Sally Green: Puoliksi paha

Dyn loi aiheen: Sally Green: Puoliksi paha
19.04.2015 18:52 #1

Sally Green: Puoliksi paha

Gummerus 2014 - Risingin tietokannassa

Sally Greenin Puoliksi paha -trilogia palauttaa nuorten spekulatiivisen kirjallisuuden dystopia-aallon ja avaruusmatkojen jälkeen sinne, mistä koko juttu tuntui alkaneenkin: Harry Potterin Englantiin. Tällä kertaa tosin jästejä kutsutaan nurjiksi, Lontoossa ei majaile taikaministeriö vaan valkoisten noitien neuvosto, ja noitien lapset käyvät ihan tavallisia kouluja. Yhteiskunnassa vaikuttaa sama taikovien ja ei-taikovien kahtiajakoisuus, vaikka Greenin luomus jääkin Rowlingin maailman yksityiskohtaisuudesta pitkälle jälkeen. Ja siinä missä Harry Potter kumppaneineen taisteli pahuutta vastaan, Greenin tarina pyrkii leikkimään hyvän ja pahan erilaisilla näkökulmilla.

Trilogian samannimisen avausosan päähenkilönä tavataan teini-ikäinen Nathan, joka on syntynyt nelilapsisen perheen nuorimmaiseksi ja sisaruksistaan poikkeavaksi lapseksi. Nathanin äiti on valkoinen parantaja, mutta isä aikakautensa pelätyin ja jahdatuin musta noita, jonka tappolistalta löytyy niin lapsia kuin merkkihenkilöitäkin. Asetelma ei lupaa hyvää yhteisössä, jossa sukupolvet ja verenperintö ratkaisevat, kuka olet ja millaiseksi tulet. Nathan suljetaankin heti alkuun noitayhteiskunnan ulkopuolelle, ja hänelle tehdään lapsesta pitäen selväksi, kuinka erilainen, vaarallinen ja iljettävä hän on.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 19.04.2015 18:54 : Dyn.

Q_Black
Q_Black vastasi aiheeseen: Sally Green: Puoliksi paha
16.05.2015 11:48 #2

Luin hiljattain tuon toisen osan eli Puoliksi Villi. Oli muuten huomattavasti parempi kuin eka osa ja kerronnallisestikin paljon sujuvampi. Odottelen siis ihmeitä kolmannelta osalta :lol: Erikoinen sarja, mutta en minä lähtis kyllä silti tätä vertaamaan alkuunkaan Harry Potteriin, joka on ihan eri sarjassa.

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

LunaJei
LunaJei vastasi aiheeseen: Sally Green: Puoliksi paha
16.05.2015 19:38 #3

Mahtava sarja, kyllä on jaksanut viihdyttää. Luin vasta samaan maailmaan sijoittuvan "Puoliksi valetta" -novellin. Nämä kirjat ovat vain jotenkin...erilaisia. En oikein osaa määritellä, miten. Ei ollenkaan niin kuin perinteinen fantasia, ja vaikka sitä synkkyytäkin löytyy, ei silti sorru kliseisiin. Tai jos sortuu, tekee sen niin omaperäisesti, että minä en ainakaan huomaa.

Olen samaa mieltä Q_Blackin kanssa, en ymmärrä Pottereihin vertausta. Olen myös kuullut Nälkäpeliin ja jopa Twilightiin verrattavan, ja täytyy kyllä ihmetellä, mistä moisia päätelmiä on vedetty. En nyt ala kommentoimaan kysesistä sarjoista suuntaan tai toiseen muuta kuin sen, että ne eroavat täysin tästä. Varmaan moinen vertailu on tehty vain suosittujen nimien kuuluisuudella ratsastamista varten. Sinäänsä typerää, mielestäni tämä sarja pärjäisi mainiosti ihan ominkin voimin.

There is no such a thing
as "no such a thing"

Dyn vastasi aiheeseen: Sally Green: Puoliksi paha
16.05.2015 20:16 #4

Ko. arvostelussa vertasin Rowlingiin lähinnä siitä syystä, että kirjan kannessa verrataan Nälkäpeliin, mikä oli minusta sangen ontuva vertaus. Potterin maailma sekin sijoittuu pääasiassa Englantiin, siinä on samanhenkinen strukturoitu magiajärjestelmä, johon noitia tulee kouluttaa, magiaan perustuva yhteiskunta nykyajan yhteiskunnan rinnakkaisena, ja ennen kaikkea samanhenkinen magian käytön 'valtioistunut' kontrolli. Eli temaattista vertailukohtaa löytyy, vaikka tyylillisesti nämä ovatkin erilaisia kirjoja.

Samoin erilaisuuden käsittely, vähemmistöjen ja syrjinnän teemat, oikeuden ja oikeuden jakamisen teemat. Nämä ovat toki usein myös tyypillisiä nuortenkirjateemoja, mutta käsittely nimenomaan magian ominaisuuksien kautta on minusta näissä kirjoissa kiinnostavalla tavalla yhteistä. Näkisin siis yhteyden enemmänkin vahvuutena kuin kummankaan kirjan heikkoutena: on vain hyvä, että näistä tärkeistä asioista kirjoitetaan toimivia kirjoja.

Mitä kustantaja sitten ehkä ratsastaa markkinoinnissaan muiden kirjojen maineella on kokonaan toinen asia...

Viimeksi muokattu: 17.05.2015 01:19 : Dyn.

Mirelle
Mirelle vastasi aiheeseen: Sally Green: Puoliksi paha
12.06.2015 00:25 #5

Mielestäni tämä kirja oli hieman erikoisella, mutta ihanalla tavalla kijoitettu, jonka takia en lähtisi vertailemaan sitä mihinkään muuhun lukemaani kirjaan. Olen myös samaa mieltä useimpien kanssa siitä, että toinen osa oli edistyneempi. Tiedättekö, että milloin olisi tulossa kolmas osa? Odotan sitä innolla, varsinkin Gabrielin takia.

kirja_friikki
Aseenkantaja
kirja_friikki vastasi aiheeseen: Arvostelu: Sally Green: Puoliksi paha
24.06.2015 02:15 #6

Rakastin tätä ensimmäistä kirjaa. Monesti menin kirjastossa ohitse miettien että kokeilisinko tuon lukemisra vai en ja olihan sen arvoisra kun loppujen lopuksi nappasin kirjan käteeni ja aloin lukemaan. Myönnän kyllä että alussa kirja oli hieman sekavaa luettavaa mutta kyllä se siitä sitten lähti. Tämä oli taas niitä kirjoja joita ei voinu jättää pitkäks aikaa lukematta vaikka se alussa matelikin oli minulla kuitenkin sellainen kutina että se tulee paranemaan enkä pettynyt.yksi juttu kyllä jöi mättämään ei itse kirjassa mutta se että sitä verrataan nälkäpeliin kun se ei ole mitään sen kaltaista. Mutta ei . Voin kyllä myöntää että osittain juuri tuo pienllä präntillä kirhan kanteen pistetty vertaus sai minut lainaamaan tuon kirjan ja antamaan sille mahdollisuuden. Huh miten sekava kommentti :0

Uusin jäsen: ArunaK