Mary Hoffman: Stravaganza

Nafisan loi aiheen: Mary Hoffman: Stravaganza
25.07.2012 21:27 #1

Mary Hoffman: Stravaganza - Laivojen kaupunki

Tammi 2012 - Risingin tietokannassa

Laivojen kaupunki on Stravaganza-sarjan viiden osa. Sarjassa on ollut parin vuoden ilmestymistauko, joka selkeästi vaikeutti tarinan mukana pysymistä, ja minun olikin pakko herätellä uinuvia muistikuvia edellisten kirjojen tapahtumista. Onneksi kirjailija kuitenkin palautti lukijan mieleen historiavälähdyksiä aiemmista osista, jotka sisälsivät tämän kirjan kannalta tärkeitä tapahtumia. Välissä tosin tuntui, että joitakin asioita toistettiin liikaakin.

Stravaganza-sarjan perusideana on stravagoiminen eli matkustaminen niin ajassa kuin paikassakin, toisin sanoen 2000-luvun Lontoosta 1500-luvun Italian rinnakkaismaailmaan, Taliaan. Matkustaminen tapahtuu amulettien avulla stravagoijan nukkuessa; tässä liikutaan varsin hienosti uuden idean partaalla. Päähenkilöt ovat sarjan jokaisessa osassa erään lontoolaisen koulun nuoria, joiden elämässä ei jokin asia ole kunnossa. He löytävät voimia ongelmiensa selvittämiseen matkustaessaan Talian kaupunkeihin. Taliassa odottaa aina jokin tehtävä, joka vaatii ratkaisemista: jokaisessa kirja on myös kasvutarina.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 17:07 : Hiistu.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Mary Hoffman: Stravaganza
05.02.2015 22:51 #2

Mary Hoffman: Stravaganza - Miekkojen kaupunki

Tammi 2014 - Risingin tietokannassa

Mary Hoffmanin rinnakkaistodellisuuteen matkaavista nuorista kertova kirjasarja on saanut kuudennen ja viimeisen osansa. Miekkojen kaupungin pääosassa on jälleen yksi Barnsburyn koulun oppilasta: Laura, joka viiltelee itseään. Jokaisella valitulla matkaajalla, stravagantilla, on ollut jonkinlainen ongelma elämässään. Aiempien osien kaavaa noudattaen Laura saa käyttöönsä talismaanin, jonka avulla pääsee reaalimaailman Italiaa muistuttavaan, 1500-luvun sisarversioon Taliaan.

Stravaganza-sarjan teokset kuuluvat niihin, joissa nuorten harteille asetetaan tehtäviä tilanteissa, joissa aikuiset tuntuvat omituisen voimattomilta. Matkaajien on yleensä pelastettava jonkin Talian kaupungin asukkaat tai autettava jotakuta heistä. Edellisessä osassa Laivojen kaupunkiin Classeen matkanneen Isabelin tehtävänä oli auttaa kaupunkia meritaistelussa, Laura puolestaan päätyy sisällissodan kahtia repimään Fortezzaan.

Lue lisää...

Nokka10