Stephen King

Khosmar
Epäkuollut
Khosmar vastasi aiheeseen: Stephen King
08.03.2015 01:18 #81

Pate64 kirjoitti: Tukikohdan ideoita enteilevä superflunssanovelli päättyy samoin sopivan lohduttomasti.. en nyt muista tuon novellin nimeä.

Nimi on Maininki (Night Surf). :wink:

Khosmar, the Lord of Unimaginable

Pate64
Pate64 vastasi aiheeseen: Stephen King
08.03.2015 17:28 #82

Sehän se olikin. Muita kolkosti päättyviä novelleja ovat esim. Jauntti, Eloonjäävää tyyppiä, Harmaa lima, Jerusalemin osa jne, jne...

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Stephen King
28.05.2015 19:25 #83

Jussi kirjoitti: Tammi julkaisee kesäkuussa Joylandin suomeksi nimellä Tervetuloa Joylandiin . Kääntäjänä toimii Kristiina Vaara. Olisikohan mahdollista, että saamme syksyllä 2015 vielä yhden King-suomennoksen, Mr. Mercedeksen? Ehkä kolme romaania vuodessa olisi liikaa Tammelle.

Joyland näkyi tänään myynnissä paikallisessa Suomalaisessa, ja kirja oli ennakkotiedoista poiketen pehmeäkantinen. Tammen loppuvuoden ohjelmassa ei ole yhtään King-käännöstä, joten Mr. Mercedes ja Finders Keepers menevät vuodelle 2016. Kirjailijan seuraava teos alkukielellä on novellikokoelma The Bazaar of Bad Dreams , joka ilmestyy marraskuussa.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 10:54 #84

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 13:49 #85

Strato kirjoitti: Mistä Stephen Kingin kirjasta suosittelisitte kirjailijaan tutustumisen aloittamaan? Vai onko sillä kauheasti merkitystä edes... :smile:

Itse pidän parhaimpina Tukikohtaa ja Tarpeellista tavaraa -teoksia, mutta jos haluaa aloitaa hieman lyhyemmistä teoksista huonomminkin voisi valita kuin esim. Uinu, uinu lemmikkini, Christine, Piina tai Carrie.
- Kuten näkyy, suosin Kingin vanhempaa tuotantoa, uudemmista pidin mielettömästi Kuvun alla kirjasta (tv sarjalla ei ole oikeastaan mitään muuta yhteistä kirjan kanssa kuin nimi...), joka paksuudestaan huolimatta on yllättävän nopea lukea.

Viimeksi muokattu: 07.06.2015 13:50 : HourglassEyes.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Strato

max vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 14:14 #86

Viimeksi muokattu: 07.06.2015 14:15 : max.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 14:32 #87

max kirjoitti: Aika monta hyvää vaihtoehtoa.. jos tykkäät fantasiasta niin Musta torni -sarja, klassisesta kauhusta niin Hohto tai Se, modernista kauhusta niin Tukikohta, vampyyreista niin Painajainen, historiasta niin 22.11.63, scifistä niin Kosketus tai Kuvun alla, realistisemmasta menosta niin Kauhun vuodenajat -novellikokoelma tai Piina...

Se on sitten lähdettävä kirjastoon tämän listan kanssa, kiitos :cheesy:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

max vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 18:38 #88

Vähän ankea juttu on että monen mielestä parhaiden Kingien eli Se ja Tukikohta painokset on ikivanhoja eikä uusintapainoksia ole vieläkään tullut, joten kirjastoidenkin saatavuus voi olla heikkoa....

Viimeksi muokattu: 07.06.2015 18:39 : max.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 19:33 #89

^ Joo. Ainakin Se on mielenkiintoinen tapaus. Helmetissä on muistaakseni yksi kappale ensimmäistä nidettä ja siihen on kuuden henkilön varausjono. Yksi kappale on "lainassa", eräpäivään vain oli jo vuonna 97. Olen miettinyt, että kun tuon kirjan haluaisin lukea, niin ehkä tilaan sen jostain englanniksi.

