Stephen King

10.10.2013 15:56 #21

Myönnetään että Mestari kärsii joskus sanaripulista ja tietyt asiat selitetään auki liiankin seikkaperäisesti. Mutta pääsääntöisesti se ei häiritse allekirjoittanutta ollenkaan.
Tornista... Mulla se räjäytti tajunnan totaalisesti. Aikoinaan luin ekan osan ja vähän ihmettelin, että mikä, miksi, ym. Sitten kun Kolme korttia pakasta tuli, niin se avasi tarinaa ja maailmoja jo huomattavasti ja lisäsi nälkää saada tietää, miten jutussa käy. Joutomaa oli lopullinen sinetti; olin myyty, Tornifanaatikko ja täysin tarinan lumoissa. Sitten tuli ensimmäinen kirottu tauko ja kun Joutomaa jäi vielä todelliseen cliffhanger-tilanteeseen, oli piinaavaa odotella jatkoa. Kinghän sai koskettavia kirjeitä asiasta, mm. eräältä kuolemansairaalta vanhukselta joka halusi tietää miten tarinassa käy, ennenkuin menehtyy.
Mutta mutta.. tarinat, etenkin Musta Torni, tulevat Kingin mukaan navan seudulta, ei päästä ja kun sielu (ja ehkä Ka) käski pitää taukoa, niin pidettävä oli.
Tuo navanseutu lähteenä on varmaan syynä myös siihen koukuttavuuteen tekstissä. Asioita ei mieti älyllisellä tasolla vaan tarina ja etenkin Rolandin maailman tunnelma vetää mukanaan ja tässä King on todellinen mestarivelho. Minä ainakin olen totaalisen vietävissä :)
Oli hirvittävää, kun Velhon jälkeen tuli taas pitkä tauko (Kingin joutuminen auton päälleajamaksi oli yhtenä syynä taukoon). Mutta loppujen lopuksi lukija palkittiin ja osat 5-7 tulivat suhteellisen lyhyessä ajassa. Taso oli jonkin verran laskenut ja tietyt ratkaisut kuten Kingin oma rooli tarinassa eivät mua miellyttäneet, mutta kokonaisuudessaan homma toimi. Kingin mielikuvituksen lento oli edelleen korkeaa ja maailmojen väliset ovet aukeilivat :)
Tietty absurdius ja eri genrejen sekoitus viehättää saagassa. Kuka olisi voinut keksiä yksiraiteisen hullun junan, jolla on oma tietoisuus ja joka rakastaa arvoituksia? Myös lännentarinat, scifi ja mystiikka kauhun lisäksi ovat toimivia elementtejä Tornitarussa.
Seuraavat kohdat ovat mulle mieleenpainuvimpia tarinassa:

Tarinassa viehättää myös eräänlainen henkinen kosketus tuleviin tapahtumiin, lukijan annetaan jo aavistella, mitä on tulossa.
Olen friikahtanut, myönnetään :) Mutta jatketaan keskustelua.

10.10.2013 16:23 #22

Tornissa viehättää myös se kokonaisvaltaisuus Kingin kuvitteellisissa maailmoissa. Punainen kuningas esiintyy jo Unettomassa Yössä ja Ted Brautiganhan tavattiin ensimmäisen kerran Pedon sydän-kirjassa (suomentaja oli vaan silloin käyttänyt beam-sanasta suomennosta "parru", kun säteistä ei ollut vielä puhuttu).
Myös Talismaanin jatko-osa Pimeyden Talo on osittain Tornin maailmaan sijoittuva ja jopa Naisen raivon merkillisen maalauksen kautta pääsee Rolandin maailmaan...
Ja tietenkin yksi lempipahiksistani, Randall Flagg/Walter O'Dim/Mustiin puettu mies/Tumma mies/Iätön vaeltaja, jne, jne esiintyy Tukikohdan ja Tornisaagan lisäksi Tuulen Avaimessa ainakin.

Peuranpuolikas
Peuranpuolikas vastasi aiheeseen: Stephen King
16.10.2013 12:08 #23

MT-sarja on loistava kirjallinen teos, mutta onhan siinä virheensä - kuten Maestron töissä poikkeuksetta on. Toisaalta, eihän kukaan ole kirjoittanut vielä täydellistä tarinaa. Ne Kingin Suuret Teokset (Tukikohta, Se, Musta torni -sarja, 'Salem's Lot...) vaativat kaikki tiivistämistä ja sisältävät tarinallisia aivopieruja sekä kohtauksia ja hahmoja, jotka eivät mene minnekään.

Valituksen jälkeen sanon tämän: King on suuri suosikkini, mitä kirjallisuuteen tulee. Hän hallitsee tyylin, tarinan ja hahmot, tasapainottaa kaikkia kolmea elementtiä juuri sopivassa suhteessa. Vaikka hän ampuu ohi, hän myös osuu usein. Kalpea aavistus (Bag of Bones) on mielestäni yksi ylenkatsottuja King-onnistumisia, joka toisaalta myös sortuu väistämättä King-kliseisiin - pakolliseen seksikohtaukseen jnejne.

Vaikka fanitankin Kingiä, ei sovi olla kritiikitön ja hyväksyä kaikkea (jos sanaleikki sallitaan) "kuninkaan sanana". Vielä se: jos Kingiä ei olisi, ei olisi minun kirjoitusharrastustani saati esikoiskirjaani kaupoissa.

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

16.10.2013 21:56 #24

Juu, en minäkään Kuninkaan sanaa usko noin vaan, eli on joitakin teoksia (Esim. Eksyneiden Jumala), joissa King ei niin täydelleen maaliin osunut.
Kalpeaa aavistusta pidän minäkin hyvänä, kliseistään huolimatta.
MT:n lisäksi vannon Sen, Hohdon, Painajaisen (Salem's Lotin), Tukikohdan ym. nimeen.
King onnistuu ajoittain, tai siis lähes aina, mustan huumorin saralla todella mainiosti. Novellit ja pienoisromaanit ovat ehkä parhaita esimerkkejä tästä (Esimerkkinä vaikka Lopettajat, Rotat, Jumalten tekstinkäsittelylaite, ym) Novellit myös toimivat mainiona vastapainona Kingin sanaripuliin, eli lyhyesti ja lakonisestikin voi kutoa maagisen tunnelman lukijalle.
Kingin teksteistä parhaimmillaan saa sellaisen "uskomatonta, ei voi olla"-fiiliksen, pahimmillaan toki myös "Plääh, en jaksa tätä"-tunteita.
Tarinankertojana kuitenkin Edgar Rice Burroughsin ohella eräs kaunokirjallisuuden guruja, ehdottomasti.
Pidän erityisesti niistä hetkistä, kun asetutaan jonkin pahiksen näkökulmaan, esim. Naisen Raivossa Normanin näkökulmasta kerrotut osiot tai Tukikohdassa Tumman Miehen vinkkelistä kerrotut jutut (myös MT-saagassa vastaavat), tai Pimeän Puolen George Starkin ajatukset. King osaa ne jotenkin kertoa mustan huumorin ryydittämänä siten että lukija voi samaistua pahiksen mielialoihin, oli teot kuinka hirveitä tahansa.

MT-saagasta sen verran kritiikkiä, vaikka sitä rakastankin, että:

Kingin uudemmista teoksista Kuulolla on parhaita. Siinä on Kingmäisiä ideoita ja todella karmaiseva, apokalyptinen tunnelma. Liseyn tarina ja Duma Key jättivät taas hieman sekavan tunnelman lukijalle, samoin Kuvun alla, vaikka sen asetelma onkin erittäin mielenkiintoinen.
Täytyy sanoa, että odotukset Doctor Sleepiä kohtaan ovat todella korkealla, Hohto kun on eräs legendaarisimpia kauhukertomuksia.

Viimeksi muokattu: 16.10.2013 22:34 : Hiistu. Syy: yhdistin viestit

16.10.2013 22:17 #25

En minäkään suhtaudu Kingiin niin,että kaikkki teokset olisi hyviä. Esimerkiksi Liseyn Tarina oli niin huono,että ei pystynyt lukemaan sitä loppuun asti,vaikka kuinka yritin. Lemppareita kuitenkin on ollut muunmuassa Hohto,Uinu uinu lemmikkini,Piina, Kuoleman Käytävä ja Talismaani. Mustaa tornia unohtamatta. Välillä Kingeissä ärsyttää se jatkuva kuvailu ja jaarittelu,joka ei tunnu loppuvan koskaan,vaikka 22.11.63:ssa kuvailu olikin todella kiinnostavaa mielestäni.

Kiehtovinta Kingeissä on tietenkin tunnelman lisäksi joka on parhaimmillaan todella onnistunut niin on henkilöhahmot joihin on helppo samaistua ja se,että ne on yleensä aika tavallisia hemmoja kaikki niin mikäpä sen parempi.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

16.10.2013 22:46 #26

Juu, tuo Talismaani on muuten aivan loistava. Mitenkähän King on sen käytännössä kirjoittanut Peter Straubin kanssa?
Ihmissusi Wolf, matka Poltetun maan halki, episodi Päivänpaiste-kodissa (sanokaa halleluja!), Oakleyn pubi, ym. ovat hienosti kerrottuja juttuja ja jatko-osa Pimeyden Talo yhdistää tarinan kivasti Musta Torni-saagaan.

