kovakantinen, pokkari vai e-kirja?

×

Kysely: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?

kovakantinen
1 1.3%
muu (mikä?!)
1 1.3%
Äänestäjiä yhteensä: 79
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
09.07.2015 01:16 #21

Äänestin e-kirjaa. Olen ilmeisesti suuressa vähemmistössä täällä. :wink:

Syitä tähän on monia. Ne kulkevat kivasti mukana aina ja kaikkialla. Kun pidän varalla useampaa kirjaa, voin tilaisuuden tullessa miettiä, mitä haluaisin seuraavaksi lukea. Viiden, kuuden niteen raahaaminen joka paikkaan "ihan vain varalta" ei onnistuisi ollenkaan. Niinpä tämä mahdollisuus on minusta suurta luksusta.

Luen nykyään suurimman osan englanniksi. Osasyy tähän on pitkä oleskelu ulkomailla ja suomenkielisten kirjojen huono saatavuus muissa maissa. Toinen syy on se, että monia seuraamiani kirjailijoita ja sarjoja ei (vielä) käännetä suomeksi. Tällä hetkellä lukulistani kärkisijoja pitävät tulevat julkaisut seuraavilta upeilta kirjailijoilta: Ilona Andrews , Sarah J. Maas ja Pierce Brown .

Kuten jokaiselle lukijalle myös minulle on tärkeää, että ne muutamat suosikkikirjat ovat lähellä, jotta niihin voi palata milloin tahansa. Tästä syystä hankin kyllä itselleni myös painettuja kirjoja. En kuitenkaan osta painettuja kirjoja lukematta niitä ensin, muutamia harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.

Viimeksi muokattu: 09.07.2015 01:19 : Xariel.

Sluga
Kisälli
Sluga vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
11.07.2015 18:23 #22

Minä suosin kovakantisia ihan siitä syystä, että ne ovat näyttävämpiä ja kestävämpiä. Itseasiassa mulla riippuu hieman genrestä millaisina painoksina kirjani haluan. Fantasia ja scifi ehdottomasti kovakantisina ja chicklit ja muu romanttinen hömppä pokkareina.

E-kirjojakin löytyy jonkin verran, mutta opiskelujen takia joudun niin hirveästi lukemaan koneelta, että en oikein e-kirjoista niin välitä. Mulle on myös tärkeätä, että kirjaa pääsee haistelemaan ja pläräilemään.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
13.07.2015 00:25 #23

The Big Bad Wolf kirjoitti: Lukulaite ois ihan jees, nyt kun miettii. Pääsisi lukemaan englanniksi niin paljon enemmän... Tarvitseeko e-kirjojen ostoon PayPalin? Tai ylipäätään, miten ne olisi mahdollista maksaa?

Esim. Elisalla on maksumahdollisuuksina muistaakseni maksukortti, nettipankki ja lasku.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Breza
Kaartilainen
Breza vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
08.01.2016 15:05 #24

Itse pidän eniten pokkareista/sidotuista, koska ne on yleensä halvempia ja mahtuu pieneen tilaan :)

Kovakantiset menee niin ja näin mut on mulla pari kovakantista :)

E-kirjoista en pidä yhtää... onse ny kivempaa lukea paperista tekstii kuin koneen ruudusta :)

kyty
kyty vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
09.01.2016 01:22 #25

Vastaan että pokkari, vaikka periaatteessa mikä tahansa käy. Jotenkin pidän siitä miltä pokkarit parhaimmillaan tuntuvat kädessä, ja se on sellainen luettavaksi tarkoitettu formaatti, joka vie vähän tilaa, on kevyt ja mukava lukea... ei aina haittaa sekään jos kirja on hieman luetun näköinen. Näin siis ihan lukijan näkökulmasta, ja silloin kun kirjaa ei tarvitse myydä eteenpäin.

