• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 80 päivää sitten)

Mia Vänskä

• Athicus hahmo Kirjoittaja
  • Athicus
    Epäkuollut
25.12.2012 18:40 - 09.10.2013 16:44 #1 : Athicus
Mia Vänskä kirjoittanut Athicus

Mia Vänskä: Musta kuu

Atena 2012 - Risingin tietokannassa

Musta kuu on viime vuonna esikoiskauhukirjansa Saattajan julkaisseen Mia Vänskän toinen teos. Yhteistä näille kummallekin kirjalle on tarinan vahva sitominen suomalaiseen metsämaisemaan. Toinen yhdistävä tekijä on se, että kummassakin kirjassa jollain tavalla rikkinäiset ihmiset palaavat maaseudulle parantelemaan itseään ja kohtaavat siellä jotakin yliluonnollista ja samalla myös löytävät itsestään uusia puolia.

Mustan kuun tarinan keskiössä on Keski-Suomessa sijaitseva Kapeenkärjen lomakylä, jonne on vetäytynyt sekalainen joukko ihmisiä loman viettoon: perheenäiti Annukka pakenee ahdistavaksi käynyttä perhe-elämäänsä, lapsuudenkaverit Erkka ja Jake yrittävät parantaa bändinsä tulehtuneita välejä, eronnut perheenisä viettää kesää tyttärensä kanssa ja toisensa vasta tavannut eläkeläispariskunta nauttii uudesta suhteestaan. Kapeenkärki on kuitenkin muutakin kuin idyllinen mökkikylä järven rannalla. Metsän siimeksessä on vanha uhrauspaikka ja lähialueen historia on veritöiden tahraama.

Lue lisää...
Viimeksi muokattu: 09.10.2013 16:44 Hiistu.

16.10.2013 18:16 #2 : Peuranpuolikas
Vastaus käyttäjältä Peuranpuolikas aiheessa Mia Vänskä
Olen lukenut Vänskän esikoisteoksen Saattaja ja... Tahtoisin pitää suomalaisesta kirjallisuudesta, etenkin suomalaisesta kauhukirjallisuudesta, mutta Saattaja osoitti kaikki ne syyt näppärästi yksissä kansissa miksi en pidä: tympeä juoni, tunnelman puute, jännitteen puute... kauhun puute. Ehkä Musta kuu on parempi, ehkä ei, mutta Saattaja ei ollut missään nimessä kahta tähteä parempi kirja, ehkä puolentoista.

Kauhukirjallisuus on vaikea laji - sitä ei käy kieltäminen. Monet tuntuvat luulevan, että jos heitetään vähän yliluonnollista elementtiä tarinaan ja kerrotaan kuinka hahmoja pelottaa pirusti, kirjoitetaan kauhua, mutta eihän se missään nimessä ole niin helppoa. Hyvä kauhu - otetaan esimerkiksi Stephen King parhaimmillaan tai Lovecraft (kliseisiä valintoja, mutta menkööt) - vaatii paljon muutakin kuin "kauhuidean" tai yksinkertaista gorea (missä, mielestäni, Clive Barker astuu harhaan). Kauhu vaatii vahvan tunnelman, hahmot joista välittää, hyvän idean ja - tämä on vaikein - jonkin henkisen kipupisteen, jota sitten rummutetaan sopivassa suhteessa. Esimerkiksi kipupisteenä voi olla alkoholismi, kuten Hohdossa, tai perheväkivalta, kuten Hohdossa, tai jotakin aivan muuta.

Toisaalta, kukas minä olen mitään sanomaan (hah-ha... [ironista naurua]). Ehkä jonakin päivänä, ehkä jonakin päivänä...

Muusa, laula älä raivosta, vaan epätoivosta, Jumalan hylkäämän raukan surusta ja murheesta.

• VMN hahmo
  • VMN
21.04.2014 16:30 #3 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Mia Vänskä

Mia Vänskä: Valkoinen aura

Atena 2014 - Risingin tietokannassa

Suomalaista kauhua ei ole ollut paljon esillä ja suomalaisia naiskauhukirjailijoita vielä vähemmän. Jokainen lisä onkin tervetullut uutuus. Mia Vänskän kolmas kirja, Valkoinen aura, pyrkii vielä tuomaan kauhun kotimaiseen ympäristöön.

Iinan elämä on täynnä muutoksia: hän on juuri siirtymässä sairaanhoitajakouluun, minkä myötä koittaa muutto omilleen. Poikaystävä jää kotiin ja epävarmuus koettelee. Talossa, johon Iina on muuttamassa, on lisäksi jotain erikoista. Talon seitsemäs kerros vetää häntä tahtomattaan puoleensa ja saa Iinan kokemaan tunteita, joita hän ei osaa itsekään kuvailla. Selvää on, että jotain synkkää odottaa talossa.

Lue lisää...

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• Sini hahmo
  • Sini
27.04.2014 17:18 - 27.04.2014 17:19 #4 : Sini
Viimeksi muokattu: 27.04.2014 17:19 Sini.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: VMN

NoctilucA, Eemeli Hemminki, Piikim