Stephen King

03.11.2013 21:32 - 03.11.2013 21:49 #41 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Stephen King
^ Minä en ehkä ihan niin vanhana vielä Revolverimiehen alussa pitänyt. (En kyllä yhtään muista, oliko siinä mitään ikään viittaavaa mainintaa.) Mutta viimeistään sen jälkeen ikä tosiaan muuttuu hyvin suhteelliseksi käsitteeksi.

Emelie kirjoitti: Kun kuitenkin haluaisin ensin lukea varsinaisen tarinan kirjoitetussa muodossa ennen sen sarjakuvamuodossa lukemista (jotta pystyy paremmin keskittymään piirroksiin). Mutta jos ne eivät perustu mihinkään varsinaisesti kirjoitettuun, niin sitten voi sen enempää murehtimatta etsiä loput sarjakuvaversiot käsiini.

Joo, Velhon luettuaan uskaltaa kyllä lukea sarjiksia ainakin Jerichoon asti, todennäköisesti sen jälkeenkin ilmestyneet. (Paitsi se Little sisters of Eluria tosiaan perustuu samannimiseen lyhyttarinaan, suomeksi King-kokoelmassa "Maantievirus matkalla pohjoiseen".) Tuulen avaimessa tosin on mainintoja Rolandin äidistä, joka luonnollisesti esiintyy myös sarjakuvissa, (ja mm. Cortista) joten jos oikein haluaa varmistaa, ettei sarjakuvamielikuvat pääse vaikuttamaan kirjan lukemiseen, niin Tuulen avain kannattaa ehkä lukea ennen niitä.. (Paitsi Pitkän kotimatkan kyllä voi lukea, koska ei tosiaan liity oikein mihinkään.)

Sain luettua Tukikohdasta suomennoksen ensimmäisen puolikkaan. Tällä hetkellä tarina ei ihan miellyttänyt, kun mukaan lappasi lyhyessä ajassa paljon uusia hahmoja, enkä ole vielä tottunut epäkronologiseen kerrontaan (eräs henkilöhahmo pitää päiväkirjaa ja niissä pätkissä selitetään muussa tarinassa jo tapahtuneita asioita). Myös ns. yliluonnolliset seikat tuntuvat saavan aika hulppeat mittasuhteet.
Mutta olen aika kiintynyt päähenkilöihin ja muutoinkin utelias näkemään, miten asiat kehittyvät.. ja teksti on mukavaa luettavaa. Joten ehdottomasti jatkan. Tavoitteena on ennen joulua lukea jälkimmäinenkin suomennospuolikas loppuun..
Viimeksi muokattu: 03.11.2013 21:49 Hiistu.

04.11.2013 18:46 #42 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Kyllä Tukikohta kannattaa lukea loppuun asti. Henkilöhahmot ovat rakastettavia ja hienosti kuvattuja. Kuuromykkä Nick, Fran, Stu, Larry, Leo, tietenkin äiti Abagail, ym...
Tarina paisuu ilmestyskirjamaisiin ulottuvuuksiin ja on todella jännittävä, suosittelen...

11.11.2013 11:48 #43 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Tuulen avaimen jälkeen luin kolme viimeistä Torni-kirjaa ja sitten aloitin alusta ja luin osat 1-4. Edelleen yhtä mukaansatempaavaa fantasiaa kuin ennenkin. Jopa Velho viihdytti enemmän kuin aiemmilla kerroilla.
Joku taika näissä vaikuttaa, kun niitä jaksaa lukea kerrasta toiseen uudestaan, vaikka kaikki tapahtumat ja ihmiskohtalot on jo tiedossa...
Sarjakuvia en ole lukenut, pitäisköhän siirtyä seuraavaksi niihin.
Doctor Sleepiä odotellessa tartuin Piinaan vuosien tauon jälkeen ja onhan se mainio ja makaaberi realistisuudessaan :)

• Jussi hahmo
  • Jussi
12.11.2013 12:39 - 12.11.2013 12:41 #44 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King
Minäkin palasin äskettäin Mustan tornin pariin. Olin lukenut sarjan avausosan vain kerran aiemmin, alkuperäisen version suomennoksen vuonna 1999. Nyt tarkistin päivitetyn laitoksen alkukielisenä. Olin unohtanut tapahtumia sen verran paljon, että piti katsoa netistä, mitä muutoksia King oli tehnyt. Ensimmäisellä Musta torni -lukukierroksellani Velho oli minusta heikoin osa, koska siinä keskityttiin vanhoihin tapahtumiin ja pääjuoni eteni liian vähän. Mutta monet nostavat Velhon suosikikseen koko sarjasta.

Jussi kirjoitti: Kuvun alla -pokkari ilmestyy Tammelta ensi maaliskuussa. Saa nähdä, onko tässä tv-sarjakansi. Jokin suomalainen kanava saattaa ruveta esittämään sarjaa keväällä.

