Lauren Oliver

Nafisan loi aiheen: Lauren Oliver
12.06.2012 19:31 #1

Lauren Oliver: Delirium - rakkaus on harhaa

WSOY 2011 - Risingin tietokannassa

Oletko koskaan rakastunut? Tunnet todennäköisesti "oireet". Sydän tykyttää, ajatukset kiertävät pakkomielteenomaisesti samoja kehiä, kämmenet hikoavat. Mitä jos joku tulisi sanomaan sinulle, että rakkaus ei olekaan osa normaalia ihmisten välistä käyttäytymistä, vaan sairaus, joka täytyy poistaa, ennen kuin se ehtii tarttua liian syvälle ja levitä kuin kulkutauti.

Tutustuin Lauren Oliveriin luettuani hänen ensimmäisen kirjansa Kuin viimeistä päivää. Hänen tyylinsä on jotenkin (kliseisesti ilmaistuna) koukuttava ja en tälläkään kertaa voinut estää silmiäni kyyneltymästä "oikeissa kohdissa". Delirium on kirjoitettu paremmin kuin edellinen kirja, ja vaikka se on nuorille suunnattu ja toisinaan jopa ahdistavan ennalta-arvattava, iskevät juonenkäänteet silti kipeästi. Deliriumistairtoaa jotain myös varttuneemmalle.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 16:53 : Hiistu.

Nafisan vastasi aiheeseen: Lauren Oliver
02.11.2012 21:58 #2

Lauren Oliver: Pandemonium – Rakkaus on kapinaa

WSOY 2012 - Risingin tietokannassa

Lauren Oliverin Delirium sai syksyllä jatko-osan, Pandemoniumin. Tarina jatkuu siitä mihin jäi ja etenee vaihdellen kahden näkökulman, "silloin" ja "nyt", välillä. "Silloin"-luvuissa kerrotaan Lenan paosta Portlandista, erosta Alexista ja elämästä sen jälkeen. "Nyt"-osioissa tapahtumat sijoittuvat nykyhetkeen. Takaumat rytmittävät kerrontaa ja kertovat elämästä aidan takana. Korvessa voit olla vapaa, mutta vapaudella on hintansa: elät täysillä hetken kuin kolibri ja sitten kuolet. Aidan toisella puolella zombimaassa saat terveydenhoitoa, mutta olet tunteeton kuin elävä kuollut.

Deliriumiin verrattuna Pandemonium on selkeä kasvutarina. Kirjoittaja pohdiskelee Lenan kautta minuutta ja sen muodostumista sekä sitä, kuinka kohdatut vaikeudet vaikuttavat ihmiseen. Millaiseksi Lenan on muokattava itsensä, kun hän soluttautuu vihollisleiriin? Kieli on hyvin kaunista ja sujuvaa; suomentajalla on ollut myös pilkettä silmäkulmassa muutamien erikoisten sanavalintojen kanssa. Oliverin ansioksi on sanottava, että vaikka joitakin tapahtumia pystyykin aavistamaan ennalta, hän on taidokkaasti osannut myös heittää kapuloita uusienkin hahmojen rattaisiin.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 16:53 : Hiistu.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Lauren Oliver: Requiem
26.10.2013 16:49 #3

Lauren Oliver: Requiem – Rakkaus palaa

WSOY 2013 - Risingin tietokannassa

Lauren Oliverin nuortendystopiasarjan päätösosan nimi on moniselitteisesti Requiem, katolisen kirkon sielunmessu, jossa rukoillaan edesmenneiden puolesta. Oliverin sarjalla on paljon yhtymäkohtia Ally Condien Tarkoitettu-dystopiatrilogiaan: Yhteiskunnan alimmalla tasolla tai oikeastaan sen ulkopuolella ovat invalidit ja vialliset. Ihmisille valikoidaan puoliso erilaisten laskelmien perusteella. Musiikin ja kirjallisuuden määrä ja sisältö ovat tarkkaan valikoituja. Nämä ovat hyviä esimerkkejä yhteiskunnan hallitsemisesta ja ohjailemisesta, kun valta on pienellä eliitillä ja suurin osa väestöstä on kuin ohjelmoituja lampaita.

Requiem-kirjan kerronta etenee vuoron perään sarjan päähenkilön Lenan ja hänen ystävänsä Hanan näkökulmista. Lena on invalidi, joka ei ole läpikäynyt prosedyyriä, jossa rakkaus (amor deliria nervosa) poistetaan - Hana taas on. Ennen niin läheinen kaksikko elää nyt kahdessa erilaisessa, täysin toisistaan poikkeavassa maailmassa: Lena villin luonnon armoilla, Hana yltäkylläisessä zombiemaassa, staattisessa utopiassa.

Astorethein, HourglassEyes, Pisania
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson