Stephen King

02.02.2014 20:02 #61

Tohtori Uni on vihdoin hyppysissä ja aloitettu! Alku vaikuttaa lupaavalta, Overlook-hotellin kummajaiset ilmaantuvat ja King kuvaa mainion raadollisesti Danin alkoholismia. Yhtä loistavaa alkoholismin kuvausta löytyy Kolkuttajat-kirjan alkuosasta, kun päähenkilö Carp sekoilee runonlukukiertueella.
Mutta, odotukset on korkealla Tohtori Unen suhteen, toivottavasti en pety :)

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Stephen King
14.02.2014 20:31 #62

Minäkin luin Tohtori Unen ja kirjoitin siitä mietteitä blogiini

Kokonaisuutena erilainen kirja kuin mitä odotin. Kelpoa Kingiä, muttei oikein onnistunut lunastamaan suuria saappaitaan.

15.02.2014 15:19 #63

Juu, Tohtori Uni oli mukavan suoraviivaista Kingiä, jännittävä kauhutarina ja piti otteessaan ihan suvereenisti.
Ehkä kuitenkin lukemisen jälkeen jäi hieman tyytymätön olo, ei ihan saavutettu sitä Kingin parasta kauhunirvanaa, tarina ja hahmot jäivät hiukan pinnalliselle tasolle, mikä taas ei ole tyypillistä mestarin kynästä..
Muutama ratkaisu oli ehkä hiukan saippuaoopperamainen ja liian helppo. Ehkä tähän olisi tarvittu Kingille tyypillistä mittaa enemmän, edes parisataa sivua, jotta tarina olisi tullut enemmän iholle.
Silti,ihan kelpo trilleri ja voin Kingin ystäville kyllä suositella.

Rinja-edit: Yhdistin peräkkäiset viestit. Muokkaustoimintoa kannattaa käyttää, jos jotain unohtuu sanoa. :)

Viimeksi muokattu: 15.02.2014 15:43 : Rinja.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Stephen King
11.03.2014 23:34 #64

Stephen King: Tohtori Uni

Tammi 2014 - Risingin tietokannassa

Vuonna 1977 julkaistu Hohto on klassikko niin Stephen Kingin kirjana kuin Stanely Kubrcikin elokuvanakin. Klassikot herättävät luonnollisesti paljon keskustelua, ja kuultuaan samat kysymykset kerta toisensa jälkeen King alkoi itsekin miettiä, mitä Hohdon hahmoille tapahtui myöhemmin. Syntyi Tohtori Uni, Kingin sanojen mukaan paluu puhtaisiin kauhukirjoihin, joita ei voi lukea pitämättä kaikkia valoja päällä. Mitään muuta lupausta ei voikaan Hohdon jälkeen antaa, mutta kenties juuri sen takia Tohtori Uni tuntuu pettymykseltä.

Torrancen perheen lapsi, Dan, on kasvanut aikuiseksi 2010-luvulle. Hohto vaivaa häntä yhä muistuttamalla Overlookin kauhuista, ja Dan tekee kaikkensa unohtaakseen tuon ajan lapsuudestaan. Vuosien myötä Dan ajautuu pieneen kylään, jossa hänen mielensä alkaa hiljalleen rauhoittua. Keski-ikäistynyt Dan uskoo selvinneensä pahimmasta, kun pieni tyttö, jonka hohto on paljon vahvempi kuin hänen koskaan oli, ottaa Daniin yhteyttä. Tästä alkaa arastava ystävyys aina siihen asti, kunnes selviää tytön olevan hengenvaarassa: joukko yliluonnollisia haluaa tappaa tytön saadakseen hohdon tämän sisältä.

Lue lisää...

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

13.04.2014 16:18 #65

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Stephen King
20.05.2014 19:06 #66

Marvel jatkaa Dark Tower -sarjakuvien julkaisemista. :cheesy:

Huomasin tänään, että syyskuussa on vihdoinkin tulossa Omnibus-laitos The Gunslinger -sarjan sarjiksista lisämateriaaleineen. ( Teos Amazonin sivuilla .) En ole vielä lainkaan lukenut noita, koska omasta kirjastosta niitä ei saa ja olen odotellut, ilmestyisikö vielä joskus jokin tuollainen yhteisversio. Ei muuta kuin rahaa sukanvarteen...

Lisäksi Marvel aloittaa uuden The Drawing of the Three -sarjan, syyskuussa tulossa The Drawing of the Three - The Prisoner . Itse olisin tykännyt ihan vain kirjatapahtumienkin kuvittamisesta, mutta mikäs siinä, jos ovat kehitelleet mielenkiintoisia taustatarinoita hahmoille. Pelkäsin, etteivät sarjakuvajulkaisut enää jatku, joten ilahduttava uutinen.

Viimeksi muokattu: 20.05.2014 19:08 : Hiistu.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Stephen King
18.09.2014 14:31 #67

Luin alkuvuodesta vihdoinkin Se-romaanin. Kirja oli mielestäni Kingin parhaita, hän kuvasi hienosti lapsen ja aikuisen maailmojen eroja. Pelottavia kohtauksia löytyi paljon, ja lopetus oli todella hyvä. Uusi kaksiosainen elokuvasovitus on suunnitteilla, sen toteutuminen toisi varmasti kaivatun uusintapainoksen suomennoksesta.

Khosmar kirjoitti: Pientä ilmoitusluontoista asiaa: King on työstämässä kahta uutta romaania, jotka ilmestyvät tämän vuoden puolella rapakon takana. Nämä kaksi kulkevat nimellä Mr. Mercedes ja Revival. Vielä toistaiseksi Tammi ei ole ilmoittanut suomennosten perään, mutta tilannetta seurataan. :wink:

Tammi yllättäen hyppää Mr. Mercedeksen yli suoraan Revivaliin. Kirja ilmestyy suomeksi tammikuussa Ilkka Rekiaron kääntämänä nimellä Herääminen , vain kaksi kuukautta alkukielistä jäljessä.

King tiedotti kesällä, että Mr. Mercedes avaa trilogian. Toinen osa Finders Keepers julkaistaan vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla. Ehkä Tammi rupeaa kääntämään sarjaa joskus myöhemmin.

Jännää, ettei edes TV2:lla pyörivä Haven-sarja innoittanut kustantajaa suomentamaan Kingin romaania The Colorado Kid, joka ilmestyi yhdeksän vuotta sitten.

Viimeksi muokattu: 18.09.2014 14:34 : Jussi.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Stephen King
04.11.2014 11:40 #68

Tammi julkaisee kesäkuussa Joylandin suomeksi nimellä Tervetuloa Joylandiin . Kääntäjänä toimii Kristiina Vaara. Olisikohan mahdollista, että saamme syksyllä 2015 vielä yhden King-suomennoksen, Mr. Mercedeksen? Ehkä kolme romaania vuodessa olisi liikaa Tammelle.

Todella kiinnostava uusi Kingin haastattelu . Yksi kysymys ja vastaus:

Are you done writing Dark Tower books?

I'm never done with The Dark Tower. The thing about The Dark Tower is that those books were never edited, so I look at them as first drafts. And by the time I got to the fifth or sixth book, I'm thinking to myself, "This is really all one novel." It drives me crazy. The thing is to try to find the time to rewrite them. There's a missing element – a big battle at a place called Jericho Hill. And that whole thing should be written, and I've thought about it several times, and I don't know how to get into it.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Pate64

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Stephen King
12.11.2014 17:45 #69

^ Voi jehna. Musta torni -romaani Jericho-kukkulan taistelusta olisi melkoinen toiveiden täyttymys, toivottavasti joskus toteutuisi! :cheesy: Toisaalta arveluttaa, katoaisiko tapahtumista jotain semmoista sanoinkuvaamatonta tarumaisuutta, kun ne kirjoittaisi aiempaa seikkaperäisemmin auki.. mutta Stephen King osaa kirjoittaa, joten tuskin huolta siitä. Jos jostain olen huolissani, niin siitä, kuinka kovasti mahtaisin parkua kirjaa lukiessa. Siinä sentään

Viimeksi muokattu: 12.11.2014 17:46 : Hiistu.

15.11.2014 15:36 #70

Minua ei haittaa ainakaan, jos uusia Musta torni -kirjoja pukkaa lisää. Tuulen avain yllätti koukuttavuudellaan, vaikka sitä lukiessa tiedosti kyllä lukevan jonkin välistoorin. Lisäksi Rolandin maailma on vain yksinkertaisesti kiehtova; vielä tuntuu olevan paljon salaisuuksia ja kertomatta jääneitä juttuja. :cheesy:

Kenties siinä on jonkilainen magiansa. :wink:

Master
Riiviö
Master vastasi aiheeseen: Stephen King
16.11.2014 01:13 #71

"Hush now. Listen to your Master."

16.11.2014 18:36 #72

Master kirjoitti: Olen lukenut paljon Kingin kirjoja elämäni aikana, mutta kaikkien loppua ei enää muista. Jos tämä ylipäätään on oikea paikka kysyä; Voitteko suositella joitain oikeasti hyviä Stephen Kingin kirjoja?

No ainakin Painajainen , Hohto ja Tukikohta tulee näin ekana mieleen. :lol:

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Stephen King
05.01.2015 22:22 #73

Pate64 kirjoitti: Tohtori Unesta vielä: Hohto oli aikoinaan ensimmäinen lukemani Kingin kirja ja sen saappaisiin on todella vaikea jatko-osan astua. Tohtori Uni ei missään nimessä ole epäonnistunut, mutta Hohdon rinnalla Se ei kuitenkaan ole yhtä vakuuttavaa Kingiä.

