kovakantinen, pokkari vai e-kirja?

×

Kysely: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?

kovakantinen
1 1.3%
muu (mikä?!)
1 1.3%
Äänestäjiä yhteensä: 79
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Xerion
Xerion loi aiheen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 17:45 #1

Millaisia kirjoja luette mieluiten ja miksi? Lisäksi nidottu vai sidottu?

Itse luen melkein aina kovakantisia niiden kestävyyden ja helppouden (kovat kannet :cheesy: ) takia. Ostan ja lainaan pääasiassa kovakantisia, koska ne ei kärsi kuljetuksessa. Kovakantisissa parasta on lukukokemus ja tunnelma.

Pokkareita ostan, kun tiedän, etten lue kirjaa monesti tai jos hintaero kovakantiseen on huomattava tai on hyvä tarjous. Jotkut klassikot, joista en silti kovin pidä, mutta ne on pakko olla, ovat päässeet hyllyyni pokkarin muodossa. Jostain olen myös saanut päähäni, ettei rannalla/ulkona saa lukea muita kuin pokkareita, joten ostotilanteessa mietin missä kirjaa luen. Ulkona luen vain "pinnallisia" kirjoja, eli sellaisia, joista on helppo "tulla ulos" ja keskeyttää lukeminen.

E-kirjoja vastustan. Niitä lukiessa lukukokemus ja tunnelma ei välity samalla tavalla ja saan vain silmäni kipeäksi. Etuna silti on hinta ja saatavuus. Kirjat ei lopu kesken ja ne on luettavissa välittömästi oston jälkeen. Syksyllä aion joitain e-kirjoja silti ostaa, tylsien oppituntien varalta.

Äänikirjoista ei ole kauheasti kokemusta, mutta luen kirjani mielummin itse. Kunhan saan ajokortin, ostan ainakin sormustenherrat äänikirjoina pitempiä matkoja varten, koska itse niitä en pysty lukemaan.

Muu osio on kaikkea muuta varten. Yllättäen. Itselläni kokemusta yhdestä tällaisesta. En muista kirjan nimeä, mutta ala-asteella luin jonkun kirjan A4 paperille tulostettuna. Lukukokemus ei ollut kovin hyvä.

Mikäli mahdollista kirjat aina sidottuna.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 18:22 #2

Jos itselleni hankin, niin mieluiten 1. painos, tai samanlainen formaatti kuin 1. painos eli yleensä kovakantinen. On kirjoja, joita ei julkaista kuin pehmeäkantisena, silloin luonnollisesti on OK ostaa pehmeäkantinen.

Lukukokemus ei poikkea pehmeäkantisen tai kovakantisen välillä. Kirjastosta lainatessa on ihan sama onko kirja kovakantinen vai pokkari.

Tietyt kirjat haluan välttämättä paperisena, mutta koska haluan rajoittaa fyysisten kirjojen määrää, olen alkanut suosia myös e-kirjoja. Suomenkieliset e-kirjat on yleensä liian kalliita, mutta tarjouksista niitä tulee ostettua. E-kirjasta en ole valmis maksamaan samaa kuin kovakantisesta kirjasta. Kaikki englanninkieliset mieluiten e-kirjoina, mutta kyllä niitä paperisenakin tulee hankittua. Englanninkielisissä en välitä onko pokkari vai kovakantinen.

Wicked-Willie
Wicked-Willie vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 18:31 #3

Tykkään enemmän kovakantisista, mieluiten kansipaperin kanssa, mutta käytännössä ostan sekä kova-, että pehmeäkantisia. Suurinpiirtein puoliksi menee määrätkin kirjahyllyssäni (ihan kaikkia kirjojani en ole vielä luetteloinut tai laittanut noita detaljeja ylös, niin filtterit eivät vielä kerro koko totuutta).

Äänikirjat ovat minulle vieraita, samoin e-kirjat.

Talvi on tulossa.

Dyn vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 18:35 #4

Pokkari tai maksipokkari. Pehmeäkantisia on helpoin kantaa mukana paikkaan kuin paikkaan, eivätkä kirjan kustannukset ole uponneet ulkoasuun. Uskoisin siirtyväni e-kirjoihin jollain aikavälillä tulevaisuudessa juurikin tämän kannettavuuden takia, mutta toistaiseksi luen vielä enemmän paperilta kuin digitaalisesti.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 18:36 #5

Kaikki paitsi sähköisessä eli digitaalisessa muodossa olevat kirjat kelpaavat minulle. Kirjat ovat ravintoa mielelle ja sielulle, mutta niissä pitää olla myös jotain kouriin tuntuvaa. Eikä kirjakokoelma edes näyttäisi yhtään miltään, jos se olisi vain tiedosto tabletin uumenissa. E-kirjat varmaan säästävät luontoa tai jotain, mutta minua sellainen ei kiinnosta.

