Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
19.12.2016 13:09 #21

Kaj Korkea-ahon Tummempaa tuolla puolen. Tämä ei ihan ole fantasiaa, kirjastoissa se on luokiteltu kauhuksi (psykologista jännitystä), mutta siinä on yliluonnollinen elementti. Ja päähenkilö on homo. Minusta varsin hyvä kirja.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Dyn vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
16.02.2017 13:08 #22

Deborah Harknessin Lumotun päähenkilö on kahden äidin (tai no, tädin) kasvattama. Pieni yksityiskohta, jota pidetään varsin normaalina läpi tarinan. Myöhemmistä osista löytyy myös yksi homovampyyri (ja demoni!), mutta muuten muu kuin päähenkilöiden välinen (hetero)romantiikka ei ole suuremmin teemana. Ajattelin kuitenkin mainita.

Viimeksi muokattu: 16.02.2017 13:08 : Dyn.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
05.01.2019 16:17 #23

Osaisiko joku vinkata kirjoja, joissa seurataan naisten välisen romanttisen suhteen syntymistä? Suomeksi tai englanniksi, mielellään spefiä (ja nuortenkirjallisuus/YA käy erinomaisesti).

Olen moniin LGBT-kirjalistoihin aikain saatossa törmännyt, mutta en nyt äkkiseltään löydä yhtään, joissa kirjojen sisältöä eriteltäisiin tarpeeksi tarkasti. Turun pääkirjaston nuortenosaston kokoamalla listalla oli jonkinlaista asiasanoitusta, mutta siinä oli vain yksi teos asiasanoilla "lesbo" ja "fantasia", ja se oli jo aikaa sitten lukemani Anaché (joka lisäksi ei edes mielestäni täysin mene haettuun kategoriaan). Lisäksi olen käsittänyt, että ehkä Tulen tyttäriä voisi sopia tähän?

Lukemissani kirjoissa on kyllä silloin tällöin ollut naisten välisiä suhteita, mutta ne ovat olleet sivuroolissa ja lisäksi useimmiten jo olemassa tarinan tapahtuma-aikaan, eivät syntymässä.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 05.01.2019 16:19 : Rinja.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
05.01.2019 21:21 #24

Rinja kirjoitti: Osaisiko joku vinkata kirjoja, joissa seurataan naisten välisen romanttisen suhteen syntymistä?

Sinisalon Iron Sky: Renaten tarina voisi kiinnostaa sinua. En uskalla oikein tarkempaa suositusta antaa, jotten spoilaa juonta, mutta naisten välistä romantiikkaakin siis jonkin verran käsitellään. (Ja kyllähän Sinisalo osaa kirjoittaa, joten toki muutoinkin suositeltava lukukokemus.)

En enää muista, oliko Kangasvuon kirjassa Sudenveri kuvattu suhteen syntyä, mutta naispäähenkilöllä on suhde toiseen naiseen. (muoks. Olen näköjään kuvannut joskus vuosia sitten kirjaa näin: "Tylsimpänä osuutena pidin päähenkilön parisuhdehuolia, muttei niitäkään voi mitenkään liian geneerisiksi moittia. (Kaksi aikuista, hiukka boheemia naisihmistä.)" Eli joo, muuta sisältöä taisin pitää kiinnostavampana. :roll: Tykkäsin kyllä kirjasta.)

Viimeksi muokattu: 05.01.2019 21:29 : Hiistu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Homoseksuaalisuus fantasiakirjallisuudessa
06.01.2019 10:20 #25

Noituri-sarjassa Ciri kehitti sivujuonteena lesbosuhteen pyöriessään rosvoporukan seurassa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Jukuke, yarskiss
Uusin jäsen: Fin