Käteviä nämä foorumikeskustelut, kun ei tarvitse kuin lainata aiemmin sanottua. Sanasta sanaan kokemukseni on juuri tämä. Mitä saippuaoopperamaisuuteen tulee, jäi mieleeni erityisesti kohta,

Olen kirjaston Tukikohdan varausjonossa. Mitä pikimmin haluan myös lukea Heräämisen.

16.02.2015 18:50 #74

Heräämisestä on yli puolet luettu ja ihan kelvollinen King-tarina on kyseessä. Tietenkin odotan sitä paljon mainostettua loppuratkaisua, mutta tähän mennessä tarina ei ole vielä mitenkään herättänyt valtaisia väristyksiä.
Tarinan kuljetuksen ja ihmiskuvauksen King kyllä edelleen osaa. Nykyään vain sävy on hieman haikean nostalginen ja ehkä aavistuksen pois iholta, jos vertaa aiempiin huippusaavutuksiin. No, tylsää ei koskaan ole Kingin maailmassa...

16.02.2015 19:00 #75

Khosmar kirjoitti:

No ainakin Painajainen , Hohto ja Tukikohta tulee näin ekana mieleen. :lol:

Lisäisin tähän listaan: Se 1-2, Piina, Talismaani, Pimeä talo, Musta Torni (osat 1-7 ja väliosat Tuulen Avain, Elurian pikku sisaret), Sekä Tornia löysästi sivuavat Uneton Yö ja Naisen raivo. Niin ja Castle Rockiin sijoittuvat tarinat Tarpeellista Tavaraa, Pimeä Puoli, Aurinkokoira, Cujo ja Ruumis (johon perustuu menestyselokuva Stand by me).
Kingin novellit ovat myös parhaimmillaan varsinaisia tajunnanräjäyttäjiä. Mainittakoon tässä ainakin seuraavat: Rekat, Hiekkaranta, Jauntti, Eloonjäävää tyyppiä, Rotat, Jerusalemin osa, Harmaa lima, Jumalten tekstinkäsittelylaite, Lautta, jne, jne. Novelleissa Kingin maailma on usein mustimmillaan ja synkimmillään, silti hurjaa huumoria täynnä.
Pienoisromaaneista voisi mainita vielä Rita Hayworth - Avain pakoon, Langolieerit, Usva, ja Kirjastopoliisi. Onhan noita, Mestarin mielikuvitus on pohjaton.

Viimeksi muokattu: 16.02.2015 19:17 : Pate64.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Stephen King
21.02.2015 08:59 #76

Herääminen on takana täälläkin. King on ollut viime vuodet kyllä hyvin tuottelias. En itse ihan parhainpiin Kingin teoksiin tätä laskisi, mutta en sano kyllä huonoksikaan.

Laureline
Laureline vastasi aiheeseen: Stephen King
21.02.2015 11:11 #77

Sain Revivalin joulupukilta :D Ihan paras lahja :) Tykkäsin ihan, mutta minusta King on vähän pehmennyt viime vuosina, esimerkkinä se "päivämäärä romaani", siinä oli suorastaan onnellinen loppu. HArvassa Kingissä sellainen on! Mutta tässä ketjussa ainemmin hehkutettu Musta Torni on ihan puhdasta kultaa, se on aivan loistava! Wind in the keyhole oli positiivinen ylläri, en uskaltanut odottaa sarjaan lisää osia. Olen lukenut ne sarjakuvatkin ja minusta ne tuo uutta ulottuvuutta kirjoihin, tosi positiivisia kokemuksia! Eyes of the Dragonilla on mun sydämessä erityisen lämmin paikka, koska se oli mun eka enkunkielinen kirja, jonka luin. Ja IT sai mut menettämään yöunet useammaksi vuodeksi (luin sen n. 11-vuotiaana XD)

Seize the day!

05.03.2015 01:34 #78

Kyllä Kingillä niitä onnellisia loppujakin on ollut, toki ilman menetyksiä niitä ei ole tullut. Mielestäni Pet Cemetaryn loppu on ihan klassikko. Samaten monet novellien loput jättävät mukavan jälkimaun., päähenkilö joko kuolee tai sitten tarina loppuu tyhjän päälle ja lukija saa itse miettiä miten siinä käy.

Viimeksi muokattu: 05.03.2015 01:37 : Pate64.

05.03.2015 12:34 #79

^ Hyvänä esimerkkinä myös Usva kaikessa avoimuudessaan. :wink:

08.03.2015 00:41 #80

Tykkään myös Rekat-novellin lopusta, ja Tukikohdan ideoita enteilevä superflunssanovelli päättyy samoin sopivan lohduttomasti.. en nyt muista tuon novellin nimeä.

Thialfi, LordStenhammar, FreakyMike
Uusin jäsen: ArunaK