Minna Roininen: Unohdetut ovet

Poimuvelho
12.05.2015 00:37 - 12.05.2015 00:39 #1 : Vehka

Minna Roininen: Unohdetut ovet

Kirjalabyrintti 2015 - Risingin tietokannassa

Minna Roinisen syväkirja Unohdetut ovet on muotonsa puolesta kuin aikamatka kultaiselle 90-luvulle, mutta samalla se tuo tyylilajinsa ja e-kirjamuotonsa vuoksi jotakin täysin uutta klassisten ”valitse oma seikkailusi” -kirjojen joukkoon. Syväkirjaversiossa tarina etenee perinteisen kirjan lukutavan lisäksi kolmella eri tavalla: klikkaamalla uuteen lukuun vievää linkkiä, valintasivujen valintojen kautta tai kysymyksiin vastaamalla. Lukijalle tarjotaan vaihtoehtoja, joiden avulla tarina muovautuu. Erityistä Unohdetuissa ovissa on tämän lisäksi nimenomaan sen muoto: e-kirjasta oikeaa sivua ei tarvitse etsiä selaamalla, vaan sille siirrytään linkkiä klikkaamalla.

Tarina on kirjoitettu sujuvasti, mutta varsinaiseen hehkuunsa se puhkeaa juuri interaktiivisuuden kautta. Kun lukija pääsee tutustumaan hahmoihin ja joutuu tekemään heidän elämäänsä vaikuttavia valintoja, tarina saa enemmän painoarvoa. Lukija on omalta osaltaan vastuussa siitä, mitä kirjassa tapahtuu.

Lue lisää...

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts
Viimeksi muokattu: 12.05.2015 00:39 Dyn.

12.05.2015 14:25 #2 : Reta Anna Maria
Vastaus käyttäjältä Reta Anna Maria aiheessa Minna Roininen: Unohdetut ovet

Hyvää kirjaa metsästämässä.

• Vehka hahmo Kirjoittaja
  • Vehka
    Poimuvelho
12.05.2015 14:55 #3 : Vehka
Vastaus käyttäjältä Vehka aiheessa Minna Roininen: Unohdetut ovet

Reta-Rees kirjoitti: Minulla on tämä kirja parhaillaan kesken. Olen lukenut noin 10% ja ainakaan vielä ei ole alkanut tapahtua kovinkaan paljon. Toivottavasti pian alkaa rytistä.

Kumpaa versiota luet? Syväkirjassa valintoja pääsee tekemään melko pian, mutta perusversio käynnistyy huomattavasti hitaammin.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

17.05.2015 01:25 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Minna Roininen: Unohdetut ovet
Minäkin muistan nuoruudestani kirjat, joissa piti hypätä tietylle sivulle, jos halusi juonen jatkuvan tavalla X tai Y. En koskaan oikein jaksanut näitä, tuli kuitenkin luettua ne kaikki sivut ja vaihtoehdot, joten se ehkä vähän söi idea... Varmaankin virtuaaliversiona tällainen toimii paremmin, kun ei tule ehkä niin suurta kiusausta selata joka sivua välistä.

Cathyn kirja muutaman vuoden takaa hyödynsi jo verkkoon jätettyjä "johtolankoja" ja lisämateriaalia kerronnan keinona ja kirjan "syvällistäjänä". Ehkä tulevaisuuden kirja voisi laajemminkin hyödyntää kuvallista ja audiovisuaalista materiaalia verkossa, noin normaalin tekstin ohessa?

20.05.2015 13:33 - 20.05.2015 13:33 #5 : Reta Anna Maria
Vastaus käyttäjältä Reta Anna Maria aiheessa Minna Roininen: Unohdetut ovet

Vehka kirjoitti:

Minulla on syväkirja kesken. Valinnat eivät ole vaikuttaneet kovin suurilta. Esimerkiksi "menetkö syömään iltapalaa keittiöön vai jäätkö pelaamaan videopeliä". Toivon, että päätöksistä tulee vaikeampia kirjan edetessä. Olen lukenut vasta noin 10% kirjasta, mutta tavoitteena olisi, että saisin sen tässä pian luettua. E-kirjasta on vähän vaikea sanoa tarkkaan, millä sivulla olen.

Minullekin kävin noin. Minulla oli joskus joku Goosebupms lainassa ja lopulta päädyin lukemaan kaikki vaihtoehdot läpi. Eniten minua ärsytti se, että jos teki "väärän" valinnan, joskus saattoi seuraavalla sivulla lukea, että teit huonon valinnan, palaa takaisin ja valitse uudestaan...

Hyvää kirjaa metsästämässä.
Viimeksi muokattu: 20.05.2015 13:33 Reta Anna Maria.

Ruska, LordStenhammar
Uusin jäsen: Ruska