• Nafisan hahmo Kirjoittaja
  • Nafisan

24.04.2015 01:07 #1 :: Nafisan

Like 2015 - Risingin tietokannassa

Risingshadow-novellikilpailun vuonna 2013 voittaneen Jaakko Markus Seppälän esikoisteos on kunnianosoitus kyberpunkin vanhoille mestariteoksille. Tällaisia ovat muiden muassa Masamune Shirowin manga Ghost in the Shell, jonka mies itsekin mainitsee kiitoksissaan sekä William Gibsonin Neurovelho, josta Wachowskit saivat suuntaviivoja The Matrix -elokuvalle ja Philip K. Dickin Palkkionmetsästäjä, joka toimi inspiraationa myös Ridley Scottin elokuvalle Blade Runner. Seppälän luoma maailma onkin hyvin samannäköinen kuin kyseisissä teoksissa, mutta siinä on myös omaperäisyyttä.

Seppälän käyttämä värikäs kieli on hyvin elastista ja leikittelevää. Nopeatempoisessa, tummasävyisessä teoksessa se muotoutuu hahmojen suissa persoonallisiksi ääniksi, jotka sopivat heidän ympäristöönsä. Esimerkiksi anglismit ja hakkerien käyttämä erikoistunut sanasto luovat syvyyttä, vaikka osan lukijoista ne varmasti vievätkin vieraalle maaperälle. Kirjoittajan koodaustausta tulee tässä hyvin esille.

Lue lisää...
Muokannut 24.04.2015 01:10 Dyn

• Zhaman hahmo
  • Zhaman
    Mekaanikko
25.04.2015 09:37 #2 :: Zhaman
Jaakko Markus Seppälä: Lemen
Tämähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kesälomalukemistoon :) (ja hienoa että meidän kauan sitten lanseeraama novellikilpailu on palkinnut tällaisia kirjoittajia)

Valvojat: RinjaEmelie