Näiden kirjojen antikvariaattiarvot ovatkin melkoisia.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Wicked-Willie
Wicked-Willie vastasi aiheeseen: Satunnaisia kysymyksiä
07.06.2015 21:00 #90

Ei passaa unohtaa Kingin teosta Lohikäärmeen silmät !

Talvi on tulossa.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Stephen King
07.06.2015 21:06 #91

Itsepidän kingiltä vain musta torni sarjast. Joten lahjoitin ne ystävälleni. Taisi käyrä tuuri

Race like first!
Train like second!

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Stephen King
07.06.2015 21:42 #92

Nylkky kirjoitti: Kuulostaa jotenki oudolt et antikka arvot korkeat. Löysin yhden kaupan pihalla laatikon jossa oli teksti ota ilmaiseksi. Sieltä löyty tukikohta ja se.

Tuuri todellakin! Viime vuonna seurailin kirjamessuilla suomenkielisten Se 1& 2 hintoja; yhteishinnat lähtivät alimmillaa muistaakseni 55€:sta ja nousivat jonnekin 70€ tietämille. Itseäni onnisti ja löysin kirjan enkkupokkari version 6€

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Stephen King
07.06.2015 22:08 #93

Se-romaanista oli tarkoitus tulla uusi kaksiosainen elokuvasovitus isolla budjetilla. Arvelin, että Tammi saattaa ottaa kaivatun uusintapainoksen leffakannella. Mutta äsken uutisoitiin , että ohjaaja jätti projektin vain kolme viikkoa ennen tuotannon alkamista. Elokuva(t) on toistaiseksi peruttu, vaikka uusi ohjaaja ja käsikirjoitus saatetaan myöhemmin hankkia. Eli uutta painosta suomennoksesta tuskin on luvassa lähiaikoina.

Minä luin viime vuonna Sen, joka tosiaan on yksi Kingin parhaista kirjoista. Tukikohdan lukemisesta on jo 16 vuotta, mutta siitä on jäänyt erittäin myönteiset mielikuvat. Toissapäivänä kerrottiin , että Tukikohdasta on tulossa minisarja ja elokuva. Jos tämä toteutuu, niin uusi painos suomennoksesta on mahdollinen.

Minäkin suosittelen Lohikäärmeen silmiä, joka on tyylilajiltaan fantasiaa. Lukemistani Kingin novellikokoelmista eniten on iskenyt Yön äänet .

Viimeksi muokattu: 07.06.2015 22:14 : Jussi.

Master
Riiviö
Master vastasi aiheeseen: Stephen King
15.06.2015 13:22 #94

Mulla on Tukikohta ja Kuvun alla kirjahyllyssä mutta ne on sellaisia järkäleitä etten ole vielä jatkanut alkua pidemmälle. Itse pidän eniten Hohdosta ja Piinasta. Muut on luettavia mutta eivät ole tehneet vaikutusta. Yllättävän paljon olen jo lukenut Kingin kirjoja. Luin Tohtori Uni-nimisen kirjan. Mielestäni mahtavan Hohdon tarina ei kaivannut jatko-osaa, eikä sellaista olisi edes kannattanut kirjoittaa. Tohtori Uni oli laimea tarina, epäonnistunut jatko-osa. Siinä ei ollut tarpeeksi tunnelmaa tai mitään kovin kiinnostavaa, oikeastaan vain velvollisuuden pakosta luin sen loppuun saakka. Onko täällä joku, joka oikeasti piti kyseisestä kirjasta? Miksi? Lopputulos jätti tulkinnan varaa.

"Hush now. Listen to your Master."

Emelie vastasi aiheeseen: Stephen King
21.08.2015 08:01 #95

Luin Stephen Kingin kirjan Tervetuloa Joylandiin eilen illalla. Nopea luettava tosiaan.

Spottasin kirjan jokin aika sitten kirjastosta ja lainasin sen enempää miettimättä. Takakansiteksti oli takakansilehdellä, mutta en lukenut sitä lainkaan. Luin kirjan siis tietämättä siitä muuta kuin sen, että tarinaan liittyy tivoli. En tiedä pidinkö kirjasta siksi enemmän kun en tiennyt yhtään mitä tapahtuu sen sijaan että olisin takanannen tekstin perusteella muodostanut odotuksia tarinalle.

