Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

Sarafeil loi aiheen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
17.06.2015 21:33 #1

Hei!

Olen ahkera lukija ja etenkin fantasiakirjallisuutta tulee kulutettua ahkerasti. Hiljalleen on alkanut tympiä se heteronormatiivisuus, joka etenkin nuorten fantasiakirjoissa on vallallaan.
Oletteko te, risingshadowin käyttäjät löytäneet kyseiset genren kirjoja, joissa (pää)henkilö(t) olisivat homoseksuaaleja?
Etsin siis aivan tavallista kirjaa, jossa sitä ei tarvitse korostaa, se vain on.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
17.06.2015 21:40 #2

George R.R. Martini Tulen ja jään laulu sarjassa on välillä.

Itse en ole edes ajatellut tälläistä asiaa

Race like first!
Train like second!

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
17.06.2015 21:46 #3

Pikaisena kommenttina, että lukuvinkkejä saattaa saada myös arkistoidun foorumin ketjusta: Poikkeava seksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

Samoja kirjoja ja henkilöhahmoja ja etenkin mielipiteitä niistä saa ja kannattaa kertoa myös tässä ketjussa, jottei tarvitse lukea vanhaa keskustelua! Vuoden 2012 jälkeen on julkaistu myös uusia kirjoja.

Viimeksi muokattu: 17.06.2015 21:56 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sarafeil

Kirjakaapin tyttö
Kirjakaapin tyttö vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
17.06.2015 21:48 #4

Nokkosvallankumous on ainakin sellainen. En ole kylläkään varma voiko sitä kutsua fantasiaksi mutta siinä ainkin yksi. Myös varjojen kaupumgit sarjassa törmää homoseksualisuuteen. Magnus ja Alec ♡
Rakastaja-Vihdoinkin Mustan tikarin vljeskunta sarjasta on hyvä kanssa. Molemmat päähenkilöt ovat molemmat homoseksuaaleja. Tämä viimeinen on tosin aikuisten fantasiakirjallisuuteen kuuluva :wink: :smile:

Tässä nyt oli muutama

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

Viimeksi muokattu: 17.06.2015 21:58 : Kirjakaapin tyttö.

17.06.2015 22:05 #5

Haluaisin niin kovasti tietää heistä enemmän.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
17.06.2015 23:10 #6

Sarafeil kirjoitti: Kiitos, lähdenkin tuohon toiseen ketjuun tutustumaan. Ja olen lueknut Varjojen kaupungit sarjan ja parasta siinä oli Magnus ja Alec <3
Haluaisin niin kovasti tietää heistä enemmän.

Kannattaa siinä tapauksessa lukea The Bane Chronicles , siinä on mm. novelli Magnuksen ja Alecin ensitreffeistä! :heart: Suomeksi kirjaa ei kyllä taida toistaiseksi olla saatavissa.

18.06.2015 14:55 #7

Kyllä, oli ihan pakko ostaa tuo The Bane Chronicles. :D
Siinähän oli muutama tarina Alecista ja Magnuksesta, mutta liian vähän kuitenkin. Alecista ja hänen kipuilemisestaan varjonmetsästäjäyhteisön paineiden alla olisi saanut tehtyä kirjan, tai vaikka kaksi. Toivotaan että tarina jatkuisi vielä. :)

Nokkosvallankumoukseen täytyy tarttua, se on jo joskus aikaisemmin kirjastosta mukaan lähtenyt, lukematta kuitenkin häänyt.
Musta tikarin veljeskunta-sarjasta olen yhden osan lukenut, niitä ei meidän kirjastossamme kuitenkaan enempää ole. Täytyy katsoa jos jostain saisi kaivettua esille.

Mirelle
Mirelle vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.06.2015 15:14 #8

Suosittelen Sally Greenin puoliksi paha kirjasarjaa. Homoseksuaalisuutta ilmenee enemmän toisessa osassa ja olen iloinen ettei sitä liioiteltu ja paisuteltu kuin se olisi ollut aivan järkyttävä shokki, se vain oli. Yön taloissa sitä on jonkun aikaa. Ihailen kirjailijoita jotka pystyvät kirjoittamaan niin mielestäni normaalista asiasta täysin jouhevasti.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.06.2015 15:39 #9

Ensimmäisenä (Nokkosvallankumouksen jälkeen) tulee mieleen Annukka Salaman Harakanloukku . Kannattaa lukea edeltävät osat kuitenkin ensin.

Maria Turtschaninoffin Anachéta taisin suositella tuolla vanhassakin ketjussa. Siinä käsitellään todella upeasti ja oivaltavasti sukupuolta ja siinä sivussa myös seksuaalisuutta.

Sitten tulee mieleen vielä Rick Riordan , jonka

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.06.2015 18:04 #10

Menee omaksi mainokseksi, mutta kun kerran kysyttiin. Tulen tyttäriä . Se vain on.

Myös J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit -sarja on, noh hyvin voimakkaasti homoseksuaalinen.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

18.06.2015 18:23 #11

Kiitoksia , sieltähän niitä ehdotuksia sataa.
Puoliksi pahan olen lukenut, erittäin mielenkiintoinen tapaus ja kakkososa on lukulistalla. Yön talo-sarjaa olen myös lukenut, se vain ei ole iskenyt. Liian "heppoisa" omaan makuuni.

