• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

• Wind hahmo
  • Wind
19.12.2016 13:09 #21 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Kaj Korkea-ahon Tummempaa tuolla puolen. Tämä ei ihan ole fantasiaa, kirjastoissa se on luokiteltu kauhuksi (psykologista jännitystä), mutta siinä on yliluonnollinen elementti. Ja päähenkilö on homo. Minusta varsin hyvä kirja.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

16.02.2017 13:08 - 16.02.2017 13:08 #22 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Deborah Harknessin Lumotun päähenkilö on kahden äidin (tai no, tädin) kasvattama. Pieni yksityiskohta, jota pidetään varsin normaalina läpi tarinan. Myöhemmistä osista löytyy myös yksi homovampyyri (ja demoni!), mutta muuten muu kuin päähenkilöiden välinen (hetero)romantiikka ei ole suuremmin teemana. Ajattelin kuitenkin mainita.

Viimeksi muokattu: 16.02.2017 13:08 Dyn.

• Rinja
05.01.2019 16:17 - 05.01.2019 16:19 #23 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Osaisiko joku vinkata kirjoja, joissa seurataan naisten välisen romanttisen suhteen syntymistä? Suomeksi tai englanniksi, mielellään spefiä (ja nuortenkirjallisuus/YA käy erinomaisesti).

Olen moniin LGBT-kirjalistoihin aikain saatossa törmännyt, mutta en nyt äkkiseltään löydä yhtään, joissa kirjojen sisältöä eriteltäisiin tarpeeksi tarkasti. Turun pääkirjaston nuortenosaston kokoamalla listalla oli jonkinlaista asiasanoitusta, mutta siinä oli vain yksi teos asiasanoilla "lesbo" ja "fantasia", ja se oli jo aikaa sitten lukemani Anaché (joka lisäksi ei edes mielestäni täysin mene haettuun kategoriaan). Lisäksi olen käsittänyt, että ehkä Tulen tyttäriä voisi sopia tähän?

Lukemissani kirjoissa on kyllä silloin tällöin ollut naisten välisiä suhteita, mutta ne ovat olleet sivuroolissa ja lisäksi useimmiten jo olemassa tarinan tapahtuma-aikaan, eivät syntymässä.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 05.01.2019 16:19 Rinja.

05.01.2019 21:21 - 05.01.2019 21:29 #24 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

Rinja kirjoitti: Osaisiko joku vinkata kirjoja, joissa seurataan naisten välisen romanttisen suhteen syntymistä?

Sinisalon Iron Sky: Renaten tarina voisi kiinnostaa sinua. En uskalla oikein tarkempaa suositusta antaa, jotten spoilaa juonta, mutta naisten välistä romantiikkaakin siis jonkin verran käsitellään. (Ja kyllähän Sinisalo osaa kirjoittaa, joten toki muutoinkin suositeltava lukukokemus.)

En enää muista, oliko Kangasvuon kirjassa Sudenveri kuvattu suhteen syntyä, mutta naispäähenkilöllä on suhde toiseen naiseen. (muoks. Olen näköjään kuvannut joskus vuosia sitten kirjaa näin: "Tylsimpänä osuutena pidin päähenkilön parisuhdehuolia, muttei niitäkään voi mitenkään liian geneerisiksi moittia. (Kaksi aikuista, hiukka boheemia naisihmistä.)" Eli joo, muuta sisältöä taisin pitää kiinnostavampana. :roll: Tykkäsin kyllä kirjasta.)
Viimeksi muokattu: 05.01.2019 21:29 Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
06.01.2019 10:20 #25 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
Noituri-sarjassa Ciri kehitti sivujuonteena lesbosuhteen pyöriessään rosvoporukan seurassa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

LordStenhammar
Uusin jäsen: jouko Salonen