Päähenkilönä on parikymppinen Devin Jones, jolla on kirjallisia haaveita (alter egoa pukkaa taas) ja sydänsuruja. Hän pääsee kesätöihin Joyland nimiseen tivoliin, jonka kummitusjunassa on tapahtunut selvittämätön murha ja murhatun naisen haamun kerrotaan kummittelevan kummitusjunassa (kuinka osuvaa). Tämä oli siis premissi ja oletin, että juoni pyörisi tiiviisti haamun ympärillä. Mutta näin ei käynytkään, vaan tarina tuntui keskittyvän Deviniin ja hänen kasvamiseensa sen yhden kesän aikana. Kirja oli koostettu hyvin. Välillä annettiin vinkkejä siitä mitä tulevaisuus toisi tullessaan, mutta samalla kuitenkin tarinaa vietiin eteenpäin koherentisti.

Pidin todella paljon tarinan tunnelmasta. Toverillisen lämmin, jossa oli se pieni hyytävä pohjavire. Devin oli myös päähahmona onnistunut. Murehti syädnsurujaan, muttei tuntunut silti raskaalta. Teki asiansa ja yritti parhaansa, eikä vaatinut oikein mitään keneltäkään. Spefielementti vaikutti aluksi olevan melko heikko, mutta se oli kuitenkin koko ajan läsnä ja loppua kohden vahvistui. Mutta ei suinkaan ollut se pääasia.

Kirja oli hyvä kokonaisuus kaikin puolin (jäi hyvä mieli), ja yllättävästi tämä on yksi niitä harvoja kirjoja, joita lukiessa olen nauranut kyyneleet sillmissä. :smile:

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Stephen King
27.08.2015 20:20 #96

Kirpparilta hankittu Uinu, uinu, lemmikkini luettu. Järkälemäinen It odottelee hyllyssä vuoroaan. Suosittelen niille, jotka tuon ensimmäisen lukemista miettivät, jättämään takakansitekstin lukematta. Ainakin jos kyseessä on se hautausmaa- kansinen painos, joka täällä Risingin tietokannassakin on. Kuka on keksinyt, että kirjan keskeiset juonenkäänteet kannattaa selittää takakannessa? Urpot touhua sanon minä. :roll:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 27.08.2015 20:21 : Puolikuu.

Daphney
Kisälli
Daphney vastasi aiheeseen: Stephen King
30.08.2015 13:29 #97

Paljon olen Kingiä lukenut, mutta yhtääkään novellikokoelmaa en. Osaisitteko siis suositella hyvää novellikokoelmaa? Onko jotakin mistä kannattaisi aloittaa? :smile:

all magic comes with a price

Viimeksi muokattu: 30.08.2015 13:29 : Daphney.

max vastasi aiheeseen: Stephen King
30.08.2015 17:23 #98

Kauhun vuodenajoissa on kaksi kehutuinta novellia (Ruumis ja Rita Hayworth ja Shawshankin vankila) joista on myös tehty leffat, Mallioppilas josta on myös tehty leffa ja neljäskin novelli on oikeastaan ihan hyvä.. Se on oma suosikkini, mutta kauhufanimmat yleensä suosii Yön äänet tai Jälkeen keskiyön kokoelmia.. Niissä on myös monta novellia mitkä ovat päässeet leffoiksi asti, mikä yleensä on hyvä merkki.

Daphney

all magic comes with a price

Epeli_88
Epeli_88 vastasi aiheeseen: Stephen King
31.08.2015 01:28 #100

Kirja Jälkeen keskiyön on mielestäni paras kokoelma. Kirjassa on monia hyviä tarinoita, kuten usva, rouva toddin oikotie, apina, jauntti...
Kirjassa anteeksi oikea numero on hyvä loveroftin cthulhu mytologiian viittava tarina, olisiko ollut esikaupunki elämää.
Kaikista novellikokoelmista toki löytyy hyviä ja huonoja tekstejä.

NoctilucA
Uusin jäsen: Raisa Välimäki-Kuronen