Toisaalta taas kovakantinen on hienompi ja sen jälleenmyyntiarvo on parempi, jos kirjaa ei halua pitää. Tosin nykyään myös kovakantisissa kirjoissa on liimaselkä, mikä on vähentänyt intoani ostaa niitä kun en ole varma kestääkö liima aikaa yhtään paremmin kuin sidottu kirja. Voihan se olla että liima on jotain kestävämpää, ja siihen on muukin kuin säästösyy että selkiä on alettu koota pelkällä liimalla. Jos kyseessä on jokin tietoteos, sidottu kovakantinen on aina parempi vaihtoehto, ja tuntuu mukavalta luksukselta silloin kun ostaa kovakantisen ja huomaa että se on sidottu.

Minulla on taipumus kiintyä joihinkin harvoihin kirjoihin, ja niistä löytyy sekä pokkareita että kovakantisia.

Digikirjoja vastaan minulla ei ole sinällään mitään, mutta tärkeät kirjat haluan pitää hyllyssä. Minulla on kammo laitteita kohtaan kun formaatit muuttuvat, laitteet hajoavat ja entiset kirjastot ja elokuvakokoelmat pahimmassa tapauksessa katoavat johonkin. Toisaalta ne on myös helppo uusia jos vain löytyy digikopio jostain. Paitsi jos ne joutuu ostamaan uudestaan. Laite on ihan hyvä ns. kertakäyttölukemiseen ja monen kirjan roudaamiseen matkalla, vaikkei se voi minulle korvata fyysistä kirjaa (koen, että kirjalla on arvoa myös fyysisenä esineenä, mutta se voi johtua kaikista tunto- ja hajumuistoista sun muista mitä lukuharrastukseen liittyy).

Kaikissa on puolensa. Mutta silti pokkari.

Viimeksi muokattu: 09.01.2016 01:23 : kyty. Syy: Miksen näe typoja tarkistaessani niitä D:

Dyn vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
09.01.2016 01:46 #26

Epäilen siirtyväni lähitulevaisuudessa yhä enemmän e-kirjoihin, sillä lähden puoleksi vuodeksi töihin Lontooseen ja muutenkin matkoja on yhä enemmän, ja paperin kantaminen pitkin maailmaa on vähän ikävää. Muuten tykkään kyllä pokkareista, sillä ne ovat kovakantisia kirjoja liikkuvampia ja helpompia pitää mukana - myös helpompia lukea esim. sängyssä.

wispie
Kaartilainen
wispie vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
14.01.2016 01:26 #27

Kirjaston asiakkaana hinnalla ei ole väliä, joten kovakantinen. Pokkaritkin menee, mutta niistä murtuu usein selkä ja liimat on monesti aika huonoja, jolloin sivut lähtee helpommin irti. Jos itse ostan, ostan myös kovakantisen, sillä ostaessani kirjan sen on oltava niin hyvä luen sitä todennäköisesti useasti.
E-kirjoihin en ole sinänsä vielä tutustunut, mutta onnistuisi niidenkin lukeminen kännykällä ihan hyvin. Mutta mieluummin kuitenkin fyysistä kirjaa. Äänikirjat soveltuvat minulle vain ajamiseen, ja silloinkin se on vähän vaarallista; tulee keskityttyä liikaa tarinaan ja liikenne unohtuu...

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
14.01.2016 07:03 #28

Mie oon nykyisin lukenut puhelimella e-kirjojakin. En viitti niitä ostaa mutta joitain klassikoita on sieltä ihan kätevä lukea. Elisa kirjasta saa taustan väriä vaihdettua, joten se ei ole mulla valkoinen, joka vaan hajottaisi mun silmät.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

dreamy
Aseenkantaja
dreamy vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
17.01.2016 19:43 #29

Mulle ei kauheasti ole lukemisen kannalta väliä onko kirja kovakantinen vai pokkari, mutta ostan kirjat yleensä pokkareina hinnan takia. E-kirjoja en ole koskaan kokeillut, mutta ne tuntuvat ajatuksena vieraalta, kun ei voisi käännellä sivuja ja pitää kirjaa käsissään :D

Epeli_88
Epeli_88 vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
17.01.2016 19:58 #30

Pyrin hankkimaan kirjat kovakantisina, ne näyttävät hyllyssäkin paremmilta. E-kirjoista ei ole omia kokemuksia, mitä nyt tieteen kuvalehteä tulee välillä luettua puhelimesta. Puhekirjoista olen kuunnellut vain Vuorisen kaksipäisen vekaran varjossa, ja kyllä siinä sai nauraa yhtä paljon kuin itse lukiessa. Pitäisi varmaan kokeilla jollain toisen tyylisellä kirjalla...

