• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 8 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 83 päivää sitten

Anu Holopainen

21.09.2011 11:52 - 06.10.2013 23:56 #1 : Nafisan
Anu Holopainen kirjoittanut Nafisan

Anu Holopainen: Varjoja

Karisto 2011 - Risingin tietokannassa

"Varjoja on kirja, joka kertoo muutoksesta, rajoista ja niiden rikkomisesta - naisista, jotka ovat muutakin kuin kauppatavaraa!"

Anu Holopainen jatkaa rohkeaa soihdun kantamista feministisen fantasian parissa. Naisten välinen rakkaus on vain yksi esimerkki vaikeista aiheista, joita kirja käsittelee. Naisjohtajuus puhututtaa edelleen, jopa nykypäivän Suomessa. Ainoana miinuksena kirjassa pidän sen paikoin liian modernia kieltä - lääkäripäivät ja sohvat eivät tunnu istuvan Syysmaan ajankuvaan. Maaseudun elämä muistuttaa keskiajan arkista menoa kun taas kaupungit ovat antiikin edistykselliseen tyyliin varustettu hienolla arkkitehtuurilla ja kylpylöillä.

Syysmaa-sarjan aiemmasta osasta, Yölaaksosta, jäi vähän outo olo: ketään tuttuja sarjan aiemmista kirjoista ei juurikaan tavattu. Yölaakson päähenkilö Lorana oli kotoisin aivan eri puolelta Syysmaata kuin missä tarina oli aiemmin liikkunut. Siksi olikin enemmän kuin mielenkiintoista huomata, että nyt sivujen väliin oli kuvattu mm. sarjan alkujaksoista tuttujen Adairan ja Zaran elämää.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 06.10.2013 23:56 Dyn.

31.08.2012 10:28 #2 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Anu Holopainen

Anu Holopainen: Matkalaiset

Karisto 2012 - Risingin tietokannassa

Matkalaiset on Syysmaa-sarjan kuudes osa ja sen toiminnantäytteinen päätösteos. Sarjan ensimmäiset kolme teosta (Welman tytöt, Sisarpuut, Viinikauppias) ilmestyivät kolmen vuoden aikana ja ne olivat oma vahva tarinansa. Yölaakso-teoksen jälkeen alkoi uusi kolme kirjan sykli, jossa luodaan erilaisia näkökulmia syysmaalaisena naisena olemiseen. Toisin kuin edellisessä Varjoja-teoksessa, on Matkalaisissa mukana myös toivon pilkahdus.

Syysmaan naisia kohdellaan esineinä, joilla ei ole omaa tahtoa maskuliinisten pääuskontojen valvovan silmän alla. Vain muutamat heistä ovat saavuttaneet tasa-arvoisuuden julkisesti kielletyn Villipihlajan suojeluksessa. Heitä kutsuttiin sarjan alussa Welman tytöiksi. Jokaisella kirjalla on oma äänensä, kertoja vaihtuu ja antaa näkökulmia keskeisten hahmojen kautta. Kaikki naiskertojat eivät ole alkuperäisiä Welman tyttöjä, osa heistä on tullut mukaan myöhemmin liittyen kuitenkin jollain tapaa alkuperäiseen kokonpanoon.

01.05.2015 11:55 #3 : Nafisan
Vastaus käyttäjältä Nafisan aiheessa Anu Holopainen

Anu Holopainen: Ihon alaiset

Karisto 2015 - Risingin tietokannassa

Fantasiamaailmojen vahvojen naishahmojen luojan Anu Holopaisen uusi teos sijoittuu tulevaisuuden Suomeen, mutta hyvin erilaiseen maailmaan kuin häneltä lähes kymmenen vuotta sitten ilmestyneessä teoksessa Molemmin jaloin. Ihon alaiset on kauneusleikkausdystopia, joka vertautuu Scott Westerfeldin teokseen Uglies. Molempia tulevaisuuskuvia yhdistää esimerkiksi nukkemainen naiskuva: ihanteeseen kuuluvat suuret, viattomat silmät, korkeat poskipäät ja muhkeat huulet.

Westerfeldin maailmassa kauneusleikkaus on initiaatioriitti lapsuudesta aikuisuuteen, Holopaisella leikkaukset ovat suosiostaan huolimatta vielä vapaaehtoisia: miksei mennä leikkaukseen, kun palvelut ovat helposti saatavilla. Kauneudella saa näkyvyyttä ja paremman sosiaalisen statuksen. Geneerisen kauneuden tavoittelun lisäksi myös sarvet, anime-tyyli sekä haltijakorvat ovat monien muokkaajien mieleen.

01.05.2015 12:00 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Anu Holopainen
Tuossa kun oikoluin Niinan arvostelua ja laitoin sitä julkiseksi, alkoi kiinnostaa enemmänkin tämä kirja Ihon alaiset. Yleensä en ole ollut niin innostunut Holopaisen fantasiamaailmoista, mutta tämän voisi lukea. Onko joku muu tutustunut kirjaan?

NoctilucA
Uusin jäsen: Dragon X