I'm just a normal everyday pervert.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 19:29 #6

Kovakantinen, jos pitää valita. Pokkarit on ihan jees, varsinkin silloin kun on reissuun lähdössä tai ostaa kirjan, jonka sisällöstä ei ole ihan varma. E-kirjat on kätevyydessään huippuja, mutta en tosiaan ole niistä valmis maksamaan samoja hintoja kuin aidosta asiasta. Vanhat klassikot saa kyllä kivasti e-kirjana itselle luettavaksi. Äänikirjojen kanssa ongelma on aina, että ajatus lähtee harhailemaan muille maille vierahille ja huomaan vartin päästä, ettei mulla ole hajuakaan siitä mitä kirjassa on tapahtunut.

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: SnugleClown

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 19:44 #7

Hinnan takia ostan yleensä pokkareita. Silti luen mieluiten kovakantisena, paitsi ne pitkät kirjat, jotka on kevyempi lukea pehmeäkantisena, esim. TSH.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 21:46 #8

Mikä tahansa.

Olen kiinnostunut tarinasta, en esineestä.

Käytännössä luen omien tilastojeni mukaan reilun puolet e-kirjoja, vajaan puolet painettuja. Kovakantisen ja pehmeäkantisen välinen valinta on sitten taas ihan irrelevantti: täällä Ranskassa ei nykyään paineta uutuuskirjallisuuttakaan kovakantisena juuri ollenkaan. Ne ovat suurimmalta osalta niitä French Flanppeja, paksua kartonkia lipareilla.

stazzy.net/index.php/calendula/2015/vast...en-huolestuneeseen-e
stazzy.net/index.php/calendula/2015/ota-riski-tutustu-e-kirjaan

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 27.06.2015 21:37 : Hiistu. Syy: Yhdistetty peräkkäiset viestit.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
23.06.2015 22:13 #9

StaCa kirjoitti: Ja koska synkeästi inhoan e-kirjan vastustamista pelkästä periaatteesta, kokeilematta ja koettamatta kunnon lukulaitteita, linkkaan nämä:

stazzy.net/index.php/calendula/2015/vast...en-huolestuneeseen-e
stazzy.net/index.php/calendula/2015/ota-riski-tutustu-e-kirjaan

Linkit ei mulla ainakaan toimi.

Sitten aiheeseen, en tee eroja kovakantisen tai pokkarin välillä. Jos kirja on mielenkiintoinen, ei oikeastaan kiinnosta kummassa muodossa se on. Äänikirjoja ei tule kuunneltua, koska kuuntelen mieluummin musiikkia, yleensä juurikin jotain lukiessa. Minulla on kyllä koneella The Complete Sherlock Holmes äänikirjana, mutta en ole edes ensimmäistä osaa saanut tuntia pidemmälle kuunneltua yli 6kk aikana. Kerran taisin oikein ajatuksella kuunnella, mutta nukahdinkin sängylle, joten pitäisi varmaan aloittaa alusta sekin.

E-kirjoihin en ole koskenut, koska en omista lukulaitetta eikä minulla ole varaa hankkia tablettia tms lukulaitetta. Läppäriltä en puolestaan tykkää lukea kirjoja, jotenkin kauhean epämukavaa ja luentomonisteiden takia ei vapaa-ajalla viitsi tietokoneelta mitään foorumeita raskaampaa lukea. Myöskin hinta on e-kirjoissa esteenä, en todellakaan tahdo maksaa samaa hintaa tai joissain tapauksissa jopa enemmän e-kirjasta kuin vastaavasta paperiversiosta. Ulkomaiset kaupat on toki halpoja, mutten juurikaan tykkää niiden maksumenetelmistä. Tykkään maksaa suoraan verkkopankilla, kortilla maksaminen on aina kammoksuttanut, vaikka lieneekin aika turvallista useimmiten.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Sini
Sini vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 08:29 #10

Jännää, ei toimi noi StaCan linkit mullakaan suoraan, mutta koska tiesin jo ainakin toisen lukeneeni, lähdin etsimään niitä sieltä. Linkit on kyllä oikeat osoitteet...

Tämä tägi-linkki toivottavasti toimii, siitä kaksi ekaa postausta
stazzy.net/index.php/calendula/tag/e-kirja

Viimeksi muokattu: 24.06.2015 08:30 : Sini.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 09:08 #11

^ Eipä toimi tuokaan. Kummankaan linkit ei toimi.

muoks: Linkit toimii kun kopioi linkin osoitteen ja liittää hakukenttään.

Katselin noita e-kirjojen hintoja ja kyllä ne ihan sopivissa hintaluokissa pyörii. Elisan kaupassa suunnilleen pokkarihintoja, joten voisin hyvinkin tuollaisen ostaa pokkarin sijaan. Ja tarjoukset on hyviä kuten nyt Bernard Cornwellin - Viimeinen kuningaskunta maksaa vain 2,90€.

Jotkut kirjat on toki kalliimpia, mutta kauheasti yli kahdenkympin ei mennä, enkä sen hintaista ostaisikaan. Joitain näytenovelleja saa ilmaiseksi mm. Sally Greenin - puoliksi valetta.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Viimeksi muokattu: 24.06.2015 09:09 : Xerion.

Emelie vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 09:51 #12

Minä vastasin, että e-kirjoja.

Minulla on hiukan hassu tapa. Jos luen suomeksi, se on fyysinen kirja (ei väliä onko kovakantinen vai pokkari), mutta jos luen englanniksi, haluan sen olevan e-kirja (ostan kuitenkin fyysiset kirjat kovakantisina jos mahdollista, riippumatta kielestä). Koska nykyään luen eniten englanniksi, kulutan siis eniten e-kirjoja ja se onkin minulle mieluisin tapa lukea. En edes tiedä missä vaiheessa tämä muutos ajtuksissa on tullut, vielä jonkin aikaa sitten en ollut e-kirjojen suuri fani.

Gespenst kirjoitti: E-kirjoja en ole kokeillut, kun saan päänsärkyä jo tavallisesta koneella olevan tekstin tihrustamisesta.

Minä saan silmäni väsyneiksi ja kipeiksi, jos luen näyttöpäätteeltä, mutta siksi onkin olemassa kirjanlukulaitteita e-kirjojen lukemiseen. Ne eivät rasita silmään, fiilis on aikalailla sama kuin lukisi tekstiä normipaperilta. Minulla on nyt menossa elämäni toinen lukulaite, mutta sekin alkaa olla jo aika kulunut käytöstä. Akku kestää edelleen hyvin muutaman vuoden (3?) jälkeen, mutta softa alkaa temppuilla. Pitäisi varmaan päivittää...

E-kirjoissa viehättää niiden helppous. Jos lähtee pidemmälle reissulle, kaikki kirjat saa pieneen tilaan, eikä painoa tule liikaa (suuri etu kun matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla!). Kirjat saa myös heti käyttöönsä, kun ne ostaa (jos tekee hankintoja verkkokaupasta). Ja varsinkin englanninkieliset e-kirjat ovat suht huokeita. Harmillisin piirre on ehkä se, että ei pysty selailemaan kirjaa eteenpäin tai palaamaan aiempiin tapahtumiin yhtä helposti kuin fyysisen kirjan kanssa.

Viimeksi muokattu: 24.06.2015 09:53 : Emelie.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 10:29 #13

Itse olen tässä parin päivän aikana vakavasti harkinnut tuota lukulaitteen ostoa. Täällä lapissa voi kirjastosta kai myös lainata e-kirjoja, joten kaikkea ei tarvitsisi ostaa.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 11:45 #14

Jos hankin kirjan, se on kovakantinen. Kovakantintisia ottaa kuitenkin vastaan myös antikvariaatit (jos kirja on millään tavoin liikkuva), joten säästyn useimmiten poisheittämisen tuskalta, mikäli kirja ei enää hyllyyn sovi. Pokkareita vaihdan antikvariaateissa matkalukemiseksi. Joskus ostan jonkun jos vaihdettava ei mukana kannu.

E-kirjoina luen vain tieteellistä kirjallisuutta. Se on yleensä laji, mitä pitää olla käsillä pinoittain joten on helpompaa, että materiaali on bitteinä.