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
03.06.2016 17:38 #31

Luin toukokuussa todella piristävän uutisen . Britanniassa e-kirjojen myynti kääntyi viime vuonna laskuun ihan virallisten tilastojen mukaan, ja paperikirjojen myynti taas lisääntyi. Tätä on selitetty aikuisten värityskirjojen suosion nousulla, mutta käänne on ollut näkyvissä jo muutaman vuoden. Sähkökirjojen myynnin nousu tasaantui Britanniassa ja Yhdysvalloissa jo aiemmin. Suomessa e-kirjat eivät ole vieläkään edes lyöneet läpi. Osuva lainaus artikkelista:

“Readers take a pleasure in a physical book that does not translate well on to digital.” Virtual books, like virtual holidays or virtual relationships, are not real. People want a break from another damned screen.

Vaikka minulle on ehdottoman tärkeää lukea kirjat paperisina, ei minulla ole mitään e-kirjojen olemassaoloa vastaan. Välillä vaan peloteltiin, että tapahtumassa on siirtymä digitaaliseen muotoon, ja oikeat kirjat ovat kuolemassa. Aloin jo ajatella, että näenkö elinaikanani painajaismaisen tulevaisuuden, jossa minua kiinnostavia kirjoja aletaan yleisesti julkaista vain sähköisinä. Nyt on varmaa, että tällainen dystopia ei toteudu (ainakaan lähiaikoina). E-kirjat ovat vain uusi formaatti paperikirjojen rinnalla.

Toistaiseksi minulla on jäänyt ainoastaan yksi kirja lukematta/hankkimatta siksi, että se on saatavilla vain sähköisessä muodossa: Mark Lawrencen novellikokoelma Road Brothers . Kirjailija julkaisi sen omakustanteena, ja voi hyvin kysyä, olisiko kirja ilmestynyt ollenkaan perinteisen kustantamisen kautta. Toinen tapa on se, että teoksen pääjulkaisuna on e-kirja, ja kovakantinen paperiversio on "luksusta", josta pitää maksaa iso summa rahaa. Tämän takia en ole voinut lukea Tad Williamsin novellikokoelmaa A Stark and Wormy Knight tai Shawn Speakmanin toimittamaa antologiaa Unfettered.

Mutta jos mennään ketjun aiheeseen/kysymykseen, niin äänestin kovakantisia. Tätä piti miettiä, sillä luen yhtä mielellään pokkareita. Kunhan kyseessä on oikea kirja... Pokkareita on helpompi kuljettaa mukana, ja ne ovat halvempia, mutta kovakantiset kestävämpiä ja näyttävät hienommilta hyllyssä. Jos saan samaan hintaan valita, niin otan kuitenkin kovakantisen.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
04.06.2016 00:17 #32

Ehdottomasti e-kirja. Oon viime aikoina saanu myytyä kaikki kirjat ja kirjahyllyn. Kirjasto kotona on musta vähän vanhanaikaista ja e-kirjoja jaksan lukea vaikka vain kännykälläkin.

Funeralheart
Peto
Funeralheart vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
26.12.2016 19:42 #33

Vaikea sanoa. Pidän kaikista. Kovakantinen ehkä on ykkönen vaikka tosin e-kirja kulkee helposti mukana ja nyt olen kuunnellut hyvin paljon äänikirjoja. Jim Butcherin Dresden files ihan ykkönen jonka lukee James Marsters.

irenreV
Vintiö
irenreV vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
26.12.2016 19:54 #34

Vielä pari vuotta sitten olisin ehdottomasti valinnut jonkun fyysisen formaatin, mutta sitten sain lahjaksi Kindlen johon ihastuin täysin. Ennen tätä olin todella ennakkoluuloinen e-kirjoja kohtaan, sillä jostain syystä kuvittelin näiden laitteiden rasittavan silmiä. Tietokoneen tai tabletin näytöltä tuskin jaksaisin nytkään lukea pitkiä aikoja, mutta Kindlen näyttö ei kyllä rasita normaalia kirjaa enempää. Sisäänrakennettu sivistyssanakirja on myös jatkuvasti hyödyksi.

Monilla tuntuu olevan samanlaisia ennakkoluuloja digitaalisia formaatteja kohtaan, ja ymmärrän tämän ihan täysin sillä itsekin niistä kärsin. Sitä jotenkin kuvitteli että fyysinen sivun kääntäminen ja paperin tuoksu olisivat olennainen osa lukukokemusta. Todellisuudessa en nykyään usein jälkikäteen edes muista, olenko lukenut jonkun tietyn teoksen fyysisenä vai e-kirjana, kyllä se on kirjan sisältö joka ratkaisee.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
27.12.2016 22:58 #35

En muistanukkaa että oon alottanu tän ketjun ja kuinka näkemyksellinen olin sillon :D. Eli nyt pientä päivitystä

Nykysin ostan kirjani paljolti kauniin painoksen perusteella, eli usein kovakantisia ja englanniksi ( kattokaa näitä ). Jotku kirjat on sellasii et must vaa tuntuu et se on kivempi pokkarina nii sillon otan pokkarina. Elokuvakansia silti vältän. E-kirjat menee niin kauan, kuin ne saa ilmaiseksi, eli lähinnä joitai klassikoita luen siinä formaatissa. Äänikirjoa en vieläkään osaa käyttää, koska ajatukset karkaa muualle. Mulle oma kirjahylly on tosi tärkee ja se vaan kasvaa kasvamistaan. Joku tuolla sano, että se ois vanhanaikasta, mutta mun mielestä kirjahyllyt on vaan kauniita. Antiikkiki on vanhanaikasta, mut ihmiset ostaa sitä koska se on kaunista? Ei vanhassa mitään pahaa ole. Hyllyyn pääsee nykyisin eniten klassikoita, joihin olen aivan hullaantunut ja spefin osuus vähenee vähenemistään. Enne kirjahyllyssä oli kohta "ei-spefi", nykysin alle kolmannes spefiä. Noi tuossa aiemmin linkkaamani on mun love ja niitä nykysin keräilen ja pyytelen lahjaksi.

Rakastan kirjoja :3

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Trewize
Aseenkantaja
Trewize vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
28.12.2016 11:35 #36

Pari viikkoa sitten e-readerin ostaneena täytyy todeta, että digitaalisissa on minun lukutulevaisuuteni. Suomenkielisessä kirjallsuudessa tosin vielä täytyy usein tyytyä paperiseen. Olin aimmin lueskellut jotain tabletilla, mutta kerran oikeaa e-ink laitetta kokeiltuani ero oli valtava ja jos englanniksi lukee valikoimaakin riittää. Lisäksi kämppään ei enään mahdu lisää kirjahyllyjä.

Tuo ison kirjaston mukana kantaminen tuntuu myös hyvältä, nytkin on helposti 3-4 kirjaa yhtaikaa luettavana, eli voi mennä vähän fiiliksen mukaan.