Nyt on varmistunut, että Nelonen näyttää sarjan keväällä. On lähes varmaa, että pokkariin laitetaan tv-sarjakansi.

Jääköhän viime toukokuussa ilmestynyt Joyland suomentamatta The Colorado Kidin tapaan? Ainakin Tammi hyppäsi sen yli Tohtori Uneen. George R.R. Martin mainitsi Joylandin yhdeksi tämän vuoden suosikkikirjoistaan . Kingin seuraava romaani on ensi vuoden kesäkuussa julkaistava Mr. Mercedes .
Viimeksi muokattu: 12.11.2013 12:41 Jussi.

• Valjus hahmo
  • Valjus
    Aseenkantaja
16.11.2013 23:21 #45 : Valjus
Vastaus käyttäjältä Valjus aiheessa Stephen King

17.11.2013 00:59 #46 : satunnainen
Vastaus käyttäjältä satunnainen aiheessa Stephen King
Tällä hetkellä luen Carrieta, en ole vielä päässyt oikein sisälle tarinaan. Toivon, että jaksan lukea loppuun asti.

kunnes kuolema meidät erottaa.

• Noora hahmo
  • Noora
18.11.2013 22:20 #47 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Stephen King
Nyt on Doctor Sleep tullut luettua loppuun.
Olihan se loppujenlopuksi ihan hyvä kirja omalla tavallaan,mutta ei mielestäni parasta Kingiä,vaikka ihan mukaansatempaava kirja onkin. Eikä se ollut kovin pelottava kirja edes. Hohto ja Unitohtori ovat ihan erilaisia kirjoja kokonaisuuksina,joten ei niitä oikein voi verrata keskenään. Unitohtori on ihan kelpo jatko-osa Hohdolle.
Kirjaa lukiessa huomaa,että sen kirjoittaja on ihan erilaisessa elämäntilanteessa,kuin Hohtoa kirjoittaessaan.

Seuraavaksi sitten Tukikohdan kimppuun ja sen jälkeen Painajainen.
Mutta onko Painajainen millainen kirja sitten eli onko se hyvää Kingiä vai huonompaa Kingiä?

Pitää varmaan Doctor Sleep lukea suomennoksena uudestaan vain sen takia,että haluan olla varma,että ymmärsin kaiken oikein.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• Narri hahmo
  • Narri
    Peto
19.11.2013 14:48 #48 : Narri
Vastaus käyttäjältä Narri aiheessa Stephen King

Noora kirjoitti: Nyt on Doctor Sleep tullut luettua loppuun.

Onko Painajainen Salem's Lot? Se on kyllä yksi Kingin alkukauden parhaista! Mitähän siitä sanoisi paljastamatta mitään... No, se uudisti erään kauhun lajityypin tyystin. Nyt se ehkä tuntuu jo vanhanaikaiselta, mutta voin vakuuttaa että silloin ennen se loksautti leuan lattialle.

• Jussi hahmo
  • Jussi
19.11.2013 21:01 #49 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Stephen King
Tohtori Unen suomalaiskansi paljastettiin . Minua häiritsee lause "Hohdon tarina jatkuu...". Kirjan on suomentanut Ilkka Rekiaro.

Jussi kirjoitti: On lähes varmaa, että pokkariin laitetaan tv-sarjakansi.

Olin väärässä, sillä Kuvun alla -pokkarista löytyy sama kansikuva kuin kovakantisesta laitoksesta. Linkitetään vielä Hohdon uuden pokkaripainoksen kansi .

• VMN hahmo
  • VMN
19.11.2013 21:13 #50 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Stephen King
Omaan makuun Tohtori unen ja Hohdon kannet ovat hieman liian muovisia ja tietokoneella tehdyn näköisiä. Jotenkin liian siisti. Ei toimi ainakaan minun kohdalla :P

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

25.11.2013 20:49 - 25.11.2013 20:49 #51 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Komppaan Narria Salem's Lot-kirjasta! Painajainen on yksi lemppareitani ja Kingin kunnianosoitus eräälle kauhutarinoiden klassikolle. Vanhahtava tyyli sopii tähän alagenreen loistavasti ja tarina pitää otteessaan tiukasti.
Viimeksi muokattu: 25.11.2013 20:49 Pate64.

25.11.2013 20:53 #52 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King

Valjus kirjoitti: Jos Kuvun alla kirjasta tehty tv sarja rantautuu tänne suomeen asti niin takuulla tulen katsomaan sitä. Kirja ei mielestäni kuulu Kingin parhaimmistoon mutta oli silti erinomaista luettavaa ja olisi mielenkiintoista nähdä se telkkarin ruudusta kerrottuna.