Ars Longa Vita Brevis

Wind
Wind vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 14:56 #15

Kas kun kukaan ei ole maininnut miki-kirjaa, siis sitä puolikkaan pokkarin kokoista, jossa teksti on ladottu eri suuntaan kuin normikirjassa. Ehkä spefiä ei ole liiemmin julkaistu mikinä. Itse uskon, että miki on päiväperho, joka kuolee pois e-kirjojen tieltä, mutta juuri nyt otan mieluiten matkalle mukaan mikikirjan. Se on helppo sujauttaa taskuun, kun menee passin-/lipuntarkastukseen ja ottaa taas esiin, kun tulee hetki aikaa lukea. Lukumukavuus on sama kuin paperikirjoilla yleensäkin, fonttikoko on sama, ainoastaan paperi on ohuempaa. Ja tietysti sitä on kevyt pidellä. Ainoa haitta on suppea valikoima.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Scartti
Scartti vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 17:29 #16

Hintojen takia ostan pokkareita, vaikka mielelläni ostaisin kova- tai pehmeäkantisia. Lapseni haluaisi, että ostaisin Arvoitus nimeltä Margo-kirjan, joka on nidottu eli pehmeäkantinen, mutta siinä on ELOKUVAKANNET! Mä vihaan elokuvakansia. En osta.

Kirjastosta lainaan mielummin e-kirjan tai kovakantisen tai pehmeäkantisen, en pokkaria. Ostin ensimmäisen tablettini kaksi vuotta sitten ja sitä ennen vastustin e-kirjoja. En vastusta enää. Lukulaitteenkin hommasin, halpa ja aika surkea(32€), mutta minulle se kelpaa hyvin. Joku päivä aion kyllä satsata kunnolliseen.

Vastasin joku muu: nidottu, pehmeäkantinen

And I wanna cry, I wanna fall in love
But all my tears have been used up
On another love

Viimeksi muokattu: 24.06.2015 17:33 : Scartti.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 19:59 #17

Kovakantiset näyttää hyllyssä parhailta, joten ne. Kansipapereilla ei ole niin väliä,sinänsä kätsy kun toimii kirjanmerkkinä, mutta repeilevät herkästi.

Lukulaite ois ihan jees, nyt kun miettii. Pääsisi lukemaan englanniksi niin paljon enemmän... Tarvitseeko e-kirjojen ostoon PayPalin? Tai ylipäätään, miten ne olisi mahdollista maksaa?

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
24.06.2015 21:20 #18

Pokkari on reissussa ja kovakantinen kotona mukavampi. E-kirja on siitä hyvä, että harvinaisempiakin kirjoja löytyy pdf:nä (tai vastaavana) aika hyvin netistä. HUOM!! Todella paljon löytyy näitä iha länsimaisen kirjallisuuden kulmakiviä ILMAISENA netistä (teostomaksut rauennut jo tai vastaavaa)! Kun aloitin opiskelee kriminologiaa, niin monet kirjat olivat e-kirjoja. Kyllähän se ärsytti niitä lukea tietokoneelta. Ehdottomasti niitten lukemiseen pitäisi olla iha oma lukija tai Ipad (tai vastaava).

Itselleni lukemisessa tärkeää on paikan valinnan vapaus; missä lukee, on hyvin tärkeää. Kyllähän mä koitin tehdä opiskelusta mukavampaa ja menin lukemaan biitsille koulukirjoja, mutta ainut lukulaite oli Nokian luuri, eikä siinä ole iso ruutu, joten kokeiluksi jäi. En moiti e-kirjoja, enkä usko että ne syrjäyttävät normikirjat, mutta lukijan ne tarttee kyllä - normikirjan vaa nappaat mukaas. Onneks Adlibriksestä (mainos, ei sponssattu) löytyy aika hyvin englannin kielellä noita kriminologian normikirjoja. Niitä tullut lähiaikoina enemmän osteltua.

Otsikossa ei eritelty tarkemmin kysymyksen sisällöstä, joten koska romaania kirjoitan, niin meinaan kyllä heittää läppää siitäkin. Yes? Eli sitten kun julkaisen, niin kyllä ensisijaisesti pyrin iha normikirjoihin, mutta tottakai julkaisen e-kirjanakin. E-kirjoissa on se jännä juttu, että ne ovat tehneet tuon itsekustantamisen aikasta halvaksi, mikä on aika kolikko jo sinällään: toisaalta se auttaa kirjallisuutta yleisellä tasolla, kun enemmän tulee kirjoja ja kirjailijoita; mutta toisaalta se tuottaa todella paljon sontaa (tällä tarkoitan laadullisesti kehnoa), mitä kukaan ei suodata. Onneksi sitä itte voi valita, että lukeeko sontaa tietysti, mutta jotenkin aika pahaenteinen juttu.

Vastatakseni Suden kyssäriin:

The Big Bad Wolf kirjoitti: Tarvitseeko e-kirjojen ostoon PayPalin? Tai ylipäätään, miten ne olisi mahdollista maksaa?

Paypalilla ite maksan. Iha hyvin toimii. Suomalaisista puljuista saa varmaa iha millä vaa, kuha ei ole tyhjiä pulloja.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 26.06.2015 13:11 : poistettu.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
27.06.2015 20:27 #19

Mietin pitkään mitä vastaan, mutta valitsin lopulta kovakantisen. En ajattele tätä niinkään budjettikysymyksenä, sillä ostan vain harvoin uusia kirjoja, vaan lähinnä esteettisestä lähtökohdasta. Kovakantinen sidottu kirja kestää parhaiten lukemista ja on laadukkain. Erityisesti tämä korostuu, jos on kyse jostain muusta kuin fiktiosta. Ostin hiljattain SKS:n kirjamyymälän loppuunmyynnistä mm. Koirien Suomi ja Vanhan kirjan tutkimus- teokset. Eivätpä nämä kirjat kuvineen näyttäisi pehmeäkantisina ollenkaan yhtä hyviltä. Ja yleensä kovakantinenkin mahtuu laukkuun siinä missä pokkarikin.

E-kirjoja en ole kokeillut. Voisin kokeillakin, jos saisin vaikka lahjaksi lukulaitteen. En silti ole ajatellut itse sellaiseen panostaa. Jos matkustaisin paljon, hankkisin todennäköisesti lukulaitteen.

Wind kirjoitti: Kas kun kukaan ei ole maininnut miki-kirjaa, siis sitä puolikkaan pokkarin kokoista, jossa teksti on ladottu eri suuntaan kuin normikirjassa.

Minulla on nyt sattumoisin yksi kirja lainassa miki-kirjana. Ihan näppärän kokoinen ja tykkään siitä, että fontti on normaalin kokoista. Sivut vaan ovat niin ohuet, että kestävyys arveluttaa.

The Big Bad Wolf kirjoitti: Kansipapereilla ei ole niin väliä,sinänsä kätsy kun toimii kirjanmerkkinä, mutta repeilevät herkästi.

Tästä syytä otan itse kansipaperit aina pois siksi aikaa, kun kirja on kesken.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
07.07.2015 21:51 #20

Äänestin pokkaria, koska olen huomannut suosivani niitä yhä enemmän ja enemmän. Omaan hyllyyn ostan lähes poikkeuksetta vain pokkareita, koska vievät vähemmän tilaa. Keveytensä ansiosta niitä jaksaa paremmin myös lukea sängyssä ennen nukahtamista ja kulkevat laukussa mukavasti.

Jos kovakantiset eivät olisi em. syistä epäkäytännöllisiä, pitäisin niistä eniten. Ovathan ne niitä "oikeita" kirjoja erilaisine tuoksuineen ja tosiaan laadukkaita. Minullakin on muutama "tärkeämpi" kirja hyllyssä nimenomaan kovakantisena.

Minäkin olin ennen e-kirjojen hanakas vastustaja, mutta sitten sain sattuman kautta Kindlen käyttööni ja se oli menoa! Kindlen huono puoli on, että lukemista on löytynyt vain englanniksi. Mutta luen mielelläni ilmaista tai lähes ilmaista (tyyliin yksi dollari) scifi- ja fantasiahömppää mitä sieltä Amazonista löytyy pilvin pimein. Kindleä käytän lähinnä reissatessa, kun on niin pirun kätevä, ja välillä sängyssä (ei tarvitse erikseen lukuvaloa! :smile: ). Ja silmäthän sen kanssa ei rasitu ollenkaan, vaan on täysin verrattavissa paperikirjan lukemiseen. Huono puoli e-kirjoissa on, että niitä ei pääse pläräämään tai haistelemaan. :wink:

Äänikirjoja en käytä ollenkaan. Muutamat onnettomat yritykset ovat päättyneet joko nukahtamiseen tai vähintään ajatusten harhailuun. :smile:

LordStenhammar, haplotus
Uusin jäsen: Serafia Alho