Viimeksi muokattu: 16.10.2013 22:51 : Pate64.

16.10.2013 23:00 #27

Juu sitähän ei ole kai paljastettu miten Talismaani on kirjoitettu. Tiedetäänkö edes sitä,että mitkä jutut siinä kirjassa Kingin käsialaa ja mitkä Straubin käsialaa. Koska itse en ainakaan erota,että mitkä luvut on Kingin ja mitkä Straubin käsialaa.

Odotukset Doctor Sleepiä kohtaan tuntuu vaan kasvavan,koska Hohto tuli luettua uudestaan jokinaika ja se olikin parempi kirja,kuin ensi lukemalla 4 vuotta oli ollut. Ja onhan se kivaa tietää,että mitä Dannylle oikein kuuluu tänä päivänä eli onko Hohdon tapahtumilla ollut vaikutuksia hänen elämäänsä.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Stephen King
22.10.2013 19:08 #28

Näin tänään kirjakaupassa Carrien uuden pokkarilaitoksen:

Kuvun alla -pokkari ilmestyy Tammelta ensi maaliskuussa. Saa nähdä, onko tässä tv-sarjakansi. Jokin suomalainen kanava saattaa ruveta esittämään sarjaa keväällä. Hiistun linkittämän uutisen mukaan Hohto julkaistaan tammikuussa pokkarina samanaikaisesti Tohtori Unen kanssa.

Viimeksi muokattu: 22.10.2013 19:10 : Jussi.

22.10.2013 19:25 #29

Kylläpä näitä uusintapainoksia kovasti julkaistaan. Toivottavasti Tammi julkaisisi Se kirjasta uusintapainoksen,kun siitä ei taida olla kuin se yksi painos,joka on kovin kallis ja harvinainen tänä päivänä :sad:

24.10.2013 17:42 #30

Kokemus on opettanut ettei King-filmatisoinneilta kannata odottaa liikoja. Jotenkin tuo kirjailijan musta huumori ja tunnelma on vaikeasti välitettävissä valkokankaalle. Onnistumisiakin toki on, Shawshank Redemption, Stand by me ja Pet Sematary esimerkiksi.
Varmasti Doctor Sleepkin saa filmiversion ennemmin tai myöhemmin.

25.10.2013 07:31 #31

Luin Mustan tornin neljännen osan, Velhon, tuossa alkuviikosta. Se tuntui minulle hämmentävän epätasalaatuiselta. Välillä tarina otti mukaansa, mutta välillä sai ihan tuskissaan yrittää eteenpäin. Lännentarinamaisuuskaan ei härinnyt, ehkä suurin vastahanka johtui

Hiukan myös ihmettelin nimien valinnan samankaltaisuutta, Susannah ja Susan. Vaikka he kuuluivatkin ihan eri ajanjaksoille, silti ärsytti. Ellei tällä sitten ole jotain merkitystä tulevaisuudessa.

Nyt olisi sitten valinnan paikka, hengähdystauko Mustan tornin tavoittelusta eli Tuulen avain vai matkaamista joukkion mukana eli Callan sudet? Ei sillä ehkä ole merkitystä, mutta mikä fiilis on kirjat lukeneilla?

25.10.2013 09:10 #32

Jos haluat palavasti tietää ka-tetin tulevista vaiheista, tartu Callan Susiin. Kirja on mielestäni hyvä. Mulla oli vähän samat fiilikset Velhosta, luin innolla alun Blaine-osuuden ja sitten lopun tapahtumista Rolandin kertomuksen jälkeen. Itse kertomuksessakin oli hienoja jaksoja mutta mainitsemasi rakkaustarina ei muakaan innostanut.
Toki Tuulen Avainkin sopii välipalaksi, mutta sekin tarjoaa Rolandin menneisyyden seikkailuja.

Viimeksi muokattu: 25.10.2013 09:12 : Pate64.

25.10.2013 09:37 #33

Pate64 kirjoitti: Susanin ja Susannahin nimien samankaltaisuus liittynee Tornin maailman filosofiaan: Ka on pyörä :)

Aivan... Joku tuohon suuntaan menevä ajatus minullakin oli aikaisemmin, mutta unohdin sen. Joten kiitos. :smile:

29.10.2013 17:46 #34

Tuulen avaimen luettuani, lukaisin ties monennenko kerran Callan sudet, Susannahin laulun ja Mustan tornin. Sitten aloitin Revolverimiehestä ja jatkoin Kolmeen Korttiin pakasta ja nyt luen Joutomaata. Joku ihme näissä Torni-kirjoissa viehättää kerrasta toiseen.
Ja nyt täytyy sanoa että kolmessa ensimmäisessä osassa Kingin kerronta on parhaimmillaan ja ehkä ihan huipentuu kakkosessa ja kolmosessa. Rolandin vierailut New Yorkissa eri aikakausina, kun hän vetää kolmosiaan, on huikeaa luettavaa, kilpajuoksut Länsimeren rannalla, Dettan juonittelut, Jack Mortin tapaus, jne jne.. Joutomaassa tunnelma jatkuu, Shardik-karhun kohtaaminen, Jaken vetäminen maailmasta toiseen, Ludin kaupungin seikkailut, Blaine... Näitä lukiessa saattaa todellakin kuulla nahan narinan ja nähdä Säteen polun edessään..

29.10.2013 18:09 #35

Seuraavaksi yöpöydällä odottaakin Doctor Sleep lukemista,toivottavasti se paljastuu odotusten arvoisiksi,koska näiden uusien Kingien taso vaihtelee välillä,vaikka 22.11.63 olikin positiivinen yllätys olemalla todella hyvä kirja.

29.10.2013 18:25 #36

Noora kirjoitti: Mä taas tykkäsin kyllä kovasti Velhosta itseasiassa se on mun suosikkiosia Mustassa Tornissa, Rolandin nuoruudesta oli kiva lukea ja se romantiikka osuus oli ihanaa luettavaa, mutta mä olen lukenutkin jostain,että Velho uppoaa enemmän naisiin,kuin miehiin :smile:

Kerropa sitten kokemuksia Doctor Sleepistä :)
Velho on toki hyvä, mutta tosiaan itselleni kolahti vähemmän kuin muut osat

30.10.2013 08:20 #37

Hiistu kirjoitti: Olen lukenut myös Marvelin versioimia Dark Tower -sarjakuvia ensimmäisen viiden albumin sarjan, koska Rolandin nuoruusseikkailut ja etenkin -kumppanit ovat niin mainioita

Törmäsin näihin kanssa, ja luin sen ensimmäisen osan (joka kattaa Velhossa esiintyneen Rolandin nuoruuden juonikaaren). Hienoa jälkeä, ei voi muuta sanoa. Varsinkin

Vaikken itse kirjoitetussa muodossa tarinasta pitänyt, piirrettynä se tuntui paljon paremmalta (ja olihan sitä tiivistettykin). Ilmeisesti ne loput osat sarjakuvaa perustuvat myös Kingin kirjoittamiin tarinoihin. Missä ne on kerrottu? Tuulen nimessä?

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Stephen King
02.11.2013 20:14 #38

^ Minä pidin Rolandin nuoruustarinasta jo Velhoa lukiessa, mutta sarjakuvaversiokin oli minulle mieluinen - moni kohtaus sai upean kuvituksen. :smile:

Muistelen, että Velhoa lukiessani vielä tosissani jännitin, miten tarinassa mahtaa käydä, mutta sarjakuvassa mielestäni tehtiin selkeämmin heti alusta lähtien selväksi, kuinka tulisi käymään (siis sen lisäksi, että tiesin sen tietty jo kirjasta), ja keskityttiin fiilistelemään sitten sitä.

Emelie kirjoitti: Varsinkin

Minulla aiheutti tuijotusta etenkin..

Emelie kirjoitti: Ilmeisesti ne loput osat sarjakuvaa perustuvat myös Kingin kirjoittamiin tarinoihin. Missä ne on kerrottu? Tuulen nimessä?

Loput samaan sarjaan kuuluvat sarjakuvat perustuvat pääosin kirjasarjan ensimmäisessä osassa (Revolverimies) sekä Velhon lopussa kerrottuihin tietoihin Rolandin nuoruudesta - ja sarjakuvantekijöiden omaan mielikuvitukseen. Tuulen avaimesta sarjakuvantekijät eivät tainneet tietää tuolloin vielä mitään, ja sarjakuvien tapahtumat ovatkin osin ristiriidassa sen kanssa (eli siten ns. ulkona kaanonista, jos sitä koskaan ovat olleetkaan). Sarjakuvissa esim. tapahtumat etenevät todella nopeasti, eikä Roland niissä olisi ennättänyt Tuulen avaimen kaltaisiin lisäseikkailuihin.

Sitten on vielä seuraava (ja ilmeisesti viimeiseksi jäänyt) satsi Dark Tower -sarjakuvia, jotka kaiketi kattavat Revolverimiehen "nykyaikaan" sijoittuvat tapahtumat ja ajan ennen sitä, kuten novellin "Elurian pikku sisaret". Sarjakuvantekijöiden omista juonikuvioista pitäisi ratketa ainakin
En ole lukenut niitä. Olen odotellut, jos myös ne julkaistaisiin jonkinlaisena kokoelmana, niin saisi hankittua kaikki kerralla.

Revolverimiehen alkua seuraava ja viimeinen suomennettu albumi eli Pitkä kotimatka ei perustu oikeastaan mihinkään, se on vain sarjakuvantekijöiden näkemys ka-tetin matkasta Mejisistä takaisin Gileadiin. Ekan sarjakuvan jälkeen se oli aika pettymys.. Värimaailma on tasaisen synkkää (monessa kohdin henkilöt lähes pelkkiä siluetteja), eikä yksitoikkoisissa ruuduissa muutoinkaan oikein tapahdu mitään näkemisen arvoista. Siinä missä Revolverimiehen alku on tiivistys valtavasta määrästä tarinaa, nyt tarinaa on luotu vain tasan sen verran kuin tarvittu ruutuja. Tekijät ovat ehkä olleet arkoja lisäämään tarinaan mitään omaansa, jottei kukaan vain pahastu.. Yhtä riippusiltaa ylitetään sitten 8 sivun verran. Parasta oli mielestäni Purppurakuninkaan runsas läsnäolo, hän kun on kirjoissa vaikuttanut aika etäiseltä hahmolta. Myös vanhaa teknologiaa näkyy. Lisäksi Cuthbertin ja Alainin sanailua oli hupaisaa seurata, eikä vähiten siksi, että he jäivät jaarittelemaan aivan käsittämättömissä tilanteissa.

Myöhemmissä sarjakuvissa meno taas paranee, koska lähdemateriaali tarjoaa jälleen ikimuistoisia kohtauksia kuvitettaviksi ja tekijät ovat uskaltautuneet vääntämään enemmän omaakin juttuaan esim. Farsonista. Eivätkä tyhjäkäyntiosuudetkaan olleet enää niin yksitoikkoisia. Lisäksi on hoksattu hyödyntää "oikeiden" tapahtumien lisäksi ideoita, jotka olisivat kirjojen perusteella kuuluneet jo ensimmäiseen albumiin, kuten
Eli niitä voin kyllä varauksetta suositella, jos Revolverimiehen alku miellytti. Eivät mielestäni yhtä hyviä kuin se, mutta kokemisen arvoisia.

Minua tosin harmitti, että Fall of Gileadin on piirtänyt eri henkilö kuin nuo muut lukemani sarjakuvat, ja henkilöiden ulkonäkö muuttui mielestäni kurjan paljon. Esim. suosikkihahmoni Cuthbert näyttää siinä ihan erilaiselta kuin muissa albumeissa. :huh: Lisäksi Bertin "syvällinen puoli" jäi sarjakuvissa ehkä aika paitsioon... mutta sekoilut kyllä naurattivat. Ja Jericho Hilliä lukiessa tietenkin

Viimeksi muokattu: 03.11.2013 20:57 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

03.11.2013 11:16 #39

Hiistu kirjoitti:

Okay, kiitos tästä informaatiosta. :) Mietin vain, että miten etenen Mustan Tornin kirjoissa ja noissa sarjakuvissa. Kun kuitenkin haluaisin ensin lukea varsinaisen tarinan kirjoitetussa muodossa ennen sen sarjakuvamuodossa lukemista (jotta pystyy paremmin keskittymään piirroksiin). Mutta jos ne eivät perustu mihinkään varsinaisesti kirjoitettuun, niin sitten voi sen enempää murehtimatta etsiä loput sarjakuvaversiot käsiini.

Ja mitä tulee

Kuinkas vanha Roland muuten on Mustan Tornin alussa/Velhon kohdalla heidän nykyaikana?

03.11.2013 14:16 #40

Roland tosiaan vaikuttaa Velhon takautumassa 14 ikävuottaan vanhemmalta .. Mustan tornin alussa miellän hänet n. 40-vuotiaaksi.
Kakkososan alussa, kun

, hän tuntuu olevan ehkä noin 50v, joka muuttuu vasta Callan susissa, kun häntä
, jolloin hän vaikuttaa hyväkuntoiselta 60-vuotiaalta.

LordStenhammar
Uusin jäsen: ButterSoldier Yt