Samaa mieltä, Kuvun alla ei ihan parhaimmistoon yllä, mutta toimivaa tarinaahan siinä oli. TV-sarja on katsomislistalla
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: ploosippa

• Sini hahmo
  • Sini
25.11.2013 21:39 #53 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Stephen King
Näin jollain kanavalla mainoksen tosta Kuvun alla -tv-sarjasta, tulossa 2014 siinä taidettiin sanoa. Mutta siitä voisi sitten joku[tm] perustaa oman ketjun Teatterin puolelle.

• Noora hahmo
  • Noora
25.11.2013 21:43 - 25.11.2013 21:43 #54 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Stephen King
Minäkin näin saman mainoksen. Mainostettiin nelosella alkavaksi tammikuussa.Sarjan nimeä ei tulla ilmiselvästi kääntämään,koska mainoksessa se nimi oli englanninkielinen.

Viimeksi muokattu: 25.11.2013 21:43 Noora.

• Khosmar hahmo
  • Khosmar
    Epäkuollut
27.11.2013 17:10 #55 : Khosmar
Vastaus käyttäjältä Khosmar aiheessa Stephen King
Komppaan Narria ja Pate64:ää! Omiin ehdottomiin suosikkeihin lukeutuu myös Painajainen, etenkin sen helppolukuisuutensa ja tiiviin kuvauksellisuuden takia. King itse on vaatimattomasti sanonut, ettei hän ole kovin hyvä kuvaamaan tarinoissaan kaupunkeja, mutta minusta hänen luoma Jerusalem's Lot on mahtava taidonnäyte. Ei itsessään kirja mikään pelottava ole (etenkään juuri sen vampyyritematiikan takia), mutta aina kun selaan kirjahyllystä jotakin Kingin kirjaa, niin joko silmät tai käsi hakeutuu ensimmäisenä Painajaisen lähettyville. :lol:

Suosittelen niillekin, jotka eivät vielä kyseistä teosta ole lukeneet! Ja ne, jotka eivät edes ole ikänään lukeneetkaan Kingiä, niin romaanina tämä kuuluu hyviin kokeiluihin Carrien oheella. :wink:

Khosmar, the Lord of Unimaginable

27.11.2013 17:19 - 27.11.2013 23:25 #56 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Viimeksi muokattu: 27.11.2013 23:25 Pate64.

• Narri hahmo
  • Narri
    Peto
28.11.2013 09:43 #57 : Narri
Vastaus käyttäjältä Narri aiheessa Stephen King

Pate64 kirjoitti: Heh, vai ei ole King hyvä kuvaamaan pikkukaupunkiyhteisöjä.. siinähän hän on nimenomaan mestari. Ajatellaanpa vaikka monista kirjoista tuttua Castle Rockia, Kuvun alaista Chester's Millsiä, Derryä tai juurikin Salem's Lotia. King kuvaa todella osuvasti pieniä yhteisöjä, ihmissuhteita, salattua elämää kulissien takana jne...

Castle Rockin salatutelämät kuvattiin ehkä parhaiten Tarpeellista tavaraa -rompsussa.

28.11.2013 16:33 #58 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
Tarpeellista Tavaraa ei ollut aivan lempikingejäni, mutta aika herkullinen kuvaushan se oli Castle Rockin asujaimiston edesottamuksista ja siitä kuinka pienellä saa loppujen lopuksi pinnan alla kytevät kaunat räjähtämään... ja vaikka Gaunt paholaisena ei aivan parhaita olekaan, niin muutamat viittaukset Lovecraftilaiseen Cthulhu-mytologiaan säväyttävät kuitenkin.

• Khosmar hahmo
  • Khosmar
    Epäkuollut
28.11.2013 19:34 - 28.11.2013 19:34 #59 : Khosmar
Vastaus käyttäjältä Khosmar aiheessa Stephen King

No näin King itsestään väitti aikoinaan. Kaipa hän on vähän vaatimaton sen suhteen. :cheesy:

Khosmar, the Lord of Unimaginable
Viimeksi muokattu: 28.11.2013 19:34 Khosmar.

29.11.2013 16:59 - 29.11.2013 16:59 #60 : Pate64
Vastaus käyttäjältä Pate64 aiheessa Stephen King
King-pahiksista kirjoittelin jo aiemmassa ketjussa. Oma suosikkini lienee Randall Flagg/Tumma mies/Walter, joka esiintyy Tukikohdan lisäksi myös Mustassa Tornissa.
Tietenkin Sen muotoaan muuttava hirviö on legendaarinen, samoin Torni-saagan Mordred ja Punainen Kuningas. Realistisella puolella löytyy myös "sympaattisia" hahmoja, kuten Piinan Annie Wilkes ja Naisen Raivon Norman Daniels. Laittakaahan lisää ehdokkaita...
Viimeksi muokattu: 29.11.2013 16:59 Pate64.

Uusin jäsen: Ilona