Itse tulee ostettua enää ne tärkeät kirjat kovakantisina, varsinkin jos saatavilla on erityisen säväyttävä painos. Näissä on bonuksena se, että hyvän kirjan lisäksi ne ovat kuin koriste-esineitä.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
28.12.2016 12:19 #37

Kun e-kirjat alkoivat tulla markkinoille, en pitänyt ajatuksesta lainkaan. Kuvittelin, että lukukokemus ilman paperin ja painomusteen hajua ja ilman fyysisen kirjan tuntua käsissä, olisi jotenkin vajaa, ei niin todellinen. Mutta eihän romaanikaan ole todellisuutta, vaan nimenomaan pakoa siitä. Vastahankaisuuteni on vuosien mittaan murentunut ja luen nykyään paljon e-kirjoja. Tiettyihin asioihin liittyvästä vanhanaikaisuudesta huolimatta olen ennen kaikkea käytännöllinen ja e-kirjat ovat monessa tilanteessa huomattavasti kätevämpiä kuin paperikirjat. Toki kaunis kirja sykähdyttää aina sydäntä ja kirjan ottaminen käteen on aina miellyttävää (miten tämä kuulostaa jotenkin pervolta?). Tosin vanha likainen kirjaston kirja voi olla myös hyvin epämiellyttävä. Ajattelin, että lukulaite on turha kapistus, mutta nyt olen kuullut niin paljon kehuja niistä, että harkitset jo sellaisen hankkimista. Tosin näytöltä lukeminen ei ole vielä ainakaan rasittanut silmiäni.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 28.12.2016 12:21 : Wind. Syy: typo

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
28.12.2016 20:15 #38

Minulle käy kaikki formaatit, mutta vastasin ekirjan, koska sitä suosin hankinnoissa. Ostan paperisia kirjoja tänä päivänä vain silloin jos haluamaani kirjaa ei julkaista sähköisenä versiona (kuten joitain suomalaisia tai käännöksiä) tai jos haluan paperisen erikoispainoksen tai kirjan johon ottaa nimmarin kirjailijalta. Pyrin korvaamaan kirjahyllyjeni paperisia versioita ekirjoina aina kun vain mahdollista, jotta saan kirjahyllytilaa pienemmäksi.
Luen pääasiassa nykyisin tabletilta, mutta minulla on myös lukulaite. Kumpikin sopii ikänäöstä oireileville silmilleni erittäin hyvin. Luen nykyisin useita sarjakuviakin tabletilla ja tänä vuonna olen jopa oppinut kuuntelemaan äänikirjoja. On kätevää, kun kaikkia muotoja voi käyttää yhdellä laitteella.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

PercyJacksonfani
PercyJacksonfani vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
11.06.2017 14:27 #39

Kovakantiset ovat minun suosikkejani, koska pidän kannen tuntumasta ja siitä, miten hienoilta ne näyttävät kirjahyllyssä. E-kirjojakin tulee luettua joskus, pääasiassa silloin kun ei jaksa lukea kovakantista. Äänikirjoistakin tykkään. Pokkareita tulee luettua harvemmin, mutta minulla ei ole mitään niitä vastaan.

For all those, who are lost in their own minds:
You are not alone

Viimeksi muokattu: 11.06.2017 14:28 : PercyJacksonfani. Syy: Lisäys mielipiteeseen

• Sh hahmo
Sh
Peto
Sh vastasi aiheeseen: kovakantinen, pokkari vai e-kirja?
11.09.2017 22:48 #40

En oikein osaa valita vain yhtä, mutta jos on pakko niin sitten kovakantinen.
Pokkari tulee hyvänä kakkosena ja sitten e-kirja.

Jos ostan kirjaa itselleni, niin otan sen useimmiten kovakantisen, mutta jos vieressä on pokkari joka on halvempi niin on tullut useimmiten otettua se.
Pokkari ei kelpaa minulle, jos kirja on todella paksu. Esim. Harry Potter ja Feeniksin kilta, jossa on yli tuhat sivua on makuuni liian paksu pokkariksi. Silloin pokkarin pehmeät kannet evät vain ole tarpeeksi tukevat niin suurelle sivu määrälle.

Reissussa e-kirja on kätevä, haittapuolia kuitenkin on jos akku loppuu laitteesta ja ei ole paikkaa jossa ladata. Plussaa se, kuinka paljon kevyempi on kantaa yhtä laitetta ja laturia kuin painavia kirjoja.
Heille jotka pitävät e-kirjoista suosittelen Storytel nimistä sovellusta.

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson