Magdalena Hai: Gigi ja Henry -sarja

Nafisan loi aiheen: Magdalena Hai: Gigi ja Henry -sarja
23.08.2012 23:20 #1

Magdalena Hai: Kerjäläisprinsessa

Karisto 2012 - Risingin tietokannassa

Tätä kirjaa ei ahmita, tästä nautitaan. Rakastuin jo ensiriveillä Magdalena Hain kuvailevaan, värikkääseen kieleen, joka on täynnä elämää. Halusin pitkittää lukukokemusta mahdollisimman kauan, sillä teoksessa on vain 178 sivua. Teos on ensimmäinen suomalainen nuorille suunnattu steampunk-vaihtoehtohistoria, mutta tätä voi suositella myös varttuneemmalle lukijalle. Kirja ei ole vaaleanpunaista pilviunelmaa ja romanttista höttöä, vaan 1860-luvulle sijoittuva toiminnantäytteinen seikkailu, joka hyödyntää poliittista ja yhteiskunnallista pohdintaa.

Kerjäläisprinsessan
pääosassa ovat Gigi ja Henry. Molemmat vaikuttavat päällisin puolin olevan aivan tavallisia Alhaiston asukkeja, katurottia, jotka keräävät maasta kangastilkkuja ja paperia nyssäköihinsä.  Gigin, tai oikeastaan prinsessa Gregorovia Anastassija Ludovica Konstantijan perhe, Umbrovian vallasta syösty kuningaspari tyttärineen, pakeni itäisestä Euroopasta Vihreälle saarelle, Keloburgiin. Heidän asuntonsa on Kelpepperinkadulla, lihakauppiaan yläkerrassa. Gigi on perheen nuorimmainen ja rakastettu, eikä hän muista hovin loisteliaita päiviä, vaan on sopeutunut köyhään elämään.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 06.10.2013 23:36 : Dyn.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Magdalena Hai: Kellopelikuningas
29.07.2013 14:41 #2

Magdalena Hai: Kellopelikuningas

Karisto 2013 - Risingin tietokannassa

Magdalena Hain viime vuonna ilmestynyt Kerjäläisprinsessa aloitti ensimmäisen suomalaisen, vaihtoehtohistoriallisen steampunk-nuortenkirjasarjan. Nopealukuinen kirja väläytteli maistiaisia erilaisesta Grönlannista, Vihreästä Saaresta, joka uniikin ilmastohistoriansa aikana on sulanut ja pystyy nyt tarjoamaan mahdollisuuden kehittyneille kaupungeille.

Kerjäläisprinsessa ihastutti, mutta Gigi ja Henry -sarjan toinen osa, Kellopelikuningas, lumoaa ja saa vakuuttuneeksi Hain kirjallisista taidoista. Masuuneista ja suolta nousevat huurut voi suorastaan haistaa rivien väleistä. Jos lukija jäi aikaisemmassa osasta kaipaamaan lisää Gigin perheen kotimaan Umbrovian ja ihmissusien historiaa, vastaa Kellopelikuningas tähän toiveeseen herkullisin ja koukuttavin juonenkääntein. Luultavasti kirjailija säästelee vielä osan paukuista sarjan päätösosaan, joka varmasti kääntää aivan uuden lehden Gigin elämässä.

Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Magdalena Hai: Susikuningatar
04.01.2015 23:09 #3

Magdalena Hai: Susikuningatar

Karisto 2014 - Risingin tietokannassa

Susikuningatar on Magdalena Hain Gigi ja Henry -trilogian päätösosa. Hai on harvoja suomalaisia kirjailijoita, jotka ovat tarttuneet maailmalla suosittuun steampunk-tyylilajiin. Kovin hc-steampunkista ei kuitenkaan ole kyse, sillä se on vain oivallinen lisämauste 1800-luvulle sijoittuvalle vaihtoehtohistorialle. Sivuilla voi törmätä ilmalaivoihin, höyryllä käyviin hevosiin ja jopa kyborgeihin. Kirjan lopussa Hai kertoo jälleen taustatietoja siitä, mikä maailmassa on hänen keksimäänsä ja kuinka se niveltyy todelliseen historiaan.

Päähenkilönä seurataan umbrovialaista, vallasta syöstyn kuningasperheen prinsessa Gigiä eli virallisemmin Gregorovia Anastassija Ludovica Konstantininaa. Gigi on kahdessa aikaisemmassa sarjan osassa joutunut onnettomuuksiin, joiden vuoksi hänen isänsä on korvannut tyttärensä vasemman silmän ja suuren osan oikeaa käsivartta metallilla ja rattailla. Silmänä toimivan kiven ansiosta Gigi on saanut aivan uudenlaisen näkökulman elämäänsä. Tuskin koskaan kirjailija muokkaa hahmojaan näin radikaalisti sarjan edetessä. Tästä voisikin antaa Haille silinterihatun noston.

Uusin jäsen: Anton Niinikoski