been stronger, he has delivered one of his most unsettling and compulsively readable stories.

An eleven-year-old boy's violated corpse is found in a town park. Eyewitnesses and fingerprints point unmistakably to one of Flint City's most popular citizens. He is Terry Maitland, Little League coach, English teacher, husband, and father of two girls. Detective Ralph Anderson, whose son Maitland once coached, orders a quick and very public arrest. Maitland has an alibi, but Anderson and the district attorney soon add DNA evidence to go with the fingerprints and witnesses. Their case seems ironclad.

As the investigation expands and horrifying answers begin to emerge, King's propulsive story kicks into high gear, generating strong tension and almost unbearable suspense. Terry Maitland seems like a nice guy, but is he wearing another face? When the answer comes, it will shock you as only Stephen King can.

Lause "At a time when the King brand has never been stronger" viittaa ehkä Se-elokuvan suursuosioon ympäri maailmaa. Toisaalta Musta torni floppasi samanaikaisesti. Onkohan kirjassa mitään yliluonnollista? Brittikustantajan esittelytekstissä sanotaan:

A compelling and chilling suspense novel, which will delight all readers of King's bestselling Hodges Trilogy.

Luin nyt syksyllä romaanin 22.11.63. Tykkäsin kirjasta kovasti, ja lasken sen Kingin parhaimpiin. Taso pysyi hyvin yllä koko pitkän teoksen, eikä tapahtunut mitään lässähtämistä Kolkuttajien tyyliin. Seuraavaksi pitäisi katsoa tv-sarjasovitus, jonka tallensin Foxilta viime vuonna. Lainasin äsken kirjastosta Pimeän puolen, joka on seuraava Kingini.
Viimeksi muokattu: 08.11.2017 22:40 Jussi.

08.11.2017 22:49 #191 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Outsiders kuulostaa mielenkiintoiselta. Kyllä King on myös viime aikoina pystynyt teoksillaan säväyttämään. Tykkäsin Heräämisestä, Joylandista ja Mr Mercedes trilogian kahdesta ekasta osasta muun muassa.

09.11.2017 09:26 #192 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Stephen King
Jep, kyllä tuo Outsiders pitää lukea. Nähtäväksi jää kuinka paljon yliluonnollista, jos lainkaan, King tarinaan tuo. Mersumies tarinassa yliluonnollisuus on ollut yllättävän pienessä roolissa - ainakin kahdessa ensimmäisessä osassa - mutta olen tykännyt sarjasta silti paljon. Sarjaa edeltävän Joyland ja Herääminen olivat pienoisia pettymyksiä, varsinkin Joylandilta odotin paljon enemmän. Tyhjä huvipuisto kauhun kuninkaan käsissä; miljöö suorastaan huusi Kingin käsittelyä, ja lopulta King lähestyi aihetta aika kesysti.
Anyway, omasta mielestäni Kingin vahvuuksia on koukuttavat tarinat ja ihmismielen kuvaus, joten yliluonnollinen hänen tarinoissaan ei ole välttämätön - joskin arvostan suuresti niitä öitä, jolloin luettuni hänen teoksiaan mietin kahdesti onko minun oikeasti mentävä vessaan tuon pimeän käytävän lävitse... :grin:

12.11.2017 11:19 #193 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Kyllähän tietty kesyys vaivaa joitakin Kingin viime vuosien teoksia, joskin poikkeuksiakin on, kuten esimerkiksi Kuulolla. Se on aidosti painostava apokalyptinen tulevaisuudenkuva. Tykkäsin myös Tuulen avaimesta.

02.12.2017 18:06 #194 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Stephen King
Kirjoittelin (taas?) blogiini Kingistä, tällä kertaa sillä pointilla, että millaisena hänen (kauhu)tuotantonsa näyttäytyy kokonaisuutena. Kakkososa sitten joskus, toivottavasti suhteellisen pian.

ainiinblogi.blogspot.fi/2017/12/katsaus-...stephen-king-12.html

13.01.2018 19:36 #195 : Traeg
Vastaus käyttäjältä Traeg aiheessa Stephen King
Sleeping Beauties tulee elokuussa nimellä Ruususen Uni. Sain Viimeisen Vartion luettua. Ehkä vähän köykäinen hienon sarjan päätökseksi, mutta pidin silti.

Bazaar of Bad Dreamsista todellakin Tammelle viestiä! Tänään aloitan 22.11.63 lukemisen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

13.01.2018 19:53 - 13.01.2018 19:55 #196 : Traeg
Vastaus käyttäjältä Traeg aiheessa Stephen King
Joudun kyllä olemaan koko tekstin kanssa täysin eri mieltä. 90-luvulla Kingiltä tuli hienoja teoksia. Kuoleman Käytävä, Tarpeellista Tavaraa, Naisen Raivo, Doloreksen Tunnustus, Pimeä Puoli. Miehen parhaimmistoa jokainen... Kosketus on myös loistava ja arvostettu teos Kingiltä joka ehdottomasti kannattaa lukea loppuun. Kuvun Alla hieno kertomus pienen kylän kahtiajaosta ja sen verran helppoa tekstiä ja mielenkiintoisia henkilöhahmoja että tiiliskivessä ei kauaa kestänyt lukea.
Viimeksi muokattu: 13.01.2018 19:55 Traeg.

18.02.2018 15:38 #197 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King

Traeg kirjoitti: Sleeping Beauties tulee elokuussa nimellä Ruususen Uni.

Nyt Ruususen uni löytyy Tammen tietokannasta. Suomennoksen pituudeksi on merkitty 800 sivua.

www.tammi.fi/kirja/owen-king/ruususen-uni/9789513199289

11.03.2018 18:15 #198 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King
Tammi julkaisee kesäkuussa uuden kovakantisen painoksen Kingin teoksesta Kirjoittamisesta: Muistelmia leipätyöstä.

Kingiltä ilmestyy tänä vuonna alkukielellä The Outsiderin ohella toinenkin uusi kirja. Elevation on luvassa lokakuussa, ja se sijoittuu Castle Rockin kaupunkiin. Teos on ilmeisesti pienoisromaani, koska sen pituudeksi kovakantisena on merkitty vain 144 sivua.

Viimeinen vartio oli tammi-helmikuussa Suomen neljänneksi myydyin aikuisten käännöskirja:
kirjakauppaliitto.fi/mita-suomi-lukee/tammi-helmikuu-2018/

Luin äskettäin Pimeän puolen. Tykkäsin siitä: hyvää Kingin ylempää keskitasoa. Annoin tietokannassa kolme ja puoli tähteä. Nyt minulla on kaikki kirjailijan 70- ja 80-lukujen romaanit luettuna. Seuraavana vuorossa on neljän pitkän tarinan kokoelma Sydänyö ja sitten Tarpeellista tavaraa.

14.03.2018 11:33 #199 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Stephen King
Hoi!

Olen aikeissa tehdä perhettä ilahduttamaan sarjakuvasovituksia tunnetuista kirjoista ja ajattelin, että olisi mahtavaa valita joku Kingin teos. Kysyn siis nyt teiltä asiantuntevilta: osaisiko joku suositella minulle jotain oikein tunnettua ja pidettyä Kingin romaania tähän tarkoitukseen? Lukisin sen siis ensin itse ja sitten ryhtyisin hommiin. Ehdottakaa jotain sellaista, joka kestää myös jonkin verran koomista tulkintaa. Ei sillä, että minä ikinä häpäisisin alkuperäistarinoita, mutta kumminkin...

Etukäteen kiitos kaikille, jotka auttavat!

26.03.2018 01:01 #200 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King
Vastaukseni tulee vähän myöhässä, mutta... Miten olisi Lohikäärmeen silmät tai Revolverimies ? Molemmat ovat ainakin lyhyitä kirjoja. En kyllä tiedä mitään sarjakuvasovituksen piirtämisestä (en ole koskaan kokeillut). Musta torni: Revolverimies kuuluu Kingin tunnetuimpiin/pidetyimpiin kirjoihin, Lohikäärmeen silmät ei niinkään. Kumpikin on tyyliltään lähinnä fantasiaa. King kirjoitti Lohharin silmät alun perin lapsilleen, joten se saattaa sopia perheelle luettavaksi.

Kingin kaikkein tunnetuimpia töitä ovat varmaankin Carrie, Uinu uinu lemmikkini, Hohto ja Se. Elokuvasovitukset ovat auttaneet. Kaikki neljä ovat tyylilajiltaan kauhua, ja ainoastaan Carrie on lyhyt.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

Lukijatar