Anachen olen lukenut myös, olen aivan samaa mieltä kanssasi.
Rick Riordanin Punainen Pyramidi-sarjaa ja se oli kyllä huippuhyvä. Pitääpä lukea muitakin hänen kirjojaan.

Kiitos StaCa, molemmat kirjaehdotuksesi kuulostavat erittäin hyviltä. Eikä pieni mainostus ikinä ole pahaksi. :)

sterle
sterle vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
19.06.2015 08:22 #12

Anni Nupposen Putoavan tähden prinsessan maailmassa biseksuaalisuus on normi.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
19.06.2015 11:20 #13

Ursula le Guinin Pimeyden vasemmassa kädessä Talvi-planeetan asukkaat ovat kaikki biseksuaaleja ja kaksineuvoisia. Octavia Butlerin oankalien kolmikantainen seksuaalisuus ei ole tältä planeetalta, mutta maailmaa voi toisaalta pitää hyvinkin heteronormatiivisena.

Laajensin vastausta ikäänkuin scifin puolelle, mutta mainitut maailmat ovat kyllä varsin fantastisia.

Viimeksi muokattu: 19.06.2015 12:14 : maahinen.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
19.06.2015 12:45 #14

Ja tietenkin Johanna Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Dyn vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
22.06.2015 10:38 #15

J.R. Wardin Mustan tikarin veljeskuntaa pitää lukea 11. osaan, ennen kuin saadaan tarinan "pääpariskunnaksi" kaksi miestä. Mutta muuten sarjassa kyllä sivutaan aihetta jo aiemminkin, tosin heteroseksiallergikot älköön vaivautuko.

darlah-01
Kaartilainen
darlah-01 vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
24.06.2015 15:33 #16

Faunoidit sarjan päätösosassa kertoja on homoseksuaali.

"Tuhannenkin virstan matka alkaa yhdellä askeleella."

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
01.07.2015 13:29 #17

Archipelaconin LGBT-paneelissa kerättiin lukulistaa, josta ainakin osa on täällä .

Suzannen omissa kirjoissa on tietysti myös LGBT-hahmoja.

Beldarius
Kaartilainen
Beldarius vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.12.2016 17:07 #18

Mercedes Lackeyn "Heralds of Valdemar" -sarjassa on itse asiassa muutamia homoseksuaaleja ja biseksuaaleja hahmoja kummastakin sukupuolesta.

Geoffrey Huntingtonin Korppikartanon salat -sarjassa Marcus on homoseksuaali, mutta hän taitaa olla ainoa koko sarjassa.

David Eddingsin kirjoissa ei ole yhtään LGBT-hahmoa, ainakaan avoimesti. Olen vain leikkinyt ajatuksella, että Martel - vihollinen ja lempihahmoni Eddingsin kirjoissa - olisi jossain määrin kiinnostunut miehistä. En oikeastaan muista yhtään kohtausta koko sarjasta, jossa Martel olisi ollut kummankaan sukupuolen kanssa; sen sijaan viimeisessä kirjassa hän lopulta myöntää rakastaneensa vain kahta ihmistä: entistä ystäväänsä (tarinan sankari) Sparhawkia, ja heidän äitihahmoaan Sephreniaa. Hän voi tietenkin tarkoittaa, että piti Sparhawkia veljenään tai parhaana ystävänä, mutta jokin siinä koko kohtauksessa vaikutti hieman... HoYayltä. No, voihan se olla fanonia...

"Everything is idiocy if you choose to look at it in the proper perspective." - Belgarath

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.12.2016 22:02 #19

Helena Wariksen Sudenlapset kirjassa (Pohjankontu-trilogian toinen osa) on miesten välistä rakkautta. Sitä en tiedä, onko kolmannessa osassa, kun en ole siihen asti vielä ehtinyt.

Dumbledore on myös homo, mutta eipä sitä mitenkään Pottereissa erityisesti mainita. No, rivien välistä voi lukea jos oikein yrittää, mutta ei oikein muuten.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

Dyn vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
18.12.2016 22:42 #20

Diana Gabaldonin Matkantekijä-sarjan sivuhenkilö lordi John Grey on homoseksuaali, tosin tämä ei varsinaisissa kirjasarjan kirjoissa ole kuin sivujuonne hänen ja päähenkilöiden henkilökemiassa. Lordi Johnin yksityiselämästä on enemmän Gabaldonin toisessa sarjassa, joka myös kantaa päähenkilön nimeä. Mutta koska tämä on käytännössä suoraa jatkoa Matkantekijä-kirjoille, tai ehkä pikemminkin väliosa, ainakin kolme ensimmäistä Matkantekijää on syytä lukea ensin. Lordi John -kirjoissa yliluonnolliset elementit ovat vähemmässä, sillä mukana ei seikkaile ketään aikamatkustajaa, mutta muuten ne edustavat kyllä Gabaldonin historiallis-romanttista tyyliä. Ja kun päähenkilö kerran tykkää miehistä ja tapahtumat hänen näkökulmastaa kuvataan, aihetta myös käsitellään. 1700-luvulla homoseksualismi oli tosin rikossyytteenalainen synti, joten ihan kevyttä teeman käsittely ei aina ole - pieni trigger warning siis tässä kohtaa.

Helmeilevä susi
Uusin jäsen: Anni Loukasmäki